Vuurwerkcontrole grens

Beetje off-topic misschien maar ben ook wel benieuwd, zijn er mensen ooit gecontroleerd in nederland zelf?
We weten allemaal dat er af en toe controles zijn bij de grens.
Maar gewoon je nederlandse vuurwerk ophalen en vervoeren, nooit gehoord dat iemand gepakt is met meer dan 25kg.

Beetje off-topic misschien maar ben ook wel benieuwd, zijn er mensen ooit gecontroleerd in nederland zelf?
We weten allemaal dat er af en toe controles zijn bij de grens.
Maar gewoon je nederlandse vuurwerk ophalen en vervoeren, nooit gehoord dat iemand gepakt is met meer dan 25kg.
Ja, een aantal jaar geleden zijn er 4 aangehouden die net van Megavuurwerk af kwamen met de auto vol.

Blijkbaar verschillen hier de meningen over wanneer een auto doorzocht mag worden behoorlijk. Dan heb ik 1 tip. Wordt je aangehouden altijd weigeren als een agent vraagt om je auto te doorzoeken. Gebeurt dit, ondanks de weigering alsnog, dan daarna een advocaat inschakelen. Die zoekt dan wel voor je uit als de doorzoeking terecht was.

Op dat moment heb je er niet veel aan, want je bent je vuurwerk kwijt. Maar het vervolgtraject kan voor jou interessant zijn, want als blijkt dat de politie zonder je toestemming je auto hebben doorzocht en er dus geen reden was om je auto te doorzoeken, dan kan er sprake zijn van een vormverzuim als bedoeld in art. 359a Sv. Als de officier van justitie vervolgens heeft besloten om je strafrechtelijk te vervolgen, omdat er bijvoorbeeld teveel of ‘illegaal’ vuurwerk is aangetroffen in je auto, dan kan dit vormverzuim leiden tot niet-ontvankelijk verklaring van het Openbaar Ministerie, of bewijsuitsluiting van de aangetroffen vuurwerk (zodat vrijspraak dient te volgen) of strafvermindering. Een en ander is weer afhankelijk van de concrete omstandigheden van het geval in je strafzaak.
Dit is sowieso een zeer goede tip.
Ik zeg er dan gelijk bij. Film het en zeg duidelijk dat dit tegen je wens is.

Verder wil ik er alleen maar aan toevoegen,bedenk je even of je tegen een agent gaat zeggen je mag NIET m'n auto doorzoeken,
Heb je dat "lef"wel,besef je dan ook dat dat wellicht tegen je gebruikt gaat worden.
En daarin benieuwd in hoeverre je rechtsmatig tegen een agent bij een controle zoiets mag zeggen zonder dat jouw persoonlijk meer word verweten nog voor t bewezen is.
Ik ben van mening,dat die agent je toch dwingt.
Dus wat heeft t tegenwerken dan voor zin behalve dat je je zelf meer verdacht maakt als je t doet ???

Verder wil ik er alleen maar aan toevoegen,bedenk je even of je tegen een agent gaat zeggen je mag NIET m'n auto doorzoeken,
Heb je dat "lef"wel,besef je dan ook dat dat wellicht tegen je gebruikt gaat worden.
En daarin benieuwd in hoeverre je rechtsmatig tegen een agent bij een controle zoiets mag zeggen zonder dat jouw persoonlijk meer word verweten nog voor t bewezen is.
Ik ben van mening,dat die agent je toch dwingt.
Dus wat heeft t tegenwerken dan voor zin behalve dat je je zelf meer verdacht maakt als je t doet ???
Het weigeren kan in een vervolgtraject niet tegen je gebruikt worden. En natuurlijk kan een agent je dwingen, maar waar het omgaat is of een doorzoeking van je auto rechtmatig is. Heb je toestemming gegeven, dan vervallen je rechten en kun je later daar niet meer op terug komen. Heb je geen toestemming gegeven en blijkt de doorzoeking onrechtmatig, dan kan het juist wel gevolgen hebben.

