Vuurwerk straks op vaste plek

Mattenfreak

Administrator
Forumleiding
Vuurwerk straks op vaste plek
door Jaap Folkerts

DEN HAAG - De Tweede Kamer wil het afsteken van vuurwerk aan banden leggen om de overlast tijdens de jaarwisseling terug te dringen.

Gemeenten zouden, net als voor vreugdevuren, locaties moeten aanwijzen waar op grote schaal vuurwerk mag worden afgestoken. Tegelijkertijd zou er op plaatsen waar het elk jaar helemaal misgaat met vernielingen en brandstapels een verbod moeten komen.

CDA, PvdA, VVD, SP en GroenLinks roepen de ministers Cramer (Vrom) en Ter Horst (Binnenlandse Zaken) op om in overleg met gemeenten maatregelen te treffen om herhaling van de vele vernielingen en onlusten tijdens het inluiden van 2008 te voorkomen. Een algeheel verbod op consumentenvuurwerk, zoals GroenLinks bepleit, gaat de andere fracties veel te ver.

"Gemeenten moeten het voortouw nemen om het vuurwerk te concentreren op een aantal plekken. Een algeheel verbod kan niet, omdat we open grenzen hebben en dat ook niet te controleren is", zegt CDA-Kamerlid Van Bochove.

Dupe

De partijen willen wél voorkomen dat de speciale oud-en-nieuwsfeer in gezellige wijken en buurten de nek wordt omgedraaid. "Goedwillende burgers die in hun straat pijlen afschieten en sterretjes branden mogen uiteraard niet de dupe worden", zegt VVD-Kamerlid Teeven.

Hij bepleit ook de verkoop van vuurwerk te beperken tot twee dagen: 30 en 31 december. Nu zijn dat er drie. Verder wil Teeven het afsteken pas toestaan vanaf tien uur op oudejaarsavond in plaats van tien uur in de ochtend. CDA en SP zijn ook voorzichtig positief over deze maatregelen.

Bron: Voorpagina van De Telegraaf

Halve voorpagina vanochtend van de Telegraaf, ik vind het nu zoals vaker gezegd toch wel érg veel besproken worden.

De beste mensen weten compleet niet waar ze het over hebben, zij zien alleen een positief gevolg van korte afsteektijden, minder verkoopdagen of zelfs complete afschaffing. Zij zien niet in wat dat zal doen met de invoer van vuurwerk vanuit het buitenland, terwijl dat nog de grootste prioriteit is i.v.m. vernielingen en overlast die zij tegen willen gaan. :frusty::bonk:

Gemeenten zouden, net als voor vreugdevuren, locaties moeten aanwijzen waar op grote schaal vuurwerk mag worden afgestoken. Tegelijkertijd zou er op plaatsen waar het elk jaar helemaal misgaat met vernielingen en brandstapels een verbod moeten komen.

Ze weten volgensmij niet wat ze zeggen ? ik zie het al voor me 100derden mensen op een kluit gewassen met allemaal 10 kilo vuurwerk ? ik zie de pleures al uitbreken :bonk:

En weer blijkt dat de elite zichzelf verder wilt verreiken en de burger zijn pleziertjes af wilt nemen. En nu roeren niet alleen de linkse partijen zich, maar nu denken ook het CDA en de VVD even snel stemmen te scoren met dergelijke acties.

En wederom de media bedankt voor hun sensatieverhalen die nu onze hobby de nek om dreigt te draaien.

Nog geen maand nadat sommige verkooppunten roepen om een verruiming van de verkoop tijden komt de regering met deze uitspraken aanzetten.

En waarom een verlaging van de afsteektijd ik zie geen problemen die duizenden schoolkinderen zouden maken door in hun schoolvakantie op 31 december vanaf 10.00 uur vuurwerk af te steken.

