Vuurwerk dealers en corona

Gupje

VWC lid
Ik begin mij langzaam toch een beetje zorgen te maken en ik acht de kans steeds groter in dat oud en nieuw niet zo gaat zijn zo als wij gewend zijn. Eigenlijk voorspelde ik dit al met de eerste golf, maar ik kreeg ook weer hoop na de zomer vakantie.

Ben ik daar boos om, Ja! Kan ik het begrijpen, Ja! De Horeca is ook gesloten en dit kost miljarden, dus een branche van een 60 miljoen omzet is een peulenschil.

Dit topic is niet bedoeld als discussie punt of corona bestaat ja of nee, dat het ellende mee brengt dat kunnen wij allemaal niet ontkennen.

Wat ik graag wil weten hoe de winkeliers hier tegen aan kijken en misschien zelfs hoor de importeurs hier tegen aan kijken?

PS: ik hoop oprecht dat ik er naast zit en dat wij met oud en nieuw gewoon mogen/kunnen stoken!

Laatst bewerkt:
Van jou vraag zal de komende twee veel afhangen denk ik . De regering zal begin november een oordeel geven wat te doen rond de feestdagen dus afwachten wat er gaat gebeuren . Maar ik deel wel je bezorgheid om trend oud en nieuw

Stel je hebt als particulier voor flinke bedragen bestellingen open staan bij diverse winkelaars. En er zou toch een landelijk vuurwerk verbod komen?
Ben ik dan als particulier zo maar mijn geld kwijt. Deze vraag zal ook bij een winkelier liggen die een bestelling heeft liggen voor een nog groter bedrag bij de importeur.

Stel je hebt als particulier voor flinke bedragen bestellingen open staan bij diverse winkelaars. En er zou toch een landelijk vuurwerk verbod komen?
Ben ik dan als particulier zo maar mijn geld kwijt. Deze vraag zal ook bij een winkelier liggen die een bestelling heeft liggen voor een nog groter bedrag bij de importeur.
Ik heb nu een winkel gezien die netjes aangeeft in zijn nieuwsbrief: "bij een verbod, geld terug"

Las van de week al een bericht van een vuurwerkverkoper die dit risico niet wil nemen en afziet van de voorverkoop (Kanonslag).

Denk niet dat dat de oplossing is.

Deze vraag zal ook bij een winkelier liggen die een bestelling heeft liggen voor een nog groter bedrag bij de importeur.
Die heeft dat vrijwel nooit al betaald, zoals wij, het is vooral de importeur die de klos is qua investeringen. De distributeur/verkooppunt mist inkomsten, dat is voor de meesten ook nog niet de doodsteek, maar wel een hard gelag.

Wij zullen waarschijnlijk net als in alle andere situaties kunnen kiezen voor een voucher, en misschien individuele service van annulering/geld terug maar denk dat dat enkel op initiatief van verkopers zelf kan/hoeft? Je helpt met een voucher wel je verkooppunt over het jaar heen... Zo heb ik nog een festivalkaart staan, die wrs pas in 2022 verzilverd kan worden maar dan bestáát het tenminste nog...

Je helpt met een voucher wel je verkooppunt over het jaar heen...

Dat klopt helemaal, echter zit er ook een risico aan. Stel dat hij deze "klap" kan opvangen, maar dat corona volgend jaar door blijft sluimeren en deze winkel ergens midden in het jaar failliet gaat.. dan ben je alsnog je centen kwijt :confused:

Dat hangt van hoe een bewindvoerder de zaken ziet te kunnen afhandelen. In goed geval worden schuldeisers afbetaald, vaak is er nog onderscheid tussen particulieren met uitstaande bestellingen en zakelijke partners. In slecht geval kun je het kwijt zijn, inderdaad. Maar je was het al kwijt, dus tja...

Duur jaar dit, eerst geld kwijt ivm faillissement ticket verkoper F1 en nu kan ik weer achter mijn betaalde vuurwerk bestellingen aan.

Duur jaar dit, eerst geld kwijt ivm faillissement ticket verkoper F1 en nu kan ik weer achter mijn betaalde vuurwerk bestellingen aan.