Het is precies zoals Wim hierboven schrijft. Geef je toestemming dan vervallen al je rechten. Geef je geen toestemming dan zijn er diverse voorbeelden bekend waarbij de doorzoeking achteraf onrechtmatig bleek en er geen straf is opgelegd (zowel met vuurwerk als harddrugs)

Overigens zijn er verschillende controles die hierboven door elkaar worden gehaald:

Bij een grenscontrole of een aangekondigde (vuurwerk) controle mag de betreffende ambtenaar je auto altijd doorzoeken.

Bij andere controles of staande houding om andere redenen mag dat zeker niet. Vooral bij deze gevallen moet je dus geen toestemming geven om je kofferbak te openen.

Met die wetenschap kan je stellen dat de vraag van de topic starter beantwoord is.
Want er werd gevraagd mag oom agent bij grenscontrole/vuurwerkcontrole zomaar je auto doorzoeken,antwoord is dus altijd JA.

Beetje off topic ook, maar denk dat ik dat hier wel kan vragen. Ik heb van die kleine rookbommetjes van Argento in de bestelling staan, maar kwam er dus laatst achter dat die in catT1 vallen. Bij een mogelijke grenscontrole krijg je dan de optie om alleen die af te staan of nemen ze meteen al je vuurwerk in beslag? De rest is gewoon cat2 en zit ook netjes onder de 25kg.

Beetje off topic ook, maar denk dat ik dat hier wel kan vragen. Ik heb van die kleine rookbommetjes van Argento in de bestelling staan, maar kwam er dus laatst achter dat die in catT1 vallen. Bij een mogelijke grenscontrole krijg je dan de optie om alleen die af te staan of nemen ze meteen al je vuurwerk in beslag? De rest is gewoon cat2 en zit ook netjes onder de 25kg.
Dan nemen ze toch alles in beslag, helaas.

Dank voor de antwoorden heren! Dan laat ik ze daar in de vuurwerkwinkel achter. Dat is me het risico niet waard voor een paar rookbommetjes.

Ik vind de wet soms moeilijk te begrijpen.
Het lijkt er op dat als het er op aan komt dat jij als burger toch wel nat gaat.
Het zou wat dat betreft wel handig zijn dat het ene en het andere overzichtelijk en begrijpelijk omschreven werd.
Als het gaat om het halen van tabak binnen de EU zijn de regels vrij duidelijk .
Maar op het moment dat het om vuurwerk gaat is nog maar de vraag of je daadwerkelijk weet waar je aan toe bent.
Want je mag maximaal 25 KG mee nemen. Wanneer weet je zeker dat je de max bereikt hebt ?
Goed dan moet er nog eens een Nederlandse beschrijving op zitten . Wie gaat daar op letten !?
De laatste vraag is hoe wordt er gekeken en hoe weet je zeker dat oom agent het fout heeft .
Waar ik me zorgen over maak is dat je nooit goed weet wie je voor je hebt als het er op aan komt.

Het weigeren kan in een vervolgtraject niet tegen je gebruikt worden. En natuurlijk kan een agent je dwingen, maar waar het omgaat is of een doorzoeking van je auto rechtmatig is. Heb je toestemming gegeven, dan vervallen je rechten en kun je later daar niet meer op terug komen. Heb je geen toestemming gegeven en blijkt de doorzoeking onrechtmatig, dan kan het juist wel gevolgen hebben.
Nu is mijn strafrecht niet echt wonderbaarlijk. Maar als je dit tot een rechtzaak laat komen, zal de rechter dan niet oordelen dat de strafbare feiten (casus: >25kg illegaal vuurwerk) zwaarder wegen dan het "mogelijk onrechtmatig" verkregen bewijs dat je vuurwerk de grens over smokkelde?

Dat terzijde ben ik er vrij zeker van dat een vermoeden tot strafbaar feit al voldoende is voor een rechtmatige doorzoeking. Zeker in de huidige tijd. Sterk zal je nooit staan. En weigering zal alleen verdenkingen versterken. Misschien zelfs reden om even thuis op bezoek te komen.

