Vraag het de burgemeester: Vuurwerk

tristen

VWC lid
Iedere week beantwoordt burgemeester Theo Weterings van Haarlemmermeer in het Witte Weekblad een vraag. Zijn antwoord is natuurlijk ook hier op dichtbij.nl te vinden. Deze week: Wordt het nog wel leuk deze jaarwisseling met zo weinig tijd om vuurwerk af te steken?

Burgemeester Theo Weterings: 'Waarom niet? Het zit niet in de kwantiteit, maar in de kwaliteit. Het is waar dat er dit jaar alleen nog vuurwerk mag worden afgestoken tussen 18.00 uur op oudejaarsdag en 2.00 uur op nieuwjaarsdag.

Dat is een halvering van 16 naar 8 uur en dat geldt in heel Nederland. Ik hoop dat dit ook leidt tot een duidelijke afname van de overlast voor zowel mens als dier.

Om overlast verder te verminderen kunnen instellingen zoals verzorg- en verpleeghuizen en bijvoorbeeld ook kinderboerderijen vragen om een vuurwerkvrij gebied in hun directe omgeving. Dat kan nog tot vrijdag 5 december! Verzoeken die in het komende weekeinde via [email protected] binnenkomen, behandelen we vanzelfsprekend ook nog.

Rondom het Spaarne Ziekenhuis wordt in ieder geval net als vorig jaar opnieuw een vuurwerkvrij gebied aangewezen. Ruim voor de jaarwisseling worden alle vuurwerkvrije gebieden bekend gemaakt via de InforMeer en op onze digitale media (website, Facebook, Twitter).

Laat ik duidelijk zijn: zowel op het te vroeg afsteken als op het in een vuurwerkvrij gebied afsteken van vuurwerk wordt veel en streng gecontroleerd. Politieagenten en gemeentelijke toezichthouders en handhavers gaan dat in gemengde surveillancekoppels doen.

Dat gebeurt zowel overdag als in de avonduren. Overtreders krijgen of een proces-verbaal of, als ze minderjarig zijn, worden ze door verwezen naar Halt voor een taakstraf. Vuurwerk dat nog in hun bezit is wordt in beslag genomen.

Daarom tot slot een tip: koop niet te veel vuurwerk want het zijn maar 8 uurtjes waarin het mag worden afgestoken. Ouders adviseer ik om hun kinderen dit duidelijk te maken. Dat geldt ook voor de risico’s die aan vuurwerk kleven.

Ouders van kinderen van 10 tot 14 jaar oud, hebben hierover dan ook een brief van mij ontvangen. Maar laat ik het niet alleen over de overlast van vuurwerk hebben. Voor velen is het een mooie en gezellige manier om samen oud en nieuw te vieren en elkaar een gelukkig en gezond 2015 te wensen. En laten we het samen veilig houden.'

Bron: http://m.dichtbij.nl/haarlemmermeer/artikel/3809550/-

Ah heren wat maakt zo'n verbod toch eigenlijk uit. We kunnen altijd nog lekker gezellig op de thee bij de buren met een paar biscuitjes. Meer heb je toch niet nodig om het nieuwe jaar in te luiden? ....

Burgemeester Theo Weterings: 'Waarom niet? Het zit niet in de kwantiteit, maar in de kwaliteit. Het is waar dat er dit jaar alleen nog vuurwerk mag worden afgestoken tussen 18.00 uur op oudejaarsdag en 2.00 uur op nieuwjaarsdag.

Waarom wel want volgens mij gelden gewoon de regels als altijd en dat is toch nog steeds van 10.00 - 02.00. Correct me if I am wrong ?

Waarom wel want volgens mij gelden gewoon de regels als altijd en dat is toch nog steeds van 10.00 - 02.00. Correct me if I am wrong ?

Ja precies, ze blaten maar wat joh zolang het maar in het eigen straatje is, het is nog helemaal geen feit, zolang het niet accoord is blijven de oude tijden staan.

