Ik wil elke klant bij Orthen, maar ook Pyromaniac_1975, wijzen op hun rechten van het plaatsen van een bestelling via de website. Orthen probeert hun jurische plicht af te kopen door voorwaarden te stellen die wettelijk niet zijn toegestaan.
Ik heb met name een opmerking over de tweede "extra spelregel":
Ook punt 6 "Ieder recht van reclamatie vervalt nadien u de bestelling heeft opgehaald. Controleer daarom de bestelling in de winkel!" vind ik uiterst dubieus, maar staat in het verlengde van punt 2.
Wanneer je een bestelling doet bij Orthen via de 'Freaksite', plaats je een bestelling via een webshop. Aan het doen van een bestelling via een webshop zijn wetten gebonden. De klant en de verkoper hebben hun eigen rechten en plichten, die allemaal online zijn te vinden, bijvoorbeeld
hier. Een belangrijk recht voor de klant, die óók op vuurwerk via een webshop geldt, is het
recht van retour.
Voor de winkelier staat het zo beschreven:
Op de freaksite vind ik niets over de rechten van de consument. Dat betekent dat iedereen drie maanden recht van retour heeft op zijn vuurwerk (mits het natuurlijk niet afgeschoten is), na ONTVANGST van het vuurwerk. Dus je mag een overgebleven karton cakes half februari nog gewoon retourneren om je geld terug te krijgen! Ook mag je er voor kiezen een product op 28 dec. niet te accepteren maar geld terug vragen. Dat kan het geval zijn wanneer je bv. bij een demo in december hebt gezien dat een product niet aan je verwachtingen voldoet. Jij hebt dan als klant gewoon het recht om het product na ontvangst te retourneren (dat dit ná het bestellen/betalen maar vóór ontvangst eind december is, maakt verder niet uit!). Dat Orthen dus op hun website zegt: "Het is niet mogelijk om producten welke besteld zijn om te ruilen voor andere artikelen of geld terug te ontvangen" is gewoon pure bluf! Wettelijk is dit gewoon niet toegestaan om zo de voorwaarden te verbuigen die de wet voorschrijft.
Ik snap uiteraard dat Orthen er niet blij mee is als iedereen tien keer zijn bestelling wilt veranderen. Met name als een product opeens slecht presteert op een demo, en dan massaal wordt geannuleerd, is voor Marchel niet prettig. Maar dat heeft hij maar te slikken en valt onder
ondernemersrisico.
Mensen, laat je dus niet gek maken en wees er gerust op dat je recht op retour hebt wanneer producten niet aan je wensen voldoen!