Vuurwerk bestellen of ...... ?

Heb inderdaad een gedeelte besteld, maak ik mij geen zorgen over de shop bestaat bijna 30 jaar. En de eigenaar ken ik goed. Maar ik stap net binnen na een dag in het grensgebied te zijn geweest voor een grote klus, en ik ben even een patatje xl wezen eten, ja en van het 1 komt het ander, effe kijken, en tja.......:D

ps ik was niet de enige die....trek had in patat :p

Zolang de organisaties aangeven het geld terug te geven bij een eventueel verbod, en die garantie ook echt geven, lijkt het me niet me niet onverstandig om je geld gewoon uit te geven.

Niks Middenmeer/fietsenhal Middenmeer heeft zelfs de mogelijkheid om bij afhalen te betalen. Misschien niet de beste shop, maar ik ga daar denk ik wel een bestelling doen, ben ik m'n geld ook 100% zeker niet kwijt.
Alleen zijn ze nog niet open, en überhaupt even afwachten of ze die mogelijkheid opnieuw aanbieden.

Weet iemand wanneer de balzwaaiers in Den Haag met een difinitieve beslissing komt

Niks Middenmeer/fietsenhal Middenmeer heeft zelfs de mogelijkheid om bij afhalen te betalen. Misschien niet de beste shop, maar ik ga daar denk ik wel een bestelling doen, ben ik m'n geld ook 100% zeker niet kwijt.

Dit is overigens niets nieuws, doen ze al jaren. 1x geweest 2 jaar geleden en 1 grote chaos met wel 40 man die stonden te wachten en in de 3 kwartier dat we hebben gewacht welgeteld 3 mensen geholpen zien worden (met bestellingen afhalen(!)). Heb er wel (meewarig) om kunnen lachen en maar weggegaan (wel aan de balie gemeld dat we annulleerden en daar waren ze heel blij mee, deed bijna niemand, echt een topsysteem!). Snap dat je voor de prijzen niet teveel mag verwachten, maar ik shop toch veel liever bij de buren in middenmeer. Wens je uiteraard heel veel succes en hoop dat wij er op een heel slecht moment waren...

Zolang de organisaties aangeven het geld terug te geven bij een eventueel verbod, en die garantie ook echt geven, lijkt het me niet me niet onverstandig om je geld gewoon uit te geven.

Tenzij het geld al is uitgegeven en de winkelier falliet gaat dan betekend die garantie 0. Dan kom je onder aan de lijst met schuldeisers. Eerst komt dan de belastingdienst en daarna is er meestal geen cent over.

Helemaal geen ondenkbare situatie!

Tenzij het geld al is uitgegeven en de winkelier falliet gaat dan betekend die garantie 0. Dan kom je onder aan de lijst met schuldeisers. Eerst komt dan de belastingdienst en daarna is er meestal geen cent over.

Helemaal geen ondenkbare situatie!

Klopt de belastingdienst en de curator zijn de eerste graaiers

Allereerst wil ik zeggen dat ik begrijp dat er best veel mensen zijn die hun hand op de knip houden totdat er meer duidelijkheid is. De 1 heeft meer te besteden dan de ander of heeft een ander goed doel om het geld aan uit te geven mocht het verbod er komen. Dit is in mijn ogen niet de oplossing omdat dit een verbod denk ik alleen maar in de hand werkt. Jesse Klaver die dan vervolgens met cijfers komt dat er in de maanden naar nieuwjaar toe minder is besteld dan voorgaande jaren.

Ik heb mijn bestellingen vanaf augustus al staan en betaald. Ga ervanuit dat het doorgaat, zo niet dan word er vanuit het verkooppunt vast en zeker iets geregeld. Geen extra geld meer om nog meer te bestellen en had ik dit wel had ik zonder twijfel nog meer bestellingen gedaan. Voor mijn gevoel heeft de vuurwerkbranche meer kracht wanneer zij aangeven al voor miljoenen aan bestellingen hebben staan, dan wanneer zij ook zeggen dat het sinds de discussie terugloopt kwa bestellingen.

Ik blijf optimistisch.

Ik ben het niet met je eens. De meeste mensen verdienen niet zo veel dat ze het geld zomaar een aantal maanden kunnen missen of helemaal kwijt kunnen raken zonder dat het verdere impact heeft.

Een tegoedbon zou best kunnen, maar die is het daarop volgende jaar wel minder waard dan nu, want vuurwerk wordt elk jaar duurder.

Vuurwerk is een luxeproduct en de winkeliers die het verkopen weten dat. Ze verdienen er goed geld aan en geld is veelal de enige beweegreden (nummer 1) om vuurwerk te gaan verkopen. Het zijn geen liefdadigheidsinstellingen of zo, dus die freak en kortingacties zijn gewoon om zoveel mogelijk publiek te trekken, niet omdat ze nou zoveel om freaks of liefhebbers geven. Zelfs met freak en kortingacties valt er voor hen nog goed aan te verdienen.