De enigste problemen die er zijn zijn van die %&@%# gasten die het leuk vinden om met hun ILLIGALE vuurwerk (DUS NIET IN NEDERLAND) gekochte vuurwerk allerlei dingen gaan opblazen. En het 2de probleem zijn van die *#&$# gasten die niet tegen drank kunnen en oudjaarsnacht na 12.00 lekker gaan slopen, fikkie steken, hulpverleners lastig vallen, ect.

Dus waarom dan het gewone normale nederlandse weer aanpakken terwijl 99.9% hier helemaal niets mee te maken heeft. En het legale vuurwerk wat gekocht is in de nederlande winkels heeft hier al helemaal NIETS mee te maken.

En een verbod van vuurwerk valt niet te controleren omdat ze geen genoeg man hebben hoe kunnen ze dan wel controleren of er soms niet voor 10.00 vuurwerk word afgestoken ? ook niet dus.

Laat de vuurwerkliefhebbers lekker met rust en ga die %*%# gaste eens goed aanpakken die het leuk vinden om alles te slopen. Gewoon dikke straffen, hard aanpakken, stuk voor stuk, zero tolerance op oudjaarsavond voor dit soort gasten.

Oppakken, in de cel doen, volgende ochtend vanaf 8 uur lekker laten vegen tot 5 uur en dan naar huis sturen met een dikke boete.

Zo dat is hoe ik er over denk. :angry:

damn, volgens mij komt onze nachtmerrie toch echt uit.. PvdA, CDA, VVD, SP; dit zijn de 4 grootste partijen..

als je niet extreem rechts bent (in de trant van pvv) en ook niet streng gelovig (SGP en CU (vond ik toch wel partijen die bij dit standpunt passen)) blijft alleen nog d66 over...

Misschien moet ik nu o&n in Duitsland vieren..

EDIT: Als het echt ingevoerd is moeten we toch iets doen, en ons ongenoegen uiten onder welgezinden is niet de goede oplossing. Wellicht is een demonstratie een oplossing. Er zijn wel zon 5000 man die op vuurwerkfora bezig zijn, en dat is een flink protest. Een paar honderd is al genoeg. Maar dit is uitgaan van het slechtste, maar het is niet geheel irreel..

Laatst bewerkt:
Ehm, maar het maakt mij helemaal niet uit of er maar 2 dagen verkocht wordt...kopen doe ik toch wel...of dat ik pas vanaf 22u ipv 10u mag afsteken; dan steek ik toch altijd al m'n (sier)vuurwerk af?

Typisch geval van een media hype dit, echt verschrikkelijk. Al die mensen die zo luid stonden te juichen met oud en nieuw bij onze vuurwerk blokjes zeggen nu dat het allemaal maar gevaarlijk is.

Tja.. iedereen op een pleintje lekker vuurwerk afsteken, dat is toch vet gevaarlijk. Krijg je de rotjes van je buurman die een meter verder op staat in je nek.

Die 2 verkoopdagen gaan helemaal nergens over, de media zal wel smullen want hun kunnen rond 20 deceber weer lekker gaan melden dat het ow zo druk zal worden tijdens de verkoopdagen.

Een verkorting van de afsteekperiode? Meer vuurwerk afsteken in een kortere tijd, ja daar krijg je zeker minder ongelukken door en ook kan je naar 22.00u gelukkig geen eigendommen van iemand anders opblazen.

Het is 1 dag per jaar! die mensen draaien helemaal door. Die bushokjes knal je er ook zo makkelijk uit elkaar met Nederlands rotjes he :frusty:

Richten op de kern en niet regels gaan verzinnen omdat er maar "wat moet gaan gebeuren". Illegaal vuurwerk aanpakken en niet de mensen die zich verheugen op een lekker dagje knallen met legaal vuurwerk wanneer het eindelijk mag.

Één ding kan ik je wel vertellen ik blijf lekker knallen voor mijn deur ook al kost dit mij een boete. Het is 1 dag in het jaar waar ik het hele jaar naar uit kijk, meer vraag ik niet.

