Vuurwerk in de Tweede Kamer

Vanuit de handhavingspartners wordt aangegeven dat er sprake is van een toename van baldadig gedrag en vandalisme met illegaal (knal)vuurwerk, ondanks de grote inspanningen om dit soort vuurwerk op te sporen en in beslag te nemen. Daar komt bij dat het illegale knalvuurwerk steeds meer kruit bevat en daardoor gevaarlijker wordt. Met name het naar omstanders en passanten gooien van illegaal knalvuurwerk leverde een belangrijke bijdrage in de stijging van het aantal letselslachtoffers.

Wederom wordt door de politie wangedrag van individuen gegeneraliseerd zodat het in de strijd tegen (illegaal) knalvuurwerk past. Kortom, als de mensen met stenen en flessen gaan gooien dan wordt dit probleem opgelost.

Net als de constatering dat knalvuurwerk zwaarder wordt. Waar baseert men dit op? In België worden de wetten strenger en al het knalvuurwerk daar wordt al enkele jaren lang steeds minder zwaar.
Ik denk gewoon dat men meer waarneemt en dus constateert dat de knallen zwaarder worden, terwijl in werkelijkheid alleen de waarnemingen meer en de knallen minder zwaar worden.

Wederom weer zeer discutabele informatie die van onze eigen regering en wetshandhavers afkomt. Brevet van onvermogen waardig. Al intresseert ze dat geen reet, gaat ze er toch alleen maar om dat ze zelf genoeg geld verdienen.

vuurpijlen? afschaffen die dingen. Een van de meest onvoorspelbare stukken vuurwerk. Stijgt ie wel op, gaat ie wel mooi recht omhoog, knalt er niet een windvlaag tegen zodat ie uit zn baan geraakt, ontploft ie niet direct.. Allemaal zaken die je normaal gezien niet , of nouwelijks bv bij shells hebt.

Het alternatief voor dit zouden dus mortierkitjes moeten zijn! tot bijvoorbeeld een 2.5inch.

Nederlandse pijlen stellen 99/100 keer toch niks van dus missen zou ik ze echt niet :)

En met shell kitjes toestaan haal je ook de vernielzucht naar boven want ik weet nu al wat die 16 jarige kwajongen doen met die dingen eerst de buis weggooien om ze daarna overal tussen te stoppen :( ze mogen zoiets toestaan maar dan wel aan bepaalde personen die vantevoren een test bijv moeten ondergaan en dan een papiertje krijgen om zoiets te mogen gebruiken.

Daar komt bij dat het illegale knalvuurwerk steeds meer kruit bevat en daardoor gevaarlijker wordt.

Dat is dan geen belgies spul want dat wordt volgensmij alleen maar lichter de laaste jaren ?

Nederlandse pijlen stellen 99/100 keer toch niks van dus missen zou ik ze echt niet :)

En met shell kitjes toestaan haal je ook de vernielzucht naar boven want ik weet nu al wat die 16 jarige kwajongen doen met die dingen eerst de buis weggooien om ze daarna overal tussen te stoppen :( ze mogen zoiets toestaan maar dan wel aan bepaalde personen die vantevoren een test bijv moeten ondergaan en dan een papiertje krijgen om zoiets te mogen gebruiken.

Dan pre-loaded he, En dan wel zo dat ze moeilijk eruit te halen zijn. Maar goed als men kwaad wil kun je van alle soorten vuurwerk baldadige dingen er mee uithalen he.

Dan pre-loaded he, En dan wel zo dat ze moeilijk eruit te halen zijn. Maar goed als men kwaad wil kun je van alle soorten vuurwerk baldadige dingen er mee uithalen he.

Gaat ze dat even wijsmaken in Den Haag, flink lobbyen en dan heb je over een paar jaar een geheel vuurwerkloos Nederland.

Zulke reacties en berichten zijn koren op de molen van iedereen die om wat voor reden dan ook anti vuurwerk is.

