Vuurwerkcontrole grens

flessenkop

VWC lid
Wat ik me eigenlijk afvroeg. De marechaussee doet nu grenscontroles, en de politie zal wel weer wat controles aan de grens houden. Maar, deze hebben helemaal geen bevoegdheid om zomaar in de auto te kijken, die bevoegdheid heeft alleen de douane.

Ze mogen alleen vragen of ze in je auto mogen kijken, uitzondering is als je je niet kunt legitimeren of verdacht bent van een strafbaar feit. Als je geen toestemming geeft, dan mogen ze dus niet in de auto kijken. Of ligt dat anders als het eind december is?

Ik heb jarenlang aan de grens van zuid Limburg gewerkt bij de marechaussee. En rond deze periode kwamen wij ook altijd veel vuurwerk tegen. Dus het kan wel voorkomen. Het is niet hun doelgroep maar ze mogen wel degelijk in de auto kijken.

Je bent indien nodig altijd verdacht van een strafbaar feit.
Heel simpel oom agent verdenkt jouw van het in bezit hebben en vervoeren van illegaal vuurwerk,dan ben je dus ...............................................
Snappie ? ;)

Wat ik me eigenlijk afvroeg. De marechaussee doet nu grenscontroles, en de politie zal wel weer wat controles aan de grens houden. Maar, deze hebben helemaal geen bevoegdheid om zomaar in de auto te kijken, die bevoegdheid heeft alleen de douane.

Ze mogen alleen vragen of ze in je auto mogen kijken, uitzondering is als je je niet kunt legitimeren of verdacht bent van een strafbaar feit. Als je geen toestemming geeft, dan mogen ze dus niet in de auto kijken. Of ligt dat anders als het eind december is?
Volgens mij halen agenten hun bevoegdheden met vuurwerk uit de Wet Economische Delicten (Milieu). In deze wet zijn de bevoegdheden een stuk makkelijker toe te passen dan in andere wetten.

Maatje van me is vorige week aan de grens staande gehouden. Onder het mom van 'kijken of er geen vreemdelingen achterin zitten', keken ze gewoon in de kofferbak. Pas dus op allemaal

Heel simpel oom agent verdenkt jouw van het in bezit hebben en vervoeren van illegaal vuurwerk,dan ben je dus ...............................................
Snappie ? ;)
Nee, dat mag dus niet. Dat is hetzelfde als ze willekeurig iemand aanhouden voor bijvoorbeeld drugsbezit. We verdenken u van het in bezit hebben van drugs. Het moet ergens op gebaseerd zijn, bijvoorbeeld dat ze het zien liggen, of als je eerder ent gepakt voor vuurwerksmokkel (kenteken).

Maar wellicht geldt er in december een uitzondering?

• Like
Waarderingen: chac
Ik heb jarenlang aan de grens van zuid Limburg gewerkt bij de marechaussee. En rond deze periode kwamen wij ook altijd veel vuurwerk tegen. Dus het kan wel voorkomen. Het is niet hun doelgroep maar ze mogen wel degelijk in de auto kijken.
Toch alleen indien de automobilist geen ID kan tonen?

Off topic, hoe kom je bij de marechaussee?

Snappie ? ;)
Het Wetboek van Strafvordering omschrijft in welke gevallen er een auto (lees: vervoermiddel) mag worden doorzocht door de politie. In artikel 96b van het Wetboek van Strafvordering (Sv) staat omschreven: “Ingeval van ontdekking op heterdaad van een strafbaar feit of in geval van verdenking van een misdrijf als omschreven in artikel 67, eerste lid, is de opsporingsambtenaar bevoegd ter inbeslagneming een vervoermiddel, met uitzondering van het woongedeelte zonder toestemming van de bewoner, te doorzoeken en zich daartoe de toegang tot dit vervoermiddel te verschaffen”.

In gewoon Jip-en-Janneke-taal betekent dit concreet dat de politie een auto altijd mag doorzoeken als er sprake is van een heterdaad situatie voor elk strafbaar feit. Als de politie u betrapt op het begaan van een strafbaar feit, dan is er sprake van een heterdaad situatie.

En b.v. kapotte verlichting is een overtreding en geen strafbaar feit en geeft nog geen recht om je auto te doorzoeken.

Het Wetboek van Strafvordering omschrijft in welke gevallen er een auto (lees: vervoermiddel) mag worden doorzocht door de politie. In artikel 96b van het Wetboek van Strafvordering (Sv) staat omschreven: “Ingeval van ontdekking op heterdaad van een strafbaar feit of in geval van verdenking van een misdrijf als omschreven in artikel 67, eerste lid, is de opsporingsambtenaar bevoegd ter inbeslagneming een vervoermiddel, met uitzondering van het woongedeelte zonder toestemming van de bewoner, te doorzoeken en zich daartoe de toegang tot dit vervoermiddel te verschaffen”.

In gewoon Jip-en-Janneke-taal betekent dit concreet dat de politie een auto altijd mag doorzoeken als er sprake is van een heterdaad situatie voor elk strafbaar feit. Als de politie u betrapt op het begaan van een strafbaar feit, dan is er sprake van een heterdaad situatie.

En b.v. kapotte verlichting is een overtreding en geen strafbaar feit en geeft nog geen recht om je auto te doorzoeken.

