Ik ben het niet met je eens. De meeste mensen verdienen niet zo veel dat ze het geld zomaar een aantal maanden kunnen missen of helemaal kwijt kunnen raken zonder dat het verdere impact heeft.
Een tegoedbon zou best kunnen, maar die is het daarop volgende jaar wel minder waard dan nu, want vuurwerk wordt elk jaar duurder.
Vuurwerk is een luxeproduct en de winkeliers die het verkopen weten dat. Ze verdienen er goed geld aan en geld is veelal de enige beweegreden (nummer 1) om vuurwerk te gaan verkopen. Het zijn geen liefdadigheidsinstellingen of zo, dus die freak en kortingacties zijn gewoon om zoveel mogelijk publiek te trekken, niet omdat ze nou zoveel om freaks of liefhebbers geven. Zelfs met freak en kortingacties valt er voor hen nog goed aan te verdienen.
Al het geklaag van winkeliers over dat bunkers en alle nieuwe maatregelen flink wat geld hebben gekost of nog afbetaald worden, trap ik niet in. Ten eerste omdat niemand ze dwingt deze zaken in te gaan, ten tweede omdat de meeste winkeliers al minstens tien jaar, zo niet, tientallen jaren zaken doen. Die dingen zijn waarschijnlijk allang afbetaald (door een buffer bijvoorbeeld).
En ik zeg je, bij een verkoop (en afsteekverbod) dit jaar nog, zijn klanten de personen die aan het kortste eind trekken. Als zo'n zaak omvalt omdat het alleen staat op een "fundering" van vuurwerkverkoop, is het over en uit met je geld terugkrijgen. Want zoals iemand al zei gaat de curator eerst aan de slag, daarna komt de staat haar deel halen en wat overblijft (vaak niets) is voor de gewone burger.
De winkelier voor wie jij oh nog zo je best hebt gedaan om een verkoop en afsteekverbod tegen te houden lacht zich rot (jij deed immers het werk voor hem), de staat lacht zich sowieso rot om alles wat wij pikken, de curator kan het niets schelen want die krijgt toch wel betaald en jij, de burger, is de persoon die alweer de klappen moet incasseren.