Vuurwerkbranche wil verbod op de single shot.

Ook dit jaar zag ik gestunt met die dingen. Ik vind ze altijd wel geinig, maar aangezien velen er niet fatsoenlijk mee om kunnen gaan snap ik t wel. Heeft t nut? Ner dat denk ik niet. Ik denk dat er straks massaal cakes uit elkaar gehaald gaan worden.....

Ik heb er meer horizontaal zien gaan dan verticaal...en jochies met "voetzoekers"; pijlen zonder stok door de straat... Helpt het, een kind z'n speeltjes afpakken? Hij zoekt vaak een ander speeltje voor z'n grensverkennend gerief. Op het vlak van vuurwerk en de gretige zwarte handel vind ik dat vooruitzicht griezelig.

Liever zelf een concessie doen, dan dat de overheid dat voor ons doet. Vind het geen slecht idee, ondanks dat singleshots een mooie jeugdsentiment zijn.

Perfect, weg ermee.

Je zult de zucht naar goede knallen toch gecontroleerd moeten bevredigen, om te voorkomen dat ze meer met illegaal en gevaarlijker spul in de weer te gaan. Gewoon zwaardere grondknallers toestaan, Duits BP model, Belgisch flash. Wordt hier dan toch tik duur dat de jeugd er wel wat van kopen maar zuiniger wordt. Vernielen en beetje stunten hou je toch, dan liever met gecontroleerd spul. Kleine goedkope knal single shots leveren teveel risico. Zal er zelf wel van balen, blijf het leuk spul vinden.

Branchevereniging is momenteel bezig met zelfmoord, men is bezig met please gedrag.... ze doen te veel om gehoor te geven aan de negativiteit omtrent het vuurwerk en gaat men drogredenen aandragen en schijnmaatregelen treffen om het veiliger te maken. Men heeft niet door dat men langzaam de keel aan dichtdrukken is. Eerst de babypijl, toen de romijnsekaars dit jaar de vuurpijl geprobeerd met een lanceerinstalaltie. Nu de singleshot... whats next?

Ik vind het zelf ook geen slechte zaak hoewel ik mijn bedenkingen erbij heb als je gaat beredeneren dat er weer vuurwerk in de ban word gedaan. Krijgen wij er dan ook iets voor terug? De laatste jaren zijn wij verwend met compound vuurwerk nadat de Romeinse kaarsen en kleine vuurpijlen werden verboden. De kleine singleshots waren doorn in het oog doordat deze fout gebruikt werden en dat lijkt mij meer een feit dan een veronderstelling. Ook hier in de buurt heb ik groepen met jongen zien lopen waarbij deze producten uit de hand werden geschoten en vaker in het gras belanden dan in de lucht.
Waar ik wel bang voor ben is dat de hele beleving van oud en nieuw hierdoor op den duur een nieuwe wending gaat krijgen. Waar wij 20 jaar geleden begonnen met vuurwerk afsteken om 10 uur met dozen vol kanonslagen, babypijlen, Romeinse kaarsen, grondbloemen, Jumping Jacks en Happiness fonteinen ben je straks anno 2019 beperkt en opgescheept met klein vuurwerk van zeer matige kwaliteit.

Als ze maar met der pootjes van de grotere afblijven vind ik het prima, feit is wel dat er weer wat verboden gaat worden.. volgend jaar is er weer een ander product levensgevaarlijk en aan de beurt, enz, enz.

Zo blijf je denk ik bezig. De jeugd zal straks knalcakes uit elkaar halen en met een lont er een nitraat van maken of ze halen vanaf nu echt alles in het buitenland. Gaat de goede kant op zo...

Dit blijft toch een lastige. Zelf heb ik vroeger ook flink lopen klooien met die krengen. Nu vind ik er geen zak meer aan tenzij het om een wat groter kaliber gaat zoals The Junk. Ligt het gevaar dan in de single shots zelf? Of zou men zich af moeten vragen hoe het gedrag van de jongeren aan te pakken (voor zover dat mogelijk is). Nu wil ik niet al te fylosofisch en zweverig gaan doen, maar 2500 jaar geleden had Socrates het al over de jeugd die niet luistert, brutaal is en asociaal gedrag vertoont. Met andere woorden: je zult het gedrag nooit tegen gaan. Wat je in mijn ogen wel kunt doen is voorlichting geven. Stuur maar eens een gastspreker, die slachtoffer is geworden van stunten met vuurwerk, langs bij scholen. Ik wil niet zeggen dat je daarmee het probleem oplost, maar wel een stukje bewustwording creëert. Het verbieden is niet de oplossing, want wat is dan de volgende stap? Een cake vanuit je handen op anderen schieten? Een compound op zijn kop afschieten?

De vuurwerkbranche is zichzelf kapot aan het maken!

Vanuit jezelf pleitten voor verboden? Klinkt als Nederland die zichzelf in de oorlog direct aan de Duitsers had gegeven IPV eerst te vechten.