Jha maar een 2,5 inch shell zit stukken meer kracht in dan een 40 grmas vuurpijl :) maar ik weet nu al wat voor prijzen je gaat betalen voor die singelshots want dat zijn ze als ze preloaded zijn ;) ik zelf heb 2 jaar geleden ook zown *kuch*preloaded 1,2 inch was het singel shot*kuch* en dat was aan het lontje trekken en je had een shell in je hand liggen plus een afdekkings kartonnetje dus dat haal je er zo uit ;) en die was legaal in nederland iets van 6 euro dus als je 2,5 inch hebt dan wat niet gaat gebeuren ben ik bang betaal je al snel 12/15 euro de stuk :bonk:

Ze hebben het op een stuk van de tekst over de grotere vuurpijlen.
Bedoel ze dan de grotere vuurpijlen tussen de Nederlandse? dus de 35-40 grams pijlen?
Of willen ze zeggen dat er nu grotere vuurpijlen zijn toegestaan. Want dat klopt dus niet.:)
:bye:

lol, ik had de titel van dit topic te letterlijk genomen, vuurwerk in de 2e kamer:bonk:
Ja het is laat op de avond~

Ja whaha had ik ook, ik dacht eerst dat er een ramp was gebeurt ofzo met een of andere terrorist die in de Tweede Kamer vuurwerk had afgestoken.:cool:

Maargoed.
Daar komt bij dat het illegale knalvuurwerk steeds meer kruit bevat en daardoor gevaarlijker wordt.

Hier ben ik het niet mee eens, de grote Belgische markt is al jaren aan het krimpen, en vuurwerk wordt almaar veiliger. Dat moet de overheid toch ook merken aan het vuurwerk dat ze in beslag nemen?
Zo zie je maar weer hoe weinig er vroeger (toen de échte knallers er dus wél nog goed te krijgen waren) gedaan werd aan het opsporen en vernietigen van illegaal (knal)vuurwerk.
:bye:

Gustaaf Biezeveld van LOM secretariaat
Implementatiemanager Vuurwerk

Het afgelopen jaar hebben we veel tijd besteed aan het traceren van de spelers in de vuurwerkketen. Daar hebben we nu een goed beeld van. Veel illegaal vuurwerk komt via China en België en vervolgens via een fijnmazig netwerk van handelaren bij de Nederlandse consument terecht.

Tegenover deze economische keten hebben we een overheidsketen geplaatst: op elk niveau is een team van samenwerkende overheidsorganisaties actief om het probleem aan te pakken. Zo hebben we al een flinke inperking van de illegale vuurwerkhandel bereikt. Maar het kan en moet nog beter. De kruispuntbank, waar de verschillende handhavingsorganisaties opsporings- en handhavingsinformatie kunnen uitwisselen, is hiervoor van groot belang. We gaan ervan uit dat deze informatiebank nog voor de zomer operationeel is. Daarnaast gaan we de samenwerking met de EU en met onze buurlanden verder uitbreiden.
De lawinepijlen en nitraatcrackers komen wat mij betreft Nederland niet meer in!

M 06 - 18302750
E [email protected]

Bron:

http://www.lomsecretariaat.nl/aid=35.phtml

Laatst bewerkt:
Ik snap niet dat ze het nederlandse knal vuurwerk een beetje harder laten knallen als een greenlight cracker

Kabinet wil geweld en vuurwerkoverlast rond jaarwisseling aanpakken

25 januari 2008

Het kabinet wil maatregelen nemen om het geweld en de vuurwerkoverlast zoals tijdens de afgelopen jaarwisseling aan te pakken. Zo zou het afsteken van vuurwerk beperkt kunnen worden tot bepaalde plaatsen of tot de periode tussen 10 uur ’s avonds en 2 uur ’s nachts. Voorwaarde bij dit soort maatregelen is dat strikte handhaving van de nieuwe regels door gemeenten en politie mogelijk is. Bij overtredingen moet de politie wel adequaat kunnen optreden. Een taskforce gaat inventariseren welke maatregelen nog meer mogelijk zijn. Dit schrijven de ministers Cramer (Ruimte en Milieu) en Ter Horst aan de Tweede Kamer.

