Villafranca Sicula (AG) 2026 - Festa di Maria SS. del Mirto

Bedankt voor je snelle en duidelijke antwoord!

Er is in Italië 1 specifiek vuurwerkrecherceteam dat zit in Rome en controleert vooral op de kalibers bij shows op vasteland. Cylinders mogen maximaal 63cm lang zijn, kailber hangt af van schietplek, recco bijvoorbeeld is 130mm cylinders max.
Ze weten op Sicilië ook vaak op voorhand of dit team wel komt controleren, bij de megashows in 2024 van Di Matteo en Romano (beiden 80K budget) wisten ze zeker dat er geen controle kwam en ik doe een educated guess dat ze zijn getipt vooraf of de controle hebben afgekocht..

Dat ding met controles is sws een wassen neus op Sicilië, vaak wordt er überhaupt niet gecontroleerd.
Ik geloof best wel dat er deze x wel is gecontroleerd maar dan idd door de caribnieri net op het moment dat ze die worsten nog in de bus hadden liggen.
Ze schieten daar ieder jaar van die lompe cylinders, we stonden er vorig jaar 50 meter vanaf per ongeluk. Dat bleek pas tijdens de show hahaha.

Rode team had dit jaar budgetproblemen maar ik kan bijna niet geloven dat ze zo'n naaistreek zouden leveren door hierover te klagen. Ze leven samen in een dorp van paar duizend inwoners en ze moeten ook de rest van het jaar door een deur kunnen.

Ik hoop oprecht dat ze volgend jaar weer gewoon los kunnen daar want het is echt uniek wat daar wordt neergezet.

Hoop dat je er alsnog van hebt genoten, komen nog zoveel mooie shows naar op het moment zelf wel ongelooflijk balen...
Dit schijnt niet de eerste keer te zijn dat de rivaliteit dusdanig opsteekt. Enkele jaren geleden was het omgekeerd.

Uiteindelijk heb ik natuurlijk enorm genoten, zoals ik ook ervaren heb met Fallas is het feest an sich net zo mooi als het vuurwerk. Ik heb ongelooflijk veel mensen ontmoet, ben enorm open ontvangen door die beste man. Ik heb daar zelfs kunnen slapen nadat we ons hadden vergrepen aan wat pilsjes. 😜 En de dag erna laat hij je gewoon alleen in het huis omdat de catering gewoon door ging. En dan ken je elkaar nog net geen uur of 12.

Kortom, veel contacten opgebouwd bij mijn eerste Italië vuurwerktrip ooit. Het smaakt enorm naar meer, sterker nog ik ga mogelijk aankomend weekend alweer naar Calamonaci als die local nog een goedkoop onderkomen kan regelen.

Laatst bewerkt:
Dit schijnt niet de eerste keer te zijn dat de rivaliteit dusdanig opsteekt. Enkele jaren geleden was het omgekeerd.

Uiteindelijk heb ik natuurlijk enorm genoten, zoals ik ook ervaren heb met Fallas is het feest an sich net zo mooi als het vuurwerk. Ik heb ongelooflijk veel mensen ontmoet, ben enorm open ontvangen door die beste man. Ik heb daar zelfs kunnen slapen nadat we ons hadden vergrepen aan wat pilsjes. 😜 En de dag erna laat hij je gewoon alleen in het huis omdat de catering gewoon door ging. En dan ken je elkaar nog net geen uur of 12.

Kortom, veel contacten opgebouwd bij mijn eerste Italië vuurwerktrip ooit. Het smaakt enorm naar meer, sterker nog ik ga mogelijk aankomend weekend alweer naar Calamonaci als die local nog een goedkoop onderkomen kan regelen.
Wat een gaaf avontuur man! Echt heel erg leuk om terug te lezen. Dank je voor het delen ervan.

Ja, ik kan hier ook enorm van genieten. Heerlijk om te lezen ondanks het voor jou ontzettend zuur is. Wel echt goed te lezen dat steeds meer freaks de focus meer op festivals gaan leggen. Hoe meer we dat hier delen hoe beter de info is voor iedereen.

