Vragen aan Broekhoff Vuurwerk 2008!

- De normale babypijltjes zijn een beetje aan de korte kant. Je hoort alleen maar ''fieuw'' heel snel en dan is het over. Het zou leuker geweest zijn als ie wat langer zou duren.

Uhm, verder weet ik niks meer. :bye:

- De normale babypijltjes zijn een beetje aan de korte kant. Je hoort alleen maar ''fieuw'' heel snel en dan is het over. Het zou leuker geweest zijn als ie wat langer zou duren.

Uhm, verder weet ik niks meer. :bye:

Ik denk dat je te laat ben, ze zijn deze middag naar Broekhoff toe :bye:

Alle vragen zijn beantwoord door Pieter van Leeuwen, hieronder de lijst met vragen en de antwoorden;

1. Knallers mochten met de nieuwe regeling harder knallen, waarom is hier niks van te merken. Jullie hebben mini thunders, thunder xl, xxl en xxxl het enigste verschil wat ik kan ontdekken is de hoeveelheid papier en klei en niet in knal hoe komt dit.
Het verschil van de knal is niet harder aangezien een knal niet harder mag zijn 153db. Het geluid van de knal is anders de ene knal is feller dan de ander, dit komt mede door de compressie van het kruit in het karton en klei.

2. Ik heb nog een vraag waar ik heel graag antwoord op wil hebben, waarom kan je bij de thunderking niet ipv die paar sterren een titanium boeketje toevoegen dat is toch stukken beter. Het is mogelijk zie Zena vuurwerk met hun cakes en marijn met hun binkie die alleen een groene komeet hebben.
Dat is onze keuze geweest, iedere importeur heeft bepaalde voorkeuren, het kan zijn dat dit in de toekomst wellicht veranderd.

3. Is de Coconut Heaven uit het assortiment en zo ja, waarom?
Ja, deze is niet meer verkrijgbaar. De reden hiervoor is dat wij regelmatig het assortiment vernieuwen en je dan soms artikelen moet laten vervallen en Coconut Heaven is er een van.

4. Hoe komt het dat vorig jaar Zena en Marijn zeer goed vuurwerk hadden en getest "op het randje" vooral wat knal betreft?
Dat zou je echt aan hen moeten vragen, wij weten niet wat men hiermee bedoeld.

5. Vorig jaar waren er goede producten, maar jullie zijn een van de grootste dus waneer wordt er echt naar de freaks geluisterd m.b.t. gewilde effecten?
Er zijn zoveel verschillende wensen van mensen maar wij moeten ook goed naar de wetgeving kijken en naar een aantrekkelijke verkoopprijs.

6. Waarom kunnen jullie niet de eerste zijn met een goede rol?
Onze rol is van een goede kwaliteit maar een rol mag niet meer dan 2500gram zwart kruit bevatten en niet harder klinken dan 153db. Mede hierom kan je het NIET vergelijken met de rollen die in de illegale markt verhandeld worden. Knalwerk in NL mag uitsluitend zwart buskruit bevatten, de illegale rol heeft 'wit' kruit wat harder en feller is.

7. Waarom maken jullie niet eens wat meer en goede 1" romeinse kaarsen?
Dit staat op de planning voor 2009/2010.

8. Waarom gaan jullie niet weer net als vroeger Duits vuurwerk importeren zoals de Weco Tolle Lola en dergelijke?
Chinees vuurwerk is in principe al vele jaren beter dan Duitse productie.
Al het 'Duitse' vuurwerk komt in principe uit China, Weco schijnt nog iets productie te hebben voor paar artikelen. Daar komt bij dat Nederlands vuurwerk (pijlen/cakes) zwaarder is dan Dld.
Dan zijn er nog wettelijke bepalingen omtrent instructie teksten, lont ontbrandingstijden, chemische verbindingen etc.

Pijlen Duitsland; 20gram sas, burst zwart kruit of 5% flash.
Cakes Duitsland; 200gram sas, burst zwart kruit 6-8gram of 5% flash.
Pijlen Nederland; 40gram sas, burst verschillende mogelijkheden.
Cakes Nederland: 500gram sas, burst verschillende mogelijkheden.

Cakes/pijlen in Duitsland mogen voor de burst max 5% flash hebben of anders zwart buskruit 6-8gram (dan blijft er weinig over voor effecten voor een pijl van 20gram).
In NL is dat max 10gram zwart kruit of 4gram Nitraat of 2gram Perchloraat. Wij als Broekhoff gebruiken 2gram zodat we maximaal effect sas in onze producten kunnen stoppen.

9. Denken jullie aan een goede afschietstandaards voor pijlen, dus een rek voor meerdere pijlen?
Nee wij hebben de vuurwerkklem met een enkele lanceerbuis.

10. Wordt er nog wel eens gekeken naar effecten in zeer gorte shows en festivals als Fallas, Rhein in Flame, Taragonna etc. om mee te nemen in het assortiment?
Ja wij testen, ontwikkelen en bekijken veel nieuwe effecten in China. Maar veel Groot Vuurwerk effecten kun je niet makkelijk in consumenten vuurwerk stoppen, de regeling van maximum 15gram per tube is hier het grootste probleem.

