Vuurwerk verbod deel 2

De vraag die gesteld moet worden is:
is de schade in Nederland het afgelopen oud en nieuw meer dan vorig jaar en is dit veroorzaakt door legaal vuurwerk??

Het antwoord weten we al wel: nee, dus het afschaffen is helemaal niet aan de orde en dan hebben we het nog maar even niet over de negatieve gevolgen van afschaffing, hierboven al eerder genoemd.
Wat te denken van de investeringen die de afgelopen jaren zijn gedaan op het gebied van de illigale handel, de aanpassing van het legale siervuurwerk, zo maar weggooien, nee (kapitaalvernietiging), we zijn juist goed bezig lijkt mij, het vuurwerk wordt steeds veiliger middels CE keuring.

Af te schaffen is helemaal niet aan de orde.
Gaan we met z'n allen carbid schieten, gaat veel harder!!

Traditie moet blijven!!

Inderdaad als vuurwerk echt verboden word dan staan er hier dadelijk 10 carbidkanonen in mn tuin en dat gaat toch wel net zo hard als een C6!!:bye:

Ik denk zelf ook dat het niet tot een algeheel verbod zal komen maar misschien wel tot een verkorting van de afsteektijden, ik hoop het niet. De dag gaat sowieso al veel te snel voorbij.

In korte tijd hetzelfd afsteken leidt meestal tot meer vandalisme, dus dit idee zal het denk ik ook niet worden. Als ze het gaan afschaffen gaat iedereen de grens over. Zullen weer controles komen en Nederland loopt n hoop geld mis!!

En toch maak ik me weer zorgen net zoals vorig jaar en het jaar daar voor etc etc.
Straks krijgen enkele burgemeesters het toch voor elkaar om voor hun gemeente een verbod in te stellen en je zou maar net in die gemeente wonen. En natuurlijk kan je dan eventueel naar de dichtsbij zijnde gemeente gaan om te stoken, maar daar ga ja dan niet echt vrolijk van worden. Maar ik wordt niet goed van dat gewauwel van die Shiedamse burgermeester :mad:
Ze heeft gelijk betreft de hoogte van het schade bedrag maar ze moet zich wel realiseren dat je met ons consumenten vuurwerk niet de schade veroorzaakt waar zij het over heeft. De politiek heeft een hele goede weg ingeslagen dat raddraaiers en dergelijke op O&N zwaar worden bestraft en laten ze dat nou maar eens nog verder en harder doorvoeren. Pak ze en laat ze opdraaien voor de schade !!
We laten ons oud en nieuw toch niet kapot maken door een kleine minderheid vandalen.
Voetbal wordt toch ook niet compleet afgeschaft omdat er bij een wedstrijd een aantal hooligans de boel lopen te verzieken ?
Ook hier heb je het principe bronbestrijding en ook dat werpt steeds meer vruchten af.
Kijk hier eens goed naar beste burgervaders van Nederland en kom dan pas met een beslissing !

Hier wordt ik weer vrolijk van :):) :

'Weinig bijval voor verbieden van vuurwerk'
11 januari 2011

Burgemeester Verver van Schiedam krijgt weinig steun voor haar plan om het afsteken van vuurwerk door particulieren met de jaarwisseling voortaan te verbieden. Dat schrijft dagblad Metro.

De eerste burger van Schiedam liet tijdens haar nieuwjaarsrede weten dat ze de maatschappelijke kosten van het afsteken van vuurwerk te hoog vindt. De gemeente Schiedam liep zo'n 85.000 euro schade op door vuurwerk-vandalisme.
Zo ziet burgemeester Bruinsma van buurgemeente Vlaardingen niets in het plan, terwijl er in Vlaardingen toch bijna 50.000 euro schade was tijdens de jaarwisseling. Volgens de krant noemt burgemeester Aboutaleb van Rotterdam het afsteken van vuurwerk 'een mooie traditie'. Ook hij zou geen voorstander zijn van het plan van de Schiedamse burgemeester.