Ja, ik kan hier ook enorm van genieten. Heerlijk om te lezen ondanks het voor jou ontzettend zuur is. Wel echt goed te lezen dat steeds meer freaks de focus meer op festivals gaan leggen. Hoe meer we dat hier delen hoe beter de info is voor iedereen.
En hoe eerder het verziekt is 😁🤣

Ik denk persoonlijk dat het (op korte termijn) niet zo'n vaart zal lopen met de shows in Italië (buiten adelfia/mss recco) en met name Sicilië.
Verwacht echt niet dat er ineens duizenden NL'ers staan in villafranca bijvoorbeeld.

Je moet substantieel meer moeite doen om er te komen omdat het in afgelegen, niet toeristische gebieden wordt geschoten. Vliegtickets naar sicilie zijn duurder vooral in de zomer. Huurauto is voor mobiliteit eigenlijk een must have dus das ook een flinke extra kostenpost.

Voor veel liefhebbers is fallas in maart en Adelfia in november ook de max qua festivals en shows. Als je relatie/gezin hebt bijvoorbeeld gaat daar terecht ook tijd en aandacht naar uit. Sommigen combineren nog een zomervakantie met een festival ofzo in italie/spanje/malta

Denk wel dat er door het aankomend vuurwerkverbod meer liefhebbers zijn die interesse gaan tonen voor festivals/shows. Als er kruit door je aderen stroomt zal je toch ergens aan he trekken willen komen, ik iig wel!
Als de o&n focus misschien wat verandert betekent dat er tijd maar vooral veel budget vrij komt om tripjes naar buitenland te maken.

Maar dat kan ook nog wel wat breder zijn dan Europa ;)

Probeer iig de komende paar jaar de focus op Sicilië te houden, plan ook geen korte tripjes meer van 3-4 dagen maar minimaal een week of langer als ik ga. Ben wel van plan het eiland en de omgeving/regio's te verkennen en te genieten van het lekkere eten en goede leven daar

Ook al loopt het wel zo'n vaart, het is al enorm druk in Villafranca met de lokale bevolking...
Overig beseft de lokale bevolking echt wel wat ze daar neer zetten en zoeken ze zelf meer connectie met liefhebbers om mond op mond reclame te bevorderen. Geld is geld.
En het is natuurlijk een beetje een cynische/ironische en hypocriete opmerking van iemand die 44,5k abonnees heeft met een kanaal dat o.a. vol staat met Italië trips. Laat hem vooral de video's verwijderen van de te zware Batteria's Bolognese want dat geeft ook alleen maar bekendheid en meer controles op termijn. We weten zelf dat er nog genoeg parels zijn waar zwaarder wordt geschoten dan is toegestaan. Ik kan zo'n opmerking ij alle eerlijkheid dan ook bijzonder moeilijk hebben.

Kortom, uit de hoek komen alsof een post op een puur Nederlands forum, dat sinds het verbod een stuk minder actieve gebruikers heeft, meer naamsbekendheid geeft dan zijn eigen YT kanaal. Logisch redeneren ten top, laat me niet lachen.

Laatst bewerkt:
Nou om de stemming er weer even in te brengen, hierbij de filmpjes van vorig jaar.

(Team rood) ter ere van beschermheilige San Giovanni Battista
FA.SI.MA. Fireworks

(Team blauw) ter ere van beschermheilige Maria Ss Del Mirto
LA ROSA FIREWORKS
Er is geen jury maar de 2 verenigingen/teams proberen elkaar wel de loef af te steken. Ze hebben een andere beschermheilige die ze eren met de vuurwerkshows.