Bij het grootste deel van de schade die is aangericht, lijkt illegaal vuuurwerk in het spel. Juist illegaal vuurwerk lijkt ook vaak te worden gebruikt tegen politie en hulpverleners. Een grondige aanpak is daarom nodig. Er wordt gewerkt aan Europese normen voor vuurwerkartikelen. Die normen moeten zo streng worden dat het zware gevaarlijke vuurwerk uit de hele EU wordt gebannen. Daarnaast wil minister Cramer via de Europese Commissie afspraken met China maken over het voorkomen van illegale importen. Zij onderzoekt verder hoe Nederland een typekeur voor vuurwerk kan invoeren, gecombineerd met een erkenningsregeling voor importeurs. Dat maakt de aanpak van illegaal vuurwerk makkelijker. Met de Belgische overheid wordt gesproken over het beëindigen van de verkoop van spektakelvuurwerk aan Nederlanders.

Om de overlast van het afsteken van vuurwerk verder terug te brengen, wil Cramer het afsteken van vuurwerk met oud en nieuw beperken tot de periode tussen 22.00 en 2.00 uur. Ook wil zij mogelijk maken dat gemeenten vuurwerk alleen op bepaalde plaatsen toestaan. Voorwaarde is dan wel dat goede handhaving van deze regels mogelijk is. Cramer wil het aantal verkoopdagen niet beperken omdat dan de verkooppunten problemen met de aanvoer en het naleven van veiligheidsvoorschriften krijgen.

Taskforce
Minister Ter Horst heeft een taskforce ingesteld die gaat inventariseren welke maatregelen gemeenten en de politie allemaal genomen hebben om geweld tijdens evenementen als de jaarwisseling te bestrijden. De taskforce zal ook nagaan of er nog lacunes zijn, en in het najaar met aanbevelingen komen voor de aanpak van geweldsuitbarstingen bij evenementen. Met sommige maatregelen zal een proef gehouden worden, andere maatregelen kunnen wellicht meteen al landelijk ingevoerd worden.

De taskforce staat onder leiding van Th. de Graaf, burgemeester van Nijmegen en korpsbeheerder van de politie Gelderland-Zuid.

Bron:
http://www.minbzk.nl/aspx/get.aspx?...age&VarIdt=109&ItmIdt=102180&ActItmIdt=110354

Brief aan de Tweede Kamer over jaarwisseling en vuurwerk
25 januari 2008

In deze brief van de ministers Cramer (VROM) en Ter Horst een eerste beschouwing over de ongeregeldheden tijdens de jaarwisseling en maatregelen om te voorkomen dat de ernstige ongeregeldheden die hebben plaatsgevonden zich in de toekomst weer voordoen.

Bestanden
Brief aan de Tweede Kamer over jaarwisseling en vuurwerk (46 Kb) | Pdf-bestand

http://www.minbzk.nl/aspx/download.aspx?file=/contents/pages/91455/20080125_kamerbriefvrombzk.pdf

Beantwoorden kamervragen van het lid Ouwehand (Partij voor de Dieren) aan de ministers van LNV en van VROM over vuurwerk
kamerstuk | datum verzending: 25-1-2008 16:38

Geachte voorzitter,

Hierbij bied ik U mede namens de minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit de antwoorden aan op de kamervragen (2070807350) van het lid Ouwehand van 21 december 2007 over vuurwerk.

Vraag 1
Deelt u de mening dat gezelschapsdieren, landbouwhuisdieren en in het wild levende dieren grote hinder kunnen ondervinden van het afsteken van vuurwerk? Zo ja, welke stappen heeft u ondernomen om deze hinder zoveel mogelijk te beperken? Zo neen, waarom niet?

Antwoord
Ja. Het Landelijk Informatiecentrum Gezelschapsdieren (LICG) heeft in december 2007 voorlichting gegeven aan houders van honden en katten om de hinder voor hun dieren zo veel mogelijk te beperken. Het LICG ontvangt van de minister van LNV een grote financiële bijdrage.

Vraag 2
Bent u bereid beleid te ontwikkelen om het gebruik van vuurwerk dat stress, schade of pijn bij dieren veroorzaakt te ontmoedigen? Zo ja, op welke wijze en binnen welke termijn? Zo neen, waarom niet en hoe verhoudt zich dit tot art. 36 van de Gezondheids- en Welzijnswet voor Dieren?

