[VIDEO & FOTOS] Kapellen 30-7-2007

RedBaron

Pyroworld
*LAST MINUTE*

Vandaag vind in Kapellen ter gelegenheid van de Kermis het traditionele vuurwerk op muziek plaats dat wordt geschoten door Hendrickx & Lefeber. Deze Pyromusical is altijd een aanrader om naar toe te gaan. Traditiegetrouw worden er altijd flink wat grote kalibers weggejaagd, en gaande de jaren word het nivo van deze show ook steeds hoger.

Een specialiteit van Hendrickx en Lefeber is het nauwkeurig schieten van bommen op de muziek. Zeker in Belgie is dat nogal uniek, aangezien dat niemand ansdrs als alleen Hendrickx & Lefeber dit doen.

In 2005 deed men dat nog op ambachtelijke wijze door met stopwatch en scenario op papier bij de hand en een voice track als ondersteuning bij de hand. Manueel op de schietkist te bedienen. Zó shows schieten is een echt vak. Tegenwoordig maken ze gebruik van het Oostenrijkse Galaxis schiet systeem.

Wij zullen van deze show verslag doen.

Van 2005 heb ik nog wat fotos & een video beschikbaar:

1MG_2743.JPG

1MG_2740.JPG

1fonteinen_kapellen.jpg

1MG_2708.JPG

1red_blue_peony_kapellen.jpg

1glitter_blue_peony_kapellen.jpg

filmpje van 2005 *KLIK*

Laatst bewerkt:
Met de hele familie, zijn wij gisteren even een kijkje wezen nemen in Kapellen.
Ik moet zeggen dat ik redelijk geimponeerd ben geraakt door de pyrotechnische kunsten van H&L. De timing neigde sommige momenten zelfs naar perfectie, vooral het nummer van Bjork vond ik erg goed (hoewel ik het idee heb dat ik zoiets al eerder gezien had).
Qua vuurwerk, vond ik de peony's met een giga pistil en sommige blokken erg mooi
Mede doordat ik soms het idee had dat ik naar een vuurwerk stond te kijken van Antonio Caballer ( veel goud, lekker breed en soms gevaarlijk laag) heb ik een leuke avond gehad.

Hey Shinji, leuk verslag.
Red Baron was ook al knap onder de indruk van de show.
We zullen het vandaag gaan zien aan de hand van zijn filmbeelden.
Ben benieuwd.
:bye:

Gisteren zoals gemeld dus naar Kapellen gegaan om de Pyromusical te gaan bekijken van Hendrickx & Lefeber. Ik had al zo links en rechts van de mannen van Hendrickx & Lefeber ( H& L) gehoord dat het een speciale zou zijn dit keer.

aangekomen op het terrein viel ons het al meteen een grote boog met singleshots op. Na een hartelijk welkom zijn we de verdere opstelling van deze avond gaan bekijken. Het viel ons direct op dat er erg veel werk in deze show gestoken was.

HenL_KAPELLEN_30-7-2007_027.JPG

Naast de boog met Singleshots, stonden er nog meer posten met singleshots opgesteld. Het waren er alles bijmekaar toch wel een 100-125. Een respectabel aantal dus.

Er stonden ook een aantal palen opgesteld, hieraan zaten seconden fonteintjes. Ook hing er een waterval! Verder viel ons op dat er veel candles waren, en slechts eenaantal cakes. De verklaring voor het geringe aantal cakes zit hem in de grote hoeveelheid singleshots. Zo kan men de show beter sturen, en wordt ze beter op muziek geschoten, aldus John van H & L.

HenL_KAPELLEN_30-7-2007_036.JPG

Ik kan me eigen hier totaal in vinden! er zijn bedrijven die in Antwerpen op de Schelde complete "shows" wegschieten met massas cakes, leuk, maar op muziek is het niet.

