[VIDEO & FOTOS] Zwarte Cross te Lichtenvoorde

Lev-he

VWC lid
Afgelopen zondag zijn Pyromaster en ik naar Lichtenvoorde afgereisd om daar de hele dag met de mensen van Mellendijk F.D.S mee te lopen. Er werd een Tronada en Mascletá in 1 geschoten.
De uitnodiging was gebaseerd op de opdracht om een mooie promotie film te maken.
Om 1 uur kwamen we aan en men was al druk bezig met de tronada-potten aan het vullen met buskruit en een stop. Vervolgens werd er een stuk tapematch aangezet en bij enkele een ontsteker Er werden potten gebruikt van een kaliber van 30 mm en van 50 mm.

Buskruit erin
kaartjes_paleis_het_loo_001_31_.jpg

Stop erin
kaartjes_paleis_het_loo_001_33_.jpg

En aanstampen
kaartjes_paleis_het_loo_001_32_.jpg

Het andere gedeelte van het team, was ondertussen bezig met de pot a feu’s aan het voorbereiden. Mortieren vullen, quickmatch er aan monteren, ontsteker plaatsen en beschermingsfolie erom heen.
Er werden pot a feu’s gebruikt van het merk Tomas S.L.

Pot a feu’s van Tomas S.L.
kaartjes_paleis_het_loo_001_48_.jpg

kaartjes_paleis_het_loo_001_39_.jpg

Rondom het middenveld staan de rekken klaar en verbonden aan de computer
kaartjes_paleis_het_loo_001_66_.jpg

kaartjes_paleis_het_loo_001_67_.jpg

Dit brengt de nodige meters, al zijn het geen kilometers, draad met zich mee
kaartjes_paleis_het_loo_001_58_.jpg

In de tussentijd waren alle tronada potten geprepareerd en werden droog gezet
kaartjes_paleis_het_loo_001_78_.jpg

Nu werd het tijd om de Trueno lijnen op te hangen. De steunen stonden al klaar (verlaagd) om efficiënt de lijnen op te hangen.
Er werden o.a. Trueno no. 2, Trueno no. 4 en Trueno no. 6 gebruikt. Consumenten trueno’s en Professionele.

Trueno no.2 professioneel:
kaartjes_paleis_het_loo_001_91_.jpg

Trueno no.6 professioneel (ongeveer 60 gram flash!)
kaartjes_paleis_het_loo_001_113_.jpg

kaartjes_paleis_het_loo_001_110_.jpg

Trueno no 2 consumenten (deze werden ritmisch ontstoken)
kaartjes_paleis_het_loo_001_4_.jpg

Als 1 van de laatste dingen werden de China Thunders 100 sh opgehangen en verbonden met de computer.

kaartjes_paleis_het_loo_001_114_.jpg

Al met al begon het een mooi geheel te vormen.
Enkele foto’s van de verdere werkzaamheden en situaties:

kaartjes_paleis_het_loo_144.jpg

kaartjes_paleis_het_loo_135_.jpg

kaartjes_paleis_het_loo_136_.jpg

kaartjes_paleis_het_loo_140_.jpg

En het gehele Mellendijk team
kaartjes_paleis_het_loo_001_107_.jpg

Goed, toen was het al zo goed als 9 uur.
De tronada potten werden op hun plaats gezet, en het kruitspoor tussen de tronada potten, zodat deze geleidelijk ontbrandden.

De show begon met 2 x 50 mm tronada potten. Vervolgens werd het kruitspoor van de andere tronada potten ontstoken. Man man, wat een klappen kwamen daar vanaf zeg!
Vervolgens werden de 20 China Thunders 100 sh ontstoken.
Toen die uitgedenderd waren, kwam er een ritmisch geknal tot stand, met de trueno’s bevestigd op het hek. Eerst de minder zware no. 2tjes (?) en daarna de no.4 proffesionele trueno’s. Het zelfde ritme werd overgedaan met de pot a feu’s. Geeft je toch een fallas gevoel.

Er werd overgegaan op de trueno lijnen no 4 (prof). En oh wat een super dreunen geven die.
Tussendoor gingen de fluit pot á feu’s gewoon door.
Totdat we bij de no. 6 truenos aan kwamen. Poeh, daar draaide je maag bijna van om haha.
Echt ongeloofelijk.
Het tempo ging geleidelijk aan omhoog.
Het was tijd voor de finale. Helaas door de vochtigheid, waren de trueno lijnen wat vochtig.
En was het tempo lager dan verwacht werd. Hoe dan ook knallen deed het!
De resterende pot á feu’s gingen de lucht in, en maakten het af met tourbillion knallen.
De show werd mooi afgesloten met 2 x 50 mm tronada potten.

