Vrolijk Vuurwerk - Vuurwerk voor minderbedeelden!

Geweldig om te lezen sebas! ik denk dat er heel wat mensen toch erg blij van worden, ondanks alle negatieve publiciteit

Alleen jammer dat VVD er zo op reageert...maar ja volgens de VVD mogen we ook niks doen voor de armen. Want we hebben geen armoede. Jammer dat het zo gaat met VVD.

Hoe is de actie uiteindelijk verlopen?

En hoe zijn de reacties geweest?

De actie is op zich goed gelopen. We hebben ca. 300 gezinnen vuurwerk kunnen geven. Helaas heb ik niet heel veel reacties gezien, omdat ik druk aan het inpakken was. Er bleek ook een duidelijk verschil te zitten tussen Amersfoort en Meppel. Meppel is soepeler verlopen en waren de mensen dankbaarder.

Er zijn een paar punten die me aan het denken hebben gezet.

- Allereerst natuurlijk de negatieve publiciteit voor de voedselbank
- Een aantal 'arme' gezinnen kochten zonder blikken of blozen zo nog even voor € 60,- erbij.
- Er waren zelfs mensen ondankbaar voor wat ze kregen, ze wilden zelf uitzoeken.
- Ondanks uitleg over afhaaltijd en datum (stond ook op het afhaalbewijs) beweerden mensen geen tijd te weten en stonden ze om 14.00 in de winkel i.p.v. 20.00 uur en deden ze nog moeilijk ook.
- 100 pakketten inpakken in 1 uur is bijna onmogelijk.

Al met al genoeg stof tot nadenken. Begin maart heb ik een etentje met de winkeliers en houden we ook een evaluatie vanuit hun oogpunt. Daarna zullen we verder kijken wat we dit jaar gaan doen.

De actie is op zich goed gelopen. We hebben ca. 300 gezinnen vuurwerk kunnen geven. Helaas heb ik niet heel veel reacties gezien, omdat ik druk aan het inpakken was. Er bleek ook een duidelijk verschil te zitten tussen Amersfoort en Meppel. Meppel is soepeler verlopen en waren de mensen dankbaarder.

Er zijn een paar punten die me aan het denken hebben gezet.

- Allereerst natuurlijk de negatieve publiciteit voor de voedselbank
- Een aantal 'arme' gezinnen kochten zonder blikken of blozen zo nog even voor € 60,- erbij.
- Er waren zelfs mensen ondankbaar voor wat ze kregen, ze wilden zelf uitzoeken.
- Ondanks uitleg over afhaaltijd en datum (stond ook op het afhaalbewijs) beweerden mensen geen tijd te weten en stonden ze om 14.00 in de winkel i.p.v. 20.00 uur en deden ze nog moeilijk ook.
- 100 pakketten inpakken in 1 uur is bijna onmogelijk.

Al met al genoeg stof tot nadenken. Begin maart heb ik een etentje met de winkeliers en houden we ook een evaluatie vanuit hun oogpunt. Daarna zullen we verder kijken wat we dit jaar gaan doen.

Dus eigenlijk volgende keer strenge in de gaten houden zodat arme gezinnen niet zonder blozen voor 60 euro erbij kan kopen?

Dus eigenlijk volgende keer strenge in de gaten houden zodat arme gezinnen niet zonder blozen voor 60 euro erbij kan kopen?

Was het maar zo makkelijk. Ik heb speciaal voor de voedselbank gekozen, omdat zij de strengst mogelijke controle uitvoeren. Tot aan telefoonrekeningen aan toe voor zover ik begrepen heb.
Alleen kan je dus niet controleren wat mensen zwart verdienen. Dat is helaas op geen enkele manier dicht te timmeren. En het zijn er maar een paar, maar die verpesten het voor anderen (wat klinkt dat toch bekend.... :mad:)

Laatst bewerkt:
Nou ik vind het goed van je dat je nog positief kan blijven nadat je stank voor dank hebt gekregen.
Ik had het voor der ogen zelf afgestoken,en het als dummy mee gegeven.
Gaat de goede kant op met Nederland.

Het si wat betreft het geven van een gift simpel. Een ieder bepaalt zelf hoe hij/zij reageert. Op het moment dat je als gever eisen stelt aan hoe er gereageerd dient te worden, dan is het geven van de gift erop gericht de eigen status te verhogen en dat staat enigszins los van een 'altruïstisch' plan.

Houdt de eer aan jezelf en wees trots op het feit dat je zoiets leuks hebt weten te organiseren. Je bent niet afhankelijk van degenen die dat vuurwerk afhalen voor je credits, maar van degenen die daadwerkelijk de schoonheid van dit plan zien. En hier op het forum zitten heel wat liefhebbers die het geweldig vinden wat je voor elkaar hebt weten te krijgen!

Daarnaast komt de vraag om zelf te mogen kiezen wat grof over, maar bekijk het eens van de andere zijde. Stel je bent afhankelijk van een overheid die voor jou bepaalt wat er wel en niet kan. Tot zelfs het beleven van een stukje plezier bepaalt de overheid hoe jouw plezier eruit ziet. Dat iemand daar moeite mee heeft, is toch logisch? Wij gaan als liefhebbers ook over de zeik als Arno Bonte voor ons wil bepalen dat een show goed voor ons is en wij gedwongen daar moeten gaan kijken, omdat er nu eenmaal niets anders is.