Ehm, maar het maakt mij helemaal niet uit of er maar 2 dagen verkocht wordt...kopen doe ik toch wel...of dat ik pas vanaf 22u ipv 10u mag afsteken; dan steek ik toch altijd al m'n (sier)vuurwerk af?

Het gaat om het feit dat het knal vertier (rotjes en babypijltjes) helemaal weg is. Bovendien sta je ook op een plek gepropt waar het me onmogelijk lijkt om allemaal de veilige afstanden te bewaren en te kunnen genieten van je vuurwerk.
Ik denk dat het aantal gewonden juist drastisch stijgt door deze maatregelen, want als er op zo'n pleintje een zware pot omvalt zijn de gevolgen vele malen groter dan in een straat.

Dat centreren slaat inderdaad nergens op, en is alleen maar gevaarlijk. Maar tegelijk wordt in het bericht vermeld dat ze willen voorkomen dat de brave mensjes in de straten die vuurpijlen afsteken hun plezier ontnomen wordt...
Dat houden ze toch niet tegen, 1,7miljoen mensen die vuurwerk afsteken voor hun huis kun je nooit allemaal in 4 uur beboeten :p

Tja, ik ben bang dat dit best eens werkelijkheid kan worden.
Vreemd he, dat het allemaal zo snel is gegaan? Ik denk dat het vonnis al geveld is erover..
Pats en zomaar wordt het allemaal veel minder leuk.
:frusty:

Politie en hulpverleners bestookt met zwaar vuurwerk, abri's gesloopt, honderden auto's in vlammen op en zo kan ik nog wel een tijdje doorgaan.

Politie en hulpverleners worden bestookt met illegale lawine pijlen, vlinders en nitraten die illegaal de grens over gesmokkelt zijn en niet met legale 500 grams cakes die een vermogen kosten.
Of zouden het de legale chinese zwartkruitrollen zijn waarmee ze lopen te gooien.

Abri's slopen gebeurt het hele jaar door maar tijdens de jaarwisseling denkt iedereen dat het normaal is en mag.
Met legaal vuurwerk opblazen van een abri ruit lukt niet maar met een lawinepijl, vlinder of nitraat lukt het wel. Een harde trap is ook genoeg voor scherven maar omdat het met oud en nieuw gebeurd krijgt ons legale vuurwerk de schuld.

Het mooiste is nog dat ze nu de vele autobranden ook aan het zware vuurwerk gaan toeschrijven, daar is niet meer voor nodig dan een hamer, fles wasbenzine en een doosje lucifers.
Laten we dan maar direct alle brandbare vloeistoffen, hamers, aanstekers en lucifers verbieden.

Als vuurwerkverkoper heb ik in het verleden beleidsmakers uitgenodigd om eens een kijkje te komen nemen bij een vuurwerkverkooppunt tijden 1 van de 3 verkoopdagen omdat ze dan met eigen ogen konden zien dat het niet in 3 dagen kan en zeker niet met die kooien om het vuurwerk heen en dat we 5 dagen nodig hebben om normaal ( veilig ) te werken.
Ik heb ze nog nooit gezien tijdens de verkoopdagen en als er nu weer mensen:bonk: gaan roepen doe het maar in 2 dagen dan hebben ze echt geen idee waar ze over praten.

De sukkel:bonk: die het over het afschaffen van vuurwerk heeft gehad die komt uit een andere wereld en is waarschijnlijk opgegroeid op Rottummerplaat waar alleen geiten liepen die als grondstof dienden voor zijn sokken.
Afschaffen betekent zware overlast van zeer zwaar illegaal vuurwerk.
Misschien kan ik beter mijn winkel in België voortzetten, hoeven we ook niet meer zoveel te investeren want daar is een sprinklerinstallatie verboden in een vuurwerkopslag.

Tot ziens bij de Belgische Vuurwerkhal.

