Vuurwerk: van fabriek tot op jouw keukentafel

gizmo75

VWC lid
Zolang als ik mij kan herinneren vinden er op VWC talloze discussies plaats over de prijs, marges, kosten, enz. van dat waar we met z'n allen zo gek op zijn: ons vuurwerk!

De afgelopen dagen laaien de discussies in de diverse product-topics weer behoorlijk op met het topic van de Rubro Immortal Gold als treffend voorbeeld. Persoonlijk vind ik het goed dat dit gebeurt: het houdt de importeurs en winkeliers scherp want wij willen allemaal waar voor ons geld en andersom krijgen wij liefhebbers steeds meer en vaker een kijkje in de keuken bij wat er allemaal bij komt kijken om het vuurwerk bij ons thuis te krijgen. Maar de discussies en informatie zijn nu verspreid over talloze product-topics.

Vuurwerk: van fabriek tot op jouw keukentafel
Met dit nieuwe topic hoop ik een centrale plek te creëren voor alle informatie en discussies over dit onderwerp. Bij deze nodig ik iedereen, dus ook importeurs, winkeliers, bezigers, enz. uit om elkaar meer te vertellen over elkaars wereld, vragen te stellen, voorbeelden te geven, de discussie aan te gaan, etc.

Ik zal zelf aftrappen: nog niet zo lang geleden hoorde ik iets over de batchtesten in China. Hoe werkt dat nou precies, wat moet je ervoor doen en wat kost dat? Iemand die hier meer over kan vertellen?

Als je zelf een andere vraag hebt of een ander onderwerp wil bespreken, kom maar op!

Zal ik Aftrappen?

Batchtest is een eindcontole die wordt uitgevoerd door een notified body bedrijf.
Als importeur geef je aan welke producten kant en klaar staan in de kartons,en in welke fabriek ze staan,en de hoeveelheid kartons er zijn.
Naar aanleiding van de opgaven gaat dit bedrijf naar de fabriek om de opgegeven aantal te controleren,uit deze aantal kartons worden er willekeurig een aantal kartons genomen en getest.
Het is erg afhankelijk om welke hoeveelheden gaat,bijvoorbeeld rotjes,daar worden er meer van getest omdat daar vaak een grote hoeveelheid van geimporteerd wordt.
Indien er tijdens de batch een afkeur optreed,kan de gehele order de prullebak in.

Batchtest uitvoeren zal bij elke order plaats vinden.

laten we dan eerlijke zijn. Een batchtest zal de prijs opdrijven. Maar nu niet zo verontrustend dat je daarvan als importeur helemaal de pleures schrikt.
Tegen een importprijs is het toch peanuts? Maargoed, dit alleen als commentaar op dat een batchtest de prijs enorm zou opdrijven.
greetzz

Controleren jullie als importeurs ook of er daadwerkelijk wordt getest en hoeveel?
Ik hoor altijd aantallen tot 80 cakes, maar dat kan nooit bij een batch-gewijze manier van produceren. Of rollen ze de sterren per 10000 kg tegelijk?

Controleren jullie als importeurs ook of er daadwerkelijk wordt getest en hoeveel?
Ik hoor altijd aantallen tot 80 cakes, maar dat kan nooit bij een batch-gewijze manier van produceren. Of rollen ze de sterren per 10000 kg tegelijk?

Ik begrijp je vraag niet helemaal goed maar het gaat niet om kg maar om produckt>
Dus aantallen.
Gr Wim

Het notified body bedrijf test de producten,hiervan krijg je testresultaten.

Wat er getest wordt is afhankelijk van de aantallen die je opgeeft van een productie.
De prijs wordt niet omhoog gedreven,maar als importeur heb je er een vastekostenpost bij gekregen.
De Batchtest zal altijd terug blijven komen,elke keer dat je een product weer besteld wordt de weer gebatchtest!!!!

Allemaal bedankt voor jullie reacties en vragen! Leuk om te zien dat het balletje begint te rollen en dat Rubro en Katan inmiddels ook mee doen. Top!

Ik weet dat Katan dit jaar met een aantal wat kleinere cakes komt. Ik ben wel nieuwsgierig dat als je nu naar de batchtesten kijkt, hoeveel er nou van 1 enkele cake zijn aangeleverd voor zo'n test. Lijkt me frustrerend dat het telkens opnieuw moet of is dat voor jullie ook een soort van kwaliteitstest?