11. Ze hebben de Fryslân collectie en vroeg me af of dat nog bij andere dealer verkocht gaat worden en/of dit merk uitgebreid gaat worden want ik heb dit merk nog nooit gezien.
De Fryslan collectie is bedoeld voor onze dealers in Friesland en is daarom ook alleen daar verkrijgbaar.

12. Waar zijn de Display Rockets gebleven?
Bij sommige dealers zijn deze nog verkrijgbaar anders zijn de Triple X pijlen een waardige vervanger.

13. Kunnen we zoals afgelopen jaar nog meer nieuwe effecten verwachten zoals vorig jaar het falling leaves effect. er zijn helaas nog veel effecten die wel in prof vuurwerk voorkomen maar die ook goed kunnen dienen in consumenten vuurwerk.
Ja er zullen zeker nieuwe effecten te zien zijn in de nieuwe cake’s maar veel effecten in het professionele vuurwerk komen niet goed tot hun recht in een consumenten cake ivm de wetgeving of technische beperkingen. De wet is hiering ook een beperking; maximaal 500gram sas en 15gram sas per tube.

14. Staan er ook nog nieuwe candles op het programma zoals de Flower Power?
Nee voor dit jaar niet.

15. Ik ben benieuwd naar het succes van hun advertenties bij de benzinestations en Mac's in Nederland. En natuurlijk of er een nieuwe campagne komt dit jaar en wat voor een?
De campagne was een groot succes en zal zeker een vervolg krijgen.

16. Laatst hoorde ik van iemand dat romeinse kaarsen met boeketten net zoals in belgie niet meer mogen in nederland, omdat ze maar 2 gr flash per tube/kaars mogen hebben en dat het daarom onmogelijk is om meer dan 1 a 2 boeketten te laten geven , klopt dit?
Ja dit is correct.

komt er ook nig een verslag van het bezoek ? net zoals dat bij de andere importeurs was ? want is altijd wel leuk om te horen en zien wat er nieuw komt.

gr pyropim

komt er ook nig een verslag van het bezoek ? net zoals dat bij de andere importeurs was ? want is altijd wel leuk om te horen en zien wat er nieuw komt.

gr pyropim

Dat verslag zit er aan te komen. Enigszins vertraagd, maar hij komt er binnen een paar dagen op te staan.

:bye:

Bedankt voor de antwoorden en de moeite die julie hebben gedaan!
Helaas vind ik sommige antwoorden niet helemaal bevredigend( ligt niet aan jullie) en wordt er een beetje omheen gedraait en niet wat dieper op ingegaan.

net als over die vraag van vuurwerk uit duitsland, dan beginnen ze over het sas wat er in zit, dat moet toch gewoon speciaal gefabriceerd worden net als de NL zink pijlen??

Broekhoff komt een beetje stoffig, oudbollig, behoudend over.

Het is wel goed nieuws dat er nieuwe candles komen maar helaas heeft dat niet heel erg veel nut meer dan gezien het antwoord op de laatste vraag.

16. Laatst hoorde ik van iemand dat romeinse kaarsen met boeketten net zoals in belgie niet meer mogen in nederland, omdat ze maar 2 gr flash per tube/kaars mogen hebben en dat het daarom onmogelijk is om meer dan 1 a 2 boeketten te laten geven , klopt dit?
Ja dit is correct.

wie heeft deze regel nou weer bedacht, sorry hoor maar !@#$@%$$#%

wat is dat nou weer voor onzin zeg, :frusty::bonk:

dit jaar nog maar de resten kopen en bij de rest van mijn museum stukken plaatsen.

Laatst bewerkt:
1. Knallers mochten met de nieuwe regeling harder knallen, waarom is hier niks van te merken. Jullie hebben mini thunders, thunder xl, xxl en xxxl het enigste verschil wat ik kan ontdekken is de hoeveelheid papier en klei en niet in knal hoe komt dit.

Het verschil van de knal is niet harder aangezien een knal niet harder mag zijn 153db. Het geluid van de knal is anders de ene knal is feller dan de ander, dit komt mede door de compressie van het kruit in het karton en klei.

Dit antwoord verbaast mij, omdat ik in het document wijziging regeling nadere eisen aan vuurwerk 2004 dat in 2006 is ingegaan lees dat TNO een nieuwe geluidmeetmethode en norm ontwikkelt heeft die "per saldo een verhoging van het geluidsniveau oplevert". Uit de tabel, op pagina 4 van het document, waarin de oude met de nieuwe geluidmeetmethode wordt vergeleken is duidelijk te zien dat de nieuwe grens van de nieuwe geluidmeetmethode ligt op 116dB ASEL wat overeenkomt met 156dB Lin, Piek van de oude geluidmeetmethode. Hoe de meting uitgevoerd moet worden, is te lezen op pagina 2 in Bijlage II.

Als ik dit document zo lees, is de maximaal toegestane geluidssterkte wel degelijk toegenomen van 153dB naar 156dB.

