Vuurwerk en boetes

Volgensmij mag je in nederland maar 3 boetejs per veroordeling krijgen antans ooit eens gehoord. Maar als jij met 5 Karton 1.1 gepakt wordt behalve een boete je ook waarschijnlijk handel ten laste gelegd haha.

Je vergeet btw 1 das namelijk vw buiten toegestaande tijden ontsteken :) €60,- meen ik :p

In '98 huiszoeking gehad n.a.v verdenking van vuurwerkhandel. Had gelukkig (bijna) al m'n vuurwerk verplaatst. Maar ik woonde toen nog thuis en me moeder was not amused toen er om half 9 politie voor de deur stond. Ze vonden een doos groene strijkers en nog wat jumbo crackers. Totaal 166 stuks in mei kreeg ik de boete en kreeg 5 gulden per strijker dus 830 + adminstratiekosten kwam op 853 gulden. Erg leuk om daar je vakantiegeld aan uit te geven maar dat weet je voordat je er aan begint :)

Vuurwerk regels & boetes
Vuurwerk? De regels!

Het kan niet vaak genoeg gezegd worden: wees voorzichtig met vuurwerk en houd je aan de regels. Wat mag wel? Wat mag niet? Welke boetes staan er op overtredingen?

Een overzicht:

Consumentenvuurwerk mag verkocht worden op 29, 30 en 31 december. Alleen erkende winkels in Nederland verkopen dit vuurwerk. Jongeren vanaf 16 jaar mogen vuurwerk kopen. Afsteken van consumentenvuurwerk mag alleen op 31 december van 10.00 uur ’s morgens tot 02.00 uur ‘s nachts. Het (ver)kopen, het afsteken en het voorhanden hebben van vuurwerk dat niet voor consumenten bedoeld is (het zogenaamde “professionele“ vuurwerk, zoals strijkers, vlinders en nitraatklappers) is verboden. Bij het constateren van overtredingen wordt het vuurwerk in beslag genomen door de politie.

Jongeren van 12 tot 18 jaar kunnen naar HALT worden gestuurd. Jongeren en hun ouders komen bij HALT op gesprek en de jongeren worden aan het werk gezet o.a. bij het opruimen van vuurwerkresten.
Overtreders vanaf 18 jaar krijgen een proces-verbaal, bijvoorbeeld voor het afsteken van consumentenvuurwerk buiten de toegestane tijden en voor het bezit van illegaal vuurwerk zoals strijkers, vlinders en nitraatklappers.

Vuurwerk? Kans op boete!

Boetes voor het in bezit hebben van consumentenvuurwerk buiten de toegestane periode:
•Minder dan 10 kilo: € 90
•Tussen de 10 en 50 kilo: € 360
•Aan de hand van het aantal kilo’s kan de boete oplopen tot € 1300!
Boetes voor het afsteken van consumentenvuurwerk buiten de toegestane periode (31 december 10.00 uur en 1 januari 02.00 uur):
•12 tot 16 jaar: € 45
•Vanaf 16 jaar: € 90
Boetes voor het bezitten van illegaal vuurwerk (professioneel vuurwerk):
Lijst I = kleine strijkers, vlinders en nitraten*:

•1 t/m 100 stuks = € 130

•101 t/m 300 stuks = € 210

Lijst II = grotere strijkers, vlinders en nitraten*:

•vanaf € 90 per stuk!

Lijst III = nog grotere strijkers, vlinders en nitraten*:

•één stuk € 300

•vanaf twee stuks hechtenis van 12 dagen of meer!
Winkelverkoop van vuurwerk aan kinderen jonger dan 12 jaar
•Boete van € 1200
Winkelverkoop van vuurwerk aan iemand tussen de 12 t/m 15 jaar
•Boete van € 600
* de diameter van het vuurwerk bepaalt tot welke lijst het vuurwerk wordt gerekend.

http://gemeente.leiden.nl/index.php?id=5037

Nou nee, die prijzen kloppen niet, en zo ook de maatstaf niet. Nitraten worden niet als professioneel gerekend, en minder dan 10kg consumentenvuurwerk thuis hebben is legaal en niet strafbaar.