Nu is mijn strafrecht niet echt wonderbaarlijk. Maar als je dit tot een rechtzaak laat komen, zal de rechter dan niet oordelen dat de strafbare feiten (casus: >25kg illegaal vuurwerk) zwaarder wegen dan het "mogelijk onrechtmatig" verkregen bewijs dat je vuurwerk de grens over smokkelde?

Dat terzijde ben ik er vrij zeker van dat een vermoeden tot strafbaar feit al voldoende is voor een rechtmatige doorzoeking. Zeker in de huidige tijd. Sterk zal je nooit staan. En weigering zal alleen verdenkingen versterken. Misschien zelfs reden om even thuis op bezoek te komen.
Wanneer het een grenscontrole betreft is er helemaal geen verdenking nodig en mag de ambtenaar jouw auto gewoon doorzoeken.

Wanneer het geen aangekondigde controle betreft, maar een staande houding is er een redelijke verdenking nodig om jouw kofferbak te mogen doorzoeken. Man zijn of een bestelbusje rijden is dan onvoldoende. Dit punt kun je achteraf bij de rechter altijd betwisten als je weigert. Wanneer je toestemt met de doorzoeking en er ligt meer dan 25kg in je kofferbak heb je deze optie niet meer. Wit poeder op de bijrijdersstoel bleek recent zelfs onvoldoende en de verdachten gingen bij de rechter vrijuit met de 6 kg coke die in de kofferbak lag.

Wanneer de politie een pakje nitraten in de auto ziet, of vuurpijlstokken uit de kofferbak steken geldt dat als heterdaad en mag de auto sowieso worden doorzocht. Een huiszoeking komt natuurlijk pas in beeld wanneer in de auto strafbare zaken worden aangetroffen. Niet wanneer je weigert de kofferbak te openen.

Laatst bewerkt:
Wit poeder op de bijrijdersstoel bleek recent zelfs onvoldoende en de verdachten gingen bij de rechter vrijuit met de 6 kg coke die in de kofferbak lag.
Bijzondere casus, en wat een blunder van de agent die het proces verbaal heeft opgesteld.

Maar ik denk dat we iets afdwalen op de originele vraag. En dat we het antwoord al hebben voor @flessenkop

-Grenscontrole: Hierbij kan en mag je auto doorzocht worden.

-Staandehouding: Hierbij moet de politie een redelijke verdenking hebben. Zoals @Guusje al terecht aanhaalde is het nooit verkeerd om hierbij goed op je rechten te letten. Wellicht kan het je redden in de rechtzaal.

Wat onder redelikke verdenking valt laat ik even in het midden. Dit is natuurlijk sterk afhankelijk van oom agent.

Dat is logisch, maar dat betekent dus niet dat je automatisch wordt verdacht van een strafbaar feit als je toevallig in december in de buurt van de grens rijdt.
Het is echt allemaal gelul want er zijn helemaal geen grenzen meer dus het is sowieso onrechtmatig. Wij hebben vrije doortocht binnen eu, we laten ons beetnemen.
Dit staat er op staatsite:
Als burger van de EU geniet u het recht van vrij verkeer. Dit betekent dat u naar een ander EU-land mag reizen, en dat u daar mag werken en wonen. Als u burger bent van een Schengenland – de meeste EU-landen zijn ook Schengenlanden – mag u bovendien vrij en zonder grenscontroles naar andere Schengenlanden reizen.

Laatst bewerkt:
3x staande gehouden bij de Duits/Nederlandse grens. 1x met illegaal en 2x met legaal. Met legaal echt veel meer dan 25kg. Kofferbak zat helemaal vol. Moesten alles eruit halen.
De agenten zeiden ook dat ze vooral controleren op strijkers/vuurwerk pistolen en knalpatronen.
Uiteindelijk konden we alles weer in de kofferbak leggen en vervolgden we onze weg.

Dit is overigens wel een jaar of 20 geleden.

Back
Bovenaan