Antwoord
Nee. Ik verwacht meer nut van goede voorlichting aan de houders van dieren. Ook in 2008 zal het LICG voorlichting geven over dieren en vuurwerk. Artikel 36 van de Gezondheids- en welzijnswet voor dieren geeft geen basis omtrent het ontmoedigen van vuurwerk.

Vraag 3
Bent u bereid om verdergaande eisen te stellen aan het in Nederland toegestane vuurwerk, bijvoorbeeld via geluidsnormen om hinder, stress, pijn en schade bij dieren te voorkomen? Zo ja, op welke wijze en binnen welke termijn? Zo neen, waarom niet?

Antwoord
Nee. Er bestaan nu afgewogen normen voor geluidsbelasting gerelateerd aan gehoorbeschadiging bij mensen. Voor het maximale geluidsniveau van al het (knal)vuurwerk geldt de randvoorwaarde dat er niet meer dan 5% kans op gehoorbeschadiging mag optreden.

Vraag 4
Deelt u de mening dat vuurwerk schade kan toebrengen aan het milieu? Zo neen, kunt u dit toelichten?

Antwoord
Bij het afsteken van vuurwerk levert fijn stof veruit de belangrijkste bijdrage aan de luchtverontreiniging. Het RIVM beheert een netwerk aan meetstations waar onder meer fijn stof (PM10) wordt gemeten. De automatische meetstations verzamelen uurgemiddelde concentraties, uitgedrukt in microgram per kubieke meter. De daggemiddelde concentratie die maximaal 35 maal per jaar overschreden mag worden, bedraagt 50 ug/m3. De maximale uurgemiddelde concentratie in stedelijk gebied rond de jaarwisseling in de voorgaande jaren is geweest:
- 2002/2003: 605 ug/m3
- 2003/2004: 690 ug/m3
- 2004/2005: 1100 ug/m3
- 2005/2006: 620 ug/m3
- 2006/2007: 320 ug/m3

Uit deze immissiecijfers kunnen echter geen emissiecijfers worden afgeleid. Overige gegevens zijn niet bekend. De resultaten van de diverse meetstations van de afgelopen jaarwisseling zijn op dit moment nog in bewerking. De verwachting is dat deze gegevens medio begin maart 2008, beschikbaar komen. Overigens heeft het RIVM tijdens de jaarwisseling een smogalarm uitgegeven.

Vraag 5
Bent u bereid om beleid te ontwikkelen om het gebruik van vuurwerk te ontmoedigen? Zo ja, op welke wijze en binnen welke termijn? Zo neen, waarom niet?

Antwoord
Maatregelen om overlast van vuurwerk te beperken moeten vooral worden bezien in de brede aanpak van de ongeregeldheden tijdens de jaarwisseling. Samen met mijn ambtgenoot van BZK zal ik zo spoedig mogelijk de Kamer informeren welke acties opgepakt en uitgevoerd zullen worden.

Vraag 6
Kunt u aangeven of u het door het kabinet gehuldigde principe ‘de vervuiler betaalt’ ook toepast op vuurwerk? Zo ja, op welke wijze? Zo neen, bent u bereid hiervoor beleid te ontwikkelen en zo neen waarom niet?

Antwoord
Op dit moment wordt vuurwerk in geen enkele vorm op toeslag belast ten behoeve van het milieu. Reeds in 2002 is door het EIM in opdracht van het Ministerie van VROM een onderzoek verricht naar het (extra) belasten van vuurwerk. Dit rapport is in November 2002 aan de Kamer aangeboden. De conclusies uit dit onderzoek zijn dat door extra belasting vermoedelijk een kortstondige afname van legaal vuurwerk zal ontstaan, maar dat dit na enige jaren weer op oude peil zal zijn. Daarnaast wordt door een extra belasting een verschuiving naar het illegale vuurwerk verwacht, waarmee de problematiek van de jaarwisseling nog groter zal worden. Uiteraard kan er geen extra belasting worden geheven op illegaal vuurwerk.
Met een dergelijke heffing wordt dus geen recht gedaan aan het streven om de risico’s voor veiligheid en milieu terug te dringen.

