Vuurwerk verbod deel 2

Afsteken vuurwerk ter discussie

Afsteken vuurwerk ter discussie

Laatste update

ROOSENDAAL - Een landelijk vuurwerkverbod met de jaarwisseling. Dat is gemakkelijker gezegd dan gedaan. Toch wil burgemeester Wilma Verver van de gemeente Schiedam het bespreken in het eerstvolgende overleg met het Nederlands Genootschap van Burgemeesters.

Ze heeft schoon genoeg van de schade die het vuurwerk elk jaar aanricht. Dit jaar in Schiedam voor 85.000 euro, in Roosendaal zelfs een ton. Landelijk is er voor miljoenen onnodig vernield.

Daarom wil Verver de discussie opnieuw aanzwengelen, want er is in het verleden al vaker over een algeheel vuurwerkverbod gesproken in Den Haag.

"Maar problemen krijg je niet opgelost door dingen af te schaffen. Dat kun en mag je de mensen die er op een veilige manier plezier aan beleven ook niet ontnemen", vindt directeur Liesbeth van den Boeymans van bureau Halt.

Haar instelling vangt mensen op die onder meer rond de jaarwisseling in de fout gaan. Dit jaar waren er dat in Zuidwest Nederland 124 tegen 188 het jaar daarvoor. Die cijfers zijn ondanks de miljoenen schade al iets beter. "Daarom geloof ik veel meer in het lik-op-stukbeleid zoals dat dit jaar is toegepast. Excessen kun je, hoe graag we dat allemaal ook willen, nooit uitbannen", zegt Van den Boeymans.

Vuurwerk helemaal verbieden is lastig, nog afgezien van hoe je het moet organiseren (en handhaven) dat er geen knal meer klinkt. Woordvoerder Dirk Timmers van de gemeente Roosendaal begrijpt de boodschap van de Schiedamse burgemeester. "Het is al eens eerder aan de orde geweest. Het is ook jammer dat zo'n oude en mooie traditie door een kleine minderheid van de samenleving telkens onder druk komt te staan. Maar een algemeen of plaatselijk verbod heeft geen zin zolang er overal vuurwerk te koop is. Zo'n maatregel moet landelijk of Europees worden opgelegd. Zelfs dan is het nog lastig", zegt Timmers.

Politiewoordvoerder Emmy de Wit van het district Midden en West-Brabant doet geen uitspraken over de ideeën van de Schiedamse burgemeester. "Het is aan het ministerie om daar iets van te vinden. Wij conformeren ons alleen aan dat beleid. Persoonlijk zou ik een verbod op het afsteken van vuurwerk een nogal vergaande maatregel vinden. Het is toch een traditie die bij ons hoort."

"Maar problemen krijg je niet opgelost door dingen af te schaffen. Dat kun en mag je de mensen die er op een veilige manier plezier aan beleven ook niet ontnemen", vindt directeur Liesbeth van den Boeymans van bureau Halt.

Geef haar een lintje!

Laat ik maar eerst vooropstellen dat ik natuurlijk TEGEN vuurwerk vandalisme ben, en tegen de spreiding van illegaal vuurwerk.

Maar goed...

Dat verbod is een lachertje. Dat gaat dus nooit lukken.

De politiek wriemelt zich vandaag de dag in de meest rare posities om te bezuinigen of om hun wil te krijgen.

Een vuurwerk verbod om zo geld te besparen die elk jaar wordt uitgegeven aan reparaties en vervangingen van openbare, gemeentelijke eigendommen zal niets uithalen. Verbied dan maar gelijk alle voetbalwedstrijden zodat voetbal hooli's de kans niet krijgen openbare eigendommen te slopen en wie weet wat nog meer te doen. :bonk:

Net zoals drugs, zal illegaal vuurwerk jammer genoeg altijd zijn weg vinden van handelaar, naar kleinschalige dealer en vervolgens de "consument" oftewel klant. Met een vuurwerk verbod zouden deze gemeentes dus illegaal vuurwerk alleen een stimulatie geven. Een slechte zaak dus, omdat ze illegaal vuurwerk juist tegen willen werken.

En dan nog te bedenken dat de gedupeerde dealers ook hun (schade)vergoeding willen krijgen voor de misgelopen inkomsten over diverse jaarbasissen, en hun jarenlange investering voor de opmaak van hun winkels volgens de TNO regelementen (bunkers, sprinklerinstallaties, e.d.). Hoeveel geld zou dat gemeentes niet kosten?

Geef haar een lintje!

Ja inderdaad, en Emmy ook eentje :)

Politiewoordvoerder Emmy de Wit van het district Midden en West-Brabant doet geen uitspraken over de ideeën van de Schiedamse burgemeester. "Het is aan het ministerie om daar iets van te vinden. Wij conformeren ons alleen aan dat beleid. Persoonlijk zou ik een verbod op het afsteken van vuurwerk een nogal vergaande maatregel vinden. Het is toch een traditie die bij ons hoort."

This wel jammer dat"Vuurwerk"dit altijd doet!

terwijl in alle gemeente s een stel van de rampdebielen lopen die op oudjaarsnacht er maar is lekker op uit gaan,lekker de teringzooi vernielen,terwijl daar andere mensen de dupe van worden,als der echt zo n vuurwerkverbod komt ga ik ook alles op oudjaars avond slopen,wat moet je dan anders doen tv kijken?

wilma verver lid van de VVD, was het niet die zelfde VVD die toen een tegen campagne opzette tegen die 2 heren van groen links?
voor het behoud van die traditie met oud en nieuw vuurwerk bijven afsteken.

wilma verver lid van de VVD, was het niet die zelfde VVD die toen een tegen campagne opzette tegen die 2 heren van groen links?
voor het behoud van die traditie met oud en nieuw vuurwerk bijven afsteken.
Nee, dat was Mevrouw Nepperus van de VVD en zij handelde voornamelijk namens zichzelf. Na haar initiele standpunt & actie hebben wij niets meer hierover van haar vernomen. De VVD laat zich wisselend positief/negatief uit over het onderwerp. Niet echt een peil op te trekken dus.

Cameo

Ruim 500 arrestaties in Frankrijk met oud en nieuw

AP) - De politie in Frankrijk heeft met oud en nieuw 501 mensen opgepakt voor verhoor, bijna honderd meer dan de 405 arrestaties van vorig jaar. Dat heeft het Franse ministerie van justitie bekendgemaakt. Hoewel er geen grote incidenten waren, raakten toch zestien agenten gewond.

Opstandige Franse jongeren steken tijdens oud en nieuw vaak auto's in brand. Het ministerie wilde echter niet vrijgeven hoeveel voertuigen dit jaar in brand zijn gestoken.

In totaal werden 53.820 agenten ingezet, ongeveer zesduizend meer dan normaal.
Naar ik begreep was het dit jaar voor het eerst dat er in Parijs geen Vuurwerk afgestoken mocht worden! stond tegen over dat er meer dan 2000 autos in parijs de hens in gingen.
tja ik ben bang dat mensen dingen gaan compenseren!!Dus werkt het contra naar mijn mening

Gr Wim

Back
Bovenaan