Kunnen we deze vergelijking trekken: Batchtest = Kwaliteitscontrole ?
Of sla ik nu volledig de plank mis.

Dus als ik het goed heb test een afhankelijk bedrijf de artikelen, om te controleren op kwaliteit?
Lijkt mij wel een goede zaak, lijkt me niet dat je een volledig partij hierheen laat komen zonder te testen of wel?
Is jullie contactpersoon in china dan hier ook bij, of moet je volledig afgaan op het rapport van het afhankelijke bedrijf wat de batchtest uitvoert?

het is zeer eenvoudig.

Als wij in china in februari een product vinden die wij in de collectie willen hebben begint het,bij het product hoort een technische datasheet(TDs),in deze TDs zitten alle gegevens van het product van samenstelling tot maatvoering.Je moet het simpel zien als een bouwtekening,deze wordt door de fabriek aangeleverd en omgezet in het engels,in deze TDs komt gelijk de disclaimer te staan.

Vervolgens wordt het product aangeboden voor CE testing type goedkeuring,hiervan worden 33 stuks aangeleverd(afhankelijk hoeveel producten erin een familie zitten)
Als de keuring geslaagd is krijgt het product een CE nummer,en de productie kan gestart worden,tijdens de productie worden er monster eruit gepikt om zelf te testen(dit is niet verplicht,maar wel wijs)De fabriek moet dus conform de TDs het product gaan maken,je kunt dus ook niet meer afwijken van een bepaald effect.
Wanneer de order klaar is geef je dit aan bij het bedrijf die de batchtest uitvoerd,je moet aangeven waar de order staat en de mensen rijden naar de fabriek en pakken willekeurig een aantal cartons eruit om te batchtesten,wanneer dit allemaal oké is kunnen de producten worden verscheept.

het is zeer eenvoudig.

Als wij in china in februari een product vinden die wij in de collectie willen hebben begint het,bij het product hoort een technische datasheet(TDs),in deze TDs zitten alle gegevens van het product van samenstelling tot maatvoering.Je moet het simpel zien als een bouwtekening,deze wordt door de fabriek aangeleverd en omgezet in het engels,in deze TDs komt gelijk de disclaimer te staan.

Vervolgens wordt het product aangeboden voor CE testing type goedkeuring,hiervan worden 33 stuks aangeleverd(afhankelijk hoeveel producten erin een familie zitten)
Als de keuring geslaagd is krijgt het product een CE nummer,en de productie kan gestart worden,tijdens de productie worden er monster eruit gepikt om zelf te testen(dit is niet verplicht,maar wel wijs)De fabriek moet dus conform de TDs het product gaan maken,je kunt dus ook niet meer afwijken van een bepaald effect.
Wanneer de order klaar is geef je dit aan bij het bedrijf die de batchtest uitvoerd,je moet aangeven waar de order staat en de mensen rijden naar de fabriek en pakken willekeurig een aantal cartons eruit om te batchtesten,wanneer dit allemaal oké is kunnen de producten worden verscheept.

Bedankt voor een simpele uitleg betreft zo'n batchtest.

Hoe groot is de kans van afkeuring van zo'n batchtest? En is het dan niet mogelijk een grotere order te plaatsen en de helft in China te laten staan om deze dan het jaar erop te laten verschepen om zodoende niet meer te hoeven laten testen?

Hoe kan het zo gebeuren dat een cake er toch anders uit komt te zien qua effecten e.d. dan waar men eigenlijk op gehoopt heeft en dit dan toch door de batchtest komt? (Een goed voorbeeld zijn de nieuwe cakes vorig jaar bij Orthen (Blue Thunder, Scenery etc.)

Hoe groot is de kans van afkeuring van zo'n batchtest? En is het dan niet mogelijk een grotere order te plaatsen en de helft in China te laten staan om deze dan het jaar erop te laten verschepen om zodoende niet meer te hoeven laten testen?

Hoe kan het zo gebeuren dat een cake er toch anders uit komt te zien qua effecten e.d. dan waar men eigenlijk op gehoopt heeft en dit dan toch door de batchtest komt? (Een goed voorbeeld zijn de nieuwe cakes vorig jaar bij Orthen (Blue Thunder, Scenery etc.)