Hoogachtend,
De minister van Volkshuisvesting,
Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer,

dr. Jacqueline Cramer

gesprek met Balkenende

gesprek met Balkenende

Persartikelen

Status Definitief
Bron Bron Nadere aanduiding Datum Link Microfiche
Radio 1, NOS, Met het oog op morgen 23.07 uur 2008.01.11 18833

Titel GESPREK MET MINISTER-PRESIDENT BALKENENDE, NA AFLOOP VAN DE MINISTERRAAD, OVER DE ONRUSTIGE JAARWISSELING
Geïnterviewde GN Naam Partij Functie
J.P. Balkenende CDA Minister-President, Minister van Algemene Zaken

SLOTBOOM:

Heeft u eigenlijk zelf vuurwerk afgestoken met oud en nieuw?
BALKENENDE:

Nee, ik behoor niet tot de categorie mensen die vuurwerk afsteekt.
SLOTBOOM:

Ook niet een paar sterretjes?
BALKENENDE:

Ach, misschien wel een paar sterretjes, maar dat is geen echt vuurwerk.
SLOTBOOM:

Het was wel flink raak hè, met oud en nieuw?
BALKENENDE:
Ja. Als mensen plezier hebben hoort vuurwerk er een beetje bij, alleen zag je nu dat het wel de hele dag doorging. Dat viel mij ook op in de wijk waar ik zelf woon. Veel vuurwerk. Ook wel het geluid. Ik hoorde dat in de buurt van Rotterdam een heleboel ruiten zijn gesneuveld vanwege het enorme kabaal. Dat is wel fors. Maar nog even los van het vuurwerk - want daar zitten natuurlijk ook een heleboel leuke kanten aan- heb ik me over iets anders zorgen gemaakt. Dat was het geweld. Als ik nu zie dat - en dat is ook een vorm van vuurwerk, maar dan een heel bedenkelijke vorm- dat 22 scholen zijn afgebrand. Dat vind ik verschrikkelijk. Als we horen dat politieagenten, ambulancemedewerkers en mensen die actief zijn in de publieke diensten worden belaagd door mensen, als ik hoor over tientallen miljoenen schade, dan moeten we ons goed achter onze oren krabben of dit de normale vorm is van jaarwisseling.
SLOTBOOM:

Wat moeten we er aan doen dan?
BALKENENDE:
De zaken keihard aanpakken. Laat ik het voorbeeld noemen van Rotterdam. Ik was ik ingenomen dat men daar heeft gezegd dat ze snelrecht gaan toepassen. Als je reddraaiers hebt, dan keihard aanpakken.
SLOTBOOM:

Dat helpt denkt u?
BALKENENDE:

Natuurlijk, want het signaal moet heel duidelijk zijn dat sommige dingen wel of niet kunnen. Als iets niet kan dan behoort het te worden aangepakt.
SLOTBOOM:

Maar wat is hier nu eigenlijk nieuw aan? Het is toch al jaren zo dat het met oud en nieuw uit de hand loopt?
BALKENENDE:

Ik geloof dat er nu wel langzamerhand een besef gaat ontstaan van: is dit nu de jaarwisseling die we met elkaar zouden willen? Het is waar wat u zegt, het komt al een aantal jaren voor. Ik geloof wel- en dat merk je ook de laatste dagen- dat er veel meer aandacht is voor wat er eigenlijk gebeurt. Als je alles bij elkaar optelt dan krijg je toch een totaalbeeld van wat er nu eigenlijk is gebeurd. Dan moeten we vaststellen dat dit gewoon te ver gaat en dat het echt ingedamd moet worden.
SLOTBOOM:
Ik snap dat het niet leuk is, maar wat kan je eraan doen? U zegt snelrecht, dat kan. Je kan ook andere maatregelen nemen. Maar zijn er nieuwe maatregelen nodig?
BALKENENDE:
Het is wel zo dat bijvoorbeeld het strafrecht - laat ik daar mee beginnen- een heleboel mogelijkheden biedt. We hebben in 2006 de maatregel genomen dat mensen met een publieke functie, dat als zij worden lastiggevallen, dat daders dan hogere straffen kunnen krijgen.
SLOTBOOM:

U vindt dat dat vaker moet worden toegepast?
BALKENENDE:

