Vuurwerk uit de oude doos

Het klopt dus wel, dat je dingen vaak later pas echt gaat waarderen.

Als je echter puur naar de effecten kijkt dan is het overgrote deel van wat er in zo'n pakket zit helemaal niet bijzonder. Dat je het destijds vooral weg aan het stoken was is dan ook helemaal niet zo vreemd. Maar het zijn de herinneringen die je hebt aan die tijd die het hem doen. De beleving en de sfeer van toen komen nooit meer terug maar je gaat wel door verschillende fasen heen, van de pakketjes van toen door naar de 200 en later 500 grammers, compounds, meervoudige compounds. Oftewel: groot, groter, grootst. En dan komt er bij velen van ons een moment dat je ook de kleine dingen weer (meer) gaat waarderen en geniet van een mooie fontein, een gave stijgtol of heel stiekem een goede romeinse kaars of pijl.
Ja als ik nu bv terug kijk op de Astronauten. Nu is het echt de heilige graal en vind je de pakjes van vroeger nu bijna nergens meer, laat staan sloffen. Maar ik weet nog dat ik vroeger sloffen tegelijkertijd in de vuurton gooide omdat het al bijna 2 uur snachts was en alles op moest van moeders.

Het klopt dus wel, dat je dingen vaak later pas echt gaat waarderen.

Als je echter puur naar de effecten kijkt dan is het overgrote deel van wat er in zo'n pakket zit helemaal niet bijzonder. Dat je het destijds vooral weg aan het stoken was is dan ook helemaal niet zo vreemd. Maar het zijn de herinneringen die je hebt aan die tijd die het hem doen. De beleving en de sfeer van toen komen nooit meer terug maar je gaat wel door verschillende fasen heen, van de pakketjes van toen door naar de 200 en later 500 grammers, compounds, meervoudige compounds. Oftewel: groot, groter, grootst. En dan komt er bij velen van ons een moment dat je ook de kleine dingen weer (meer) gaat waarderen en geniet van een mooie fontein, een gave stijgtol of heel stiekem een goede romeinse kaars of pijl.
Klopt maar tussen alle compounds door vind ik het ook wel tof om een keer wat ouds uit de kast te trekken en af te steken zoals Sishing crackers, groend bloemen en rom. Kaarsen.

Afgelopen oudjaarsdag nog een oud pakje moontravellers opgemaakt, simpel maar toch weer magisch.

Hoe bewaren jullie al deze dingen? Lijkt mij dat het in open lucht in zekere zin langzamerhand vergaat.
Volgens mij zei iemand dat je het kan gieten in een of ander transparant stukje blok, maar dat "vergrootglaseffect" dat het teweeg brengt is niet zo mooi.

Op VWM zag ik volgens mij ooit een paar foto's van een mooie soort van vitrinekoffer waar e.e.a. achter glas, mooi bevestigd zat.

Hoe bewaren jullie al deze dingen? Lijkt mij dat het in open lucht in zekere zin langzamerhand vergaat.
Volgens mij zei iemand dat je het kan gieten in een of ander transparant stukje blok, maar dat "vergrootglaseffect" dat het teweeg brengt is niet zo mooi.

Op VWM zag ik volgens mij ooit een paar foto's van een mooie soort van vitrinekoffer waar e.e.a. achter glas, mooi bevestigd zat.
Vitrinekast... (en)
Ik houd in de zomer en vooral nu het gordijn gesloten, maar je ontkomt niet dat er toch zonlicht erop schijnt.
Zonlicht is funest voor oude labels.

Ja meeste mensen hebben idd een vitrine kast inderdaad. Ik heb op zolder wat planken aan de muur hangen. Ik hou de gordijnen op zolder ook altijd standaard dicht. Ook om eventuele inkijk van nieuwsgierige buren te voorkomen maar idd ook ivm UV straling

Ja, had altijd een bepaalde geur, tevens die oude stukjes vuurwerk met verpakking! Een nostalgisch geurtje die ik al heel lang niet meer heb geroken! Moeilijk te omschrijven, maar ik zou het met mijn ogen dicht nog herkennen!

Ik denk dat je met dat blokje .. epoxy bedoeld.
Das niet een heel slimme oplossing
Epoxy vergeeld met de jaren als je t niet juist verwerkt.
En belangrijker nog bij het uitharden wordt epoxy warm , en bij grotere hoeveelheden heet.
Lijkt me geen goed idee dus.
Geloof ook niet dat alle oudere labels lekker op epoxy gaan reageren. Rood papier wat opeens zwart wordt kan nie de bedoeling zijn.
Vitrinekast gaat prima zeker als die in een donkere hoek staat 😏

Laatst bewerkt:
Back
Bovenaan