Vrijwillige brandweer: vuurwerkverbod verandert oud en nieuw niet

Guusje

VWC lid
Aankomende vuurwerkverbod

Vrijwillige brandweer: vuurwerkverbod verandert oud en nieuw niet​

ANP
20-11-25, 15:25 | update: 20-11-25, 15:26
Luisteren
Delen

Vuurwerk.

Vuurwerk. © Foto: ANP

Het vuurwerk dat de brandweer de meeste problemen bezorgt, is al illegaal, licht de vakbondsvoorzitter toe. Hij spreekt van een uitdagende nacht, jaar na jaar. „Er is elk jaar extra inspanning. Zelfs met het vuurwerkverbod verwachten we een onrustige nacht met veel brandjes en hier en daar escalerend geweld.”

Volgens hem verschilt het erg per regio hoe druk het is. „Er zijn veel dorpen en steden in het land waar de nieuwjaarsnacht op een heel normale manier passeert. Als je kijkt naar de regio Haaglanden zijn er enorm veel incidenten. Maar in andere veiligheidsregio's zijn er brandweervrijwilligers die de hele nacht in de kazerne blijven, alleen voor het geval dat.”

Dit jaar is waarschijnlijk het laatste jaar dat Nederlanders consumentenvuurwerk mogen afsteken. In juli stemde de Eerste Kamer in met een landelijk verbod op het bezitten, verkopen en afsteken van vuurwerk. Alleen vuurwerk in de lichtste categorie mag dan worden afgestoken, zoals sterretjes en knalerwten. Dit verbod geldt komende oud en nieuw in ieder geval nog niet. De wet moet nog worden uitgewerkt.

Twee weken geleden lieten vuurwerkverkopers nog weten dat de verkoop dit jaar stormloopt en dat ze meer omzet draaien dan vorig jaar.

ANP
Luisteren
Delen

Vuurwerk.

Het vuurwerk dat de brandweer de meeste problemen bezorgt, is al illegaal, licht de vakbondsvoorzitter toe. Hij spreekt van een uitdagende nacht, jaar na jaar. „Er is elk jaar extra inspanning. Zelfs met het vuurwerkverbod verwachten we een onrustige nacht met veel brandjes en hier en daar escalerend geweld.”

Volgens hem verschilt het erg per regio hoe druk het is. „Er zijn veel dorpen en steden in het land waar de nieuwjaarsnacht op een heel normale manier passeert. Als je kijkt naar de regio Haaglanden zijn er enorm veel incidenten. Maar in andere veiligheidsregio's zijn er brandweervrijwilligers die de hele nacht in de kazerne blijven, alleen voor het geval dat.”

Dit jaar is waarschijnlijk het laatste jaar dat Nederlanders consumentenvuurwerk mogen afsteken. In juli stemde de Eerste Kamer in met een landelijk verbod op het bezitten, verkopen en afsteken van vuurwerk. Alleen vuurwerk in de lichtste categorie mag dan worden afgestoken, zoals sterretjes en knalerwten. Dit verbod geldt komende oud en nieuw in ieder geval nog niet. De wet moet nog worden uitgewerkt.

Twee weken geleden lieten vuurwerkverkopers nog weten dat de verkoop dit jaar stormloopt en dat ze meer omzet draaien dan vorig jaar.

Dit is precies wat iedereen hier al riep. Vraag het de mensen in het veld, politie, brandweer en ambulance en ze zullen allemaal een ander antwoord geven dan die schreeuwers in hun ivoren toren.

Komen ze nu mee, mooi op tijd
Ja dat dus, is toch niet te begrijpen dit. Al moet ik zeggen, nu het verbod er echt lijkt te komen zie ik wel steeds meer dit soort reacties. Ook zie ik echt veel mensen reageren bij artikelen die over vuurwerk gaan dat de echt pleuris nog moet beginnen. Dat soort reacties waren er eerder voor mijn gevoel van de liefhebbers, zie het nu ook veel ‘normale’ mensen roepen.

Ja dat dus, is toch niet te begrijpen dit. Al moet ik zeggen, nu het verbod er echt lijkt te komen zie ik wel steeds meer dit soort reacties. Ook zie ik echt veel mensen reageren bij artikelen die over vuurwerk gaan dat de echt pleuris nog moet beginnen. Dat soort reacties waren er eerder voor mijn gevoel van de liefhebbers, zie het nu ook veel ‘normale’ mensen roepen.
Klopt valt mij ook op. Beetje jammer dat die tendens niet eerder zichtbaar was..

ANP
Luisteren
Delen

Vuurwerk.

Jammer dat de grootte nieuws sites dit soort berichten vaak vermijden.

Valt mij ook op.
Ook in de reacties op Facebook. Enne het heeft op Facebook gestaan, dus het is waar. 😋

Maar na jaren zeiken en zeuren wordt opeens die keutel van een vuurwerkverbod ingetrokken, door sommige tegenstanders.
Moet wel zeggen dat je als brandweerman wel dubbel de Sjaak bent.
Het gros van de brandweermannen en vrouwen doen dit werk vrijwillig en je ziet wel de shit wat in deze samenleving leeft tijdens de jaarwisseling. Terwijl je liever op kazerne blijft en samen je maten proost op het nieuwe jaar en wat cake(boxen) de lucht in jaagt.

Hopen dat het zo erg uit de klauwen loopt dat ALLE hulpverleners gaan smeken om het vuurwerk terug te brengen! :p

Dat hoop ik nou ook.
En ik denk ook dat het verbod terug gedraaid word.
Althans we gaan terug naar de fonteinen en 200 grams cakes op een gegeven moment.
Afsteektijd van 0.00 tot 02.00 uur
Zo zie ik het nog wel gebeuren.

Er was ooit ook de drooglegging in Amerika. Die is ook terug gedraaid.

Alleen denk ik dat ze nu gewoon puur naar statistieken kijken en dan oh van 800 naar 600 incidenten met oud en nieuw. Dan is het een soort van geslaagd in hun ogen.

Een verbod is altijd terug te draaien.
Een toekomstige regering kan de wet altijd aan passen of terug draaien, als blijkt dat een verbod niet het gewenste effect heeft.
Tuurlijk, maar er is nu al een grotere meerderheid tegen als voor, dit zal echt niet zo 123 gaan veranderen. Los daarvan denk ik niet dat er heel veel mensen zullen staan te springen om weer de vuurwerkhandel in te gaan met al die draaikonterij hier in dit land...🥴

Back
Bovenaan