Zover ik kon horen met de oorkleppen op, was het publiek laaiend enthausiast.

Hierbij willen wij nogmaals Harrie en de rest van het team van Mellendijk F.D.S. bedanken voor de onvergetelijke dag, en de enorme gastvrijheid.

En het filmpje is *HIER* te downloaden

Grtz Lev-he

Geweldige bijdrage Lev-He.
Boeiend verhaal geillustreerd door prachtige foto,s
Filmpje is van goede kwaliteit. Leuk om te zien
En was jullie opdrachtgever tevreden met de promo.?

:bye:

Geweldige bijdrage Lev-He.
Boeiend verhaal geillustreerd door prachtige foto,s
Filmpje is van goede kwaliteit. Leuk om te zien
En was jullie opdrachtgever tevreden met de promo.?

:bye:

Dat is nog even afwachten, aangezien ik op de beelden van de Tronada/mascetá van vrijdag zit te wachten. Daarna heb ik de dvd compleet en zal deze opsturen.
Ik ben zelf erg tevreden over het resultaat. Ik denk dat het wel goed zit.

Ik vind dit super! Een mascleta die met de mogelijkheden die in Nederland zijn, aardig op de Spaanse lijkt. Het is ongelofelijk moeilijk om een masceta te ontwerpen en ik had begrepen dat Harry in Spanje "op les" is geweest om de beginselen van de Masleta te leren.
Ik heb van het filmpje genoten. Het geeft ook goed aan wat een werk het is om dit op te bouwen; tronada-potten vullen, strengen maken etc etc.

Heel erg mooi om te zien! en dat in nederland.

Ik hoop dat we dit vaker mee kunnen gaan maken hier in NL.

Ik heb de film bekeken en die is leuk in elkaar gezet maar over de mascleta zelf heb ik weinig te zeggen. Jullie hebben het over vochtige lijnen maar ik heb ook het die dat er te weinig knallers zijn ingezet om er echt een ritme in te krijgen die je normaal moet horen bij een mascleta. IK bedoel hiermee dus de echte versnellingen. Ook verloopt de finale niet echt lekker en dan heb ik het over beide stukken, zowel de lijnen als de mines.

De tronada knalt flink helaas stopt ie er halve wegen mee maar dat zijn dingen die altijd kunnen gebeuren. Het doet me wel deugd dat ik zie dat er eindelijk eens geprobeerd word om een ritme te schieten (Zie mines en knallers). Ik denk dat bedrijven dit veel vaker moeten gebruiken en dan niet perse in mascletas.

Ik ben benieuwd naar de andere mascleta.

Perfect lijkt wel spanje idd !

Mooie fotos,goede tekst

Die trueno no6 gaan wel aardig hard haha:cool:

Ik was hier zoals lev-he zei ook bij.
Vond het een erg goede mascleta, maargoed kan komen omdat dit men eerste was.:D

Ik heb ook een klein verslagje waar ik later foto's aan toevoeg.

We kwamen aan om 1 uur s'middags maar we zagen meteen al wat voor drekzooi het daar was, geen laarzen meegenomen en dan sta je daar in je goeie kleren.
Schoenen compleet onder de drek en hetzelfde geldt voor je broek, alleen de bovenkleding gelukkig nog niet.
Nou daar éénmaal aangekomen konden we meteen het terrein op, we hebben meteen foto's gemaakt nadat Harrie ons het één en ander uitlegd had.
We kregen voor wij backstage konden een polsbandje van Eric (tommy-gun).
Toen dit allemaal gedaan was, was het meteen tijd voor foto's, zo gezegd zo gedaan en dan schiet je in een tijdbestek van 1 uur al tientallen foto's weg.
We werden gastvrij ontvangen door de jongens en we hebben veel gelachen en ook goed gegeten.
We zagen al snel het schietterrein volgepakt worden, eerst werdt alles dichtbij de vrachtwagen gesorteerd waarna alles het veld in ging.
Dit waren rekken met paf's en de stellage voor de truenolijnen stond ook al klaar.
We hebben een paar keer last gehad van de regen wat best hinderlijk was met foto's nemen.
Maar gelukkig duurde het niet lang en de zon kwam erbij en wet het al wat warmer wat beter te vertoefen was.
We hebben nog meegeholpen met de tronada-potten in de aanhangwagen te laden.
Toen de trueno-lijnen opgehangen werden was het meteen weer foto's maken.

