Vuurwerk verboden in winkelgebied

Torrr

VWC lid
vrijdag 19 november 2010 | 07:00

ZEEWOLDE - Carbidschieten in de gemeente Zeewolde mag tijdens de komende jaarwisseling alleen op de Elementen in de Polderwijk.

Het afschieten mag alleen vanaf oudejaarsdag tien uur 's morgens tot nieuwjaarsdag twee uur 's nachts. Aan het afschieten worden tevens strenge voorwaarden gesteld.

Daarnaast komt er een verbod op het afsteken van vuurwerk in het centrum van Zeewolde. Dit gedurende de tijd dat de winkels zijn geopend. Met het verbod wil het college van burgemeester en wethouders voorkomen dat er overlast ontstaat voor het winkelend publiek.

Het verbod wordt onder meer door flyers en posters bekendgemaakt bij de verkooppunten van vuurwerk.

Tegen overtreders van het afsteekverbod wordt streng opgetreden.

bron : http://www.destentor.nl/regio/veluwewest/7649805/Vuurwerk-verboden-in-winkelgebied.ece

Afsteken mag volgens de wet vanaf 10.00 's-morgens tot 02.00 's-nachts, helaas denk ik dat we zulk soort verboden per gemeente alleen maar gaan zien toenemen in de toekomst.
Maar in de winkelstraat afsteken overdags zie je mij toch niet doen, maar je zal maar de pech hebben dat je in zo'n appartement boven de winkeles in een winkelstraat woont.

Aan de ene kant vind ik dit echt een schande. Nog minder plekken om te stoken.

Aan de andere kant, vuurwerk en HEEL veel mensen, is nou niet echt een goede combinatie, kan van alles fout gaan. Dus dat men zorgt dat het op een gebied gebeurd waar niemand geraakt kan worden, is misschien beter voor de nieuwsberichten.

Maar toch, als dit zo doorgaat, moeten we echt wat gaan doen, want het wordt echt erger en erger,.

Als gewoon alleen verbieden om bij het winkelcentrum vuurwerk af te steken is logisch, maar alles op één plek? Dat wordt pas oorlog!

Ik vind dit nog niet eens zo'n slechte regel. de mensen die nog even lekker willen winkelen hebben zo nergens last van, dit zorgt er weer voor dat ze niet hoeven te gaan zeuren bij anderen over vuurwerk, dus minder kans op een algeheel verbod. maar ook buiten dat om vind ik het een goed plan.

Vuurwerk in een winkelcentrum overdag.....helemaal mee eens, je hoeft anderen niet lastig te vallen met vuurwerk, men gooit zelfs vuurwerk (legaal en illegaal) naar winkelend publiek, zelf meegemaakt in Groningen afgelopen jaar, dan sta je op het punt iemand op zijn bek te slaan, zeker omdat mijn kinderen ook meeliepen....Blijkbaar geldt die dag een andere moraal...

carbid schieten moet kunnen overal, maar dan wel veilig...:)

vrijdag 19 november 2010 | 07:00

ZEEWOLDE - Carbidschieten in de gemeente Zeewolde mag tijdens de komende jaarwisseling alleen op de Elementen in de Polderwijk.

Het afschieten mag alleen vanaf oudejaarsdag tien uur 's morgens tot nieuwjaarsdag twee uur 's nachts. Aan het afschieten worden tevens strenge voorwaarden gesteld.

Daarnaast komt er een verbod op het afsteken van vuurwerk in het centrum van Zeewolde. Dit gedurende de tijd dat de winkels zijn geopend. Met het verbod wil het college van burgemeester en wethouders voorkomen dat er overlast ontstaat voor het winkelend publiek.

Het verbod wordt onder meer door flyers en posters bekendgemaakt bij de verkooppunten van vuurwerk.

Tegen overtreders van het afsteekverbod wordt streng opgetreden.

bron : http://www.destentor.nl/regio/veluwewest/7649805/Vuurwerk-verboden-in-winkelgebied.ece

Ik kan me maar al te goed voorstellen dat zo'n verbod geldt in een winkelgebied. Vooral in grotere steden etc.
Ik woon in een klein dorpje, maar ook hier kan je niet veilig oliebollen gaan halen, omdat de pijltjes en rotjes (laat staan gekken die hier dus echt sierpijlen schieten) om je oren vliegen.