Bron : http://www.radiorijnmond.nl/Homepag...ari/Weinig+bijval+voor+verbieden+van+vuurwerk

Mooi!
Ik vind het verder van de zotte om zo'n mooie en oude traditie af te schaffen.
Schaf dan ook maar meteen Kerst en Sinterklaas maar af, dat is net zo'n achterlijke uitspraak!
Ze weten goddomme niet wat ze moeten zeggen.

Laatst bewerkt:
Ik maak mij helemaal geen zorgen alles omtrent deze discussie omdat vuurwerk een traditie in Nederland is wat er al een lange tijd is, en niet snel zal verdwijnen uit de Nederlandse geschiedenis. Wanneer men vuurwerk voor consumenten in Schiedam wil verbieden, zal de plaatselijke Schiedamse vuurwerkverkooppunt daar last van hebben, maar zullen de consumenten gewoon een dorp 10 kilometer verderop kijken voor wat mooi vuurwerk, en om 10 uur in de ochtend staan daar alle kinderen weer vuurwerk af te steken zonder dat de politie daar tegen op kan treden. En waarom niet? Omdat het in heel Nederland wel mag, een een traditie niet zomaar uit de mens gehaald kan worden. En al zeker niet een traditie die door miljoenen andere mensen word bewonderd om 12 uur in de avond. Er zijn altijd mensen die altijd wat te mekkeren hebben, maar wanneer het 12 uur in de avond op 31 december is staan deze mensen ook met een glas Champagne naar buiten te kijken om de mooie kunst der vuren te kunnen vastleggen op het netvlies.

Elk jaar weer hetzelfde liedje...zucht...al ben ik bang dat wij met de toenemende vergrijzing van Nederland in de komende jaren toch een steeds heftiger verzet gaan meemaken tegen ons aller geliefde vuurwerk.

Ik ben er ook bang voor dat voor de huidige en volgende generatie bestuurders van ons land, het onderscheid tussen het legale en illegale steeds minder van belang gaat worden voor een eventueel verbod of aanpassing in bijvoorbeeld de afsteek tijden.

Dat komt mede ook lijkt mij doordat er bijna niemand meer is die kan genieten van het Nederlandse legale knalwerk...stel je eens voor je komt met een Nederlandse kanonslag aanzetten...nee dat kan zogenaamd niet meer bij je vrienden, die zien je al aankomen...Natuurlijk kan ik ook wel een goede knal op zijn tijd best waarderen, maar afgelopen jaar heb ook ik mij persoonlijk er toch voor het eerst ook oprecht over verbaasd hoeveel mensen er wel niet met het zwaardere knalwerk in de weer waren op straat.

Ik vind het dan ook helemaal niet gek dat er op die manier dan ook veel meer mensen zullen komen die zich eraan gaan ergeren, dus ergens veroorzaken diegenen die er flink op los knallen met het zwaardere spul het in mijn ogen dat die mensen die er normaal geen probleem mee hebben, hun mening negatief gaan bijstellen. De knallen blijven de meesten toch echt het langste bij, over een mooi siervuurwerkje zul je bijna nooit iemand over horen.

Ik kan dan alleen maar hopen dat diegenen iets beter gaan nadenken voor ze de zoveelste zware knaller op de stoep van de toch al snel geërgerde buurman gooien. Een goede traditie begint bij jezelf!

Ik denk ook dat dat verbod er niet komt, is ieder jaar hetzelfde liedje, maar ze kunnen het simpelweg niet verbieden, omdat het dan compleet uit de hand loopt.
En als we het gaan hebben over 'geld beter besteden'dan zal ik ook eens wat dingen opnoemen die anders moeten:

- Geen geld meer naar de dure nieuwjaarsreceptie van de gemeenten.
- Geen geld meer naar dure staatsbezoekjes om een kopje koffie te drinken bij de andere president.
- Een auto verbod, een auto vervuild het milieu immers meer dan dat ene dagje in het jaar.
- een Alcohol verbod, alcohol richt meer schade aan het hele jaar door dan vuurwerk.
- Een honden verbod, ik ben het zat om met mijn voeten steeds in de hondenpoep te gaan staan, verbieden dus!
- Een verbod op burgemeesters, het geld kan immers beter ergens anders aan worden uitgegeven, iets dat wel 'nuttig'is.

