veiligheid & techniek

Ik sluit mij helemaal aan bij wat Donald zegt: eindelijk eens een discussie waarbij men elkaar niet direct naar de haren vliegt.
Een discussie die de leden ook nog eens een keer interessante informatie verschaft over het reilen en zeilen bij de vuurwerkshows in Belgie
Want de meeste leden hier op dit forum zien alleen maar films, achtergronden kennen wij niet.

Ik ben het wel een beetje eens met DS. Ik vind het een zeer leuke discussie om te lezen maar uiteindelijk is het een politiek steekpunt. Als alles een beetje bij wet is geregeld heeft men richtlijnen waaraan de bedrijven zich moeten houden. Nu is het een beetje een discussie tussen de bedrijven onderling. Maar ik heb nog nergens gelezen dat een bedrijf een departement of provincie heeft ingeschakkeld om over de veiligheid te discussieren. Waarom niet??? Regels belemmeren vaak een goede bedrijfsvoering. Is het dan ook een beetje eigenbelang dat men er wel over praat maar dat niemand een stap durft te zetten in de richting van wettelijke/juridische rechtsgang???

geloof me silver Palm er wordt genoeg overleg en discussie gevoerd tussen de bedrijven en de overheid. Hier staan de provincies overigens buiten (het is god zei dank geen Nederland) Er is op dit gebied maar één instantie en dat is de federale overheid. En 9 van de 10 keer is dat met de Dienst der Springstoffen die hier over gaat.

De regels die men uit de pyrotechnische branche graag wil. Zijn regels die duidelijkheid scheppen ten aanzien van (veiligere\grotere) veiligheids afstanden. Eisen ten aanzien van wat bedrijven nu eigenlijk moeten hebben. Een vergunningen of licentie systeem voor de erkenning van bedrijven. Dit alles ook om de zogenaamde cowboys uit de branche te weren.

Het is inderdaad zoals Red Baron zegt,

er word al jaren overleg gepleegd maar in het Belgie is het nog steeds zo dat het ministerie van economische zaken, dienst springstoffen opgedeeld is in twee, nl controle en verguningen

zij kunnen geen nieuwe wetten maken, dit moet via de minister deze moet dan weer passeren via kamer en senaat, en zoals jullie al weten hebben we eigenlijk al bijna drie jaar geen federale regering meer, dus zullen er ook geen nieuwe wetten gemaakt worden....

een erkenning en duidelijkheid over de veiligheidsafstanden zou mooi zijn, maar niet zo eenvoudig. Nl certificering? Wie zou er moeten instaan om mensen te kunnen certificeren? moeten we les gaan volgen, zoals in nederland, waar ik dikwijls in het lachten ben uitgebarsten omdat de lesgever bvb geen watervallen kende, etc?

we moeten er zeker rekening mee houden dat er met nieuwe veiligheidsafstanden, ongeveer 40 % van de evenementen gaan verdwijnen, bijna elk vuurwerk aan de kust kan bij hoog water niet aan afstanden voldoen bvb

maar we zullen zien er is in de nabije toekomst overleg gepland en zien dan wat eruit komt

joeri

Schitterend dat er een discussie opgestart is aangaande de veiligheid.
Wat ik persoonlijk ondervind (als niet vuurwerkbedrijf) is dat organisatoren die evenementen, waaronder vuurwerken, organiseren vaak niets afweten van vuurwerk. Ze vergeten dat het nog steeds om springstoffen gaat, kennen geen enkel effect of shell en weten niets af van welk effect welke fall out geeft. Met andere woorden een goede verkoper met mooie praatjes en beloftes kan je aansmeren wat hij wil.
Dat is één van de redenen waardoor bedrijven die al eens 'afwijken' van veiligheidsafstanden makkelijk vuurwerken binnenhalen die op onveilige locaties afgestoken worden.
In feite zo het bijna een noodzaak zijn dat er bij elke organisatie (stadbesturen, feestcommissies, evenementenbureaus, e.d.) minstens één persoon in de commissie/organisatie zit die wél op de hoogte is van vuurwerk. Misschien zou het dan beter opvallen dat bepaalde bedrijven het niet zo nauw nemen met de veiligheid om toch maar het vuurwerk binnen te rijven.
Zolang er geen duidelijke wetgeving bestaat aangaande veiligheidsafstanden zal dat probleem zich blijven stellen. Tenzij organisatoren geïnformeerd worden over de veiligheidsnormen die dienen in acht genomen te worden (ook zonder wettelijke reglementeringen) of dat vuurwerkbedrijven fair zijn i.p.v als piraten de markt af te schuimen om zo veel mogelijk vuurwerken binnen te rijven.

Ik heb in een ander forum reeds vermeld dat ik zelf (als hobby) ook in de branche van het organiseren van evenementen (waaronder vuurwerken) zit.
Er wordt op dit forum vaak opgemerkt dat budgetten verminderen en dat bij kleine bedragen wat ‘artistieke vrijheid’ nodig is.
Wij hebben echter onze budgetten opgetrokken i.p.v. afgebouwd en zijn van 1 naar 2 vuurwerken van elk 15 minuten gegaan, beide voor een redelijk budget dat veel hoger ligt dan de 1.500 € waarvan hier sprake is. Pyromusicals vragen we nooit.

