Verboden vuurwerk vaak ‘slecht van kwaliteit’

omepje

VWC Moderator
Forumleiding
Verboden vuurwerk vaak ‘slecht van kwaliteit’

Het vuurwerkincident in Dongen, waarbij een 15-jarige jongen woensdagmiddag ernstig gewond raakte, laat volgens de politie zien hoe gevaarlijk verboden vuurwerk is. ,,Helaas zijn er mensen die erg veel geld verdienen met de handel in dit soort vuurwerk’’, zegt woordvoerder Eric Passchier.

Het slachtoffer was woensdag rond 16.00 uur met twee vrienden knalvuurwerk aan het afsteken op de Monseigneur Schaepmanlaan. De jongen verloor enkele vingers bij het ongeval en raakte ook aan de rest van dezelfde hand ernstig gewond.

Internet
Volgens politiewoordvoerder Eric Passchier is dit het eerste zware vuurwerkincident dit jaar in West-Brabant. ,,Tot nu hebben we wel de nodige meldingen van overlast gehad, maar geen ongevallen als dit’’, aldus Passchier.

Het slachtoffer stak een verboden Cobra-strijker af. De kracht van dit in Italië gefabriceerde knalvuurwerk benadert volgens de politie dat van een granaat. Dergelijk zwaar vuurwerk komt altijd illegaal de grens over. De laatste jaren gebeurde dat vaak per post, maar vanuit Oost-Europa is de traditionele grenssmokkel verre van uitgeroeid.

,,Wij richten ons vooral op het onderscheppen van dit soort transporten en op de illegale verkoop via internet. Consumenten bij de Belgische grens controleren schiet niet op. Dan heb je het over hooguit twintig auto’s op een avond. In België verkopen ze niet honderden kilo’s illegaal vuurwerk aan iemand. We willen de grote jongens pakken en hen straffen via de belasting. Aan de grens gaat het nu dus om gerichte acties.’’

Kwaliteit
Om onderscheid te maken in soorten vuurwerk hanteert de politie een schaal van één tot en met vier. Categorie 1 betreft vuurwerk met zeer weinig gevaar en categorie 4 vuurwerk dat veel gevaar oplevert en uitsluitend bestemd is voor professioneel gebruik. Voor de liefhebbers is het handig om te weten dat kopen van vuurwerk alleen op de drie laatste dagen van het jaar is toegestaan. Dus nu kopen is sowieso illegaal. Volgens de politie is illegaal vuurwerk extra gevaarlijk doordat het zelden of nooit is gecontroleerd op de kwaliteit. Het gevolg is dat bijvoorbeeld zwaar knalvuurwerk te vroeg kan ontploffen.

Een woordvoerster van het Amphia Ziekenhuis in Breda zegt dat cijfers over vuurwerkslachtoffers pas na Oud en Nieuw worden doorgegeven aan de gemeente Breda. Het Amphia zegt wel de indruk te hebben dat er, ondanks de jaarlijkse fluctuaties, over de langere termijn gezien geen structurele toename is van het aantal ernstig incidenten.

https://www.bd.nl/tilburg-e-o/verboden-vuurwerk-vaak-slecht-van-kwaliteit~a1580307/

Wat een artikel vol onzin weer, het hoogtepunt is toch wel de Cobra-strijker... :bonk:
Ben geen voorstander van zwaar illegaal vuurwerk, maar dat het niet goed afgewerkt zou zijn en de kwaliteit slecht is gewoon niet waar, ook de zin ''zelden of nooit is gecontroleerd op de kwaliteit'' is toch weer goed verzonnen...

Opvallend die laatste alinea. "Geen structurele toename over de lange termijn" bij het Amphia ziekenhuis in Breda.

Je weet waar ik op doel.
Mijn punt is dat doordat het illegale handel is je niet weet of het imitatie is of echt... Je ziet het ook met drughandel dat er dan ook teveel troep in het drugs kan zitten.
Maargoed de politie brengt het wat ongenuanceerd door te stellen dat al het prof niet gekeurd is wat niet klopt maar je hebt wel degelijk minder controle doordat het illegale handel is.

Cobra strijkers kan je gewoon in Duitsland en belgie kopen is zelfs P1 zwart kruit knallers:D niks gevaarlijks aan haha

Ondanks de feitelijke onjuistheden, zie ik dit vrij positief in.
Als al het illegaal van slechte kwaliteit is in de publieke opinie, zou de vraag naar betere controle ook wel eens kunnen komen, in plaats van alleen maar roepen om een totaalverbod

Ook van dit verhaal heb ik inmiddels 5 versies gehoord waaronder de Cobra 6 strijker, de Cobra 6 bom, De Cobra 6 met een kort lontje, een vuurwerkbom..... Ik hoop dat het zijn leeftijdsgenootjes afschrikt om dit te doen. Toch hoop ik dat hij er zo goed mogelijk bovenop komt! Iedereen is jong geweest en dit gun je niemand

Slechte kwaliteit... laten we vooral niet over hebben dat sommige Nederlandse producten kruitlekken hebben of vaak een kort lontje.. :wink:

Het is wel waar wat betreft Poolse en Chinese imitaties van zwaardere EU knallers en buiten de normale markt EU/Oostblok geproduceerde shells, geïmporteerd door beunhazen voor de zwarte markt. Wat betreft gewone nitraten en ander spul van/voor/door legitieme importeurs/producenten heeft dit gewoon de keuringen en kwaliteitscontroles (o.h.a.) gehad en is betrouwbaar.

