Vuurwerk en boetes

ik heb nog iets gevonden in het wetboek van straf recht, namelijk brandstichting

Artikel 157 Brandstichting

Hij die opzettelijk brand sticht, een ontploffing teweeg brengt of een overstroming vertoorzaakt, wordt gestraft:
1. met een gevangenisstraf van ten hoogste twaalf jaren of een geldboete van de vijfde categorie, indien daarvan gemeen gevaar voor goederen te duchten is;

2. met een gevangenisstraf van ten hoogste vijftien jaren of een geldboete van de vijfde categorie, indien daarvan levensgevaar of gevaar voor zwaar lichamelijk letsel voor een ander te duchten is;

3. een levenlange gevangenisstraf of tijdelijke ten hoogste van dertig jaren of een geldboete van de vijfde categorie, indien daarvan levensgevaar voor een ander te duchten is en het feit iemands dood ten gevolge heeft.

Artikel 158 Brand door schuld
hij aan wiens schuld brand, ontploffing of overstroming te wijten is, word gestraft:
1. met een gevangenisstraf van ten hoogste zes maanden of geldboete van de vierde categorie, indien daaroor gemeen gevaar voor goederen ontstaat;

2. met een gevangenisstraf van ten hoogste een jaar of geldboete van de vierde categorie, indien daarvoor levensgevaar of gevaar voor zwaar lichamelijk letsel voor een ander ontstaat;

3. met gevangenisstraf van ten hoogste twee jaren of geldboete van de vierde categorie, indien het feit iemands dood ten gevolge heeft.

van beide wetsartikelen zullen punt 2 en 3 niet echt van toepassing zijn voor ons maar punt 1 is toch wel iets wat meer van toepassing voor het (al dan niet onveilig] gebruik van vuurwerk. (ook weet ik niet of vuurwerk ook binnen deze artikelen valt (neem aan dat met ontploffing ook vuurwerk kan worden bedoeld?)

Let wel dit zijn maximum straffen! mocht je worden veroordeeld voor brandstichting kunnen deze (veel) lager uitvallen

Zucht.
Ten aller tijden mag er per huishouden maximaal 10 kg brutogewicht aan goedgekeurd Nederlands consumenten vuurwerk in huis liggen.

Tijdens de verkoopdagen is dat OOK 10 kilo. De meeste consumenten die boven ong €100 zitten zijn officieel volgens de wet illegaal bezig. Vandaar wordt het ook aangepast in de wet naar 25 kg. Maar dat geld volgend jaar en niet deze oud en nieuw.

ben zelf afgelope jaar gepakt.. had 4 uurtjes taakstraf. had 1 babypijltje en een rotje en grondbloem bij me

PAS OP DE POLITIE RIJDT ECHT OVERAL OOK IN BURGERWAGENS!!!

Tja, de 30e gepakt met 1 rotje opzak en 1 die ik afstak met wat vrienden..

Nu morgen naar HALT ,, wel beetje ***lig..

Wat een idiote bedragen voor zulke kleine overtredingen!
Het moet godverdomme niet gekker worden!!!!
Blijkbaar kun je beter iemand in elkaar slaan dan een lawinepijl in je bezit hebben.
Bah!

Wat als er een zaak loopt wat al eerder is gebeurt dan 2011, en de straf pas word bepaald in 2011? Gelden daar dan de nieuwe regels voor of de regels van het jaar dat het gebeurd is?

kmoet de 25 naar kinderrechter omdat ik 75 illigaale knallers had en 1 pot volgens politie. er staat in een brief dat de klacht van de politie is dat er geen beschrijving op het vuurwerk staat terwijl het er wel op staat:P en natuurlijk omdat het illigaal is.krijg ook advocaat

Wat als er een zaak loopt wat al eerder is gebeurt dan 2011, en de straf pas word bepaald in 2011? Gelden daar dan de nieuwe regels voor of de regels van het jaar dat het gebeurd is?

Volgens mij is de strafmaat van toepassing op het moment dat het delict/misdrijf gepleegd is.

Kunnen de boetes zich ook opstapelen?

Stel ff een dom voorbeeld:
je steekt 5 karton LIDU 3"inch salutes op bijv. 7 juni af

dan krijg je dus:

Illegaal vuurwerk in bezit (101 - 300 stuks):€ 150
Staat de tekst 'bestemd voor particulier gebruik' niet op je vuurwerk: € 80
Vuurwerk bij je voor/na de toegestane periode: € 60
50 tot 100 kilo vuurwerk in bezit: € 500

word dat dan 150 + 80 + 60 + 500 + 6 euro administratiekosten

dus 796 dus zeg maar 800 euro aan boetes?

het is een idioot voorbeeld maar het zou wel kunnen :P

Back
Bovenaan