Volgend jaar kan iedere gemeente algeheel vuurwerkverbod invoeren

davidh

VWC Meteoroloog
Als dit doorgaat is het einde in zicht voor veel mensen...:angry:
Bericht AD rond 12.00 uur...

Volgend jaar kan iedere gemeente algeheel vuurwerkverbod invoeren
Gemeenten kunnen volgend jaar tijdens de jaarwisseling zelf een vuurwerkverbod invoeren. Staatssecretaris Stientje van Veldhoven (D66, Infrastructuur en Waterstaat) zei vanochtend dat de wetswijziging die dat mogelijk maakt voor 2020 klaar zal zijn.

Nu mogen gemeenten alleen vuurwerkvrije zones aanwijzen, maar deze bevoegdheid is in de praktijk begrensd tot gebieden waar veel gevaar of zware overlast dreigt. Die toetsing is nu gekoppeld aan hoge eisen, om te voorkomen dat een verbod te lichtvaardig wordt afgegeven.

Met de wijziging van de wet kan het afsteken van knallers en pijlen dus in de hele gemeente aan banden worden gelegd. Dit jaar adviseerde de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) een landelijk verbod op knalvuurwerk en vuurpijlen in te voeren. De raad concludeerde dat de ‘veiligheid in het geding is’ tijdens jaarwisselingen. Elk jaar valt er gemiddeld één dode en er worden zo’n 11.000 incidenten geregistreerd.

Een landelijk verbod ging het kabinet echter te ver. Dat wil zeggen: de ChristenUnie was voor, maar de VVD mordicus tegen. Coalitiepartijen D66 en ChristenUnie stelden daarom voor om gemeenten het laatste woord geven. Een groot deel van de Kamer schaarde zich achter dat idee. ,,Iedere gemeente heeft te maken met andere problemen rondom de jaarwisseling’', zei Kamerlid Monica den Boer in juni. ,,Met deze keuzevrijheid kan gemeente A een algeheel vuurwerkverbod afroepen en gemeente B enkel vuurwerkvrije zones inrichten.’'

Uit een grote enquête van deze krant bleek vorige maand dat Nederland verdeeld is over het verbieden van vuurwerk. Mannen genieten nog wel van het afsteken van een mooie vuurpijl, maar veel vrouwen zijn er klaar mee. ‘Gezelligheid’ en ‘traditie’ waren verreweg de meest genoemde termen die de doorslag geven om vuurwerk te behouden.

We gaan volgend jaar allemaal op vuurwerk vakantie...

Telegraaf en Algemeen Dagblad koppen op 20 december 2019: Duitse en Belgische vakantieparken kunnen toestroom van vuurwerkgekke Hollanders niet aan!

Gewoon een standaard zeik links bericht.
Blad opvulling, maakt het AD zo vaak gebruik van.
Grapperhaus had hierover al iets gezegd.

Ik neem aan dat er redelijkerwijs moet worden aangetoond dat het niet lichtelijk een verbod wordt ingesteld en zodra een verbod niet blijkt te werken die ook teruggedraaid wordt.

Dus straks mag je overal vuurwerk kopen de laatste jaren dagen maar afsteken niet lol haha. Is niet te handhaven zijn simpelweg te weinig agenten en boa's voor

De boete voor gewoon afsteken is 100 euro, dat heb ik wel over voor een avondje knallen hoor, ik ga gewoon lekker voor mijn deur staan dan.

En wanneer moeten ze zoiets besloten hebben in het jaar? Is wel lullig als je al vuurwerk gekocht hebt en dan komt de gemeente op 14 december nog met een algeheel verbod.....

En wanneer moeten ze zoiets besloten hebben in het jaar? Is wel lullig als je al vuurwerk gekocht hebt en dan komt de gemeente op 14 december nog met een algeheel verbod.....

Ja met de acties waarbij je vuurwerk in januari al besteld. Kan je dan ook je financiële schade claimen bij de gemeente?

Deze misleidende titel komt opruiend over voor de leek, nu denken waarschijnlijk 80 % van onze bevolking dat het echt zo is. Vind het misselijkmakend dat dit zo maar kan worden geplaatst.

Zeer triest dit. Mijn advies grijp elke kans aan om extra hard te stoken komende jaren. Daarna zullen we ondergronds moeten gaan vrees ik.

Ja met de acties waarbij je vuurwerk in januari al besteld. Kan je dan ook je financiële schade claimen bij de gemeente?

Waarschijnlijk niet, want je kunt het elders gebruiken. Zo denkt een gemeenteambtenaar.

Nogsteeds ben ik benieuwd of cat F1 hier ook onder valt (want, strijdig met andere regelingen) en hoeveel gemeenten er daadwerkelijk gebruik van gaan maken.
Het kaartje op AD zelf laat namelijk zien dat uit hun eigen grote poll blijkt dat de meerderheid van de deelnemers cq burgers tegen een verbod is en veelal zelf afsteekt. Daar zou je als gemeebte niet lichtelijk overheen moeten (kunnen) gaan

Maak me er niet druk om. Laat Rotterdam of Hilversum maar volgend een pilotgemeente zijn. Benieuwd hoe het dan daar zal gaan. Denk dat de pleuris er uit zal breken.

De boete voor gewoon afsteken is 100 euro, dat heb ik wel over voor een avondje knallen hoor, ik ga gewoon lekker voor mijn deur staan dan.

Boete geldt alleen voor het afsteken buiten de toegestane afsteektijden. Echter, ik vraag mij af hoe men iemand gaat beboeten of berechten wanneer hij/zij vuurwerk afsteekt in een gemeente waar het verboden is. Gaat men dan het vuurwerk als illegaal zien en dan ook zo iemand beboeten of berechten met straffen die dan daar normaliter aan is gekoppeld?

Verder lees ik toch echt dat men het dan heeft over vuurpijlen en knallers. Zie:

"Met de wijziging van de wet kan het afsteken van knallers en pijlen dus in de hele gemeente aan banden worden gelegd."

Zo lees ik het ook, dit door de gemeente in te stellen verbod heeft volgens dit artikel alleen betrekking op het advies mbt vuurpijlen en knallers. Dat maakt handhaving vrijwel onmogelijk :bonk:

Het kan me geen reet schelen of er een verbod komt, knallen zal ik hoe dan ook, legaal of illegaal. Het valt toch niet te handhaven, dus heb niks te vrezen namelijk.

Een verbod op rotjes? Hahaha ongelooflijk. De schoffel moet eens flink door het hof in Den Haag. Allemaal weer even down to earth please. Komt niet goed zo met het land.

Zo lang het nog kan geniet ik nog maar even. Deze week ook maar wat extra bestellingen plaatsen. Kan wel eens de laatste keer zijn. Kunnen we het AD niet aanklagen?

Een verbod op rotjes? Hahaha ongelooflijk. De schoffel moet eens flink door het hof in Den Haag. Allemaal weer even down to earth please. Komt niet goed zo met het land.

Het is heel triest, maar velen geloven heilig dat dan bijna alle problematiek opgelost is.....

Als je ''het plopje'' van een kanonslag hoort kan je dat toch niet geloven met enige intilligentie in je hoofd, laat staan als expert....

Back
Bovenaan