Verbod op babypijltjes en Romeinse kaarsen

Hetzelfde kun je je nu afvragen over de Romeinse Kaarsen. Of eigenlijk ook niet want ik weet niet beter dan dat GEEN ENKELE Romeinse Kaars meer is toegestaan omdat deze sinds 01-01 jl. verboden zijn in NL. Dus ook niet een combinatie van Romeinse Kaarsen zoals de Bazooka (Rubro) en de Hypnose (Vuurwerkmania). Maar ik zie deze op dit moment toch bij verschillende winkels in de uitverkoop op hun webshop staan. Die zijn in feite verboden en dus illegaal vuurwerk aan het verkopen...

Ik heb het al eens eerder gevraagd maar bij mijn weten geen antwoord gehad.
Die vijf tot 8 schots (of hoeveel schoten het ook moge zijn) dikke romeinse kaarsen van o.a. Broekhoff en Wolff mogen ook niet meer?

Ik heb het over die dingen zoals de Special Edition Magnum Candles van Schuurmans (tegenwoordig Vulcan)?

Volgens mij wordt dat tegenwoordig gewoon gecategoriseerd/gekeurd als multishot cake.

Het doel is ook niet het verboden maken van het effect (er zijn zat pearl cakes of fluit batterijen), maar het terug dringen van vuurwerk dat veel letsel veroorzaakt omdat het uitnodigt om in de hand te nemen of richting een andere persoon te richten. Een fluitpijltje of kaars voelt zeer onschuldig aan, is goedkoop en kocht je ook nog eens in bulk.

Het lijkt me dan ook erg stug dat de dikke kaarsen, zoals de Bazooka e.d. ook verboden worden, gezien deze qua omvang al genoeg moeten afschrikken om deze in de hand te nemen.

Ik heb het al eens eerder gevraagd maar bij mijn weten geen antwoord gehad.
Die vijf tot 8 schots (of hoeveel schoten het ook moge zijn) dikke romeinse kaarsen van o.a. Broekhoff en Wolff mogen ook niet meer?

Ik heb het over die dingen zoals de Special Edition Magnum Candles van Schuurmans (tegenwoordig Vulcan)?

Alle Romeinse Kaarsen zijn sinds 01-01 jl. verboden dus ook die. Keuren als multishot cake zoals Arahon suggereert heeft geen zin met een Romeinse Kaars, hoe groot of klein ook, voorwaarde van die keuring is immers dat de cake zelfstandig, rechtstandig en vrij moet blijven staan tijdens het afsteken en bijv. dus niet om mag vallen. Dat gaat niet met een Romeinse Kaars.

Nou ja, De Bazooka e.d. steek je met een steker in de grond. De reden dat ik hierover twijfel is omdat deze nog steeds gewoon wordt verkocht. Of zwerft deze wellicht in grijs gebied gezien de steker? Gezien de kaars hierdoor wel zelfstandig blijft staan.

hier verkocht een winkel ook nog romiense kaarsen in de buurt maar dan in een pakket omdat de pakketen waar er enkele inzitten wel zouden mogne. Maar ze ze niet los zouden mogen verkopen.

Daarom ook mijn eerdere reactie. Tot 01-01 jl. mochten dikkere Romeinse Kaarsen (8mm+) zoals de Bazooka, Hypnose en losse kaarsen in een pakket nog, maar sinds 01-01 jl. niet meer. Deze artikelen zijn nu officieel bij wet verboden en heeft het dus ook geen zin meer ze te verkopen/kopen want vanaf juli mag je ze niet eens meer in je bunker hebben liggen. Laat staan straks eind december meegeven aan klanten.

Nou ja, De Bazooka e.d. steek je met een steker in de grond. De reden dat ik hierover twijfel is omdat deze nog steeds gewoon wordt verkocht. Of zwerft deze wellicht in grijs gebied gezien de steker? Gezien de kaars hierdoor wel zelfstandig blijft staan.