Het lijkt erop dat de ambtenaren die dit geschreven hebben het originele document van VROM hebben gehanteerd, maar bepaalde delen vrij hebben geïnterpreteerd. Slordig. :sad:

De boetes voor het voorhanden hebben van vuurwerk (NL/legaal) <10 kilo is wel degelijk correct, MAAR ... er had moeten staan "het bewaren of vervoeren van vuurwerk op een publiek toegankelijke plaats". Kortom; je mag best vuurwerk <10kg in je schuur bewaren, mits je dit veilig doet. Je mag er echter niet mee over straat gaan lopen.

En, inderdaad Ruben, de term professioneel wordt verkeerd gehanteerd. Er heeft echt iemand zitten slapen op de afdeling communicatie in Leiden.

Cameo

Volgensmij mag je in nederland maar 3 boetejs per veroordeling krijgen antans ooit eens gehoord. Maar als jij met 5 Karton 1.1 gepakt wordt behalve een boete je ook waarschijnlijk handel ten laste gelegd haha.

Je vergeet btw 1 das namelijk vw buiten toegestaande tijden ontsteken :) €60,- meen ik :p

ondanks je post in april toch even reageren :)

je kan zoveel boetes krijgen als dat je overtredingen hebt begaan. Even een voorbeeldje: je rijd 130 waar je 100 mag, geen gordel, haalt rechts in en je belt niet handsfree. Als je dan door de politie naar de kant word gehaald kan je 4 boetes krijgen, maar omdat dit teveel administratieve rompslomp veroorzaakt (lang leve de bureaucratie!) krijg je 9 van de 10 keer alleen voor de 3 zwaarste overtredingen een boete en voor de 4e alleen een waarschuwing. in dit geval zal je alleen voor het geen gordel dragen geen bekeuring krijgen (€45,-) maar voor de 3 andere wel (€145,- , €180,- en €150,-)

In officiele documentatie staat niets over de hoogtes van strafoplegging. De enige die wel vast staat komt niet voor in het vuurwerkbesluit en dat is nachtrumoer (pH200, nachtrust verstoren door rumoer of burengerucht)/pH205, veroorzaken van geluidshinder voor een omwonende/de omgeving (PLV) als particulier gepleegd). Beide bedragen hiervoor zijn 100 euro.

In het feitenboekje van het Openbaar Ministerie staat alles wat onder het vuurwerkbesluit staat (H161a tm H176) met een * aangegeven wat betekend dat een officier van justitie hiernaar zal kijken en aan de hand van feiten en omstandigheden de boete zal bepalen. In het feitenboekje geldt dit trouwens niet voor handel, dat staat niet beschreven maar ook hiervoor wordt de strafoplegging aan de hand van feiten en omstandigheden bepaald.

Prof blokken zijn meestal 1.3G. Dat wordt je dus zwaarder aangerekend dan 1.4G.
Verder worden cakes en blokken in kilogrammen gemeten, en niet in stuks.
Maar met een groot aantal stuks, bestaat de kans dat je (intentie tot) handel ten laste wordt gelegd.
Schikking of erger zal door officier van justitie bepaald worden. Staat geen standaard bedrag voor.

En hoe zit het als ik zelf in belgie 2 of 3 nitraatmatten (500 of 2000), en paar choet nitraten zou gaan halen, en ik wordt gepakt op de snelweg, of waar dan ook?

Wat voor boete kan ik krijgen?

Ligt aan vele factoren. Tussen de nul en vijfhonderd euro.

(Ik ga er dan vanuit dat je gepakt wordt in Nederland.)

Pfff:

Boetes voor het bezitten van illegaal vuurwerk (professioneel vuurwerk):
Lijst I = kleine strijkers, vlinders en nitraten*:

•1 t/m 100 stuks = € 130
Pakje pirats 130 euro

Lijst II = grotere strijkers, vlinders en nitraten*:

•vanaf € 90 per stuk!
Pakje BSCs 10 stuks 900 euro

Lijst III = nog grotere strijkers, vlinders en nitraten*:

•één stuk € 300

1 cobra 6 / Explod / DelovaRana 300 euro

1330 euro voor dit 1 cobra, 1 pakje pirats en 1 pakje BSCs?
Moet niet gekker worden :bonk:

Een slof rotjes zeker?

Maar goed 300 per cobra 6 lijkt me te gek hoor. Dus als iemand bij wijze van spreken met 12 cobra's word gepakt kost je dat 3600 euro? Denk niet dat dit klopt.