Al het geklaag van winkeliers over dat bunkers en alle nieuwe maatregelen flink wat geld hebben gekost of nog afbetaald worden, trap ik niet in. Ten eerste omdat niemand ze dwingt deze zaken in te gaan, ten tweede omdat de meeste winkeliers al minstens tien jaar, zo niet, tientallen jaren zaken doen. Die dingen zijn waarschijnlijk allang afbetaald (door een buffer bijvoorbeeld).

En ik zeg je, bij een verkoop (en afsteekverbod) dit jaar nog, zijn klanten de personen die aan het kortste eind trekken. Als zo'n zaak omvalt omdat het alleen staat op een "fundering" van vuurwerkverkoop, is het over en uit met je geld terugkrijgen. Want zoals iemand al zei gaat de curator eerst aan de slag, daarna komt de staat haar deel halen en wat overblijft (vaak niets) is voor de gewone burger.

De winkelier voor wie jij oh nog zo je best hebt gedaan om een verkoop en afsteekverbod tegen te houden lacht zich rot (jij deed immers het werk voor hem), de staat lacht zich sowieso rot om alles wat wij pikken, de curator kan het niets schelen want die krijgt toch wel betaald en jij, de burger, is de persoon die alweer de klappen moet incasseren.

Ik ben het niet met je eens. De meeste mensen verdienen niet zo veel dat ze het geld zomaar een aantal maanden kunnen missen of helemaal kwijt kunnen raken zonder dat het verdere impact heeft.

Een tegoedbon zou best kunnen, maar die is het daarop volgende jaar wel minder waard dan nu, want vuurwerk wordt elk jaar duurder.

Vuurwerk is een luxeproduct en de winkeliers die het verkopen weten dat. Ze verdienen er goed geld aan en geld is veelal de enige beweegreden (nummer 1) om vuurwerk te gaan verkopen. Het zijn geen liefdadigheidsinstellingen of zo, dus die freak en kortingacties zijn gewoon om zoveel mogelijk publiek te trekken, niet omdat ze nou zoveel om freaks of liefhebbers geven. Zelfs met freak en kortingacties valt er voor hen nog goed aan te verdienen.

Al het geklaag van winkeliers over dat bunkers en alle nieuwe maatregelen flink wat geld hebben gekost of nog afbetaald worden, trap ik niet in. Ten eerste omdat niemand ze dwingt deze zaken in te gaan, ten tweede omdat de meeste winkeliers al minstens tien jaar, zo niet, tientallen jaren zaken doen. Die dingen zijn waarschijnlijk allang afbetaald (door een buffer bijvoorbeeld).

En ik zeg je, bij een verkoop (en afsteekverbod) dit jaar nog, zijn klanten de personen die aan het kortste eind trekken. Als zo'n zaak omvalt omdat het alleen staat op een "fundering" van vuurwerkverkoop, is het over en uit met je geld terugkrijgen. Want zoals iemand al zei gaat de curator eerst aan de slag, daarna komt de staat haar deel halen en wat overblijft (vaak niets) is voor de gewone burger.

De winkelier voor wie jij oh nog zo je best hebt gedaan om een verkoop en afsteekverbod tegen te houden lacht zich rot (jij deed immers het werk voor hem), de staat lacht zich sowieso rot om alles wat wij pikken, de curator kan het niets schelen want die krijgt toch wel betaald en jij, de burger, is de persoon die alweer de klappen moet incasseren.

Zo dan, jij slaat de plank wel op een heleboel vlakken enorm mis zeg;

- de mensen kunnen het geld blijkbaar wel missen. Anders hadden ze het niet uitgegeven aan vuurwerk.

- vuurwerk wordt niet duurder, althans, de laatste jaren niet.

- op freakprijzen wordt nauwelijks iets verdiend

- bunkers zijn geen eenmalige investering. Zelfs de jaarlijkse controle moet gewoon betaald worden.

- een winkelier lacht zich bij een verbod niet rot, maar baalt dat hij jou je centen niet terug kan betalen vanwege een faillissement.

Het enige punt waar je gelijk in hebt, is dat je inderdaad achteraan de rij staat ALS de winkelier failliet gaat bij een eventueel verbod.

Ik zeg in mijn eerste zin dat de 1 meer heeft te spenderen dan de ander en blijft dus ieder zijn eigen keuze.