Dat is logisch, maar dat betekent dus niet dat je automatisch wordt verdacht van een strafbaar feit als je toevallig in december in de buurt van de grens rijdt.

Is het meenemen van vuurwerk uit categorie F2 trouwens een overtreding of een misdrijf?
Overtreding

Fout
Volgens mij halen agenten hun bevoegdheden met vuurwerk uit de Wet Economische Delicten (Milieu). In deze wet zijn de bevoegdheden een stuk makkelijker toe te passen dan in andere wetten.
Klopt

• 1 De opsporingsambtenaren zijn bevoegd in het belang van de opsporing vervoermiddelen te onderzoeken met het oog op de naleving van de voorschriften, bedoeld in de artikelen 1 en 1a, voor zover dat redelijkerwijs voor de vervulling van hun taak nodig is.
  • 2 Zij zijn bevoegd in het belang van de opsporing vervoermiddelen waarmee naar hun redelijk oordeel zaken worden vervoerd op hun lading te onderzoeken met het oog op de naleving van de voorschriften, bedoeld in de artikelen 1 en 1a, voor zover dat redelijkerwijs voor de vervulling van hun taak nodig is.

Ik meen ergens eens te hebben gelezen dat ze dit alleen mogen doen bij een verdenking van een strafbaar feit waar minimaal een gevangenisstraf van 2 jaar op zit. M.a.w. wanneer ze denken dat je mogelijk vuurwerk vervoerd, dan nog kunnen ze niet zomaar je kofferbak in duiken, gewoon vanwege het feit dat daar sowieso geen gevangenisstraf van 2 jaar voor geldt. Iemand die dit zou kunnen bevestigen?

Ik meen ergens eens te hebben gelezen dat ze dit alleen mogen doen bij een verdenking van een strafbaar feit waar minimaal een gevangenisstraf van 2 jaar op zit. M.a.w. wanneer ze denken dat je mogelijk vuurwerk vervoerd, dan nog kunnen ze niet zomaar je kofferbak in duiken, gewoon vanwege het feit dat daar sowieso geen gevangenisstraf van 2 jaar voor geldt. Iemand die dit zou kunnen bevestigen?
Volgens mij lees ik hierboven van Pietje Pyro heel wat anders.. En volgens mij weet hij redelijk goed hoe het in elkaar zit. Kortom, als je staande gehouden wordt kun je gewoon openklappen dat bakkie.

Volgens mij lees ik hierboven van Pietje Pyro heel wat anders.. En volgens mij weet hij redelijk goed hoe het in elkaar zit. Kortom, als je staande gehouden wordt kun je gewoon openklappen dat bakkie.
Dat zou dus betekenen dat ze altijd en overal de auto binnenstebuiten mogen keren. Maar dat mag dus niet, er wordt niet voor niks gesproken van een redelijk vermoeden. Bijvoorbeeld iemand die met een enorme jerrycan van 1000 liter op de aanhanger de grens over rijdt (--> ontduiking van accijns).Die automobilist wordt op dat moment verdacht van benzinesmokkel. Maar als je gewoon onopvallend bij de grens rijdt, hoe kun je dan verdacht zijn?

Fout

Dat zou dus betekenen dat ze altijd en overal de auto binnenstebuiten mogen keren. Maar dat mag dus niet, er wordt niet voor niks gesproken van een redelijk vermoeden. Bijvoorbeeld iemand die met een enorme jerrycan van 1000 liter op de aanhanger de grens over rijdt (--> ontduiking van accijns).Die automobilist wordt op dat moment verdacht van benzinesmokkel. Maar als je gewoon onopvallend bij de grens rijdt, hoe kun je dan verdacht zijn?
Omdat de meeste mensen in Duitsland vuurwerk halen op 28, 30 en 31 dec is het op die dagen te verantwoorden.

Hoe ze dat nu doen lijkt me als volgt:
Staandehouding op grond van de Wegenverkeerswet. Douane controle op het gebied van smokkelwaar door Marechaussee of bij indicatie WED controle door politie.

Blijkbaar verschillen hier de meningen over wanneer een auto doorzocht mag worden behoorlijk. Dan heb ik 1 tip. Wordt je aangehouden altijd weigeren als een agent vraagt om je auto te doorzoeken. Gebeurt dit, ondanks de weigering alsnog, dan daarna een advocaat inschakelen. Die zoekt dan wel voor je uit als de doorzoeking terecht was.

Op dat moment heb je er niet veel aan, want je bent je vuurwerk kwijt. Maar het vervolgtraject kan voor jou interessant zijn, want als blijkt dat de politie zonder je toestemming je auto hebben doorzocht en er dus geen reden was om je auto te doorzoeken, dan kan er sprake zijn van een vormverzuim als bedoeld in art. 359a Sv. Als de officier van justitie vervolgens heeft besloten om je strafrechtelijk te vervolgen, omdat er bijvoorbeeld teveel of ‘illegaal’ vuurwerk is aangetroffen in je auto, dan kan dit vormverzuim leiden tot niet-ontvankelijk verklaring van het Openbaar Ministerie, of bewijsuitsluiting van de aangetroffen vuurwerk (zodat vrijspraak dient te volgen) of strafvermindering. Een en ander is weer afhankelijk van de concrete omstandigheden van het geval in je strafzaak.

Back
Bovenaan