Ja maar kom op jongens. Het mag toch duidelijk zijn dat dit zo goed als zeker al geldt voor dit jaar.
Eerst loopt iedereen te zeuren dat ze nooit genoeg tijd hebben om dit nieuws te verspreiden en aan de man te brengen. En als het dan vanuit de verschillende overheden wel wordt verspreid is het nog niet goed.

Ja maar kom op jongens. Het mag toch duidelijk zijn dat dit zo goed als zeker al geldt voor dit jaar.
Eerst loopt iedereen te zeuren dat ze nooit genoeg tijd hebben om dit nieuws te verspreiden en aan de man te brengen. En als het dan vanuit de verschillende overheden wel wordt verspreid is het nog niet goed.

Nee hoor dit is pure onzin, beslissingen die voor een grote groep geldend zijn worden over het algemeen via het officiele media kanaal gecommuniceerd en niet tussen neus en lippen door in een praatprogrammatje. Verder is er dan ook nog een ontvangsttijd / bezinktijd nodig. Dus de regel kam maar zo pas 2015 in gaan.

"Waarom niet? Het zit niet in de kwantiteit, maar in de kwaliteit.."

Pfff, dit is een persoonlijk mening van iemand die zelf blijkbaar niet van vuurwerk afsteken houdt. Hoe kun je dit anders zeggen? Het is niet slechts kwaliteit wat belangrijk is, kwantiteit is ZEER belangrijk voor de liefhebber die de rest van het jaar helemaal niks mag.

"Vuurwerk dat nog in hun bezit is wordt in beslag genomen."

Ook wat thuis ligt?

"Daarom tot slot een tip: koop niet te veel vuurwerk want het zijn maar 8 uurtjes waarin het mag worden afgestoken."

Hier geeft hij zelf toe dat het maar 8 uurtjes zijn.

"Voor velen is het een mooie en gezellige manier om samen oud en nieuw te vieren en elkaar een gelukkig en gezond 2015 te wensen."

Precies en moet het daarom dan maar worden ingeperkt?

Deze burgervader laat duidelijk zijn persoonlijke visie zien. Wanneer iemand in deze functie (of daarboven) iets niet wilt dan heb je de poppen aan het dansen.

Nee hoor dit is pure onzin, beslissingen die voor een grote groep geldend zijn worden over het algemeen via het officiele media kanaal gecommuniceerd en niet tussen neus en lippen door in een praatprogrammatje. Verder is er dan ook nog een ontvangsttijd / bezinktijd nodig. Dus de regel kam maar zo pas 2015 in gaan.

Buiten het feit dat deze regeling al via de staatscourant naar buiten is gebracht, een officieel media kanaal dus, wordt er al ruim aan dacht aan besteed. Dus de ontvangst en bezinktijd is ruim genoeg om het dit jaar al van kracht te laten gaan.

Zie hier de officiële bekendmaking in de staatscourant.
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stb-2014-416.html

Edit: Ik zie dat ik ergens overheen gelezen heb. "Dit besluit treedt in werking op een bij koninklijk besluit te bepalen tijdstip." Het zou dus kunnen dat het dit jaar niet in werking treed.

Buiten het feit dat deze regeling al via de staatscourant naar buiten is gebracht, een officieel media kanaal dus, wordt er al ruim aan dacht aan besteed. Dus de ontvangst en bezinktijd is ruim genoeg om het dit jaar al van kracht te laten gaan.

Zie hier de officiële bekendmaking in de staatscourant.
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stb-2014-416.html

Edit: Ik zie dat ik ergens overheen gelezen heb. "Dit besluit treedt in werking op een bij koninklijk besluit te bepalen tijdstip." Het zou dus kunnen dat het dit jaar niet in werking treed.
Oja bezinktijd genoeg?.... vraag eens aan een gemiddelde nederlander op straat.
80% weet niet eens de tijden, laat staan dat ze gewijzigd zijn.

nou hoe veel vuurwerk ik koop maak ik zelf wel uit .
want dat wat ik heb over gehouden hoef ik volgentjaar niet meer aan te schaffen .

Back
Bovenaan