Heb ergens wel eens gelezen dat iemand met 6 cobra 6 en 8 explod 500 boete kreeg.

Een slof rotjes zeker?

Maar goed 300 per cobra 6 lijkt me te gek hoor. Dus als iemand bij wijze van spreken met 12 cobra's word gepakt kost je dat 3600 euro? Denk niet dat dit klopt.

Heb ergens wel eens gelezen dat iemand met 6 cobra 6 en 8 explod 500 boete kreeg.

Leuk ben je een handelaar die 1 karton had gekocht haha!
Naja 90.000 Euro lichter geworden (Als je het kan betalen wat ook wel nog eens voorkomt)

Jongens ik heb een probleem. Zaterdagnacht na het uitgaan heeft een vriend van me een vuurwerkje afgestoken. Precies op het moment dat die aanging kwam er een politie wagen om de hoek en toen ze dicht bij waren ontplofte de boel. Ik ging een meisje naar huis brengen en een collega met dat vuurwerk fietste mee. Hij steekt het aan het gaat af en toen kwam dus de politie. Dus wij opgesplitst, maar ze hadden mij daarna gepakt en helaas had ik nog een lege verpakking van cobra 6 bij me. Ik had ontkend dat ik het heb afgestoken, maar toch hebben ze proces verbaal opgemaakt en ik zou een boete krijgen. Dat die vriend het had afgestoken maakte ze niet uit, ze zeiden dat we dan de boete maar moesten delen. Nu is mijn vraag wat voor boete kan ik verwachten? Ik had trouwens tegen de politie gezegd dat het volgens mij een grote nitraat was die afging, maar ze hebben wel dat lege zakje van cobra 6 meegenomen.

Ik ben 18+ dus kan niet naar halt helaas, degene die het afstak is 16 dus die zou wel kunnen maar ik heb niet echt zin om hem te verraden want dan zijn we wss allebei de ***.

Hoe hoog zal mijn boete zijn denken jullie? En hoe lang duurt het ongv voor die boete er is?

Acceptgiro ontvang je binnen een aantal weken. Hoe hoog de boete zal zijn weet ik niet, wat voor feitnummer staat er op je proces verbaal? Verstoren van de openbare orde staat 180 euro op die kunnen ze altijd meenemen maar meestal draait het alleen om het vuurwerk. Mocht het gaan om het vuurwerk dan is het een lastig verhaal.

Ik ga er vanuit dat je de waarheid spreekt. Dan is het raar dat ze je een proces verbaal uitschrijven. Daarom zou ik hem gewoon gaan aanvechten, mocht je het echt niet hebben afgestoken dan ben je ook niet schuldig wanneer je niet bij hem stond. Wanneer je hebt gezegd dat het wel een vriend van je was ben je medeplichtig omdat je het had kunnen voorkomen.

Acceptgiro ontvang je binnen een aantal weken. Hoe hoog de boete zal zijn weet ik niet, wat voor feitnummer staat er op je proces verbaal? Verstoren van de openbare orde staat 180 euro op die kunnen ze altijd meenemen maar meestal draait het alleen om het vuurwerk. Mocht het gaan om het vuurwerk dan is het een lastig verhaal.

Ik ga er vanuit dat je de waarheid spreekt. Dan is het raar dat ze je een proces verbaal uitschrijven. Daarom zou ik hem gewoon gaan aanvechten, mocht je het echt niet hebben afgestoken dan ben je ook niet schuldig wanneer je niet bij hem stond. Wanneer je hebt gezegd dat het wel een vriend van je was ben je medeplichtig omdat je het had kunnen voorkomen.

Nou het probleem is ik heb niks meegekregen van de politie. Geen blaadje niks, ze zeiden dat ik vanzelf een accept giro thuis zou krijgen. Dus ik kan niet zeggen wat voor nummer ofzo, maar ik denk gewoon boete voor afsteken van illegaal vuurwerk en ik denk dat ik gepakt wordt voor cobra 6 terwijl het een nitraat was. Maarja ik had leeg zakje cobra 6 bij me van iemand anders, dus ik denk dat de officier van justitie dan snel de conclusie legt dat er een cobra 6 was afgestoken...

Back
Bovenaan