Toen het 9 uur s'avonds was ging de eerste tronada-potten de lucht in, deze knalden erg lekker met de benodigde druk.
De tronada-potten op 25 nov. 2006 in Doetinchem knalden minder hard dan deze. dit was mede doordat er toen ruimte tussen het buskruit en stop zat, ditmaal werdt er geen ruimte meer tussen het kruit en de stop gelaten en werdt alles wat aangestampt.
Te zien is dat op de foto's van Lev-he.

De lijnen waren volgens Harrie vochtig waardoor de mascleta minder goed liep.
Was dus een minpuntje maar opzich was er weinig van te merken voor de normale toeschouwer, vooral omdat dit net zijn intrede maakt.
Harrie en nog iemand hebben inderdaad stage gelopen in Spanje.
De mascleta knalde gewoon erg lekker en de tr. nr. 6 waren erg hard.
Voor de show hebben wij nog even gekletst met mantronix en Kruitsnuiver en ook nog met de jongens van Pyro-report waarna wij na de show ook nog even mee kletsten.
Het was erg gezellig en vooral leerzame dag, wij zijn Mellendijk FDS dan ook erg dankbaar voor het mogen filmen en fotograferen.:cool:

Na de show zijn wij huiswaarts gegaan maar niet zonder eerst bijna een uur opzoek te zijn naar de auto, ik begon me echt te knijpen omdat ik met de trein naar huis moest en de laatste trein ging om 23.37 uur van Zutphen naar Oldenzaal, het was inmiddels al half 11 toen we in de auto zaten en we moesten nog bijna een uur rijden, gelukkig was ik er 30 minuten te vroeg, dus moest ik weer effe 30 minuten wachten, zo zie je maar weer, van het ene uiterste naar het andere.:D
Gelukkig was Eric onze redder in nood, hij wees ons de weg naar de auto, anders hadden we er nog wel een uur rondgelopen.:rolleyes:

In de eetzaal zag ik nog een mooie uitspraak hangen ''je eet om te werken, je leeft niet om te eten'' naja daar denk ik nou net effe anders over.:D:p

Foto's van mij komen zo snel mogelijk.

Laatst bewerkt:
Mooie Reportage, goed gemonteerd! Echt een duidelijk geheel met die mooie foto's erbij:cool:

Kijk, hier zaten we op te wachten he, maar het is het wachten waard geweest. Mooi verhaal, leuk geïllusteerd zo met de foto's.
De film laat zien dat we ook in Nederland best een mascletà of tronada kunnen schieten, maar ook is duidelijk wat een werk het is. Leuk om te horen dat ze "stage" hebben gelopen in Spanje, duidt ook aan dat ze zelf wel echt duidelijk er wat voor doen om het beste voor te kunnen schotelen.

Hoewel het niet perfect is, is het prachtig om te zien en te horen natuurlijk. Het gaat hard, harder dan je je voor kunt stellen en dat maakt zoiets nou zo enorm gaaf. Ze hebben hier zeker hun best gedaan en over het vuurwerk zelf is helemaal niets te klagen, vooral de 50mm tronada-potten zijn prachtig.

Leuk opgezet, hoewel het dus niet perfect was, is het in mijn ogen goed gelukt. Tronada, ritme gebruikt, de pot a feu's en de dikke vlinders met die enorme klap en de dreun die je krijgt. De finale had dus beter gekund, maar waarom klagen, het staat nog in de kinderschoenen en hopelijk groeit dit uit tot een vaker terugkomend spektakel!

Voor nu, grote klasse voor de mannen van Mellendijk F.D.S.

Hier nog een fotoverslag van mij, de foto's spreken boekdelen dus geen complete teksten en verhalen.:wink:

af9.jpg

af10.jpg

Beide pot a feu's 75mm van spaanse afkomst

af11.jpg

Pot a feu in een 100mm buis

af12.jpg

100mm rek met buizen met daarin de 75mm pot a feu's (de witte)

af14.jpg

Bakwagen met tronada-potten 30 en 50mm

af13.jpg

af15.jpg

Beide waren helpers, met de laatste foto Cris met een Trueno nr. 6 lijn over zijn schouders

af16.jpg

De benodigde pot a feu's opgestelt in rekken en doorgelont

af17.jpg

Niet te lang naar kijken, anders krijg je hoofdpijn zo mooi:p

af18.jpg

af19.jpg

af20.jpg

af21.jpg

af22.jpg

Foto's van de mascleta/tronada in actie

af23.jpg

At last but not least, m'n prive-heli:p:D

Het is een beste fotocollage.