Affijn, verdere inspectie op het terrein leerde ons dat er meer dan voldoende bommen tot 150mm klaar stonden. Iedere bom had zijn eigen ontsteker, ook dit was weer om de zaak beter te kunnen sturen, en beter op muziek te kunnen schieten.

HenL_KAPELLEN_30-7-2007_021.JPG

HenL_KAPELLEN_30-7-2007_016.JPG

Het was toch wel een flink breed vuurwerk van toch zo een 100-150 meter. In de avond uren werden we vergezeld door een cameraploeg van de vlaamse VRT. Deze maakte een reportage voor een item dat wordt uitgezonden ergens eind November begin December.

De show zelf,

Mja de show zelf, Het was er eentje die mij echt veraste. Ik wist van John en Coen dat ze het nodige in petto hadden maar niet dit! Zeker voor een vuurwerk van deze grote had men echt alles uit de kast getrokken!

HenL_KAPELLEN_30-7-2007_040.jpg

Het begon allemaal rustig, klassiek met multiflashes. Maar al snel werd de toon gezet met het eerste schot, wat bestond uit een salvo singleshots. Wat direct gevolgd werd door bommen, en candles.

Het tweede muziek nummer was van shakira, gedurft! Maar heel erg leuk in elkaar gezet. Men begon het nummer door bond bommen te schieten spaans en chinees door elkaar, een mooie combinatie!

HenL_KAPELLEN_30-7-2007_050.jpg

Later gevolgd door twee fanshaped blokken van Bonbridge. iedere keer op de woorden Shakira, Shakira schoot men stee vast 2 grote bommen de lucht in die mooi op de woorden open gingen. Op de woorden van Shakira : O boy i can see your body moving, liet men even een single shot stepper meelopen, leuk!

Bjork! its al so Quit! en precies op ssshhh sssshhh liet men de singleshot fonteinen afgaan, en ja! fonteinen doen ook sshhh!! en dat viel echt goed! En precies op de muziek in de stille momenten liet men heel wat single shots en mines de lucht ingaan. Als de muziek oplaaide werd de hemel bont verlicht met bommen. werd het weer stil, dan ging men weer over tot Singleshots, fonetijntjes en mines! Ik vond dit een heel erg mooi en origineel stuk!

HenL_KAPELLEN_30-7-2007_057.jpg

Hierna zette men een snelle versie van Axel-F in wat werd begeleid door de topgun candles van Weco en candles van Bonbridge. Even later werden er Peony met palm pistil boven geschoten.

Ik weet niet of jullie de sony reclame kennen met de verfbommen die op muziek een halve woonwijk in vrolijke kleurtjes zette, maar het volgende stuk was hier duidelijk van afgeleid! met dezelfde muziek zette men meteen de toon doro te starten met mines, en singleshot steppers. Als de muziek in dit stuk explodeert. ontploffen erboven ind e lucht nieuwe (mooie!) peony met brocade ring bommen van bonbridge open. En wordt afgesloten met Portugeese bommen.

HenL_KAPELLEN_30-7-2007_087.jpg

het alweer voorlaatste stuk uit deze pyromusical was voor John Williams. Het werd ingezet met het zogenaamde "belachelijke felle licht" zo ik dat altijd noem. Het wordt begeleid met fonteinen, maar het valt jammer genoeg niet echt op.
Even later zien we de waterval ontbranden, met ernaast kleine zonnen, en fonteintjes. Als de muziek wederom opzwelt zien we weer singleshots en groot kaliber bommen in de lucht. het nummer wordt in stijl afgesloten met een enorme bom van Parente.

en dan het laatste finale nummer, Il Divo. Fonteinen, en candles passen hier het beste bij, en dat doet men dan ook. Even later mooie watervallen in de lucht. Maar de candles blijven (terecht) domineren. De 100 schots silver willow van Bonbridge komt erbij samen met peony bommen als de muziek aanzwelt.

