Vuurwerk uit de oude doos

Jaartal is me niet bekend. Wel dat het viscolont is.

Een klassieker, de zoveelste starball post. :D

Laatst bewerkt:
Deze zaten idd niet in de meter pakketten. Dat waren die comet pijlen met houten stok, meestal vergezeld van zo'n lange dikke Romeinse kaars. Deze zaten meestal in die 25 gulden pakketten, zoals het Shanghai assortiment. Daar zat standaard ook een doosje happiness in en zo'n draaizon. Over de uitwerking kan ik kort zijn. Bende. De helft vloog de lucht niet eens correct in en een ander deel vloog wel maar ontbrandde het effect soms dan weer niet. Maar goed in die tijd was je met alles tevreden. Hoofdzaak je kon iets afsteken en het vloog en floot en rook lekker haha

Bij Mercurius Vuurwerk heette het meterpakket volgens mij "New York".

Vroeger, begin en midden jaren 90 waren dit soort pakketjes best te pruimen. Echter eind jaren 90, begin jaren 00, waren de "luxere" Mercurius/Schuurmans/Beko assortimenten helemaal in en raakten deze klassieke assortimenten wat kwaliteit betreft in verval, waardoor die het geld niet meer waard waren en de uitwerkingen precies werden zoals jij ze omschrijft.

Later gingen ze ook rommelen aan de labels, waardoor dit soort assortimentjes als helemaal niks meer voorstelden.

De meeste mensen die eind jaren 90, begin jaren 00 dit soort assortimenten kochten, waren meestal gezinnen die even snel iets wilden inslaan voor de kinderen. Door de omvang van die dozen leek het vaak ook nog eens heel wat. :D

Jaartal is me niet bekend. Wel dat het viscolont is.

Een klassieker, de zoveelste starball post. :D

- Foto's -

De tekst "Made in Hunan, China", blijft je leven lang bij. :D

Laatst bewerkt:
Ik heb eigenlijk een vraag....er was een filmpje op youtube van 1997 ofzo dat waren de vetste vuurpijlen die ik gezien heb...Nico Ludwig shonig ofiets...zegt iemand dit iets?? Kan het filmlje niet meer vinden

Geniale pijlen ja, doen me erg denken aan Zink. Misschien kwamen ze ook uit de Zink fabriek? Dat komt wel vaker voor dat bepaalde importeurs spullen bij andere importeurs ( fanriek in dit geval ) bestellen.

Stukje geschiedenis over Nico dat ontstaan is als Moog-Nico in Trittau, waar tegenwoordig nog Rheinmetall te vinden is die pyrotechnische munitie maakt voor wapens.

Huidige Nico-Lünig zit gevestigd in Remscheid net onder Wuppertal. In de jaren 90 nam Nico veel pyrotechnische fabrieken over in Europa. Kan dus goed dat dit soort pijlen uit 1 van deze fabrieken kwamen. Liebenwein/Copyfa zou een goede kanshebber kunnen zijn.

https://www.stormarnlexikon.de/nicopyrotechnik/

Hier nog een klasse IV export catalogus uit 1996 toen het nog Moog Nico was. Paar jaar later ging Moog Nico bijna failliet en nam Nico-Lünig (NLE) het dus over.

https://issuu.com/feuerwerkskiste/docs/moognico-kl4-1996?viewMode=doublePage

Ter vergelijking hier een mooie oude video van alle zink pijlen uit die tijd!

Vuurwerklook en angelfire waren trouwens de eerste sites waar ik echt veel vuurwerkvideos keek voor Youtube er was.. :D

Back
Bovenaan