Verbod op gaasverpakkingen per 1 oktober 2025

Is het een idee om nu wel in de beschrijving van de producttopics kooi ja/nee/onduidelijk toe te voegen? Evt met ‘vanaf 2025 kooiloos’.

Het ‘nadeel’ van kooiloze producten tov importeurs is nu ook 180 graden gedraaid.

Dit om elkaar in te lichten voor toekomstige bestellingen om teleurstellingen te voorkomen.. Denk namelijk niet dat elke shop om de hoek dit 123 heeft doorgevoerd.

Begrijpelijk dat dit niet bekend is bij elk product, maar ieders input kan helpen.

Is het een idee om nu wel in de beschrijving van de producttopics kooi ja/nee/onduidelijk toe te voegen? Evt met ‘vanaf 2025 kooiloos’.

Het ‘nadeel’ van kooiloze producten tov importeurs is nu ook 180 graden gedraaid.

Dit om elkaar in te lichten voor toekomstige bestellingen om teleurstellingen te voorkomen.. Denk namelijk niet dat elke shop om de hoek dit 123 heeft doorgevoerd.

Begrijpelijk dat dit niet bekend is bij elk product, maar ieders input kan helpen.
Ik denk niet dat er nog winkels zijn die het überhaupt aan gaan bieden, dus die twijfel is er dan ook niet meer.

Is er wel een winkel die het doet (en van plan is uit te leveren) en men krijgt er hier lucht van, wordt het vliegen op stroop. Teveel reuring, vergrootglas > end of story voor de winkel.

Triest.

Hoe kom ik erachter welke producten er in een kooi zitten?

Dan kan ik voor mezelf inschatten wat ik evt niet geleverd al krijgen.

Nou, daar gaat ongeveel de helft van de collectie zo het putje in. Iemand enige info wanneer hier meer over naar buiten komt? Voor veel dealers en importeurs zal dit toch een gigantische kapitaalvernietiging en administratieve crisis betekenen die niet zomaar teweeg kan worden gebracht?

Hey iedereen, haal diep adem en relax even: Winkels hebben bij mijn weten altijd 2 bunkers: één voor de ongeopende, grote voorraad en één voor de items die al uitgepakt zijn. Winkels hebben dus tot 1 oktober 2025 de tijd om alle gekooide items te ‘ontkooien’ en vervolgens netjes in de uitpakbunker te plaatsen.

Je zit alleen met de maximale hoeveelheid gewicht. En daar kan het wel gaan knellen natuurlijk.

Hey iedereen, haal diep adem en relax even: Winkels hebben bij mijn weten altijd 2 bunkers: één voor de ongeopende, grote voorraad en één voor de items die al uitgepakt zijn. Winkels hebben dus tot 1 oktober 2025 de tijd om alle gekooide items te ‘ontkooien’ en vervolgens netjes in de uitpakbunker te plaatsen.

Je zit alleen met de maximale hoeveelheid gewicht. En daar kan het wel gaan knellen natuurlijk.
Correct, en afhankelijk van het bevoegd gezag hoe streng die zijn.

Dat gaat denk ik niet lukken, los van het gewicht zal er weinig ruimte zijn om alles in een uitpakbunker te zetten toch?

Dat gaat denk ik niet lukken, los van het gewicht zal er weinig ruimte zijn om alles in een uitpakbunker te zetten toch?
Ik kan alleen over onze uitpakbunker praten, maar wij hebben bunkers van exact dezelfde afmetingen (voorraad en uitpak).. dat verschilt denk ik per winkel.

Niet correct, het verbod gaat niet gelden voor de gaasverpakking zelf (deze wordt via het besluit Activiteiten Leefomgeving per 2026 ook verboden) maar voor "vuurwerk wat door middel van een gaasverpakking afgeschaald is van 1.3g naar 1.4g."

Er zal geen uitloop komen...

Conclusie, alles wat in een kooi vervoerd is mag niet meer verkocht of opgeslagen worden.

Bron: Provincie en Omgevingsdienst.

Niet correct, het verbod gaat niet gelden voor de gaasverpakking zelf (deze wordt via het besluit Activiteiten Leefomgeving per 2026 ook verboden) maar voor "vuurwerk wat door middel van een gaasverpakking afgeschaald is van 1.3g naar 1.4g."

Er zal geen uitloop komen...

Conclusie, alles wat in een kooi vervoerd is mag niet meer verkocht of opgeslagen worden.

Bron: Provincie en Omgevingsdienst.
En puur theoretisch: het ontkooien van alles wat nu in kooi zit zou zeker geen optie zijn om "stiekem" dit verbod te omzeilen?

Ik kan alleen over onze uitpakbunker praten, maar wij hebben bunkers van exact dezelfde afmetingen (voorraad en uitpak).. dat verschilt denk ik per winkel.
De “uitpakbunker” is toch ook de bunker waar je je losse uitgepakte cake’s heb staan? Hoe ga je makkelijk orders pakken als je die bunker vol heb staan met compounds?

Laatst bewerkt:
  • Like
Waarderingen: Dors
En puur theoretisch: het ontkooien van alles wat nu in kooi zit zou zeker geen optie zijn om "stiekem" dit verbod te omzeilen?

Kijk even naar de sancties die ze opleggen bij bijvoorbeeld Vuurwerkstore Holten als ze iets verkeerds aantreffen… dat wil je echt niet. Dit is het laatste jaar, dus niemand zal een serieus risico willen nemen.

De “uitpakbunker” is toch ook de bunker waar je je losse cake’s heb staan? Hoe ga je makkelijk orders pakken als je die bunker vol heb staan met compounds?

Er zijn maar weinig serieus grote winkel opslagen in NL. De meeste hebben 10-20ton bunkers (uitpak/verpakt) , de verdeling voor de losse uitpakbunker is meestal 2-5ton.
Hier kun je nooit alle gekooide artikelen bewaren voor 3 hele dagen. (Want ze mogen ook niet meer bij de importeur liggen, dus geen aanvoer)

Nou, mooi kloten. Ik heb volgens mij niet veel kooiproducten besteld, maar toch wel een paar toppertjes. Duimen dat de toko's logistiek nog een en ander slim geregeld krijgen (ga d'r maar aan staan...) en/of de lokale keuringsfiguurtjes wat coulant willen zijn qua huidige voorraad ter plekke. Voorraden van de importeurs komen hier dus niet nieuw geleverd, gaat bij de buren verschijnen. Dus mss dat men kan regelen daar wat af te halen...? Ondernemers zijn gelukkig creatief.

Ik kan me voorstellen dat winkeliers het zekere voor het onzekere gaan nemen en alle kooiartikelen (incl. uitgepakte) laten afvoeren. Te veel financieel risico en kans op chaos zo in het laatste jaar met hoogstwaarschijnlijk sowieso al een recorddrukte. Dan is er ten minste ook duidelijkheid voor ons als klant en sta je niet voor verrassingen bij het afhalen. Ik stel liever zelf (ruim) van te voren een kooiloze collectie samen dan dat ik tijdens de afhaaldagen allerlei vervangers moet gaan kiezen (tegen decemberprijzen).

Laatst bewerkt:
Back
Bovenaan