Verbod op gaasverpakkingen per 1 oktober 2025

Als winkelier sprekend, wij kunnen niet snel met duidelijkheid komen omdat er geen duidelijkheid nog is qua regelgeving. Er is alleen bekend dat per 1/10 de kooi verpakking niet meer opgeslagen mag worden bij een winkel. Maar bijvoorbeeld is er nog niets bekend wat er gaat gebeuren met uitgepakte kooi artikelen.

We zullen met zijn alle nog geduld moeten hebben tot alles bekend is wat dit gaat beteken voor importeurs en winkeliers.
Daar hebben ze zeer waarschijnlijk nog helemaal niet over nagedacht ....

Dit is niet bepaald ideaal.. eventjes door de lijst gescrolled en kom toch tot de ontdekking dat er akelig veel kooiproducten in staan. Ik heb ook altijd pech…
Ik zit met hetzelfde... krijgt gewoon geld terug dus koop je " helaas " daar nieuwe kooiloze wolff compounds voor ... zitten leuke tussen🤗

Ik wacht het allemaal wel af. 2 verkooppunten waar al bestelt is, ik hoor het wel als er niet uitgeleverd mag worden. Dan maar gewoon geld terug, ga ik wel op vakantie eind december. Al die 20mm rommel ga ik geen geld aan uitgeven.

Door een wijziging in het RACT zijn gaasverpakkingen per 1 oktober 2025 verboden. Dit geldt ook voor de pyropacks.
Deze mogen in Nederland niet meer worden opgeslagen, zowel bij dealers als importeurs.

Bron: importeur
@Vuurwerkfeestje NL: Ben ik kippig of kan ik gewoon slecht zoeken? Heb nog geen voornemen van een aangepast RACT kunnen vinden. Is er niet eerst een internetconsultatie nodig alvorens een eventuele aanpassing kan worden geëffectueerd? Dit indertijd wel gedaan met het verbieden van de F3 producten.
Niet correct, het verbod gaat niet gelden voor de gaasverpakking zelf (deze wordt via het besluit Activiteiten Leefomgeving per 2026 ook verboden) maar voor "vuurwerk wat door middel van een gaasverpakking afgeschaald is van 1.3g naar 1.4g."

Er zal geen uitloop komen...

Conclusie, alles wat in een kooi vervoerd is mag niet meer verkocht of opgeslagen worden.

Bron: Provincie en Omgevingsdienst.
@Pietje PYRO: Ik weet dat jij goed bent geïnformeerd Pietje, maar weet ook dat Provincies en Omgevingsdiensten soms wat enthousiast zijn met zaken communiceren die nog moeten worden geregeld. Dus kan jij ons helpen in welk besluit is vastgelegd dan wel welk besluit is ingetrokken zodat het afschalen van 1.3g naar 1.4g middels gaasverpakking niet langer is toegestaan?

@Vuurwerkfeestje NL: Ben ik kippig of kan ik gewoon slecht zoeken? Heb nog geen voornemen van een aangepast RACT kunnen vinden. Is er niet eerst een internetconsultatie nodig alvorens een eventuele aanpassing kan worden geëffectueerd? Dit indertijd wel gedaan met het verbieden van de F3 producten.

@Pietje PYRO: Ik weet dat jij goed bent geïnformeerd Pietje, maar weet ook dat Provincies en Omgevingsdiensten soms wat enthousiast zijn met zaken communiceren die nog moeten worden geregeld. Dus kan jij ons helpen in welk besluit is vastgelegd dan wel welk besluit is ingetrokken zodat het afschalen van 1.3g naar 1.4g middels gaasverpakking niet langer is toegestaan?
Wij hebben als dealer via mail gecommuniceerd gekregen vanuit een importeur (lid van BPN en dus aan tafel) dat dit per 1 oktober ingaat.
Tegelijkertijd is het juridisch nog niet allemaal geregeld nee, er is nog niks gepubliceerd.
Dus je kunt het zelf invullen.. hier zijn ze vast druk mee bezig, en ze hebben het idee dat het per 1 oktober geregeld is, anders zou dit niet zo gecommuniceerd worden.
Internetconsultatie is volgens mij ook niet verplicht, zeker niet als er tijdsdruk is.

Dus beide zijn waar: 1 oktober moet het klaar zijn, maar formeel zijn nog niet alle stappen doorlopen.
Omdat het een ministeriële regeling is, hoeft de ministerraad en Raad van State hier verder niks van te vinden.

Gaan de verkopende winkels nu ook hun assortiment aanpassen op kooiloze producten?

Ik heb een beste voorraad besteld van ruim 2,5k nu weet ik niet precies wat wel en niet kooiloos is, maar mag wel hopen dat we als klant zsm gerestitueerd worden mbt de producten die wel een kooi bevatten zodat we dat terug gekomen geld in kunnen zetten om de voorraad aan te kunnen vullen met nieuw te bestellen kooiloze producten! Met wat mooie kortingsacties en anders gaan we het budget maar in belgie opmaken.

Ik had afgelopen jaar o.a

De Showdown, Golden willow, Platinum sensation, display 400 en de freestyle madness en kan me heugen dat er geen kooitje om heen zat of hebben ze die in de winkel verwijderd?