Ik denk dat Broekhoff geen risico wil nemen op partijen afgekeurde producten. Het verkoopt nu al goed dus waarom zouden we het aanpassen om het harder / beter te maken.

Baal er heel erg van dat dit ik dit topic niet eerder zag mijn vraag was geweest:
Jullie wouden vorige jaar een soort systeem maken waardoor je meerdere cakes tegelijk kon schieten deze kon niet op tijd op de markt komen. Hoe zit dat met dit jaar of eventueel in de toekomst.

(Dit is iets waar ik en volgens mij vele freaks erg benieuwd naar zijn)

groeten vuurwerk14

Baal er heel erg van dat dit ik dit topic niet eerder zag mijn vraag was geweest:
Jullie wouden vorige jaar een soort systeem maken waardoor je meerdere cakes tegelijk kon schieten deze kon niet op tijd op de markt komen. Hoe zit dat met dit jaar of eventueel in de toekomst.

(Dit is iets waar ik en volgens mij vele freaks erg benieuwd naar zijn)

groeten vuurwerk14

Dit gaat nog zeker niet komen, want daar is geen regelgeving voor. Tevens is het in het huidige VWB niet teoegstaan om vuurwerk te koppelen en vanaf afstanden te schieten zonder ontsteking van de viscolont etc.

Maar de antwoorden verbazen mij niks, dit is typisch Broekhoff, het is een echt Joden bedrijf en dat zal altijd zo blijven. En dat spelen ze gewoon goed, ondanks dat wij freaks er anders over denken.

En waarom geven andere wel goede informatie? Die hebben het nodig, alle extra publiciteit is welkom en ze denken er veel mee te winnen bij de freaks. Maar het draait helaas nog steeds om de massa.............

Ik denk dat Broekhoff geen risico wil nemen op partijen afgekeurde producten. Het verkoopt nu al goed dus waarom zouden we het aanpassen om het harder / beter te maken.

Dat zou kunnen, maar uit het antwoord van Broekhoff maak ik op dat het wettelijk niet toegestaan is om een knaller harder te laten knallen dan 153dB.
Als ze een veilige marge willen houden ten opzichte van de 156dB grens kunnen ze dat toch gewoon zeggen.
Nu lijkt het alsof ze bij Broekhoff niet goed op de hoogte zijn.

als die kaarsen dan niet mogen waarom zou broekhoff dan met dit antwoord komen:

als die kaarsen dan niet mogen waarom zou broekhoff dan met dit antwoord komen:

Goed lezen!!
Kaarsen met boeket mogen niet althans is niet meer mogelijk. Een kaars zoals die naar mij mening hoort te zijn met tails cq cometen mag wel gewoon!

Dat zou kunnen, maar uit het antwoord van Broekhoff maak ik op dat het wettelijk niet toegestaan is om een knaller harder te laten knallen dan 153dB.
Als ze een veilige marge willen houden ten opzichte van de 156dB grens kunnen ze dat toch gewoon zeggen.
Nu lijkt het alsof ze bij Broekhoff niet goed op de hoogte zijn.

Eigenlijk is de discussie over die 153 dB overbodig. Het is heel goed om er vragen over te stellen aan het bedrijf, aangezien je dan kunt zien wat voor verdediging zij er voor handhaven, maar verder is het niet waard om er over te praten.
Het meeste knalvuurwerk in Nederland haalt bij verre na die 153 dB niet! Laat staan 156 dB.
De enige knal die in de buurt komt zijn de knallen die uit knalgroendbloemen komen.

Eigenlijk is de discussie over die 153 dB overbodig. Het is heel goed om er vragen over te stellen aan het bedrijf, aangezien je dan kunt zien wat voor verdediging zij er voor handhaven, maar verder is het niet waard om er over te praten.
Het meeste knalvuurwerk in Nederland haalt bij verre na die 153 dB niet! Laat staan 156 dB.
De enige knal die in de buurt komt zijn de knallen die uit knalgroendbloemen komen.

Ook knallen van de knalgrondbloemen komen bij lange na niet in de buurt van de 156 dB.
Er staat wel op van maximaal toegestaan is 156 dB, maar dat is gewoon onzin. De pijngrens van het gehoor zit op 140 dB, en aangezien geluidsintensiteit logaritmisch werkt is 156 dB 10^1,6=ongeveer 50 keer zoveel intensiteit, dus dat kan gewoon niet. Ik heb zelf een dB meter en al het Nederlandse grondknalwerk komt zo om en nabij de 100 dB op zo'n 6 meter afstand. Zou je bijv. zwaar illegaal knalwerk meten, zoals nitraten en vlinders, dan kom je daar dus wel aan.
De meeste (Belgische) strijkers zitten op zo'n 120 tot 130 dB, en een nitraat zit op zo'n 140 tot 150 dB op 6 meter afstand. Blijkbaar krijg je in België dus meer waar voor je geld als het om knalvuurwerk gaat. Volgens mij is daar de limiet 158 dB, maar dat weet ik niet zeker, dus een goeie nitraat zit er maar 8 dB onder.

Back
Bovenaan