Ik ken de situatie in Zeewolde en vier er dit jaar ook weer oud en nieuw en het is heel begrijpelijk dat je geen vuurwerk in het centrum mag afsteken. Het centrum is heel klein, het is dan ook een kleine moeite om het centrum uit te lopen en daar te gaan stoken. In het verleden is ook gebleken dat degene die in het centrum afstaken vooral jongeren waren die dat express deden om winkelend publiek tot overlast te zijn. Carbid schieten gebeurd in Zeewolde niet zoveel, maar het gebeurde ook in de woonwijken. Om veiligheid te garanderen en minder overlast te hebben in de woonwijken hebben ze een plek net buiten het centrum gemaakt waar je prima veilig kan schieten. Een goede oplossing van de gemeente, want ze hadden ook het kunnen verbieden.

sorry voor m'n bote opmerking
wist niet dat het hier over 300m ging
nogmaals sorry

Laatst bewerkt:
wa een gezijk
stoorent voor het winkel publiek
jezus moeten hun maar op 364 andere dagen gaan winken dit is maar 1x per jaar
al woon ik daar niet eens in de buurt blijf een stom en dom besluit

Het is toch een kleine moeite om dit buiten het centrum te doen.
Dit is veiliger voor jezelf en ook voor omstanders die nog even een boodschap moeten doen.

naja, het wordt steeds erger in nederland

Sorry voor mijn botte opmerking, was niet helemaal helder/happy....:rolleyes:
Ik kan me wel voorstellen dat ze dit in een winkelgebied doen ivm. overlast/mensenmassa maar tot welke grenzen gaat dit? In welke straat mag het wel en welke niet, en wat zijn de consequenties bij overtreding...

ik vind het terecht. als iemand iets vergeten is te halen wil die dat normaal en veilig kunnen doen!! en sws moet je niet bij mensen stoken, ik stook alleen waar niemand is, anders vind ik het te gevaarlijk!! met een simpel babypijltje kan het al mis gaan, dus ik vind het een goede regel!

Sorry voor mijn botte opmerking, was niet helemaal helder/happy....:rolleyes:
Ik kan me wel voorstellen dat ze dit in een winkelgebied doen ivm. overlast/mensenmassa maar tot welke grenzen gaat dit? In welke straat mag het wel en welke niet, en wat zijn de consequenties bij overtreding...

Het zijn 4 straten van max 300 meter en een plein, dus je hoeft maximaal 300 meter te lopen om het winkelgebied uit te zijn. Het is echt niet zo dat het een enorm gebied is, het is echt een hele kleine moeite om je aan deze regel te houden. Ik ga ervan uit dat je boete krijgt en dat ze dit streng zullen handhaven. Het bericht van HZRacing ga ik niet eens op reageren, ga eerst eens je post overlezen als je deze post.

sorry voor me botte opmerking maar ik blijf er wel bij het is 1x per jaar ik weet dat het met bv een babypijltje al verkeert kan lopen maar het winkelend publiek moet hier ook een beetje rekening mee houden
het is in iedergeval wel oud en nieuw
maar idd verkomen is beter dan genezen

Ik kan er enigzins wel inkomen dat met tijdens de openingstijden wan winkels met het vuurwerk er niet wil hebben.
Ik zelf zou er geen moeite mee hebben als ik tijdens het winkelen wat vuurwerk om me heen hoor knallen.
Maar er zijn genoeg mensen die dat niet zo prettig vinden en snap het verbod dus wel.
Na sluitingstijd zal het verbod vervallen neem ik aan?

grtz

Een aantal jaar geleden (3 denk ik?) heb ik in Zeewolde oud en nieuw gevierd bij familie.
Wat ik me nog goed kan herinneren, was dat t bij een aantal plekken van het centrum echt vol jongeren stond die aan de lopende band met singleshots op elkaar schoten.
Voorbijgangers gingen er, terecht, met een grote boog omheen.
De ochtend erna zijn we gaan kijken bij 't centrum, en er waren allerlei prullenbakken kapot, ruiten aan diggelen, brandvlekken waarvan je weet "dat gaat niet perongeluk".
Blijkbaar is er een hoop hangjeugd in dat dorpje...
Gelukkig is dat hier anders, want ik ben een freak in hart en nieren, maar ik word er niet vrolijk van als er singleshot bombettes langs m'n oren vliegen:wink:.

Zeewolde is 1 van de jongste dorpen van Nederland en heeft ook het percentage jongeren ligt daardoor veel hoger dan landelijk gemiddeld(vooral jonge mensen die naar Zeewolde komen en die krijgen kinderen...). Daar zitten altijd wel een stel schoffies tussen, die het dus helaas vaak verpesten voor anderen.

Back
Bovenaan