Een tegoedbon die misschien minder waard zou worden is speculatie en hier heb ik de ballen verstand niet van dus ga ik me niet op glad ijs begeven. Als ik mijn geld kwijt ben omdat iemand hard zijn best heeft gedaan om mij al decennia lang weet te voorzien met prijzen die ik er voor wil betalen, vind ik het geen ramp dat ik mijn geld verlies. Elke maand als ik mijn loonstrook zie kan ik ook gaan huilen maar is dat nou houvast?

Vuurwerk is een luxe product die door vele als een "hoort erbij" zien. Zelfs onze buurlanden spelen in op onze koopdrift tijdens de verkoopdagen omdat ze weten dat vuurwerkliefhebbers en freaks het hele land door reizen om aan het vuurwerk te komen.

Wanneer er een verbod zou komen gaat dit niet alleen in de kosten lopen voor de vuurwerkbranche maar ook voor de staat en dus wij de belastingbetaler. Ook in de 1e en 2e kamer is er het besef dat ze niet alleen met een compensatieplan moeten komen voor de vuurwerkbranche, maar ook nog eens tientallen miljoenen aan schade mede door een verbod.

Ik neem aan dat jezelf ook fan bent van vuurwerk en de traditie in ere wilt houden en net als ik gefrustreerd ben over alleen al de gedachte dat er een verbod gaat komen ooit. Vind het echter wel kort door de bocht om te zeggen dat de winkeliers zich rot lachen want er komt denk ik nog genoeg bij kijken om de overheid zo ver te krijgen alle papieren bij elkaar te krijgen een verkooppunt te worden.

De staat lacht zich al kapot als er weer een kind is geboren wat kan zorgen voor het groter, sterker, machtiger maken van de machtige.... Een oneindig verhaal.....

- de mensen kunnen het geld blijkbaar wel missen. Anders hadden ze het niet uitgegeven aan vuurwerk.

Er zijn ook mensen die het hele jaar sparen en eigenlijk het eigenlijk niet kunnen missen, maar dat toch doen omdat het maar één keer per jaar is.

Hangt van je dealers af. Als je naar de groot/freakwinkeliers gaat zal je altijd een betere prijs krijgen dan bij een kleine lokale dealer. In de grote steden zie je dealers gewoon de prijzen van de populaire artikelen met enkele euro's verhogen.

Waar doen ze het dan voor? Al die moeite met bunkers, onderhoud, papieren, transport, verzorging van de bestellingen, compensatie? Allemaal omdat ze ons een leuk Oud & Nieuw willen bieden? Komop zeg, er moet iets tegenover staan dat zoveel werk rechtvaardigt.

Je houdt er overigens geen rekening mee dat een groot deel van die 70 miljoen per jaar bij de lokale dealer wordt ingekocht en niet bij de groot/freakdealers.

- bunkers zijn geen eenmalige investering. Zelfs de jaarlijkse controle moet gewoon betaald worden.

Dat is iets waar je voor kiest als winkelier net zoals met alles in dit leven. Waarom moet dit altijd een excuus zijn?

- een winkelier lacht zich bij een verbod niet rot, maar baalt dat hij jou je centen niet terug kan betalen vanwege een faillissement.

Natuurlijk, er zijn nog genoeg goede mensen, maar ook mensen die niet vies zijn van een faillissement en er na een paar dagen niet meer wakker van liggen of er gewoon helemaal niet van wakker liggen. Ik heb het over de zaken die zich puur op de verkoop richten van deze artikelen en niets anders (fietsen, enz.).

Waar doen ze het dan voor? Al die moeite met bunkers, onderhoud, papieren, transport, verzorging van de bestellingen, compensatie? Allemaal omdat ze ons een leuk Oud & Nieuw willen bieden? Komop zeg, er moet iets tegenover staan dat zoveel werk rechtvaardigt.

Je bekijkt het te zwart wit vanuit de zijlijn. Natuurlijk wordt er op verdiend, maar de marges zijn erg klein. Waarom ze het dan doen? Inkomsten genereren door het jaar heen die ze anders niet maken. Het is vraag en aanbod. Van januari t/m oktober is er weinig vraag naar vuurwerk waardoor een winkelier zijn best moet doen om de klant ( freaks dan ) te verleiden tot aankoop. Dat kan je niet doen met 10% korting op de prijzen die je vanaf november geeft natuurlijk. Er is ook een lichtelijke concurrentie ontstaan tussen de paar freakshops waardoor je nog scherpere prijzen krijgt en daardoor weer nog lagere winstmarges voor de winkelier.

Dus je verkijkt je er echt vies op als je denkt dat zelfs daar nog flinke marges op zitten.