HenL_KAPELLEN_30-7-2007_053.jpg

Wederom hierna candles, ingetogen, maar mooi. En dan is het tijd om de finale defenitief in te zetten. Met een welgemeende singleshot stepper barst het geweld boven in de lucht goed los. Een prachtige finale die in blauw afsloot. En zoals een echte show in het theater gaat, zo ging ook hier het gordijn "dicht" na de show. Dit door middel van mines die naar elkaar toe gingen met erboven salutes van Zaragozana.

het was een prachtige Pyromusical die Hendrickx & Lefeber hier hebben neergezet. niet vaak zie ik dit soort hoogstandjes in Belgie, door Belgische bedrijven. Er zijn er die dit propageren, en zogezegd op de schelde in Antwerpen Alles en iedereen zouden versteld zouden doen staan. Helaas dat vuurwerk in juni was niks anders als wat blokken en wat bommekes wat "random" geschoten werd met een Cdtje wat afspeelde. En dat voor dat geld.. Gisteren was de helft, nog niet eens..

HenL_KAPELLEN_30-7-2007_097.jpg

Er zijn echt maar een paar bedrijven in belgie die écht op muziek kunnen schieten en daar is Hendrickx en Lefeber er een van. Dát hebben ze gisteren weer eens bewezen.

voor diegene die het zélf willen zien, heb ik natuurlijk alles op video vastgelegd. Dit kun je natuurlijk *HIER* bekijken. Meer fotos van deze show zijn *HIER* te zien.

Ik wil de firma Hendrickx & Lefeber bedanken voor de gastvrijheid, de leuke dag, en de erg goede show!

Laatst bewerkt door een moderator:
Fantastisch mooi en uitgebreid verslag Red Baron.
Vergezeld van prachtige foto,s.
Om bekende reden moet ik nog even wachten om de film te bekijken.
Mar dat zal niet lang meer duren. Ik ben erg benieuwd.
Het Belgische bedrijf kan aardige shows schieten ja.
Alles wat ze tot nu hebben laten zien is perfect.

Wordt vervolgd....

Zo dat was me een dagje :D. Zoals redbaron al zij was het een top show.

Vele uren werk hebben de mensen van H & L er in gestoken en dat was te zien.
Wat een show, ook al heb ik hem niet helemaal goed kunnen zien ;)

Das het nadeel als je foto's maakt. Je concentreert je zo op iedere foto dat je de hele show eigelijk maar gedeeltelijk mee krijgt.

Maar wat je er van mee krijgt was ook prachtig. Als Kuch Profecionals joelen wij het natuurlijk niet uit (komt op film :P) maar ow ow ow deed bijna in mun broek.
Heb echt genoten.

Er zat eigelijk maar 1 nadeel aan deze show... ik was pas 4 uur vanochtend thuis. Jaja is je eigen schuld, dan moet je maar niet blijven plakken en blijven na kletsen met de mensen van H&L omdat het zo gezellig was.

Naja dan nog ff 8 uurtjes gewerkt, nog ff naar emmerich toe en toen nog eten en nog wat forummen (nieuw woord ?)

Gewoon TOP. Iedereen van H&L bedankt voor de geweldige avond.

Weltruste iedereen :bye: morgen of zo ben ik weer wakker.

Intro laat weer genoeg zien, er stond een beste berg aan vuurwerk opgesteld inderdaad, maar wat mij natuurlijk het meeste trok is de prachtige boog met tal van single shots. Goede beelden, begin met die zon heeft ook wel wat trouwens en leuk om te zien dat ze op de knop drukken. Enige wat ik miste waren toch wel de foto's, schitterende foto's in het album, maar niet in de intro...