Het is geen grijs gebied want het is duidelijk, voor een importeur althans, terug te vinden. Een consument kan het ook terugvinden op het etiket van het desbetreffende artikel tot welk 'type' het behoort. Als het typecertificaat (module-B) aangeeft dat het een Roman Candle/Romeinse kaars is, dan is het verboden. De NoBo bepaald dus het 'type' vuurwerk (dit in het kader van de CE). De NoBo is gehouden aan de toepasselijke norm 15947

Afgelopen jaarwisseling mochten Romeinse kaarsen met een diameter <8mm NIET meer LOS worden verkocht, alleen nog in pakketvorm. @Fernando93, dat is ook waarom jij nog wel Romeinse kaarsen zag liggen bij de winkel in jouw buurt. Deze mochten dus nog gewoon worden verkocht, maar dan alleen in een pakketvorm dat vanuit de importeur werd geleverd. Zelf samengesteld door een winkelier mocht dus niet! Romeinse kaarsen >8mm mochten WEL los worden verkocht en ook in pakketvorm.

En hoe zit het dan met die Caferatta Showtime mijnen? Die dingen schieten maar 1x maar hebben in zekere zin wel de vorm van een romeinse kaars. Een single shot heeft meestal een voet(je).

Als ik zo vrij mag zijn om te vermelden... Ik denk mensen wat voorzichtiger mogen zijn in hun het poneren van hun stellingen. Zeker als je zelf een winkel runt. Niet zo heel netjes als je winkeliers in bedekte termen beticht van illegale praktijken als je niet exact weet hoe de vork in de steel zit.

De Hypnose en Bazooka zijn geen sec Romeinse Kaarsen. Zijn combinatie artikelen en mogen dus gewoon verkocht worden.

Laatst bewerkt:
Als ik zo vrij mag zijn om te vermelden... Ik denk mensen wat voorzichtiger mogen zijn in hun het poneren van hun stellingen. Zeker als je zelf een winkel runt. Niet zo heel netjes als je winkeliers in bedekte termen beticht van illegale praktijken als je niet exact weet hoe de vork in de steel zit.

De Hypnose en Bazooka zijn geen sec Romeinse Kaarsen. Zijn combinatie artikelen en mogen dus gewoon verkocht worden.

Dat is allerminst mijn bedoeling!! Ik heb geen kwade bedoelingen richting andere winkeliers. Ik reageer als gizmo75 en dus als mijzelf en niet als winkelier o.i.d. Ik wil er juist voor zorgen dat wij met z'n allen, dus én liefhebbers én winkeliers, straks niet met de gebakken peren zitten omdat we denken dat de vork anders in de steel zit. Als het inderdaad zo is wat jij zegt dan hebben we de duidelijkheid die we zoeken en hoeven we ons dan geen zorgen te maken.

Inmiddels hebben verschillende importeurs mailingen uitgestuurd aan de winkeliers met het verzoek om aan te geven hoeveel Romeinse Kaarsen en pakketten met Romeinse Kaarsen de winkels nog in de bunkers hebben liggen:

"Naar aanleiding van het verbod op Romeinse Kaarsen in Nederland moeten alle Romeinse Kaarsen vóór 01-06-2016 afgevoerd zijn. Dit geldt voor alle Romeinse Kaarsen, zowel klein als groot kaliber. En ook Romeinse Kaarsen die in assortimenten zitten. Na 01-06-2016 worden Romeinse kaarsen beschouwd als professioneel vuurwerk, hetgeen betekent dat opslag ervan in uw en onze bunkers niet meer is toegestaan...

...Wij willen u er wel op wijzen dat u strafbaar bent indien u na 01-06-2016 nog Romeinse Kaarsen in uw bezit heeft en dat u dan zelf dient te zorgen voor afvoer en vernietiging van de Romeinse Kaarsen, volgens de eisen van de overheid."

Dit betekent dat ook voor particulieren geldt dat het in bezit zijn van Romeinse Kaarsen na 01-06-2016 betekent dat je strafbaar bent...

nee was het maar een grap(daar kan je dan nog over twisten lol)maar ik vind het te triest voor woorden prof tjonge wat een drama.