Je bekijkt het te zwart wit vanuit de zijlijn. Natuurlijk wordt er op verdiend, maar de marges zijn erg klein. Waarom ze het dan doen? Inkomsten genereren door het jaar heen die ze anders niet maken. Het is vraag en aanbod. Van januari t/m oktober is er weinig vraag naar vuurwerk waardoor een winkelier zijn best moet doen om de klant ( freaks dan ) te verleiden tot aankoop. Dat kan je niet doen met 10% korting op de prijzen die je vanaf november geeft natuurlijk. Er is ook een lichtelijke concurrentie ontstaan tussen de paar freakshops waardoor je nog scherpere prijzen krijgt en daardoor weer nog lagere winstmarges voor de winkelier.

Dus je verkijkt je er echt vies op als je denkt dat zelfs daar nog flinke marges op zitten.

Preciez zoals hier beschreven word. Uiteraard geldt dit niet voor alle winkels. Uiteraard hoe meer je inkoopt bij een importeur hoe meer inkoop korting je krijgt.
Om nu te denken dat freakwinkels rijk worden van de freakscties is een utopie.

Sorry, maar hier staat wel wat BS tussen. Die laatste alinea slaat helemaal alles. Je denkt precies te weten hoe het met de prijzen, investeringen en beweegredenen van de winkeliers zit blijkbaar. Nou ja, ieder zijn gedachtegang laten we maar zeggen.

Het enige punt waar je gelijk in hebt, is dat je inderdaad achteraan de rij staat ALS de winkelier failliet gaat bij een eventueel verbod.
Er zijn ook mensen die het hele jaar sparen en eigenlijk het eigenlijk niet kunnen missen, maar dat toch doen omdat het maar één keer per jaar is.

Hangt van je dealers af. Als je naar de groot/freakwinkeliers gaat zal je altijd een betere prijs krijgen dan bij een kleine lokale dealer. In de grote steden zie je dealers gewoon de prijzen van de populaire artikelen met enkele euro's verhogen.

Je houdt er overigens geen rekening mee dat een groot deel van die 70 miljoen per jaar bij de lokale dealer wordt ingekocht en niet bij de groot/freakdealers.

Dat is iets waar je voor kiest als winkelier net zoals met alles in dit leven. Waarom moet dit altijd een excuus zijn?

Natuurlijk, er zijn nog genoeg goede mensen, maar ook mensen die niet vies zijn van een faillissement en er na een paar dagen niet meer wakker van liggen of er gewoon helemaal niet van wakker liggen. Ik heb het over de zaken die zich puur op de verkoop richten van deze artikelen en niets anders (fietsen, enz.).

Je eerste verhaal, waar ik op reageer, en je tweede zijn wel compleet anders. Ik vind het vrij respectloos naar de winkeliers toe die zich inzetten voor zowel de freaks als het behoud van de traditie. Dat zijn namelijk de winkeliers die hier wél rondhangen.

Het zijn niet allemaal Weco-dealers (niets tegen weco) die in november eens de catalogus openslaan en tegen hun importeur zeggen; "doe maar foldertje twee, en dit jaar wil ik graag 20% korting op de prijslijst, anders ga ik naar de buren".

We hebben het in dit geval over liefhebbers die de strijd elk jaar weer aan gaan om het verschil te maken, en uiteraard tijdens de verkoopdagen proberen om zoveel mogelijk over te houden aan het einde van de rit.

Ik vind veel reacties echt fijn om te lezen, maar er zitten hier ook reacties tussen die totaal niets te maken hebben met de intentie waar voor ik dit topic heb aangemaakt.
Houd het aub on topic, en dat er een beetje van wordt afgeweken wordt, daar heb ik wel vrede mee. maar laat elkaar in waarde en reageer aub met respect naar elkaar, ook al ben je het niet altijd eens met elkaar.
Nu dus graag weer reacties op de titel : vuurwerk bestellen of .... :thumbup:

Als er na 2 weken positief nieuws komt dan denk ik dat ik mezelf toch misschien maar eens verwen met een extra bestelling.... hoewel het nu al genoeg is moet er dan wel wat gevierd worden.

Nee ik wacht even tot Vlaanderen uit de lock down is en haal ik het voor de zekerheid daar.
Dat een Nederlandse winkel mijn centen misloopt kan ik niks aan doen.
Het huidige democratische systeem is daar de oorzaak van.

Ik weet nu al dat als het positief uitpakt ik een extra finale inbouw dit jaar, hoop op ergens nog een mooie actie voor de cairo van magnum dan zet ik er daar 2x 4 stuks van neer om de secret salute van vorig jaar te overtreffen. Mogelijk met nog wat mooie fluiters erbij, en dan denk ik aan alle spanning van afgelopen en komende dagen. Maar gezien de acties van holten opgeschort zijn en ik verder alles op pauze zie staan bij de shops waar ik heb besteld wacht ik nog even.

Back
Bovenaan