Ja. Het is natuurlijk een verantwoordelijkheid van OM en rechter, daar ga ik zelf niet over. Maar ik ben verantwoordelijk voor het juridische kader, de regering en het parlement.
SLOTBOOM:

Maar eigenlijk zegt u dat die rechters dat sneller moeten uitspreken?
BALKENENDE:

In de eerste plaats de pakkans moet worden vergroot. Dat is één. Twee, snel voor een rechter brengen. Dan is het aan de rechter om ook te komen tot een adequate straf. Dat is één deel van de discussie. Tweede deel is dat je natuurlijk moet zorgen dat de politie adequaat werkt, je moet zaken in de gaten houden. Ik vind ook dat we elkaar moeten aanspreken in dit land. Dat is ook een kwestie van normale omgang en fatsoen met elkaar.
SLOTBOOM:

Dat zegt u wel vaker- 'we moeten elkaar aanspreken' - maar daar los je toch geen problemen mee op?
BALKENENDE:

Uiteindelijk is het wel zo dat een samenleving ook te maken heeft met een soort gemeenschappelijke cultuur. Je kunt ook op een andere manier met elkaar plezier beleven. Wat er nu gebeurt, en dat zien we de laatste jaren, is dat sommige het fenomeen van de jaarwisseling gebruiken om die dingen te doen die je normaal gesproken misschien niet doet. Dat is dan een vorm van behoeftebevrediging die helemaal fout is. Ik ben wel blij dat er nu steeds meer signalen komen dat dit zo niet kan. U heef ook geluiden gehoord vanuit de Tweede Kamer, in de media was de nodige kritiek hierop. Daar ben ik blij mee want we moeten met elkaar onder ogen zien dat het zo niet kan.
SLOTBOOM:

Laten we de geluiden uit de Tweede Kamer erbij pakken. Dat vuurwerk zou je kunnen aanpakken door te zorgen dat er centrale punten zijn waar je dat mag afsteken.
BALKENENDE:

Wat je in ieder geval kunt doen is zorgen dat er mogelijkheden zijn om daar een vuur te hebben. U weet dat op sommige plekken- Amsterdam bijvoorbeeld- wordt gezegd: daar worden spullen verbrand en niet op andere plekken. Dat vind ik verstandig dan bundel je een bepaalde activiteit. Dat kun je ook doen met vuurwerk. Ik ben overigens helemaal geen tegenstander van vuurwerk, want ik geloof dat er alweer peilingen waren waarin de meerderheid van de bevolking zegt dat je de verkoop moet verbieden. Dat gaat mij echt te ver.
SLOTBOOM:
Je zou ook het aantal dagen dat je vuurwerk kan kopen kunnen beperken.
BALKENENDE:

We hebben in het verleden een vuurwerkbesluit genomen. Dat wordt geëvalueerd en daar vindt nu een debat over plaats. Er vindt nu bijvoorbeeld ook een discussie plaats over de vraag of je al vanaf tien uur 's ochtends vuurwerk moet kunnen afsteken.
SLOTBOOM:

Dat zijn allemaal mogelijkheden. Zou u het gek vinden om het wat strenger te maken?
BALKENENDE:

Ik kan me dat goed voorstellen, laten we daar maar eens een goed debat over hebben. Ik heb het net gehad over vernielingen. Je moet eerst eens heel goed weten wat het probleem is. Ik merk dat er in ieder geval in de Tweede Kamer flink over wordt gesproken. In het kabinet zullen we hier ook verder met elkaar over van gedachten wisselen. Dan zullen we gewoon kijken naar de mogelijkheden die er zijn. We hebben er vandaag een eerste gesprek over gehad in de ministerraad, we zullen dat debat continueren.

Wauw, behalve zijn laatste vaagheden over mogelijkheden vuurwerk te centraliseren enzo, ben ik het voor een keer eens met Bakellende!

Voor vuurwerkgerelateerde publicaties/ kamerstukken kijk ik altijd op http://www.overheid.nl, en daar als zoekterm: 'vuurwerk'. Staan nu zo'n meer dan 200 publicaties en word altijd zeer snel bijgewerkt.

Back
Bovenaan