Het begin is lekker rustig, je kunt er een beetje inkomen en de tails zijn erg mooi, goed afwisselend ook.
Het nummer van Shakira is inderdaad gewaagd, de melodie is niet direct uitnodigend om op te schieten, maar ze hebben het prima gedaan. Inderdaad op "Shakira, Shakira" de 2 prachtige bommen tot ontploffing, niet geheel synchroon, maar je ziet duidelijk dat ze op dat moment bedoeld zijn. Vind het een gaaf stukje als zij zingt "This is perfection" terwijl je de laatste purple peony's ziet gaan, erna komt direct het stukje waarin die vent begint en dan beginnnen ook direct de gouden palms in Z-shape, prima gekozen, ook qua kleurencombinatie. Na dit stukje krijg je weer de tekst met "Shakira, Shakira", ditmaal zijn ze wel prachtig synchroon. De lage effecten vind ikzelf wat chaotisch overkomen in dit gedeelte. Het "Boy, I can see your body moving" zoals jij al aangaf is ontzettend gaaf gedaan, staat nét niet volledig goed op beeld, maar het is echt precies goed getimed, zo zie ik het dus het liefst! Dan sluit het nummer af met wat bommen en de Z-shape met ritsen van 3, die is overigens prachtig, een enorm mooi blok met prima tempo en mooi gouden effecten.

Het nummer van Bjork, prachtig synchroon en inderdaad prachtig gebruik gemaakt van die seconde-fonteintjes. Het "sssh, sssh" is toch wel het meest bekende van het nummer en heel leuk in verwerkt zo. De mines zijn goed van kleur, zeer helder, ook deze prima op de muziek. Vind het knap dat de timing hier in de lucht ook zo goed is, sterkste voorbeeld zijn we de Red Wave-bommen, prachtig.

Het derde nummer is ook leuk, tempo zit er dan goed in en de lichtkogels passen daar goed bij. De candles beginnen dan ook goed synchroon, maar het nadeel ervan is dat ze na 1 schot vaak niet constant genoeg zijn en dus valt dat bij het tweede schot al niet meer goed. Het einde van dit nummer is ook weer mooi afgewerkt met wederom bommen die vaak prima synchroon gaan en gewoon met wat blinker eindigen en dat alles dan ook afgelopen is.

Het vierde nummer, bij het begin krijg ik al de kriebels, want dit is een typisch nummer voor prachtige synchronisatie van mines en single shots. En jawel, dit gebeurt, en goed ook! RedBaron zelf vind dit ook uiterst vermakelijk als ik het commentaar en het applaus zo hoor. ;) De langdurige sunflowers met zeer volle pistils zijn ook heel mooi gebruikt, de mines die erna op de grond te zien zijn is natuurlijk ook wel het mooie slot en dan dus de grote willow als echte finale-schot en die ook precies synchroon valt met de muziek. Grote klasse!!

Dan Jurassic Park, klassiek nummer en hoewel het begin met fonteinen niet goed te zien is op beeld is het rustgevend om naar te kijken. Op het moment dat het weer synchroon wordt geschoten met de cakes, de single shots en de bommen erboven is het weer fullsky en weer zeer goed gedaan. Mooie kwaliteitsbommen overigens en de afsluiter met de watervalbommen is werkelijk een plaatje, je hebt ze bijna gemist met de film, maar gelukkig reageerde je net op tijd. ;) De waterval is mooi, vind het wel wat hebben en die zonnetjes zo laag bij de grond plus die fonteinen maakt het tot een breed kloppend geheel. Jammer dat je de bommen daar even miste op film, maar de 2e lijn had je wel gelukkig, wederom die mooie watervalbommen. Mooi als de muziek weer tot een climax komt, direct weer prachtige bommen, waaronder een bekende van de Japantag, degene met de tips die uiteindelijk als een soort fish-effect totstandkomen. Zo'n climax komt later nog een keer voorbij, prachtig wederom en synchronisatie is wéér goed gedaan. Het slot van dit nummer is echt formidabel met dat vele goud en ook zo'n gigantische willow met crackling tips op het eind.