Naar mijn idee waren batchtesten vorig jaar nog niet verplicht/van toepassing.. Maar ik kan het mis hebben.:idea:

He Marchel, welkom in dit topic, leuk dat je ook aansluit! Jij hebt natuurlijk een berg ervaring opgedaan door als winkelier/betrokken bij een winkelier, volgens mee geheel zelfstandig, een eigen lijn op te starten. Ik ben erg benieuwd naar jouw bevindingen en ervaringen hierbij en zou het leuk vinden als je daar wat meer over zou willen vertellen in dit topic. Om maar met een simpele vraag te beginnen: hoe vaak en hoe lang ben je naar China geweest om de eigen lijn op te starten?

In diverse topics is dit al aan de orde gekomen maar aangezien de importeurs hier vragen beantwoorden, stel ik hem hier even.

Wat is er waar van de prijsafspraken die importeurs onderling maken? Bijvoorbeeld slooijer nyverdal die vanwege prijsafspraken zijn kartonprijzen flink heeft moeten verhogen. En daardoor veel klanten misloopt?
En meer winkeliers die hierdoor hun kartongsacties hebben moeten aanpassen waardoor voor ons het vuurwerk dit jaar een stuk duurder is geworden?

Hier onder een qoute van slooijervuurwerk zelf

En het belangrijkste we hebben met leveranciers te maken die ook hun eisen stellen. Zo mogen wij niet meer geven dan een bepaald aantal procent. Wat dus vorig jaar nog niet aan de orde was.

Mij lijkt het niet meer dan normaal als een winkelier vuurwerk wil verkopen en bij 1 of meer importeurs vuurwerk afneemt hij zelf mag bepalen hoeveel korting hij geeft. Snap niet dat hij hiervoor verantwoording hoeft af te leggen aan de importeur.

Graag een duidelijke en eerlijke reactie zodat dit voor ons eindelijk is duidelijk word.

In diverse topics is dit al aan de orde gekomen maar aangezien de importeurs hier vragen beantwoorden, stel ik hem hier even.

Wat is er waar van de prijsafspraken die importeurs onderling maken? Bijvoorbeeld slooijer nyverdal die vanwege prijsafspraken zijn kartonprijzen flink heeft moeten verhogen. En daardoor veel klanten misloopt?
En meer winkeliers die hierdoor hun kartongsacties hebben moeten aanpassen waardoor voor ons het vuurwerk dit jaar een stuk duurder is geworden?

Hier onder een qoute van slooijervuurwerk zelf

Mij lijkt het niet meer dan normaal als een winkelier vuurwerk wil verkopen en bij 1 of meer importeurs vuurwerk afneemt hij zelf mag bepalen hoeveel korting hij geeft. Snap niet dat hij hiervoor verantwoording hoeft af te leggen aan de importeur.

Graag een duidelijke en eerlijke reactie zodat dit voor ons eindelijk is duidelijk word.

Hahahahaha. Wat een vragen Dennis. Hahahaha
:devil:

Haha en je denkt serieus dat men hier ook echt eerlijk antwoord op gaat geven?
Door extreme kortingen te geven geef je de markt een flinke klap. Ik kan me uit bedrijfseconomisch oogpunt goed voorstellen dat er restricties worden opgelegd m.b.t. kortingen.

Een eerlijk anrwoord had ik ook niet verwacht, maar ben wel benieuwd wat ze er over te zeggen hebben.
Daarbij vind ik nog steeds dat een winkelier zelf mag bepalen hoeveel korting hij/zij geeft.
Het is immers zijn bedrijf wat hij op het spel zet met zoveel korting. Al willen ze 80%/90% geven dan nog is dat hun keus.

misschien dat je met grote kortingen de markt een klap geeft.
Maar prijsafspraken maken om de prijs dus kunstmatig hoog te houden onderling?
Lijkt me ook niet de bedoeling. Ik denk niet dat er een eerlijk antwoord op komt. Maar de ondertoon in het bericht van lev he irriteert mij een beetje als ik eerlijk ben. Het komt op mij over dat dennispyro werkelijk waar een compleet domme vraag heeft gesteld terwijl ik de vraag wel redelijk goed vind.
greetzz

Back
Bovenaan