Maar beste Meneer Groeneveld. Maar verbiedt u niet direct alles behalve de compounds? En dan pleitten voor een afsteekt ijs van 23.30-0.30. Zijn we gelijk van al het gelazer af.

Applaus meneer Groeneveld, applaus....

Een grote schande voor de vuurwerkbranche deze man, ben er helemaal klaar mee. Nota bene zelf als voorzitter VOOR allerlei verdere inperkingen zijn.

Ik vindt die bulkpack single shots zo lekker stookvoer om met een klein budget toch bezig te blijven!
Maar nee, er wordt nu eenmaal mee gestunt en daar is een grote groep er weer de dupe van...

Over een paar jaar vinden we alleen een uurtje Compounds stoken zelf nog terecht, het spijt me Leo. Wat een triest gedoe dit! :angry:

Nee, (los van geknutsel/gestunt waardoor ik niks met Ruben Koet heb) heb ik veel liever een feller type als Ruben Koet of Frits Broks. Geen centimeter meer geven nu!

Branchevereniging is momenteel bezig met zelfmoord, men is bezig met please gedrag.... ze doen te veel om gehoor te geven aan de negativiteit omtrent het vuurwerk en gaat men drogredenen aandragen en schijnmaatregelen treffen om het veiliger te maken. Men heeft niet door dat men langzaam de keel aan dichtdrukken is. Eerst de babypijl, toen de romijnsekaars dit jaar de vuurpijl geprobeerd met een lanceerinstalaltie. Nu de singleshot... whats next?

Presies de vinger op de zere plek, je moet als branchevereniging nu je rug recht houden en niet verdedigen maar aanvallen.
Opstaan en voor je organisatie gaan staan want dit is idd zelfmoord.
Verbieden heeft geen zin allemaal schijn oplossingen.
Straks gaan we massaal de tubes van goedkope cake's loshalen en zelf single shots maken, en dan de cake's gaan verbieden?
Nederland heeft een ziekelijke drang gekregen naar alle risico's uitsluiten, het perfecte volk creëren.
Gevaar zit in dit dat het wel eens totaal de anderenkant op kan slaan, ze maken z'n hype van oud en nieuw, alsof we die dag wetteloos zijn.
Vergelijkbaar incident was "Project X" iets wat nergens overgaat zo groot maken dat het wel moet escaleren.
Sorry ik ga weer volledig offtopic.....

Ik denk dat de branchevereniging zich beter kan richten op Europese richtlijnen. Europees verbod op zwaar vuurwerk zoals shells, nitraten, cobra's en soortgelijke zaken. Als het niet meer te verkrijgen is in Polen, Tsjechie e.d. is er 1 probleem minder.
Daarnaast mogen ze roekeloze stokers echt wel zwaarder straffen van mij. Daar vallen de kinderen die gooien met singleshots ook onder. Mensen die hulpdiensten in gevaar brengen mogen van mij meteen een jaar of meer brommen..... Nederland is echt een soft landje waar een politieagent niets meer mag en boeven te makkelijk weer vrij komen. Het lijkt mij heel frustrerend om een agent te zijn.....

Dit is toch zo hypocriet als het maar zijn kan?
Meer dan 20 jaar lang een "immens gevaarlijk product" verkopen en dit met de nodige catchphrases in de folders/sites aan de jongere doelgroep aanbieden als branche. De laatste jaren zelfs in grote bulk-verpakkingen.
Vervolgens verkondigen dat het gevaarlijk is en verboden moet worden.
En dan de importeur uit Lichtenvoorde (waarvan de woordvoerder eigenaar is) die de "zeer gevaarlijke" Romeinse kaarsen, babypijlen en bulk-verpakkingen single shots in grote hoeveelheden in de Duitse supermarkten verkoopt aan dezelfde - voornamelijk Nederlandse - klanten.

Laat ze eerst maar eens vuurpijlen verbieden.... Dit jaar weer een pakket gehad welke alle kanten opvlogen behalve omhoog.

Ik denk al een aantal jaren dat we richting een aanbod van grote cakes en cakeboxen only gaan.

Laat ze eerst maar eens vuurpijlen verbieden.... Dit jaar weer een pakket gehad welke alle kanten opvlogen behalve omhoog.

Helemaal niets verbieden! Zelf je verstand gebruiken en na 2 pijlen kappen met die zooi en meenemen naar het verkopers punt. Iedere pijl die ik heb geschoten ging namelijk wel gewoon goed dus daar zou ik de dupe van zijn omdat jij niet met je pijlen kan om gaan

Wat een zwakke kerel die Leo Groeneveld! Ik dacht dat hij met zijn BPN voor het redden van consumenten vuurwerk was. Maar dit lijkt het tegendeel! En wel met zijn eigen bedrijf blijven verkopen in Duitsland..

Back
Bovenaan