Het is wel waar wat betreft Poolse en Chinese imitaties van zwaardere EU knallers en buiten de normale markt EU/Oostblok geproduceerde shells, geïmporteerd door beunhazen voor de zwarte markt. Wat betreft gewone nitraten en ander spul van/voor/door legitieme importeurs/producenten heeft dit gewoon de keuringen en kwaliteitscontroles (o.h.a.) gehad en is betrouwbaar.

Klopt, ondanks dat het illegaal spul betreft moeten we bij de feiten blijven.
Want dat is iets wat anti-vuurwerk mensen niet doen.
Een originele Cobra 6 is gewoon CE-gekeurd in de categorie F4 en is bij normaal gebruik 100% veilig.

Klopt, ondanks dat het illegaal spul betreft moeten we bij de feiten blijven.
Want dat is iets wat anti-vuurwerk mensen niet doen.
Een originele Cobra 6 is gewoon CE-gekeurd in de categorie F4 en is bij normaal gebruik 100% veilig.

Ze worden normaal in Italië gemaakt toch ? Keuring wordt daar dan ook gedaan neem ik aan.

Want wat ik wilde zeggen is dat die CE keuring wanneer die in China gedaan wordt ook een hoop flauwe kul is. Daar zitten bedrijfjes die zo goedkoop mogelijk keuren en concurreren tegen elkaar waardoor de kwaliteit van die keuring daar nog lager is.

Dat is niet alleen een vuurwerk probleem maar eigenlijk van alles producten die vanuit China komen. Daarom ben ik ook blij dat importeurs zelf ook keuren daar. (Moet ook wel anders keurt ILT het mogelijk toch af)

Wat Random Daniël als eerste zegt, klopt.
De échten zijn in Italië CE gekeurd.

Zijn tweede aanname klopt niet.
Die gekeurde Cobra, valt door particulieren/consumenten niet normaal te gebruiken omdat men daar de expertise, papieren, bevoegdheid en correcte opslag mogelijkheid niet voor heeft.

-Met gestrekte arm een stukje visco aansteken = bij zo’n Cobra, géén normaal gebruik!-

Laurence: Het antwoord op je vraag.
Ja, de échten worden idd in Italië gemaakt en daar correct CE gekeurd, maar in Italië worden er in illegale fabriekjes minstens zoveel geproduceerd als in China en die zijn niet officieel CE gekeurd.

Gelukkig klopt je andere aanname ook niet geheel, want in China wordt o.a ons Nederlandse consumenten vuurwerk wél officieel door erkende bedrijven CE gekeurd en daar zijn er maar een paar van.

Dat die CE keuringen flauwekul zijn, klopt ook niet.

Dat die CE keuringen te wensen overlaten, zou wel een juiste formulering zijn geweest...

Laatst bewerkt:
Wat Random Daniël zegt klopt.
De echten zijn in Italië CE gekeurd.

Laurence: Het antwoord op je vraag.
Ja, de échten worden idd in Italië gemaakt en daar correct CE gekeurd, maar in Italië worden er in illegale bedrijfjes meer geproduceerd dan in China en die zijn niet officieel CE gekeurd.

Gelukkig klopt je andere aanname ook niet geheel, want in China wordt o.a ons Nederlandse consumenten vuurwerk wél officieel door erkende bedrijven CE gekeurd en daar zijn er maar een paar van.

Dat die CE keuringen te wensen overlaten, zou wel een juiste formulering zijn geweest...
Leuk dat je mij retorische vraag beantwoord...
Geloof jij die keuringsbedrijfjes in China maar op hun blauwe ogen, ik doe dat niet.

Waar rook is is vuur laten we maar zeggen.:wink:

En zoals ik al zei is dat geen exclusief probleem met vuurwerk.

Fabrikant is verantwoordelijk voor markering en laat een 3de partij het toetsen, die doen dat goedkoop mogelijk Aka slecht , EU heeft de capaciteit niet om alles CE gemarkeerd producten te testen. Vaak moet het ookeerst mis gaan voordat de EU bij zon fabrikant aanklopt. Een leuke papierwinkel die CE markering maar zegt vaak niks over kwaliteit en veiligheid van het product.

Ha ha, jij bent snel.
Ik was mijn bericht nog aan het verfijnen.

Jij vertrouwd ze niet geheel en ik geef aan dat die CE keuringen soms te wensen over laten.
Volgens mij komt dat op hetzelfde neer...
En dit is weer geen sneer.

Groeten de Sint

Einde discussie, met jou wil Sint geen ruzie...

Jij vertrouwd ze niet geheel en ik geef aan dat die CE keuringen soms te wensen over laten.
Volgens mij komt dat op hetzelfde neer...
En dit is weer geen sneer

Als een keuring die over veiligheid gaat niet goed wordt gedaan of zoals je zelf al aangeeft "te wensen overlaat" dan heeft die keuring gewoon geen waarde meer.:frusty:

Zowel bij die 3de partijen daar gaat het mis en het Europees toezicht is ook niet toereikend. Men hoeft ook alleen maar naar spul hier in NL te kijken wat soms ook troep blijkt te zijn.

Back
Bovenaan