Gisteren zoals gemeld dus naar Kapellen gegaan om de Pyromusical te gaan bekijken van Hendrickx & Lefeber. Ik had al zo links en rechts van de mannen van Hendrickx & Lefeber ( H& L) gehoord dat het een speciale zou zijn dit keer.
aangekomen op het terrein viel ons het al meteen een grote boog met singleshots op. Na een hartelijk welkom zijn we de verdere opstelling van deze avond gaan bekijken. Het viel ons direct op dat er erg veel werk in deze show gestoken was.
Naast de boog met Singleshots, stonden er nog meer posten met singleshots opgesteld. Het waren er alles bijmekaar toch wel een 100-125. Een respectabel aantal dus.
Er stonden ook een aantal palen opgesteld, hieraan zaten seconden fonteintjes. Ook hing er een waterval! Verder viel ons op dat er veel candles waren, en slechts eenaantal cakes. De verklaring voor het geringe aantal cakes zit hem in de grote hoeveelheid singleshots. Zo kan men de show beter sturen, en wordt ze beter op muziek geschoten, aldus John van H & L.
Ik kan me eigen hier totaal in vinden! er zijn bedrijven die in Antwerpen op de Schelde complete "shows" wegschieten met massas cakes, leuk, maar op muziek is het niet.
Affijn, verdere inspectie op het terrein leerde ons dat er meer dan voldoende bommen tot 150mm klaar stonden. Iedere bom had zijn eigen ontsteker, ook dit was weer om de zaak beter te kunnen sturen, en beter op muziek te kunnen schieten.
Het was toch wel een flink breed vuurwerk van toch zo een 100-150 meter. In de avond uren werden we vergezeld door een cameraploeg van de vlaamse VRT. Deze maakte een reportage voor een item dat wordt uitgezonden ergens eind November begin December.
De show zelf,
Mja de show zelf, Het was er eentje die mij echt veraste. Ik wist van John en Coen dat ze het nodige in petto hadden maar niet dit! Zeker voor een vuurwerk van deze grote had men echt alles uit de kast getrokken!
Het begon allemaal rustig, klassiek met multiflashes. Maar al snel werd de toon gezet met het eerste schot, wat bestond uit een salvo singleshots. Wat direct gevolgd werd door bommen, en candles.
Het tweede muziek nummer was van shakira, gedurft! Maar heel erg leuk in elkaar gezet. Men begon het nummer door bond bommen te schieten spaans en chinees door elkaar, een mooie combinatie!
Later gevolgd door twee fanshaped blokken van Bonbridge. iedere keer op de woorden Shakira, Shakira schoot men stee vast 2 grote bommen de lucht in die mooi op de woorden open gingen. Op de woorden van Shakira : O boy i can see your body moving, liet men even een single shot stepper meelopen, leuk!
Bjork! its al so Quit! en precies op ssshhh sssshhh liet men de singleshot fonteinen afgaan, en ja! fonteinen doen ook sshhh!! en dat viel echt goed! En precies op de muziek in de stille momenten liet men heel wat single shots en mines de lucht ingaan. Als de muziek oplaaide werd de hemel bont verlicht met bommen. werd het weer stil, dan ging men weer over tot Singleshots, fonetijntjes en mines! Ik vond dit een heel erg mooi en origineel stuk!
Hierna zette men een snelle versie van Axel-F in wat werd begeleid door de topgun candles van Weco en candles van Bonbridge. Even later werden er Peony met palm pistil boven geschoten.
Ik weet niet of jullie de sony reclame kennen met de verfbommen die op muziek een halve woonwijk in vrolijke kleurtjes zette, maar het volgende stuk was hier duidelijk van afgeleid! met dezelfde muziek zette men meteen de toon doro te starten met mines, en singleshot steppers. Als de muziek in dit stuk explodeert. ontploffen erboven ind e lucht nieuwe (mooie!) peony met brocade ring bommen van bonbridge open. En wordt afgesloten met Portugeese bommen.
het alweer voorlaatste stuk uit deze pyromusical was voor John Williams. Het werd ingezet met het zogenaamde "belachelijke felle licht" zo ik dat altijd noem. Het wordt begeleid met fonteinen, maar het valt jammer genoeg niet echt op.
Even later zien we de waterval ontbranden, met ernaast kleine zonnen, en fonteintjes. Als de muziek wederom opzwelt zien we weer singleshots en groot kaliber bommen in de lucht. het nummer wordt in stijl afgesloten met een enorme bom van Parente.
en dan het laatste finale nummer, Il Divo. Fonteinen, en candles passen hier het beste bij, en dat doet men dan ook. Even later mooie watervallen in de lucht. Maar de candles blijven (terecht) domineren. De 100 schots silver willow van Bonbridge komt erbij samen met peony bommen als de muziek aanzwelt.
Wederom hierna candles, ingetogen, maar mooi. En dan is het tijd om de finale defenitief in te zetten. Met een welgemeende singleshot stepper barst het geweld boven in de lucht goed los. Een prachtige finale die in blauw afsloot. En zoals een echte show in het theater gaat, zo ging ook hier het gordijn "dicht" na de show. Dit door middel van mines die naar elkaar toe gingen met erboven salutes van Zaragozana.
het was een prachtige Pyromusical die Hendrickx & Lefeber hier hebben neergezet. niet vaak zie ik dit soort hoogstandjes in Belgie, door Belgische bedrijven. Er zijn er die dit propageren, en zogezegd op de schelde in Antwerpen Alles en iedereen zouden versteld zouden doen staan. Helaas dat vuurwerk in juni was niks anders als wat blokken en wat bommekes wat "random" geschoten werd met een Cdtje wat afspeelde. En dat voor dat geld.. Gisteren was de helft, nog niet eens..
Er zijn echt maar een paar bedrijven in belgie die écht op muziek kunnen schieten en daar is Hendrickx en Lefeber er een van. Dát hebben ze gisteren weer eens bewezen.
voor diegene die het zélf willen zien, heb ik natuurlijk alles op video vastgelegd. Dit kun je natuurlijk
*HIER* bekijken. Meer fotos van deze show zijn
*HIER* te zien.
Ik wil de firma Hendrickx & Lefeber bedanken voor de gastvrijheid, de leuke dag, en de erg goede show!