Maar natuurlijk ben ik maar een dom 15 jarig scholiertje,ik word toch niet serieus genomen in de maatschappij.

Als ik dit zo leest, schiet mij de tranen in de ogen en vraag mij af waarom elk jaar weer deze traditie ter sprake komt.
Simpele verklaring omdat een groep mensen oudjaar aan pakken om te vernielen en om onrust te schoppen.

Lijkt mij dat sommige mensen die een hekel hebben aan vuurwerk en op een gegeven moment een functie hebben in de maatschappij dat ze met beide handen aanpakken om een verbod van vuurwerk te proberen te trachten.

Het lik op stuk beleid moet gewoon veel strenger en als een persoon in de fout is gegeaan dat deze zich dan volgend oudjaar moet melden op bureau van poltie en daar maar de nieuwjaarsnacht dor moet brengen een soort meldingsplicht.

Lijkt streng, maar deze mensen verknallen het letterlijk voor ons.

Zal allemaal wel weer loslopen, gewoon beetje rust bewaren lijkt nu een goed plan.
Zoals hiervoor al eerder gezegd; het is een enkeling die politiek gezien wat zichtbaarheid wil krijgen. maar die andere twee die dit ook dachten zijn er alleen maar slechter van geworden omdat niemand ze meer serieus neemt. zo zal het haar ook vergaan.

@ firedragon: mooie handle, wil je mijn atavar lenen (smile)

Laatst bewerkt:
Ik denk echt niet dat er een verbod gaat komen. Vuurwerk levert de staat veel te veel geld op om zomaar af te schaffen. En geld doen ze bijna alles voor dus deze miljoenen zullen ze echt niet laten schieten! laat ons maar schieten!

ik heb een beter verbod :D

het verbod op mensen die uitspraken doen zoals deze !!
zijn daar eerdaags weer verkiezingen ofzow en wonen er veel oudjes ?

doe me een lol en laat deze mensen lekker op een eilandje gaan wonen :D
ergens in de noordzee op 50 km afstand van de kust lkkr rustig.

Ik denk niet dat dit de juiste reactie is, op deze manier gooi je olie op het spreekwoordelijke vuur. Wil je iets bereiken dan zul je vriendelijk moeten blijven. Jij vind dat ze jou moeten respecteren? Dan moet het andersom ook zeker.
Maargoed...

greetz

Burgemeesters verdeeld over vuurwerkverbod

EINDHOVEN – De burgemeesters in Zuidoost-Brabant zijn verdeeld over een mogelijk verbod op particulier vuurwerk. De meesten hebben sterke twijfels.

Vuurwerk zorgde deze jaarwisseling weer voor een paar ton schade in de regio, blijkt uit een rondgang van het ED. Afvalbakken, verkeersborden, bushokjes en ander straatmeubilair: rond de jaarwisseling is het in heel Zuidoost-Brabant weer met daverende knallen de lucht ingevlogen.

Een schatting van de totale kosten van het vuurwerkvandalisme rond oud en nieuw in de hele regio komt uit op een kleine 200.000 euro. Die raming is gebaseerd op informatie die een flink aantal gemeenten aan het ED hebben geleverd.

Is het niet tijd voor een verbod op het afsteken van al dat vuurwerk voor particulieren? Binnen het Nederlands Genootschap van Burgemeesters staat zo'n verbod binnenkort op de agenda. De meeste burgemeesters in de regio zijn tegen een verbod, zo lijkt het. Onder hen Rob van Gijzel (Eindhoven), Jack Mikkers (Veldhoven), Driek van de Vondervoort (Bergeijk) en Bart Meinema (Cranendonck). Zij wijzen vooral op de traditie. Bovendien zou een verbod voor de politie moeilijk te handhaven zijn. Burgemeester Paul Verhoeven (Heeze-Leende) en waarnemend burgemeester José van Gorp (Reusel-De Mierden) zien een landelijk verbod wel zitten.