Wij danken Harrie en het team van de mascleta/tronada nogmaals van harte voor het mogen schieten van beeldmateriaal.

Laatst bewerkt:
De enige reden die ik me kan bedenken, is dat deze knallers dus in Spanje 1.3 zijn gekeurd.
Moet wel zeggen dat de mensen van Mellendijk een 1.1 aanhanger hadden voor het nodige vuurwerk. Ik weet overigens niet of dat een algemene eis is om het te vervoeren.

Nette foto's en films jongens :) ziet er zeer netjes uit jammeer dat niet alles in 1 keer goed ging maar daar doe je niks ana al helemaal niet met dat weer :s

CrazyFireworks.nl

CrazyFireworks.nl

mooie foto's

zoals ik de film ook gezien heb had ik er wel bij willen zijn want ik woon er niet gek ver vandaag :shocked:

Mooi verslag,en heel leuk om te zien dat dit hier kan.
Ik zie dat er nederlandse labels op spaans vuurwerk zitten,is dit verplicht?
Is dit nedelandse import of is er een andre reden?
Hoop dat we dit vaker gaan zien.:yes:

Niet op alle artiekelen zaten (naar mijn weten) nederlandse informatie.
Het is overigens wel geimporteerd uit Spanje (tomas s.l.) en op naam geregistreerd.
Ik kan me voorstellen dat wanneer zulke producten getest worden voor de nederlandse markt, dat men gelijk een Nederlands etiket erop zet.

Hallo allemaal,

hier even een reactie van de baas ha ha ha zelf.

Het staat allemaal keurig op foto en video.
Ben wel zeer benieuwd naar de cd voor mijn site.
Mooi gefilmd en op foto gezet mannen.

Het waren voor ons ook een paar drukke dagen maar wel ontzettend leuk.
Wat de mascleta van zondag betreft, die had wel degelijk last van het vocht.
Vrijdag stond er veel minder en toen liep hij perfect.
Ook de opbouw was exact hetzelfde zoals geleerd in Spanje .
Alleen de eindleinen idd zaten achter elkaar gemonteerd ipv 2 of 3 naast elkaar gelijk oplopend.
De klasse 1.3G kan kloppen omdat dit in 2005 geimporteerd is en de klassificatie in spanje toen 1.3 was. Inmiddels is de klassificatie in spanje 1.2 voor deze materialen ( Scherfwerking. )
Het feit dat ik 1.1 op de aanhanger had was omdat ik ook zwart buskruit vervoerde. In dat geval moet je labelen naar de zwaarste klasse.

Maar goed wij zijn voorlopig nog een aantal jaren bij Tomas in de leer en leren elke keer weer bij en doen zo ook steeds weer nieuwe ideen op voor shows net ff iets anders dan we gewend zijn.

Peter en Peter alvast bedankt en tot een volgende keer.

Edit:
Nog ff een aanvuling wat de stickers betreft,
Vrom heeft dit bedacht en werkelijk op alle spullen dus ook die uit china en of een ander land , moeten gestickerd zijn met een duidelijke nl gebruiksaanwijzing, de handelaar in nl, de uitwerking van het artikel, productiejaar en nog veel meer van die texten.

Met vriendelijke groet
Harrieboem
Mellendijk FDS ( firework development & solutions )

Laatst bewerkt door een moderator:
Maar goed wij zijn voorlopig nog een aantal jaren bij Tomas in de leer en leren elke keer weer bij en doen zo ook steeds weer nieuwe ideen op voor shows net ff iets anders dan we gewend zijn.

Met vriendelijke groet
Harrieboem
Mellendijk FDS ( firework development & solutions )

En dát vind ik nou zo gaaf he, veel mensen weten namelijk niet hoeveel werk het is om een goede mascleta te schieten.
Het is niet zomaar wat trueno's aan wat lijnen knopen en dan de fik erin, er komt heel veel bij kijken:)

En om een goede mascleta te kunnen schieten moet je inderdaad precies weten hoe ze het in Spanje zelf doen, en daar dus lessen volgen.
Ik hoop veel meer van jullie te zien op mascleta/tronada gebied, ik hoop dat er zo langzamerhand meer mensen zijn die in plaats van een sier showtje een mascleta of tronada willen.

Ik vind het echt gaaf dat de mascleta's en tronada's zo hier en daar in Nederland op duiken... I love them hehe:)

Groeten,
Kruitsnuiver

Back
Bovenaan