Vuurwerk uit de oude doos

En niet te vergeten de parachute. Nieuwjaarsdag de straten door om de afgeschoten parachutes te zoeken, het liefst zoveel mogelijk verschillende kleuren. Allemaal op de kop aan de waslijn hangen en haarlak erop spuiten zodat ze bol bleven staan.

Heb een mooie verzameling van verschillende kleuren. Op een aantal staat ook een jaartal op geschreven 1989 en 1983
Ze lijken wel splinternieuw en zeker niet afgestoken haha. Dat heb je goed gedaan, aangezien in die tijd vast ook jaarwisselingen waren, waar het 1 januari in de ochtend geregend had of regende. Lijken me toch fragiele dingetjes.

Zelf nooit meegemaakt in volle glorie (behalve kijken, niet zelf afsteken). Wel via het Wolff Vuurwerk "vintage" pakje met o.a. Parachute, Flying Cranes, enzovoorts, maar die Parachute was een slap aftreksel van de echte. Parachute klapte amper uit en de kogel bleef ook niet lang branden.

Parachute single shots zijn toch wel mijn favoriete items.
Toen maar nu nog steeds.

Heel verleidelijk om er niet toch één af te steken maar voorlopig blijven ze donker bewaard
😁
Zo te zien hebben sommigen een vuurwerkmuseum aan huis. :D :P
Zijn jou ook dat setje Parachutes bekend in pak van 4, rechtopstaand, niet naast elkaar verpakt maar 2 aan 2 (dus vierkant- vormige verpakking)?

In vele meterpakketten gehad, maar wat mij opviel is dat het soms een batterijtje van lichtkogels was, maar soms ook gewoon een fontein.

Nog wat leuks gevonden ergens op een verlaten zoldertje.
Nooit geweten dat er ook een grote variant van bestond.

Ik heb altijd geleerd om op 1 Januari niets van straat op te rapen. Maar toen ik deze 2 een paar honderd meter van mijn huis zag liggen kon ik die absoluut niet laten liggen! Deze krijgen een mooi plekje ergens in huis 😊

Bekijk bijlage 1808896

De "BVD Supercrackers" zeker? Slofart ziet er mooier uit dan deze dingetjes zelf, haha. :D
Maar ook dit blijft mooi ofcourse.

Wel #$@ trouwens, 153db op 2 meter. :D Dit mag al tijden niet meer.

Heeft iemand trouwens zo'n paddestoelenfontein (zo'n grote)? Die kom ik al jaren niet meer tegen in dummy collecties terwijl het destijds en toch best hip in de oog springend artikel was.

Heeft iemand toevallig ook zo'n oude fontein van voor de jaren 90? Beneden een voetje en smal, naar boven lopend steeds breder, dan een smaller "nekstuk" en daarop dan weer zo'n Franse hoedje lijkt het wel, met daarop zo'n wikkel van crêpe papier om de lont (i.p.v. zon bolletje op de Franse hoed :D). Ben de naam van die dingen kwijt. Nooit in het echt tegengekomen, maar vroeger op menig witte en lange vuurwerktassen van BPN afgebeeld als onderdeel van een afsteekinstructie.

Heeft iemand trouwens zo'n paddestoelenfontein (zo'n grote)? Die kom ik al jaren niet meer tegen in dummy collecties terwijl het destijds en toch best hip in de oog springend artikel was.

Heeft iemand toevallig ook zo'n oude fontein van voor de jaren 90? Beneden een voetje en smal, naar boven lopend steeds breder, dan een smaller "nekstuk" en daarop dan weer zo'n Franse hoedje lijkt het wel, met daarop zo'n wikkel van crêpe papier om de lont (i.p.v. zon bolletje op de Franse hoed :D). Ben de naam van die dingen kwijt. Nooit in het echt tegengekomen, maar vroeger op menig witte en lange vuurwerktassen van BPN afgebeeld als onderdeel van een afsteekinstructie.
De eerste vraag.
Hedde drugs op!?

De tweede vraag, je bedoeld een Chinese vaas, zo werden ze in de volksmond genoemd.
Denk ik.

Back
Bovenaan