Hierna volgt het nummer van Il Divo, het begin hiervan met de candles vind ik net te rustig, de candles gaan ook weer niet constant en dus niet gelijk, altijd jammer van die dingen, doe je niets aan. Nu is Il Divo ook niet mijn favoriete muziek, telt ook wat mee natuurlijk, maar vind het wel leuk dat ze ineens een hoog tempo schieten met dat blok met willows op het moment dat er meedere stemmen bij komen. De bommen die je dan af en toe ziet zijn ook goed getimed, wat dat betreft dus geen aanmerkingen daarop.
De finale zit ook in dit nummer verwerkt, het nummer krijgt al een opbouwend stukje waarin mooi vuurwerk wordt geschoten, maar bij de climax is het ware kunst. De willows klappen precies open op de muziek waarna de climax komt en dus flink wat bommen de lucht in gaan. Een prachtig gezicht, alles blauw, maar vind het op film niet heel fijn overkomen qua kleuren, denk dat het in werkelijkheid duidelijker was. Het "gordijn" is inderdaad waanzinnig, sluit heel duidelijk en die salutes maken het simpelweg écht af. De blinker-effecten erboven hadden in principe niet eens gehoeven, maar het is een zeer welkome bijkomst die toch zeker even kippenvel zal bezorgen na zo'n slot.

Al met al werkelijk een prachtige show die de mannen van H&L hier weggezet hebben, grote klasse!! Schoonheidsfoutjes horen erbij en daar mogen we niet over klagen als je kijkt naar wat er normaal voorgeschoteld word, echt prachtig dit! De mannen van H&L hebben hun kunsten hier duidelijk getoond, nogmaal, prachtig!
De foto's zijn ook waanzinnig, complimenten aan BlackBaron, de film is ook mooi, maar soms net even wat kleine foutjes, maar die gelukkig niet catastrofaal zijn.

Na het goede en deskundige commentaar van Mattenfreak hoef ik niet zoveel meer te zeggen.
Dit is een wereldshow. 20 minuten met inspanning en genot zitten kijken naar een bijzonder goede show. Dit is wat Shinji al eerder zei. Het neigt bijna naar perfectie. Zo goed is de afstemming tussen muziek en vuurwerk.
Hendrikx en Lafeber zou met deze show op internationale festivals grote prijzen hebben gewonnen, weet ik haast wel zeker.
Veel afwisseling in effecten, maar ook in tempo.
Onvoorspelbaar wat er gaat komen.
Machtig mooi. In cijfers uitgedrukt: een 10.

En Red baron en Black baron: bedankt voor de gelegenheid die jullie ons geven om van al dit moois op afstand getuige te kunnen zijn.
Fraaie opnamen (prachtig ook de setup) en fraaie foto,s

Ik raad een ieder aan deze film te gaan zien. Het brengt je tijdelijk in andere werelden. :wink::wink:

Ik heb een vraag, beetje tegen het einde aan hoor je op een gegeven moment 'jammer'. Wat vonden jullie hier jammer ?

Ik heb een vraag, beetje tegen het einde aan hoor je op een gegeven moment 'jammer'. Wat vonden jullie hier jammer ?

Als je goed kijkt zie j een gouden staart rechts vertrekken. Ik roep dan jammer omdat er links ook een moest vertrekken. Dat waren de Palmier Or Candles van Zaragozana. die ging gelukkig met wat vertraging alsnog.

daarom zei ik jammer, puur uit een stukje medelijden omdat de rest allemaal zo mooi en goed ging.

Aha op die manier, ik dacht dat je bepaalde uitwerkingen niet mooi vond of iets in die richting. Bedankt voor je antwoord. En verder Mattenfreak, goed onderbouwde mening!

Werkelijk waar geweldig beeldmateriaal van een even zo geweldige show!!!
Zo hoort het!!
Eigenlijk valt er niet veel meer te noemen na de enorm uitgebreide recensie van Mike...
Zoals hij zegt zitten een paar schoonheidsfoutjes in maar het blijft een werkelijk magistrale show om naar te kijken opnieuw opnieuw en opnieuw!!!

Geweldig weer Red en BlackBaron dat jullie dit met ons kunnen en willen delen!!!

Back
Bovenaan