Niet op de zaken vooruit lopen, er is namelijk nog helemaal niets besloten, dus nog niets aan de hand.

Kans is zelfs het grootst dat ons feest gewoon door zal gaan. VVD en CDA gooien de kont tegen de krib, het zijn enkel GL en PvdD die hun opportunistische kans schoon zien.

Ik denk niet dat er een tijdelijke verbod gaat komen. Misschien dat de tijden wel ingekort gaan worden naar bijvoorbeeld 10 tot 2 maar zelfs dat zie ik niet gebeuren.

Ik zie er nog wel behoorlijke rellen door ontstaan,mocht het verbod er wel komen,zeker in de bekende plekken als Den Haag/Enschede en Ede,de mensen willen en blijven toch stoom afblazen,en als de uitlaatklep van vuurwerk ze ontnomen wordt,dan gaat er veel vernield worden denk ik zo..

Dat hangt van hoe een bewindvoerder de zaken ziet te kunnen afhandelen. In goed geval worden schuldeisers afbetaald, vaak is er nog onderscheid tussen particulieren met uitstaande bestellingen en zakelijke partners. In slecht geval kun je het kwijt zijn, inderdaad. Maar je was het al kwijt, dus tja...
Nou ik was het niet kwijt, het was een ruil middel tegenover mijn producten die ik misschien niet ontvang.

Maar ik hoop van harte dat alles door mag gaan. Maar het is wel onderwerp waar over gediscussieerd moet worden, wij kunnen niet doen als of er niks aan de hand is.

Las van de week al een bericht van een vuurwerkverkoper die dit risico niet wil nemen en afziet van de voorverkoop (Kanonslag).

Denk niet dat dat de oplossing is.

Juist uit oogpunt van Corona is dat in onze ogen zeker niet de oplossing. In de Voorverkoop kun je de afhaaltijden en het aantal bestellingen per afhaalblok coördineren en beheren. Bij Losse Verkoop zou je alleen deurbeleid toe kunnen passen en er zo voor zorgen dat er binnen niet teveel mensen staan en 1,5 meter kan worden gegarandeerd. Maar je bent buiten je toko net zo verantwoordelijk als binnen als ondernemer zijnde. Gevolg: lange onoverzichtelijke wachtrijen met tal van risico's waaronder hoge boete en zelfs sluiting. Wij kiezen voor een combi van én Voorverkoop met een max. aantal bestellingen per tijdsblok i.c.m. deurbeleid voor de Losse Verkoop.

PS: YEAHHH!! 5.000 berichten geplaatst op VWC... :biertje:

Niet op de zaken vooruit lopen, er is namelijk nog helemaal niets besloten, dus nog niets aan de hand.

En dit is ook wat wij communiceren. Natuurlijk snappen we dat iedereen duidelijkheid wil, dat willen wij ook. Maar niemand heeft een glazen bol. Hou je bij de feiten: er is nog niks besloten, het Kabinet is geen voorstander van een verbod, ook het Kabinet snapt dat er door GL en PvdD misbruik wordt gemaakt van de situatie. En een Staatsecretaris kan niet zomaar meteen zo'n idee keihard afbranden want dan valt half NL over het Kabinet heen.

Blijf rustig en volg de officiële berichtgeving vanuit het Kabinet en dus niet alle nieuwssites, kranten, zeikerige praatprogramma's, enz. want die maken overal een schreeuwverhaal van en dat alles al besloten is. Volgens de Media hebben we al 5 jaar een totaal afsteekverbod in heel NL, want dat schreven ze 5 jaar geleden al dat dit voor dat jaar besloten was (en het jaar erop, en het jaar erop, enz.).

Bij de vuurwerkverkoop komt elk jaar onder normale omstandigheden al heel veel kijken o.a. i.v.m. wet- en regelgeving. In combinatie met de verkoop waar ook veel tijd in gaat zitten qua voorbereiding en communicatie is dat maandenlang meer dan een fulltime job. Als we dan ook nog moeten gaan speculeren en op alle vragen over bijv. "wat nou als..." zouden gaan reageren dan houden we helemaal nergens meer tijd voor over...

Back
Bovenaan