In de kleinere gemeenten is de schade dit jaar tot maximaal zes- à zevenduizend euro beperkt gebleven. Geldrop-Mierlo springt er in negatieve zin uit. Terwijl de schade vorig jaar ruim 7600 euro bedroeg, werd er dit jaar voor 35.000 euro vernield. Welgeteld 123 verkeersborden, heel veel prullenbakken én het stenen muurtje bij het hertenkamp in Mierlo werden door explosieven getroffen.

In Eindhoven zijn alleen al 120 afvalbakken vernield. Per stuk kosten die zeker 400 euro. Alleen dat zou al bijna 50.000 euro kosten. In Helmond werden 85 'objecten' beschadigd, ondanks het preventief weghalen van 750 afvalbakken. De totale schade in Helmond is zo'n 22.000 euro. Veldhoven houdt het op 20.000 euro, terwijl Aalst-Waalre 5720 euro aan kosten moet maken, vooral aan vernielde verkeersborden maar ook aan een ontplofte defibrillator.

Verbod op consumentenvuurwerk; goed idee? Stem op ed.nl of laat een reactie achter onder dit artikel.

http://www.ed.nl/regio/eindhovenstad/7950745/Burgemeesters-verdeeld-over-vuurwerkverbod.ece

Hier heb ik op gereageert,maar zie die reactie nog niet terug op dit moment:

Ik ben tegen een vuurwerkverbod.Het slopen en opblazen van vuiulnisbakken,verkeersborden enz. wordt niet veroorzaakt door het consumentenvuurwerk dat in NL te koop is.Het wordt veroorzaakt door aangeschaft zwaar knalvuurwerk uit andere landen dat daar wel en in nederland niet legaal is.Het verbieden van het kopen/afsteken van vuurwerk zal het slopen en opblazen niet tegenhouden,omdat dit toch al niet in NL gekocht kon worden.Het zal eerder veel meer mensen ertoe bewegen om ook vuurwerk uit het buitenland te gaan halen om toch af te steken.Het probleem wordt dus eerder erger dan minder.Het veel zwaarder straffen van de vandalisten die slopen en gepakt worden zou dan eerder werken om de vernielingen te verminderen.Zoals altijd is het een kleine groep rotte appels die het verziekt voor de grote groep die wel verantwoord met vuurwerk omgaat en ervan geniet met oud&nieuw.Pak dan die kleine groep keihard aan en laat de rest lekker blijven genieten van die ene dag per jaar waarin ze vuurwerk mogen afsteken.

Hier heb ik op gereageert,maar zie die reactie nog niet terug op dit moment:

Ik ben tegen een vuurwerkverbod.Het slopen en opblazen van vuiulnisbakken,verkeersborden enz. wordt niet veroorzaakt door het consumentenvuurwerk dat in NL te koop is.Het wordt veroorzaakt door aangeschaft zwaar knalvuurwerk uit andere landen dat daar wel en in nederland niet legaal is.Het verbieden van het kopen/afsteken van vuurwerk zal het slopen en opblazen niet tegenhouden,omdat dit toch al niet in NL gekocht kon worden.Het zal eerder veel meer mensen ertoe bewegen om ook vuurwerk uit het buitenland te gaan halen om toch af te steken.Het probleem wordt dus eerder erger dan minder.Het veel zwaarder straffen van de vandalisten die slopen en gepakt worden zou dan eerder werken om de vernielingen te verminderen.Zoals altijd is het een kleine groep rotte appels die het verziekt voor de grote groep die wel verantwoord met vuurwerk omgaat en ervan geniet met oud&nieuw.Pak dan die kleine groep keihard aan en laat de rest lekker blijven genieten van die ene dag per jaar waarin ze vuurwerk mogen afsteken.

Goed gesproken!
Ik vind het onzin om consumentenvuurwerk te verbieden, als de politie ook eens op straat te vinden is en niet langs de weg: dan kunnen ze de vandalen wellicht pakken!

Back
Bovenaan