Vuurwerk uit de oude doos

En straks in september twee vijftigers. jaja.
Mantronix en ikzelf gaan Abraham zien in september.

Ja, hoe ouder hoe gekker. :D

Ontzettend leuk filmpje zeg. Ik hoop dat je de rest ook nog ergens kan opsporen, Moontan. Die pijlen waar die dame mee door het beeld loopt zijn overigens flinke joekels zeg, zeker 1,5 meter lang.

Laatst bewerkt:
Prima artikeltje, Moontan! Voor eens en voor altijd het bewijs dat vandalisme geen teken van deze tijd is.

@Moontan
Zou jij deze willen uploaden in het Museum? Ik heb hem er graag bij :cool:

Groetjes,
Cameo

* Cameo. Inderdaad. Het was ook het eerste wat mij opviel. Het krantenartikel dateert van 3 januari 1930. Inmiddels ruim 77 jaar geleden.
En het was toen blijkbaar niet anders dan nu, maar minder gewelddadig.
Leuk artikel dat uiteraard in een museum thuishoort.
Ik ga daarvoor zorgen.
En wederom bedankt voor je leuke commentaar.
Doet me goed jouw aanwezigheid op het forum hier.
Groetjes
Fred (Moontan)

Ik hoop dat ik deze afbeelding even mag lenen van het oudennieuwarchief,

krant7.jpg

Ik hoop dat ik deze afbeelding even mag lenen van het oudennieuwarchief,

Ja die mag jij best wel even lenen hoor :wink:

Ja het fatale bericht voor het beter-knallende vuurwerk. Ik weet het nog goed, ik had een krantenbericht gelezen van TNO-onderzoeker Smoorenberg, over de schade die aangericht kan worden als je te dichtbij vuurwerk staat. Het ging dus niet over lontjes of mogelijke schade aan andere lichaamsdelen, maar puur het geluid. Als je op 1 meter afstand stond van knalvuurwerk dan liep je kans over een jaar of 15 aanzienlijke gehoorschade te hebben, zo verhaalde het bericht.

Dit alles speelde zich af voordat de walkman cs hun intrede deden, en ik heb meer gehoorschade opgelopen van oorontstekingen moet ik zeggen.

Iig, in 1980 ging de wet van kracht, alhoewel er nog een oude voorraad verkocht werd. Een jaar later was het echt afgelopen.

Lekker topic natuurlijk! Wat zijn die Duitse kanonslagen nog mooi geel van kleur.

Laatst bewerkt:
Rumoerige Oudejaarsnacht 1929-1930 Apeldoorn

", maar door tactisch politie-optreden bleef het verder rustig."

Is nu wel anders, je zou bijna zeggen dat ze vroeger toleranter waren dan nu. Compleet omgedraaide wereld als je al die mensen hoort roepen dat er vroeger meer orde was...

De vuurwerkwinkels gebruikten stencils om hun vuurwerkcollectie in beeld te brengen en op dit stencil uit 1984 staan een paar verboden knallers er nog steeds bij. Met als opmerking : niet toegestaan :bonk:

De kanonslag-extra, de 460 kwam later weer terug, knalde maar een ietsiepietsie beter als de 450.

Folder1984a.JPG

Kan je nagaan dat sommige dingen al jaren verkocht worden.
Zie ook de Starr Ball erop staan, die is nu dan wel weer afgekeurd hahaha.

Schitterend om dit zo te zien.

Kan je nagaan dat sommige dingen al jaren verkocht worden.
Zie ook de Starr Ball erop staan, die is nu dan wel weer afgekeurd hahaha.

Schitterend om dit zo te zien.

Ja, die Starrball was ook zo'n machtig stukje klein vuurwerk (en daarom afgekeurd:bonk:), ik heb het nog mogen meemaken dat deze al rondtollend omhoog ging, een meter als je geluk had, en dat die daarna een beetje stuiterde.
Maar goed dat waren de jaren 70 heh :) Eigenlijk geen idee wat ze nu doen, draaien ze nog een beetje?

Heb hier nog een relatief jong filmpje van uit 1992

http://www.oudennieuwarchief.nl/filmpje1992-93SterMeteoorVuurbal.mpg

Altijd leuk als zo'n ding onder de auto's kwam. Stuiterde die nog lekker tegen de onderkant aan: boing boing boing...

Vanaf begin jaren 90 heb ik die Star Balls dan meegemaakt.