En als je babypijltjes wil schieten bij een show, een veiligheidsafstand van 125 tot 200 meter! :p

De hypocrisie in de vuurwerk wereld ten top er is niks mis met babypijlen of kaarsen wat is het gevaar dan? Ik heb het niet over de foute misleidende info maar over de echte reden de gebruiker. Waarom de wereld omdraaien en de misbruiker met rust laten om dan maar het relatief onschuldige vuurwerk aan te pakken.

Het is inderdaad niet het vuurwerk maar de gebruiker die het risico veroorzaakt. Ik begrijp de redenering (er gebeuren nu eenmaal veel ongelukken wegens ondeugdelijk gebruik), maar het verbod is betuttelend. Gewoon niet meer aan jeugd verkopen en ook niet meer in grote kwantiteiten. 144 pijltjes nodigen uit om er mee te gaan klooien en heb me er vroeger ook schuldig aan gemaakt (dan heb ik het over alles maar op een hoop gooien). Het probleem is dat het té goedkoop is.

Maar toch, de vraag is vooral, wie gaat ze eigenlijk missen? Babypijltjes zijn leuk voor de jeugd, maar er zijn genoeg alternatieven beschikbaar op het gebied van pijlen, en niet in enorme kwantiteiten worden verkocht. Want kwaliteit waren die babypijltjes natuurlijk niet, er is veel leuker vuurwerk te koop.

Ook Romeinse kaarsen ga ik niet missen, maar dat is vooral vanwege het feit dat het effect niet verdwijnt. Zo had ik afgelopen nieuwjaar Wolff's Dark Dragon. In principe niets meer dan een bundel kaarsen die in rap tempo de lucht in schieten met 600 shots. Veel leuker dan 60 10 shots kaarsen 1 voor 1. Tevens zijn genoeg parel cakes op de markt.

Als er dan toch iets afgepakt moet worden, dan mogen ze van mij de babypijltjes en romeinse kaarsen hebben.

Het is inderdaad niet het vuurwerk maar de gebruiker die het risico veroorzaakt. Ik begrijp de redenering (er gebeuren nu eenmaal veel ongelukken wegens ondeugdelijk gebruik), maar het verbod is betuttelend. Gewoon niet meer aan jeugd verkopen en ook niet meer in grote kwantiteiten. 144 pijltjes nodigen uit om er mee te gaan klooien en heb me er vroeger ook schuldig aan gemaakt (dan heb ik het over alles maar op een hoop gooien). Het probleem is dat het té goedkoop is.

Maar toch, de vraag is vooral, wie gaat ze eigenlijk missen? Babypijltjes zijn leuk voor de jeugd, maar er zijn genoeg alternatieven beschikbaar op het gebied van pijlen, en niet in enorme kwantiteiten worden verkocht. Want kwaliteit waren die babypijltjes natuurlijk niet, er is veel leuker vuurwerk te koop.

Ook Romeinse kaarsen ga ik niet missen, maar dat is vooral vanwege het feit dat het effect niet verdwijnt. Zo had ik afgelopen nieuwjaar Wolff's Dark Dragon. In principe niets meer dan een bundel kaarsen die in rap tempo de lucht in schieten met 600 shots. Veel leuker dan 60 10 shots kaarsen 1 voor 1. Tevens zijn genoeg parel cakes op de markt.

Als er dan toch iets afgepakt moet worden, dan mogen ze van mij de babypijltjes en romeinse kaarsen hebben.
Het is ook een beetje uit jeugdsentiment maar het uitkleden van het vuurwerk aanbod is toch iets wat mij irriteert. Tja jij hebt wel weer een punt wat betreft het stoken van baby pijlen als volwassenen dat zie ik mijzelf ook niet meer doen(vooral na afschaf van de 10 uur regel)trouwens zijn er tussen maat pijlen zat voor in de vooravond .

Back
Bovenaan