Vuurwerk uit de oude doos

Mooi plaatje zo. Kan me dit dus totaal niet voorstellen als jonkie. Mooi om te zien!

Bij mij roept deze afbeeldingen veel herinneringen op. Goude tijden waren het wat het knal- en ander klein vuurwerk betreft. Op de foto zie je dat veel vuurwerk los verkocht werd en in ijzeren trommels bewaard. Die trommels waren zo,n beetje de enige eisen waar een winkelier aan moest voldoen om in aanmerking te komen voor een verkoop vergunning. Het was de tijd van de piraatjes, echte astronauten, lady crackers, atoombommen, bazoeka,s, kubusbommen, Duitse kanonslagen, voetzoekers,zwermers, luchthuilers,etc.etc.

Bij mij roept deze afbeeldingen veel herinneringen op. Goude tijden waren het wat het knal- en ander klein vuurwerk betreft. Op de foto zie je dat veel vuurwerk los verkocht werd en in ijzeren trommels bewaard. Die trommels waren zo,n beetje de enige eisen waar een winkelier aan moest voldoen om in aanmerking te komen voor een verkoop vergunning. Het was de tijd van de piraatjes, echte astronauten, lady crackers, atoombommen, bazoeka,s, kubusbommen, Duitse kanonslagen, voetzoekers,zwermers, luchthuilers,etc.etc.

Dat is toch moeilijk voor te stellen in deze tijd, Fred. Tegenwoordig moet je een heel bunkerpark hebben en aan tal van eisen voldoen, vooral na de Enschede ramp is het in een stroomversnelling gekomen. Toch fascinerend om te zien hoe er vroeger mee werd omgegaan. Een trommel was de veiligheid toen. Ik moet wel zeggen dat deze foto's echt schitterend zijn om te zien. Totaal ander tijdperk, totaal andere wereld lijkt wel.

Dit krijg ik gisteren bij vrienden in mijn handen gedrukt, met dank aan de gemeentevuilverwerking, waar ze weigerden om een tasje vuurwerk aan te nemen.

20181121_211015.jpg
20181121_211133.jpg
20181121_211159.jpg
20181121_211241.jpg
20181121_211316.jpg
20181121_211340.jpg
20181121_211401.jpg
20181121_211507.jpg
20181121_211623.jpg
20181121_211639.jpg
20181121_211726.jpg
20181121_211758.jpg
20181121_211832.jpg
20181121_211917.jpg
20181121_212006.jpg

Laatst bewerkt:
...De Flower Thunder Battery(s) die al eerder voorbij kwam(en)...

Die Flower Thunder Battery waren prima knalcakes, als je ze nu zou vergelijken met de hedendaagse knalcakes! De 12 schots vielen vaak om en kwamen daarom later in vgs mij 16 schots! Ik had ze elk jaar weer in huis samen met de Dutch Thunders! Twee top knalcakejes toen!

Geweldig om die oude stukjes vuurwerk na zoveel jaar weer terug te zien. Tja toen waren die plastic babypijlen nog van kwaliteit. Zelfs de babyknalpijlen waren van plastic en knalden daarom zo hard (jaren 80 nog als ik me goed herinner).
Wel apart, dat er toen nog vaak op de verpakking en het stukje zelf de engelse taal stond gedrukt;
Op de rotjes natuurlijk vaak niet, maar op sier vaker wel dan juist niet.Vooral bij die zgn familie- en meterpakketten.

Geweldige fompert, wat een geluk dat ze het niet aan namen en jij dit hebt gekregen zeg.
Prachtige stukken zitten er bij.

Geweldige fompert, wat een geluk dat ze het niet aan namen en jij dit hebt gekregen zeg.
Prachtige stukken zitten er bij.

Dank je! Ik vind zelf de grondbloemen van Safe and Sane Fireworks nogal bijzonder. Geen idee welke importeur hiervoor verantwoordelijk was.

En die full-size Moontravellers zijn natuurlijk geweldig om te zien. Je ziet hoe in een paar jaar de markt is verziekt met slappe aftreksels.

Even off-topic: Heb jij enig idee waarom sommige foto's niet zichtbaar zijn? Ik heb ze allemaal op dezelfde manier geupload.

Wat een geweldige aanwinsten Fompert! Geweldig om te zien, heb zowat mijn volledige jeugd alleen maar Brave & Wichers artikelen gehad en zo heb ik dan ook bijna alle bovenstaande zelf gehad. Helaas alles opgestookt vroeger, maar wat gaaf om de foto's zo te zien.

540.jpg

540.jpg

Wat een prachtige items Fompert! Zeer gave collectie heb je meteen te pakken zo, wat een geluk dat jij de tas hebt gekregen. Nostalgie, heerlijk. Vooral die kanonslagen van GJ Vuurwerk, nog nooit gezien, mooi hoor. Die moontravellers zijn ook schitterend.

Klopt het dat oud vuurwerk zonder CE niet legaal is?

het gaat om de super crackers bvd 1995 & shising crackers red lantern 1995.

Daar ben ik eigenlijk ook wel benieuwd naar. Bijvoorbeeld trektouwtjes zonder CE. Is dat eigenlijk ook gewoon illegaal vuurwerk?

ik kreeg dat trouwens van heer agent te horen die ff op bezoek was. Daarom ben ik zo benieuwd want anders blijft het mooi staan.
Maar precies wat jij vraagt over die trektouwtjes en spulletjes zoals grondbloemen enzo, ik vindt het allemaal maar wat raar.

Laatst bewerkt:
Geen CE is kans op complete daken van huizen, lezen jullie geen krant?

Verdorie, je hebt gelijk man. Iemand die weet hoe je trektouwtjes veilig onschadelijk kan maken? Of zal ik mezelf gewoon maar aangeven zodat ze naar de speciale vuurwerkopslag van de politie afgevoerd kunnen worden door de explosievenopruimingsdienst? Zal de buren vast informeren dat de flat even ontruimd zal worden...

Back
Bovenaan