Gewoon niet druk over maken, dat kunnen ze nooit verwezelijken.
Wat willen ze nu doen als heel Nederland gewoon eigenwijs z'n vuurwerk in de straat zelf afsteekt?

In Antwerpen hadden ze ook die foute gedachte en dat maakte totaal geen indruk;

Ook dit jaar liet de Antwerpse politie het illegaal vuurwerk toe. Ondanks het verbod knalde het vuurwerk met nieuwjaar in alle richtingen.

De stad trakteert op een groots vuurwerk op de Schelde en daarom mogen privé-personen zelf geen knallers afvuren. Maar enkele uren voor nieuwjaar kleurde de lucht al door het privé-vuurwerk en andere knalbommetjes. In de omgeving van de Grote Markt schoten de illegale vuurwerkmakers hun pijlen af tussen en in het publiek. Ondanks het verbod liet de politie naar jaarlijkse traditie betijen.
http://www.oradio.be/nieuws/nieuws_detail.php?record=5306

Ik denk dat ze qua rellen nog niets hebben gezien, tot op het moment dat ze dingen gaan verbieden die totaal onzinnig zijn.

Wat ik me afvraag; er staat de goedwillende burger die een pijltje af wil steken mag niet de dupe worden... Er staat ook dat op centrale plekken afgestoke mag worden. Dus als ik een vuurpijltje af wil steken moet ik 10 kilometer verderop op een grasveldje waar 150 man staat te steken mijn pijl lanceren? Ofterwijl het doden aantal gaat verdubbeld worden... ?
Of zie ik dat nou helemaal verkeerd?

P.s. kunnen we een nieuwe minister krijgen speciaal voor het vuurwerkbeleid, iemand met inzicht in het vuurwerk?

Laatst bewerkt:
Ze weten volgensmij niet wat ze zeggen ? ik zie het al voor me 100derden mensen op een kluit gewassen met allemaal 10 kilo vuurwerk ? ik zie de pleures al uitbreken :bonk:

Precies, vooral veel verschillende mensen bij elkaar stoppen op 1 plek met drank en veel vuurwerk, en het zal niet lang duren voor de eerste ruzies er zijn :)
Dit is juist vragen om rellen en gezeik!

:bye:

Vuurwerk vanaf 22.00u en op aangewezen plekken!

Vuurwerk vanaf 22.00u en op aangewezen plekken!

Alle plannen ten spijt.....alle respect voor de ordehandhavers (politie) ten spijt....het willen handhaven en willen opleggen van dit soort plannen zal veel strijd en agressie te weg brengen. Ik kan mezelf niet voorstellen dat er op oudjaarsdag een politie beamte mijn zoontje of mij het plezier willen afnemen van het afsteken van vuurwerk! Nu ben ik van oorsprong geen agressief ingesteld persoon......maar de politiebeamte die mijn zoontje zijn vuurwerk in beslag wil nemen dan wel mijn vuurwerk zal toch enig verzet mogen verwachten....ik denk oprecht dat er meer gewonden zullen vallen m.b.t. het implementeren van deze regels dan er gewonden vallen tijdens het afsteken van vuurwerk zelf.

Alle plannen ten spijt.....alle respect voor de ordehandhavers (politie) ten spijt....het willen handhaven en willen opleggen van dit soort plannen zal veel strijd en agressie te weg brengen. Ik kan mezelf niet voorstellen dat er op oudjaarsdag een politie beamte mijn zoontje of mij het plezier willen afnemen van het afsteken van vuurwerk! Nu ben ik van oorsprong geen agressief ingesteld persoon......maar de politiebeamte die mijn zoontje zijn vuurwerk in beslag wil nemen dan wel mijn vuurwerk zal toch enig verzet mogen verwachten....ik denk oprecht dat er meer gewonden zullen vallen m.b.t. het implementeren van deze regels dan er gewonden vallen tijdens het afsteken van vuurwerk zelf.

indderdaad je hebt helemaal gelijk:)

{dit is mijn 100ste bericht:D}

Back
Bovenaan