Vuurwerk is dit jaar zeer in trek

Komend weekend gaat er weer voor ettelijke miljoenen euro's letterlijk in rook op. Bij oudejaarsavond hoort volgens velen nog steeds vuurwerk en ondanks dat het aantal verkooppunten afneemt, lijkt de belangstelling juist toe te nemen.

REGIO - Marten Mons en zijn medewerkers van Mons tweewielers in Poortugaal, Spijkenisse en Hoogvliet zijn er klaar voor. Vandaag (donderdag), morgen en zaterdag mag er los vuurwerk worden verkocht. Ook de mensen die al op internet of in de winkel hebben besteld mogen langskomen om hun knallers, vuurpijlen en potten op te halen. De zaken gaan goed. "We hebben meer klanten dan andere jaren en ook de bedragen zijn hoger", vertelt de eigenaar. "Mensen gaan vooral voor de grotere potten", merkt Mons op.

Het eind van het jaar in zicht 'ziet er heel goed uit.' "En als het nu ook zo goed weer blijft", hoopt Mons. Hoe beter het weer is, hoe meer mensen namelijk de straat op gaan om vuurwerk af te steken.
Mons wil iedereen op het hart drukken verstandig om te gaan met vuurwerk. En: "als je een beetje aangeschoten bent, laat iemand anders het dan doen", zegt hij. Elk jaar belanden immers weer mensen in het ziekenhuis door vuurwerkongelukken.

Bij Baecke motoren in Spijkenisse hebben ze het deze dagen heel druk. "We hebben de website al dicht moeten gooien omdat er geen bestellingen meer bij konden", zegt eigenaar Marco Baecke de dag na Kerst. "De bedragen nemen toe en het aantal bestellingen ook." Hij en het personeel gaan er 'vol enthousiasme tegenaan' de komende dagen. Ook bij hen zijn vooral de grotere potten en het siervuurwerk steeds meer in trek, een trend die al jaren gaande is.

Bommen!

Buiten zijn her en er der al wat knallen te horen waarvan sommige zo hard dat het wel een bom lijkt. Dat zijn het volgens Baecke ook. "Je kan gewoon bommen bestellen in Polen en die worden gewoon met de post bezorgd", weet hij. 'Belachelijk', aldus Marco Baecke. De controles op dit soort transporten zou volgens hem veel beter moeten, zodat er alleen nog gewoon consumentenvuurwerk op de markt is.

Het aantal verkooppunten is de afgelopen jaren ook afgenomen, van 5 naar 3. Een voordeel voor de overgebleven punten, maar volgens Baecke is er ook een keerzijde. "Het draagvlak kan dan afnemen", vertelt hij.

Dit laatste verkooppunt is hengelsport van Rutten. De verkoop loopt 'nog niet echt spectaculair', laat eigenaar Fred van Rutten weten. "De mensen bestellen steeds later", is zijn ervaring. Ook in zijn winkel wordt er steeds meer siervuurwerk verkocht, het knalvuurwerk is op zijn retour.

3e1bcffc-da8d-47dc-ad8d-cb90f1a8a371_thumb840.jpg

Mooi artikel maar dan trots met je Proline rommel op de foto poseren..
Dan denk ik bij mezelf.. ja ja een echte liefhebbende winkel:wink:

knalvuurwerk is waarschijnlijk op de retour omdat alle tieners nu gewoon nitraten bestellen uit polen :S

Zouden ze wat aan moeten doen.

Als deze winkelier slim is kijkt ie een keer bij een andere importeur was gisteren bij een proline dealer heel rustig en 500 meter verderop zit Vuurwerkmania en daar was het druk

Proline is jaren stil blijven staan en hebben te lang gewerkt met het oude spul.
Daar moeten ze echt wat aan doen, ik heb al 4 jaar geen enkel proline artikel meer in mijn assortiment gehad

En toch heeft proline vroeger een cake geproduceerd die altijd in mijn top 10 alle tijden blijft staan.
Die kunnen jullie denk ik ook wel invullen.

Mooi artikel maar dan trots met je Proline rommel op de foto poseren..
Dan denk ik bij mezelf.. ja ja een echte liefhebbende winkel:wink:

Het punt is dat ze niet weten dat ze rommel verkopen. Gisteren was ik een uurtje in een normale vuurwerkwinkel en je kijkt dan tenenkrommend toe hoe van Broekhoff de Ultra Box en INXS Box als warme broodjes over de toonbank gaan. Nauwelijks kruit, maar het ziet er mooi uit en dus kopen de mensen het.

Die vuurwerkverkopers hebben er vaak weinig verstand van. Ik ben gister naar 2 winkels geweest en die wisten niet eens wat een meterpakket was. Dan ben je wel een hele slechte verkoper hoor.

Die vuurwerkverkopers hebben er vaak weinig verstand van. Ik ben gister naar 2 winkels geweest en die wisten niet eens wat een meterpakket was. Dan ben je wel een hele slechte verkoper hoor.

Dat meen je niet... wauw. Dat is als een bakker die niet weet wat kadetjes zijn.

Back
Bovenaan