Laatst bewerkt:
Ook al loopt het wel zo'n vaart, het is al enorm druk in Villafranca met de lokale bevolking...
Overig beseft de lokale bevolking echt wel wat ze daar neer zetten en zoeken ze zelf meer connectie met liefhebbers om mond op mond reclame te bevorderen. Geld is geld.
En het is natuurlijk een beetje een cynische/ironische en hypocriete opmerking van iemand die 44,5k abonnees heeft met een kanaal dat o.a. vol staat met Italië trips. Laat hem vooral de video's verwijderen van de te zware Batteria's Bolognese want dat geeft ook alleen maar bekendheid en meer controles op termijn. We weten zelf dat er nog genoeg parels zijn waar zwaarder wordt geschoten dan is toegestaan. Ik kan zo'n opmerking ij alle eerlijkheid dan ook bijzonder moeilijk hebben.

Kortom, uit de hoek komen alsof een post op een puur Nederlands forum, dat sinds het verbod een stuk minder actieve gebruikers heeft, meer naamsbekendheid geeft dan zijn eigen YT kanaal. Logisch redeneren ten top, laat me niet lachen.
Jij neemt het wel heel serieus zeg.🤣😭
Net of een batteria iligaal is ook🤣

Maar een grapje kan je blijkbaar niet waarderen. Een ieder die mij altijd gemaild heeft omtrent feesten heb ik gewoon geholpen met het bezoeken ervan, dus ik zal de laatste zijn die je zal weerhouden om te gaan.
Volgens mij ligt je casus je nog dwars die je aan het optuigen was.

Jij neemt het wel heel serieus zeg.🤣😭
Net of een batteria iligaal is ook🤣

Maar een grapje kan je blijkbaar niet waarderen. Een ieder die mij altijd gemaild heeft omtrent feesten heb ik gewoon geholpen met het bezoeken ervan, dus ik zal de laatste zijn die je zal weerhouden om te gaan.
Volgens mij ligt je casus je nog dwars die je aan het optuigen was.
Nadeel van tekst op een forum kerel, open voor interpretatie. Als ik het terug lees vind ik het ook een vreemde grap, maar goed dat zal wel aan mij liggen. Natuurlijk ook altijd makkelijk om te zeggen dat iets een grap is achteraf hé. ;) Het lijkt er overigens niet op dat ik de enige ben die dit niet als grap bestempelde. En een casus optuigen? Geen idee waar jet het over hebt. Ik vind het best, zand erover.

P.s. zijn er geen batteria's dan waar het grammage per knaller hoger ligt dan toegestaan? (Retorische vraag natuurlijk)

Nou om de stemming er weer even in te brengen, hierbij de filmpjes van vorig jaar.

FA.SI.MA. Fireworks

LA ROSA FIREWORKS
Er is geen jury maar de 2 verenigingen/teams proberen elkaar wel de loef af te steken. Ze hebben een andere beschermheilige die ze eren met de vuurwerkshows.
De local had het over een jury. Maakt ook niet uit, er is onderling zeker rivaliteit in ieder geval. :)

FA.SI.MA. Fireworks

LA ROSA FIREWORKS
Al die stutata's blijft echt top en die bal van ruocco carmine moet mooi zijn geweest in het echt😍

Nadeel van tekst op een forum kerel, open voor interpretatie. Als ik het terug lees vind ik het ook een vreemde grap, maar goed dat zal wel aan mij liggen. Natuurlijk ook altijd makkelijk om te zeggen dat iets een grap is achteraf hé. ;) Het lijkt er overigens niet op dat ik de enige ben die dit niet als grap bestempelde. En een casus optuigen? Geen idee waar jet het over hebt. Ik vind het best, zand erover.

P.s. zijn er geen batteria's dan waar het grammage per knaller hoger ligt dan toegestaan? (Retorische vraag natuurlijk)

Op veel knallers staat geen label maar er wordt soms wel is wat meer ingedaan maar of er echt strenge controle op is weet ik niet, vaak in verschillende regio s andere controles, zo valt me op dat regio san severo vrij streng is de laatste jaren na een incident, en regio Napels weer wat losser, en dan campobaso er ook niet zo nauw gekeken werdt. Nou was ik in januari in Sicilië en werden knallers tijdens plein show wel verwijderd ivm geen label.

Back
Bovenaan