Gaan de verkopende winkels nu ook hun assortiment aanpassen op kooiloze producten?

Ik heb een beste voorraad besteld van ruim 2,5k nu weet ik niet precies wat wel en niet kooiloos is, maar mag wel hopen dat we als klant zsm gerestitueerd worden mbt de producten die wel een kooi bevatten zodat we dat terug gekomen geld in kunnen zetten om de voorraad aan te kunnen vullen met nieuw te bestellen kooiloze producten! Met wat mooie kortingsacties en anders gaan we het budget maar in belgie opmaken.

Ik had afgelopen jaar o.a

De Showdown, Golden willow, Platinum sensation, display 400 en de freestyle madness en kan me heugen dat er geen kooitje om heen zat of hebben ze die in de winkel verwijderd?
Helemaal eens met je verhaal!

Denk echter dat het niet zo snel gaat, wettelijk is er nog niets geregeld. En inderdaad als winkeliers snel terug betalen dan kunnen we dat geld inzetten op kooiloze producten die top zijn

Ja de pest is dat je nu waarschijnlijk gebruik gemaakt hebt van goeie acties en kortingen. Als je straks je geld terug krijgt is het maar de vraag of je voor dat geld nog iets gelijkwaardigs terug kan kopen. Zeker als het nog even gaat duren voor de winkeliers weten wat ze ermee aan moeten.

Maar ja het was voluit bekend dat het er vrijwel zeker aan zat te komen, dan had je het risico niet moeten nemen natuurlijk. Genoeg goeie prijzen nog 2e helft van het jaar hoor...

Is ook zo natuurlijk. Ik heb voor zover ik het kan vinden maar 4 producten in een kooitje bij Donadoni besteld. Dus ik heb er alle vertrouwen in dat het goed wordt opgelost.

Is ook zo natuurlijk. Ik heb voor zover ik het kan vinden maar 4 producten in een kooitje bij Donadoni besteld. Dus ik heb er alle vertrouwen in dat het goed wordt opgelost.
Heb voor bijna 500-600 aan kooi producten. Als dat geld terug komt weet ik nu al welke kooiloze nieuwe producten van wolff ik ga halen, pareltjes bij😁

Dus kan jij ons helpen in welk besluit is vastgelegd dan wel welk besluit is ingetrokken zodat het afschalen van 1.3g naar 1.4g middels gaasverpakking niet langer is toegestaan?
Het RACT zal worden aangepast na de internetconsultatie. Die moet idd nog plaats vinden. Mocht die verschijnen, dan laat ik het weten.
Ik ben de info gaan halen na berichtgeving vandaag en had zelf nog niets ontvangen. Maar ik kreeg exact hetzelfde verhaal te horen als Vuurwerkfeestje omschrijft alleen dan van iemand anders aan de tafel.
1 oktober gaat het in.

Eeuhh ok....vindt het zelf allemaal wat verwarrend dat kooi gedoe dus mijn vraag:

Als je nog een ontkooide compound van vorig hebt staan ben je dan vanaf 1okt. In overtreding?

Binnen de verkoopdagen was er voor consumenten een soort gedoogbeleid op om het thuis te krijgen en af te steken. Eigenlijk was 1.3g onverpakt sowieso niet toegestaan dus bij bezit ongekooid buiten verkoopdagen kon je daar, de letter der wet volgend, al best een probleem mee krijgen, en vanaf 1 oktober wrs nog meer.

Nederland kennende wordt de moeilijke weg gekozen (is nu al ingeslagen), en zullen importeurs/ leveranciers alle al uitgeleverde gekooide producten terug moeten halen voor vernietiging.

Maar wie weet zit er nog 1 helder denkend persoon in ons ambtenarenbestand in NL, die realiseert wat een kapitaalvernietiging dat is.

• Haha
Waarderingen: GMP
Binnen de verkoopdagen was er voor consumenten een soort gedoogbeleid op om het thuis te krijgen en af te steken. Eigenlijk was 1.3g onverpakt sowieso niet toegestaan dus bij bezit ongekooid buiten verkoopdagen kon je daar, de letter der wet volgend, al best een probleem mee krijgen, en vanaf 1 oktober wrs nog meer.
Echter nu het uit de kooi is is het 1.4 toch? Staat er tenminste wel op😇

2. Is het toegestaan om als consument categorie F2 vuurwerk, met ADR classificatie 1.3G, uit Duitsland naar Nederland te brengen, mits dit vuurwerk voldoet aan de Nederlandse eisen?
Conform het Vwb artikel 2.3.2 lid 2 is het voor consumenten toegestaan om consumentenvuurwerk F2 tijdens de verkoopdagen in bezit te hebben. Consumentenvuurwerk F2 kan een ADR-Classificatie 1.3G hebben. De ADR-Classificatie is alleen van toepassing voor het bedrijfsmatig transport van (consumenten)vuurwerk. De consument is vrijgesteld van de ADR regelgeving. Echter blijft dat de consument tijdens de verkoopdagen maximaal 25 kg. consumentenvuurwerk F2 in bezit mag hebben.

Let op: dit 1.3G vuurwerk moet wel voldoen aan de in Nederland geldende wet- en regelgeving. Zie regeling aanwijzing consumentenvuurwerk (RAC)

Back
Bovenaan