Ik ben trouwens, namens mijn vader op zoek naar iets dat wij in de jaren 90 eens gekocht hadden. Het gaat om een treintje. Niet zo'n bewegende en ook niet zo'n rechthoeking ding dat je in die chinese pakketen nog wel eens vind, maar om 1 die het geluid van de trein nabootste, ramen liet oplichten, rook uit schoorsteentje kwam en als finale met een goede knal de geest gaf.

Is er iemand bekend met mijn verhaal? Wij hebben dit stukje vuurwerk tijdens jaarwisseling 92/93 overigens gehad. Destijds gehaald bij de Partijhal te Rotterdam. Weet wel dat je in die tijd ook de bekende pagode nog had...

Ik heb er een jaar of 4/5 terug een gehad deze draaide neiteens wellicht door een verkeerde ligging.
Overigens heb ik het voor mij onbekende stuk vuurwerk wat voor velen nostalgie oproept in spanje nog mogen aanschouwen.
Erg leuk en grappig.

Die Meteoor Vuurballen, enorm toffe dingen, maar helaas heb ik er vroeger slechts 1 mee mogen maken die echt enkele meters opsteeg en inderdaad even nastuiterde. Dit was het artikel wat ik destijds uit het pakket had gezocht dat om 19.00 (jaja, mocht toen nog pas vanaf 22.00) zou worden afgestoken voor mijn verjaardag (31-12). Was hier helemaal weg van natuurlijk, de jaren erop telkens die meteoor uitgekozen, maar zoals die eerste keer ben ik hem toen niet meer tegen gekomen, gelukkig is mijn herinnering ervan als de dag van gister. :D
Tegenwoordig zijn ze te koop voor ongeveer 1 euri per stuk en het is een enorm slechte grondbloem zoals ie nu is, spijtig hoor.

In Valencia is het andere koek, daar koop je bij El Fallero de Star Ball Contribution Mediana (6 voor €5,-) en bij Pyroshopping hebben ze de Aerolito (€0,60 p.s.). Nou weet ik het niet zeker, maar meen dat alleen die van El Fallero diegene zijn die nog zo mooi opstijgen en wellicht kan ik je blij maken met een film vanuit Valencia met 2 van deze prachtige stukjes vuurwerk. :D

Meteoor Vuurbal uit Spanje

Ik heb er een jaar of 4/5 terug een gehad deze draaide neiteens wellicht door een verkeerde ligging.
Overigens heb ik het voor mij onbekende stuk vuurwerk wat voor velen nostalgie oproept in spanje nog mogen aanschouwen.
Erg leuk en grappig.

Oke, we moeten dus helemaal naar Spanje voor de beter draaiende ster-vuurbal, of starball contribution zoals op het doosje stond. Contributie? :rolleyes:Bizar.
Maar Guy, kun jij je nog herinneren of deze ball opsteeg? Want dat maakte dit vuurwerkje nou juist zo leuk .

In Valencia is het andere koek, daar koop je bij El Fallero de Star Ball Contribution Mediana (6 voor €5,-) en bij Pyroshopping hebben ze de Aerolito (€0,60 p.s.). Nou weet ik het niet zeker, maar meen dat alleen die van El Fallero diegene zijn die nog zo mooi opstijgen en wellicht kan ik je blij maken met een film vanuit Valencia met 2 van deze prachtige stukjes vuurwerk. :D

Meteoor Vuurbal uit Spanje

Nou, er is al een antwoord op mijn vraag, dat is snel.

Prachtig filmpje:D Zo, die gaan een flink stuk de lucht in, hoger dan ik me kan herinneren. Ja zo hoort het dus.

Laatst bewerkt door een moderator:
BoemBoemMarty.
Prachtig he die starball.
In genoemde winkels vind je nog veel meer leuke dingen die wij vroeger afstaken. Ik heb nog een catalogus van de Pyroshopping.
Zal ik je binnenkort tijdens onze meeting laten zien.
Misschien wil je dan ook wel naar Fallas volgend jaar :p

:bye:

Kolere, de laatste starball die ik zag opstijgen is alweer van 1976, prima filmpje dus.:cry: Poziloc heeft het al diverse keren aangegeven: In spanje zijn de klassiekers NIET gehandicapt gemaakt door trieste wetgeving zoals in Nederland. De komende europese wetgeving is dus iets om in de gaten te houden. :rolleyes:
(wat kost een huur vrachtwagen van NL naar Spanje, en terug?? :cool::D )

Laatst bewerkt:
Back
Bovenaan