Vuurwerk verstoort kerkdiensten.

omepje

VWC Moderator
Forumleiding
Dominee Schreuders: 'Het was alsof er een vuurpijl door mijn hart ging'

Dominee J.L. Schreuders van de Hersteld Hervormde Moriakerk is er nog ontdaan van. Hij was enkele minuten bezig met zijn preek, toen achter de kerk zwaar vuurwerk werd afgestoken: ,,En langs de ramen zag ik vuurpijlen schieten."

De predikant stopte met zijn preek: ,,Ik heb gezegd: moet ik hier nu tegenin preken? Ik was helemaal van slag, omdat ik echt het idee had dat dit vuurwerk doelbewust op de kerk was gericht. Het voelde alsof er een vuurpijl door mijn hart ging. Ik was verbijsterd en heb uiteindelijk wel een minuut niets kunnen uitbrengen. Toen kon ik toch weer verder gaan."

Meer dan vorige keren

Het was voor dominee Schreuders de vijfde dankdag op Urk. Vorige keren was de overlast klein: ,,Als in het Wilhelminapark iets wordt afgestoken, dan hebben we daar geen last van. Al is het natuurlijk wel zo dat die mensen eigenlijk in de kerk moeten zitten. Maar deze keer was de overlast groot. Enkele mensen zijn nog naar buiten gegaan om de daders op te sporen, maar konden niemand vinden."

In De Ark viel de microfoon in beide diensten diverse keren uit. De orgelschakeling pikte het hoge volume van de knallen op. Die voorziening is bedoeld om de microfoon uit te schakelen als het orgel begint te spelen. In de Maranathakerk bleef het dit jaar juist opvallend rustig. Dominee J. van Vulpen: ,,Ik was van tevoren gewaarschuwd dat de overlast het jaar ervoor groot was geweest. Maar gelukkig bleef het stil. We waren dankbaar dat we in alle rust deze bijzondere dienst met elkaar konden houden."

Op sociale media waren voorafgaand aan de plaatselijke dankdag diverse oproepen gedaan om met name tijdens de middagdiensten geen vuurwerk af te steken. In veel kerken worden dan de namen van de overledenen van dat jaar opgelezen.

https://www.heturkerland.nl/nieuws/religie/15865-vuurwerk-verstoort-kerkdiensten

Kerkklokken verstoren mijn zondagrust ook, hoor je mij toch ook niet over en dat minimaal 52x per jaar.

Kerkklokken verstoren mijn zondagrust ook, hoor je mij toch ook niet over en dat minimaal 52x per jaar.

Ze verstoren mijn rust niet, maar ik ben er aan gewend dat je ze zondags hoort. Net als het op de 31e knalt. Maar het is weer een zeik, zielig verhaal met een negatieve sneer naar vuurwerk.

Weer een zeikzuurpruim van eerste klas, laat ze eerst maar t Nashville verhaal gaan uitleggen voor ze zielig gaan lopen zeiken over onze passie!

Laatst bewerkt:
Weer een zeikzuurpruim van eerste klas, laat ze eerst maar t Nashville verhaal gaan uitleggen voor ze zielig gaan lopen zeiken over onze passie!

Dat is niet uit te leggen, dat is een oud achterhaalde gedachten gang die verankerd zit in het geloof.... dat geeft maar weer eens aan dat het geloof en de daarbij horende gewoontes niet meer van deze tijd zijn.

Ik word nog misselijker van alle reacties hierboven dan van alle vuurwerkhaat die ik ooit heb gezien. Ik dacht dat er veel haat in anti-vuurwerkmensen zat maar anti-christenen zijn nog erger. Op andere topics de moraalridder tegen zwaar vuurwerk uithangen, maar hier zeggen dat iemand in een kerkdienst geen last van zwaar vuurwerk mag hebben. Hoe zou jij je voelen, als de naam van je overleden vrouw wordt voorgelezen in de kerk, en iemand steekt een 100 grammer voor de deur af van de kerk? Word jij daar blij van? Verder is dit artikel van Urk, daar licht het denk ik wat zwaarder dan bij veel andere christenen. Ik ga er verder niet op in.

Ik word nog misselijker van alle reacties hierboven dan van alle vuurwerkhaat die ik ooit heb gezien. Ik dacht dat er veel haat in anti-vuurwerkmensen zat maar anti-christenen zijn nog erger. Op andere topics de moraalridder tegen zwaar vuurwerk uithangen, maar hier zeggen dat iemand in een kerkdienst geen last van zwaar vuurwerk mag hebben. Hoe zou jij je voelen, als de naam van je overleden vrouw wordt voorgelezen in de kerk, en iemand steekt een 100 grammer voor de deur af van de kerk? Word jij daar blij van? Verder is dit artikel van Urk, daar licht het denk ik wat zwaarder dan bij veel andere christenen. Ik ga er verder niet op in.

Ik deel jouw mening. Ongeacht welk geloof je na streeft dit is respectloos.

Laten we felle levensbeschouwelijke discussies hier maar niet voeren, we zijn op een vuurwerkforum toch? :wink:

Ik ben ook Christen en in mijn kerkelijke gemeente lezen ze inderdaad ook de namen van de overledenen op aan het einde van de oudejaarsdienst, paar jaar terug stonden ze toen pal naast de kerk met Bigboys/Little Joe's te strooien. Daar wordt je echt niet vrolijk van kan ik je vertellen...

