Verbod op rotjes komende jaarwisseling al van kracht

Rotjes worden voor de komende jaarwisseling verboden. Ook worden vuurwerkverkopers verplicht hun klanten veiligheidsbrillen en stabiele afschietbuizen voor vuurpijlen mee te geven. Ingewijden bevestigen aan deze site dat de plannen voor een verbod klaarliggen.

Het voorstel voor een verbod is een gevolg van de conclusies die de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) trok na een onderzoek naar de oorzaken van de jaarlijkse extreme overlast tijdens de jaarwisseling. Met name knalvuurwerk en knalpijlen zouden verboden moeten worden, oordeelde de OVV. Ook de politie en burgemeesters van grote steden proberen al jaren het consumentenvuurwerk (deels) te laten verbieden.

Leo Groeneveld, voorzitter van vuurwerkbranchevereniging Pyrotechniek Nederland, reageert teleurgesteld. ,,Ik heb het zelf nog niet gehoord. Dit zou een enorme domper zijn. Qua omzet niet zo, knalvuurwerk is acht procent van de totale vuurwerkverkoop. Maar dit doet afbreuk aan de vuurwerktraditie van oud en nieuw. En het is een schijnoplossing. Het helpt qua veiligheid niks. Sierpijlen knallen ook. We wonen hier in Nederland ook niet op een eiland. Knalvuurwerk kun je overal om ons heen krijgen.'

Bron: AD

Eindelijk zegt het BPN wat zinnigs.
Hier staat dat de plannen klaarliggen, dus definitief is het nog niet. Maar de kop zegt wat anders.

je kan de verkopers wil verpichten om vuurwerkbrillen mee te geven aan de klanten. Maar doen ze de bril dan ook op? Want de meeste zetten de bril niet op, terwijl het beschermd je oog wel.

Mensen, ik weet even niet hoe ik moet reageren.... :bonk:
Hoe diep zijn we gezonken.... :bonk:

Denken we nu werkelijk dat de overlast van Nederlands consumentenvuurwerk komt. Dit gaat natuurlijk alleen maar verder en verder. Door naar single shots, door naar vuurpijlen en zo naar de kleinere cakes.

En als kers op de taart nog een verkorting van de afsteektijd.

Ik steek ze zelf amper meer af, maar het gaat me er meer om dat ik doodziek wordt van de hele gedachtegang en insteek erachter! Bah bah....

Vind het zelf onzin om rotjes te verbieden dan ga juist er om vragen dat jongere illegaal knal vuurwerk gaan halen en afsteken ze snapen het egt niet maargoed het illegaal vuurwerk dat is de boos doener niet de rotjes.. een foute keus lijke me zo

Dit gaat averechts werken waardoor de roep om een totaalverbod alleen maar groter gaat worden.
Alles wat over de grens te koop is zal immers blijven trekken...

Ik zie t somber in zo....

Allemaal weer veel te voorbarig. Ik ga bijna zover om het Fake News te willen noemen. De allerbelangrijkste paragraaf uit alle media-artikelen die vanavond zijn verschenen is de volgende:

Bronnen binnen de VVD laten weten dat het voorstel nog in de voltallige ministerraad moet worden besproken. De liberalen laten echter bij voorbaat weten niet te zullen instemmen met wat voor vuurwerkverbod dan ook. Liever heeft de partij een strengere aanpak van illegaal vuurwerk.

Dat betekent dat er dus binnen het Kabinet eerst nog over gesproken gaat worden waarbij de VVD, de grootste van het stel, dus al heeft aangegeven hiermee niet akkoord te gaan. Zonder hen kan een wetsvoorstel nog steeds wel worden ingebracht in de Kamers maar niet zonder Kabinetscrisis. En dat zie ik over dit onderwerp niet gebeuren.

Stel dat zelfs dat wel gebeurt, dan moet het eerst nog over diverse schijven zoals de Tweede én Eerste Kamer voordat het aangenomen wordt en de wet officieel aangepast kan worden. Dat duurt dan zowieso nog even. Maar zoals gezegd is de eerste schijf, de VVD en daarmee het Kabinet, het dus niet met elkaar eens. Erg voorbarig nieuws dus...

Misschien een kromme vergelijking, maar minister Grapperhaus van veiligheid wil rotjes afschaffen. Vandaag zegt hij wel leuk dat een haat imam ( kwestie Aboutaleb) niet vervolgd kan worden en dus niks kan doen. Persoonlijk vind ik het merkwaardig dat de aandacht naar rotjes gaat en niet naar die Radicale gekken. Blijkbaar zijn rotjes belangrijker...

Misschien een kromme vergelijking, maar minister Grapperhaus van veiligheid wil rotjes afschaffen. Vandaag zegt hij wel leuk dat een haat imam ( kwestie Aboutaleb) niet vervolgd kan worden en dus niks kan doen. Persoonlijk vind ik het merkwaardig dat de aandacht naar rotjes gaat en niet naar die Radicale gekken. Blijkbaar zijn rotjes belangrijker...

Dan heb je zijn verhaal vandaag niet goed begrepen. Die imam kan alleen vervolgd worden als de wet eerst wordt aangepast. De huidige wetgeving biedt namelijk onvoldoende mogelijkheden waardoor die kerel nog niks strafbaars heeft gezegd. Bizar maar wel waar. Datzelfde geldt voor dit voorbarige vuurwerk "nieuwsbericht": eerst zal de wet moeten worden aangepast maar daar zijn ze het dus al niet met elkaar over eens. Storm in een glas water terwijl er eigenlijk nog niet eens een glas water is...

Overigens is het de media die de aandacht geeft en niet de Minister maar dat terzijde.

RTL nieuws. Wat een onzin. En er wordt weer een vuurwerk slachtoffer bij gehaald. Noa fietste onder een tunneltje door terwijl er knalvuurwerk afging. Ze had een hersenschudding en een wond van acht maanden.... Nu pleit ze voor een verbod op legaal knalvuurwerk en het dragen van een vuurwerk bril op oudejaarsavond.
Dat was dus geen legaal knalvuurwerk!!! En aankomende jaarwisseling staat ze gewoon weer buiten met haar vriendenkring te genieten van het vuurwerk, net als alle leden van de Groenlinks, SGP en ChristenUnie die voor een vuurwerkverbod zijn.... En waarschijnlijk allemaal zonder vuurwerk bril..... Wat een hypocriet gedoe zeg!!!! Bah!!!

Back
Bovenaan