Vuurwerk afsteken in Eindhoven: dit zijn de regels

omepje

VWC Moderator
Forumleiding
Nog even en dan knalt Eindhoven weer het nieuwe jaar in. Voor veel Eindhovenaren is al dat vuurwerk rond middernacht leuk én mooi, maar er zijn wel wat regels aan verbonden. Dus voordat je oudejaarsnacht in een politiecel doorbrengt: check even deze regels over vuurwerk afsteken én kopen in Eindhoven.

De eerste regel is een duidelijke: vuurwerk afsteken mag alleen op dinsdag 31 december vanaf 18.00 uur tot woensdag 1 januari 2.00 uur. Steek je buiten deze tijden vuurwerk af, dan is dat strafbaar en riskeer je een boete van €100,-. Let op: je mag vuurwerk niet eens bij je hebben buiten de verkoopdagen (28, 29 en 31 december). Je mag maximaal 25 kilo (best een hoop dus) kopen en in bezit hebben.

Vuurwerk kopen
Over het kopen van vuurwerk gesproken: ook daar zijn regels aan verbonden. Het meeste vuurwerk bestel je online en haal je op in de winkel op 28, 30 en 31 december (29 december valt op een zondag). Op die dagen kun je natuurlijk ook gewoon naar de zaak gaan en daar vuurwerk kopen. Check even of het bedrijf waar je naartoe gaat een vergunning heeft. Je herkent zo’n winkel aan het bordje met daarop de tekst ‘Verkoop vuurwerk. Roken en open vuur verboden’. Stel: je hebt na de jaarwisseling nog vuurwerk over, dan mag je dat gewoon bewaren zolang het minder is dan 25 kilo.

Leeftijd
Hoe oud moet je zijn om vuurwerk te mogen kopen? Dat ligt aan de categorie waar het vuurwerk in valt. Knalerwten, sterretjes, kleine ijsfonteintjes en Bengaalse lucifers vallen in de categorie F1. Dit betekent dat iedereen van 12 jaar en ouder het mag kopen. Het spul in categorie F2 levert weinig gevaar op en heeft een laag geluidsniveau. Je mag dit kopen als je 16 jaar of ouder bent. Voor F3-vuurwerk moet je minimaal 18 jaar oud zijn. Het verschil zie je door de verpakking te bekijken: daar staat de categorie meestal op vermeld.

Vuurwerkvrije zones
In Eindhoven zijn nog geen vuurwerkvrije zones ingelast, simpelweg omdat het ‘niet te handhaven valt’, aldus de gemeente onlangs in een reactie aan het ED. Wel zijn er extra controle’s. Brievenbussen, prullenbakken en containers worden afgesloten. En personen die zich eerder misdroegen, worden bijvoorbeeld in Eindhoven extra in de gaten gehouden. Oftewel, houd het binnen de perken en bezorg medebewoners geen overlast als jij je vuurpijlen afsteekt.

https://indebuurt.nl/eindhoven/gemeente/vuurwerk-afsteken-in-eindhoven-dit-zijn-de-regels~99317/

Heel net bericht dit. Geen enkele mening wordt geprofileert, alles gebaseerd op feiten en duidelijk voor iedereen die het leest.

Heel net bericht dit. Geen enkele mening wordt geprofileert, alles gebaseerd op feiten en duidelijk voor iedereen die het leest.

Ik vind dit ook wel een beetje angstaanjagend gezegd ( en alsof deze regels alleen voor de regio Eindhoven gelden :bonk: ) :

Dus voordat je oudejaarsnacht in een politiecel doorbrengt: check even deze regels over vuurwerk afsteken én kopen in Eindhoven.

Ik vind dit ook wel een beetje angstaanjagend gezegd ( en alsof deze regels alleen voor de regio Eindhoven gelden :bonk: ) :

Wat vind je angstaanjagend aan die uitspraken dan? Meestal zie je bij dit soort berichten dat ze het nog even nodig vinden om de discussie aan te halen en mensen naar een mening (meestal die tegen vuurwerk) te sturen.

Dit bericht is niks anders dan op een duidelijke manier de regels nog maar eens duidelijk te maken. Sterker nog, als je echt buiten de lijntjes wil lezen, kun je dit juist zien als een pro vuurwerk stukje. Duidelijk maken dat het (al) verboden is buiten de tijden af te steken en je alleen legaal vuurwerk af mag steken, etc, maar dat is wel erg ver gezocht natuurlijk.

Wat vind je angstaanjagend aan die uitspraken dan?

Angstaanjagend is misschien niet de juiste woordkeuze, ik irriteer mij aan de woordkeuze van deze schrijver. Zo op een kinderlijke manier : jongens niet doen, foei... anders …

En de titel is specifiek voor Eindhoven ( terwijl de regels landelijk hetzelfde zijn). Als of deze regels speciaal voor Eindhoven gelden.

Angstaanjagend is misschien niet de juiste woordkeuze, ik irriteer mij aan de woordkeuze van deze schrijver. Zo op een kinderlijke manier : jongens niet doen, foei... anders …

En de titel is specifiek voor Eindhoven ( terwijl de regels landelijk hetzelfde zijn). Als of deze regels speciaal voor Eindhoven gelden.

Ben ik enigzins met je eens, je moet echter niet vergeten dat dit op lezers uit Eindhoven is gericht. Met dit soort titels pak je lezers wel meer, want het gaat over Eindhoven, dus herkenbaar. Zo werkt het maken van titels wel bij de media. Dat het wat kinderlijk is, tsja, je kan ook stellen dat het zo voor zelfs het domste achtereind van een varken nog duidelijk is, ook al trekken ze zich er misschien niks van aan:bonk:

Back
Bovenaan