Ik ben wel benieuwd hoe jullie de eerste verkoopdag hebben ervaren. Specifieke ervaringen met een winkel kun je natuurlijk in dat winkel-topic kwijt. Maar ik denk dat veel mensen meerdere winkels af zijn gegaan. Hoe is jullie indruk van de eerste verkoopdag 2019? Hebben jullie het vuurwerk de eerste verkoopdag opgehaald, of juist bewust over meerdere dagen verspreid?
Ik zelf werk al zeker elf jaar in diverse vuurwerkwinkels. Ook dit jaar werk ik weer met alle drie de dagen in een winkel. Nu de eerste dag op zaterdag valt en vandaag een rustdag is, heb ik toch wel opvallende dingen gezien. Ik voorzag al gigantische drukte de eerste dag, en daar bleek ik gelijk in te hebben. Goed weer, een zaterdag dat iedereen vrij is, de eerste ophaaldag, uitlopende single shots die iedereen gaat hamsteren... Ik zag het al aankomen. Ik heb nog nooit zo´n drukte meegemaakt! En dan geen drukte omdat het slecht georganiseerd was of lang duurde, maar gewoon puur een drukte omdat het vuurwerk niet aan te slepen was! Iedereen leek wel koopziek. De hoeveelheid single shots die wij normaal in twee verkoopdagen verkopen, en is er nu in één dag doorheen gejaagd. En om 17 uur hebben we ze op uitverkocht gezet voor de losse verkoop. De grote single shots waren ook onvoorstelbaar in trek. De laatste uren was het echt een kaalslag in de bunker, omdat we er niet meer tegenaan konden vullen.
Ik hoorde van meerdere klanten dat ze eigenlijk naar Duitsland toe wilden, maar dat ze dat toch maar niet gedaan hebben. Ze hoorden van vrienden of op de radio de wachttijden in de Aldi´s en op de snelweg. Toen zijn ze toch maar in Nederland wezen shoppen. Ik hoorde ook klanten naar ons toe komen omdat andere winkels al uitverkocht waren met single shots. De drukte en het gekkenhuis was dus echt niet alleen bij onze winkel.
Ik verwacht dat morgen echt een rustdag wordt in en voor de vuurwerkwinkels. De middelste dag is traditiegetrouw relatief rustig. Zeker nu het maandag is, verwacht ik minder klanten. Daarom ben ik ook erg blij dat ik mijn eigen bestelling bij een grote freakwinkel pas morgen op hoef te halen! Ondanks dat het in díé winkel goed verlopen is op de 28e, denk ik toch dat alles nog gesmeerder zal gaan op de tweede verkoopdag. Hopelijk geen vervangers en personeel wat genoeg tijd heeft om alles te checken.