Ten slotte wil het feit dat mensen iets bijkopen niet zeggen dat er zwart wordt gewerkt of dat dit ******ig is. Iemand kan heel zuinig geleefd hebben en iets opzij hebben gelegd voor de feestdagen. Dat is iemands goed recht. Dat iemand ergens iets over heeft kan een teken zijn dat iemand een verstandig financieel beleid hanteert. Dat mensen daar over de zeik van gaan is een teken dat het ze zelf niet lukt om dat strakke budgettaire beleid te hanteren. Het eigen verkwistende gedrag wordt geprojecteerd op een ander om zo over een ander te kunnen oordelen, omdat men het eigen falen of gemakzucht niet onder ogen wil zien.

Nogmaals, mijn respect voor de uitvoer van dit project heb je. Ik hoop dat je later dit jaar nog eens een actie op gaat zetten.

Over het algemeen helemaal met je eens. Hieronder een paar opmerkingen (rood).

Het si wat betreft het geven van een gift simpel. Een ieder bepaalt zelf hoe hij/zij reageert. Op het moment dat je als gever eisen stelt aan hoe er gereageerd dient te worden, dan is het geven van de gift erop gericht de eigen status te verhogen en dat staat enigszins los van een 'altruïstisch' plan. Het staat iedereen vrij te reageren hoe hij/zij wil. Degene die 'ondankbaar' reageert moet echter wel beseffen dat de mensen die geven er veel tijd en werk in hebben zitten. En hoe je het ook wendt of keert, als er teveel 'ondankbare' reacties komen gaan ook de sponsoren zich afvragen waarom ze het doen. De kans dat er dan een vervolg komt is kleiner. Misschien niet eens direct vanuit mij, maar wel vanuit donateurs

Houdt de eer aan jezelf en wees trots op het feit dat je zoiets leuks hebt weten te organiseren. Je bent niet afhankelijk van degenen die dat vuurwerk afhalen voor je credits, maar van degenen die daadwerkelijk de schoonheid van dit plan zien. En hier op het forum zitten heel wat liefhebbers die het geweldig vinden wat je voor elkaar hebt weten te krijgen!
Ik ben zeker blij met alle positieve reacties die ik heb gehad. Dit heeft mij ook enorm gesteund, zeker toen de media over het project heen viel.

Daarnaast komt de vraag om zelf te mogen kiezen wat grof over, maar bekijk het eens van de andere zijde. Stel je bent afhankelijk van een overheid die voor jou bepaalt wat er wel en niet kan. Tot zelfs het beleven van een stukje plezier bepaalt de overheid hoe jouw plezier eruit ziet. Dat iemand daar moeite mee heeft, is toch logisch? Wij gaan als liefhebbers ook over de zeik als Arno Bonte voor ons wil bepalen dat een show goed voor ons is en wij gedwongen daar moeten gaan kijken, omdat er nu eenmaal niets anders is. Eens, maar zoals gezegd, veel negatieve reacties kan leiden tot minder sponsoren = minder kans op een vervolgactie = kinderen die het wel waarderen moeten teleurstellen

Ten slotte wil het feit dat mensen iets bijkopen niet zeggen dat er zwart wordt gewerkt of dat dit ******ig is. Iemand kan heel zuinig geleefd hebben en iets opzij hebben gelegd voor de feestdagen. Dat is iemands goed recht. Dat iemand ergens iets over heeft kan een teken zijn dat iemand een verstandig financieel beleid hanteert. Dat mensen daar over de zeik van gaan is een teken dat het ze zelf niet lukt om dat strakke budgettaire beleid te hanteren. Het eigen verkwistende gedrag wordt geprojecteerd op een ander om zo over een ander te kunnen oordelen, omdat men het eigen falen of gemakzucht niet onder ogen wil zien. Bij de voedselbank is dit niet mogelijk, omdat er herhaalcontroles op zitten. Als iemand dus geld opzij legt zal de voedselbank dit zien en constateren dat er financiele ruimte is. De ondersteuning stopt dan. Tenzij de mensen het niet opgeven, maar dan is het dus 'zwart'

Nogmaals, mijn respect voor de uitvoer van dit project heb je. Ik hoop dat je later dit jaar nog eens een actie op gaat zetten.
Bedankt voor de steun! En ik ga zeker kijken wat mogelijk is

Ten slotte wil het feit dat mensen iets bijkopen niet zeggen dat er zwart wordt gewerkt of dat dit ******ig is. Iemand kan heel zuinig geleefd hebben en iets opzij hebben gelegd voor de feestdagen. Dat is iemands goed recht. Dat iemand ergens iets over heeft kan een teken zijn dat iemand een verstandig financieel beleid hanteert. Dat mensen daar over de zeik van gaan is een teken dat het ze zelf niet lukt om dat strakke budgettaire beleid te hanteren. Het eigen verkwistende gedrag wordt geprojecteerd op een ander om zo over een ander te kunnen oordelen, omdat men het eigen falen of gemakzucht niet onder ogen wil zien.

Als mensen vuurwerk (een luxe product bij uitstek!) kunnen kopen, en dan zeker in bedragen van een euro of 60 (wat aardig representatief is voor de gemiddelde modale niet-vuurwerkfreak), hebben ze deze hulp eigenlijk niet nodig. Zou toch ook krom zijn als wij als "mensen die normaal kunnen eten" bij een hulporganisatie aankloppen voor een voedselpakket omdat we het zogezegd zo slecht hebben?

Ik kan me die irritatie best voorstellen van Sh0ck. Maar tegen die ene die het als "leuk gratis extra'tje" mee pakt, maak je ook een hoop eerlijke mensen blij. Laat de slechte het niet verzieken voor de goede.

Back
Bovenaan