Vuurwerk uit de oude doos

Denk dat ik deze ooit eens in Belgie had gekocht. Kan mij niet herinneren dat deze in NL werden verkocht. Of deze het nog doen? Ik weet het niet, misschien dat ik met oud en nieuw eens eentje test. :) Denk het wel, altijd droog gelegen en fonteinen werken meestal wel, dit is anders met oude cakes waarbij de burst niets meer voorstelde.

Zou het compleet houden. Je hebt een uniek stukje vuurwerk in handen waar waarschijnlijk bijna geen volledige exemplaren in doosje én cellofaan te vinden zijn.

Ik heb deze fonteinen de laatste jaren best nog veel voorbij zien komen. En dan met name bij verzamelaars. Heb zelf nog 2 losse exemplaren. Een compleet doosje is natuurlijk nog mooier.

Is een pakketje geïmporteerd door Lesli. Inderdaad jammer, je ziet goed waar het welbekende labeltje had moeten staan. Koste aardig wat, maar heb er ook 3 kunnen scoren. De zin om een pakketje af te steken, en te filmen uiteraard word steeds groter! :)

Een tijd terug had een plaatselijke winkelier nog een aantal prachtige posters hangen met allemaal artikelen uit mijn jeugd. Was echt geweldig om weer eens te zien. Enkele toppers van Lidu (B&W), Star Collection (B&W) en de Crown Collection van Broekhoff zijn hierop afgebeeld.

Screenshot_20201125-180049_Gallery.jpg

Screenshot_20201125-180056_Gallery.jpg

Screenshot_20201125-180114_Gallery.jpg

Is een pakketje geïmporteerd door Lesli. Inderdaad jammer, je ziet goed waar het welbekende labeltje had moeten staan. Koste aardig wat, maar heb er ook 3 kunnen scoren. De zin om een pakketje af te steken, en te filmen uiteraard word steeds groter! :)
Haha heb er ook 2 tja spectaculair is het niet een groot gedeelte kan je hier zien.

Van de week was ik wat oude dozen aan het opruimen, toen kwam ik nog wat jong "oude" klassiekers tegen:

Bekijk bijlage 59278

Bekijk bijlage 59279

Bekijk bijlage 59280

Bekijk bijlage 59281

Bekijk bijlage 59282

Bekijk bijlage 59283

Die blauwe lont bij die lichtblauwe Asian Thunder is opvallend. :)
Die DC babypijltjes <3! Mercurius Vuurwerk had ze ook.

Haha heb er ook 2 tja spectaculair is het niet een groot gedeelte kan je hier zien.

Tuurlijk is dit wel spectaculair man! Zeker die kleine pijltjes met papier-kartonnen rode kop.

Sommige mensen hebben hier wel 3 pakketten van. Zeker oude stock en dan via het Vuurwerkmuseum bemachtigd of zo?

Trouwens, bestaat het merk Horse Brand of de fabriek nog?

Dé Horsebrandfabriek heeft net zomin bestaan als dé Red Lanternfabriek of dé Flower Basketfabriek etc. Alle vuurwerkfabrieken waren tot naar ik meen 1993 (maar het kan ook een jaar eerder zijn geweest) staatsfabrieken die per provincie hetzelfde merk of merken voerden. Bij fabrieken kun je zelfs denken aan kleine thuisfabriekjes tot begin jaren ‘90. Hunan met Liuyang natuurlijk als centrum van de productie voerde het merk Red Lantern. Horse Brand en ook Tiger-head Brand kwamen van Guangdong (waar nu volgens mij helemaal geen vuurwerkindustrie meer is) en Flower Basket was het merk van de provincie Jiangxi. Minder bekende merken als Link Triad was het merk van Guangxi en Temple of Heaven van Zhejiang..... Na de privatisering medio jaren ‘90 onder leiding van Deng Xiaoping die zag dat het echte communistische model van staatsfabrieken vastliep kwamen de meterpakketjes met originele labels maar zonder de bekende merklogo’s. In dezelfde tijd verdween helaas ook het grijze lont dat werd vervangen door visco, maar dat is weer een ander verhaal.

Back
Bovenaan