Zulke dingen doe je gewoon niet, nergens in een woonwijk trouwens.....

Ik ben zelf ook gelovig en kan er enorm van genieten als ik door de ramen van de kerk wat vuurwerk zie tijdens zo'n dienst, maar paar jaar geleden gingen er een paar gasten carbid schieten achter het raam waar de dominee stond.

Zoiets doe je gewoon niet uit respect. Ook al heb je zelf helemaal niks met geloof, heb respect voor een ander die wel gelooft. Zo zien we dat toch ook hier op het forum? Wij verwachten toch ook respect van mensen die niet per se van vuurwerk houden? Ik zeg: Leven en laten leven, en door iemand met zware knallers te storen in een kerkdienst laat je de ander niet 'leven'.

Ik wil trouwens ook nog even benadrukken dat ik het zinnetje 'Al is het natuurlijk wel zo dat die mensen eigenlijk in de kerk moeten zitten' echt verschrikkelijk vind. Ook iets met het motto 'leven en laten leven'. Je kunt niet voor een ander bepalen of hij ook in die kerkdienst had moeten zitten.

Urk kan er niks aan doen dat je 18:00 mag beginnen met afsteken van vuurwerk.

Maar de mensen die daar wonen kunnen er wel wat aan doen om pas 18:30 te beginnen, daarna zijn de kerken gewoon uit. Dat heet gewoon respect tonen.

Iedereen die op dat dorp heeft gewoond weet dat er kerk is oudjaars dag, dus kleine moeite om er rekening mee te houden.

Totaal anders dan m'n eerste reactie, goed woede hé, maar ff verder:

Voor 18.00 had men niet mogen knallen en had men mogen lopen klagen want t is inderdaad respectloos, na 18.00 is t gewoon zeiken, want je hebt gewoon de hele dag gehad om deze dienst te houden. Misschien volgend jaar een vuurwerkvrije zone in de omgeving van die kerk (of elk religieus/stilte gebouw)? (Dat dat sowieso dan nodig is is al bizar maar voorruit)

Er staat dat er mensen naar buiten gegaan zijn om te kijken wie het waren. Als die mensen er niks mee bedoelt hadden waren ze waarschijnlijk nog aan het stoken. Zou mij dus niets verbazen als het wel bewust was om die kerkdienst te verstoren. Of het nou na 18.00 is geweest of niet, het is in ieder geval niet heel respectvol. Om 17.00 hadden ze dezelfde lol gehad om die dienst te verstoren en dat zullen ze er echt niet om gelaten hebben hoor. Maargoed, dit is natuurlijk allemaal gebaseerd op speculatie. Een kerkdienst om 15.00 is misschien een slimmer idee.

Of je houd gewoon even rekening met elkaar en ga tijdens die dienst even 50 meter verderop staan.

Maar blijkbaar jagen we liever nog meer mensen tegen ons in het harnas.

Je hoeft het christelijk geloof niet te delen om dit gedrag af te keuren lijkt me.
Zwaar knalvuurwerk hoort niet thuis in een woonwijk, zeker niet vlak naast een kerk tijdens een oudejaarsdienst, waarbij zoals ook hierboven aangegeven, de overledenen van het afgelopen jaar genoemd worden.

Verder vind in het jammer regelmatig negatieve berichten te lezen over christenen / de bijbel. Dat je ergens niet in geloofd is aan jezelf. Maar om het vervolgens als een fabeltjeskrant weg te zetten getuigt van weinig verdieping in de geschiedenis van de bijbel / historische vondsten e.d.

Laten we vooral samen genieten van onze hobby en prachtige traditie, in plaats van onder de liefhebbers ook nog met elkaar aan de stok te gaan.

Laten we felle levensbeschouwelijke discussies hier maar niet voeren, we zijn op een vuurwerkforum toch? :wink:

Ik ben ook Christen en in mijn kerkelijke gemeente lezen ze inderdaad ook de namen van de overledenen op aan het einde van de oudejaarsdienst, paar jaar terug stonden ze toen pal naast de kerk met Bigboys/Little Joe's te strooien. Daar wordt je echt niet vrolijk van kan ik je vertellen...

Zulke dingen doe je gewoon niet, nergens in een woonwijk trouwens.....

Daarom is het eigenlijk van de zotte dat het nodig om vuurwerk vrije zones nodig zijn, rondom kinderboerderijen, ziekenhuizen, enz.
Het is een stukje opvoeding, net zoals je ook geen vuurwerk gaat afsteken rondom kerken en helemaal niet als er een dienst bezig is.

Waarom gaan jullie nou fiti op zo'n religie doen? Als die kerkdienst niet tussen 18u en 02u was, mochten die lui geen vuurwerk afsteken, laat staan illegaal dus het is lullig voor hen die de dienst wilden bijwonen of leiden dat het gebeurde. Had niet gemogen. En dan nog hadden ze het niet op die kerk hoeven richten, lullig puberaal gedrag. Zou bijna hopen dat er een hel voor ze bestaat, lekker puh :D

Ook ik deel deze mening,laat iedereen graag in zijn waarde,en heb respect voor elkaar!

Back
Bovenaan