Wat veiligheid betreft kan ik garanderen dat ik de laatste 10 jaar al wat meegemaakt hebt.
Ondanks het feit dat er opgemerkt werd geen namen te noemen kan ik toch niet nalaten om een paar vuurwerkmakers even met hun uitspraken te confronteren. Het gaat hier immers niet om het 'afbreken' van concurrenten, maar om duidelijk te maken (als opdrachtgever) dat sommige firma's niet altijd doen wat mogelijk is om de veiligheid zo optimaal mogelijk te maken zoals ze wél beweren.

Om te beginnen toch even vermelden dat de locatie waarover ik spreek zéér ongunstig is.
De afstand (frontaal) tot het publiek bedraagt amper 36 meter als de zijkanten van de locatie afgesloten zijn en het publiek zijdelings geen plaats kan nemen. De maximumafstand bedraagt 48 meter.
Hou er eveneens rekening mee dat wegens andere evenementen die op dat moment plaatsvinden tijdens het zomervuurwerk het publiek langs geen kanten weg kan als er iets zou fout lopen.

Wat heb ik de laatste 10 jaar zien gebeuren met firma's die ik hier wél bij naam ga noemen gewoon om aan te tonen dat wat ze op het forum beweren bij de enen wel en bij anderen niet altijd met de realiteit overeenstemt volgt hieronder.
We beginnen met Must Fireworks.
Must Fireworks vond het niet nodig dat de zijkanten van de locatie afgesloten werden (publiek stond dan op 2 meter van de cakeboxen. Verder gebruikten ze (de op dit forum reeds aangehaalde) houten rekjes met oogvijzen erin waarin gewone vuurpijlen (Vulcan) zaten en verder nog heel wat Roman Candles, whisters, fishes, e.d. Mortieren (in houten rekken te vergelijken met een bierbak) voor de salutes en de finale.
Door de fall out van de cakes en de sterren van de Roman Candles én de korte afstand van het publiek (zijdelings) waren er heel wat schadeclaims. Diegenen die frontaal stonden ontsnapten er ook niet aan want hier heel wat oogletsels en andere kwetsuren door de houten stokken van de vuurpijlen die als projectielen uit de lucht regenden. Je diende meer de houten stokken in de gaten te houden dan naar het vuurwerk zelf te kijken.
Veiligheid zo goed mogelijk gerespecteerd? Ik denk het niet. Dus Must ging er uit.
Dan kwam CBF.
Totaal anders. Zijkanten moesten afgesloten worden, voor de eerste keer in de geschiedenis diende de brandweer een voorraad zandzakjes te leveren. Mortiers in veilige rekken (vastgezet) én weg gericht van het publiek. Kalibers en effecten werden aangepast aan de zéér moeilijke locatie.
Resultaat: schitterend vuurwerk en géén schadeclaims.
De concurrentie kwam opdagen en kon hetzelfde vuurwerk voor een goedkopere prijs leveren.
Dus kwam (vader) Vangelabeek aan de beurt.
Op onze duidelijke vraag of de zijkanten dienden afgesloten te worden was het antwoord neen. Cakes werden langs die zijkanten opgesteld op 2 meter van het publiek. Zandzakjes waren nergens voor nodig. Mortiers recht naar boven gericht, niet van het publiek weg.
Resultaat: mooi vuurwerk, veel fall out in het publiek én op terrasluifels en opnieuw schadeclaims.
Hier dien ik ook nog even terug te komen op de plakband die vermeld werd in een reactie. Ja hoor ook die werd gebruikt om de ‘Roman Candles’ (buisjes van een vinger dik met 10 shots) met 3 aan mekaar geplakt op te stellen. Je kent ze wel, die Roman Candles die je op het einde van het jaar op elke straathoek in een winkel kunt kopen. Trouwens voor een zeer dure prijs (bedrag tussen 2.500 en 3.000 euro) werden consumentencakes gebruikt. Maar ja, dat zal de artistieke vrijheid voor een vuurwerk van 15 minuten zijn vermoed ik.
Na het zien welk materiaal gebruikt werd en de schadeclaims: exit Vangelabeek.
Ik ging op zoek naar een ander bedrijf en toen kwam Hendrickx en Lefebre een kijkje nemen.
Marc Lefebre weigerde op die locatie een vuurwerk af te vuren.
Dus met hangende pootjes terug naar CBF en... opnieuw veilige, schitterende vuurwerken met opnieuw de kalibers en effecten aangepast aan de beperkte mogelijkheden van de moeilijke locatie.
Resultaat: opnieuw schitterende vuurwerken zonder problemen.
Slecht één keer wat fall out in het publiek doordat de wind alles richting publiek joeg zelfs al stonden de afvuurbuizen maximaal naar achteren gericht weg van het publiek met één schadeclaim die door de persoon zelf terug ingetrokken werd.
Dit jaar door een super opdringerige verkoopstechniek bij mijn collega’s, te vergelijken met Jehova’s getuigen die aan je voordeur zelf komen aanbellen, wordt het Heytens-Deriemacker. Die firma vind het een perfecte locatie.
Dat belooft! Dus... afwachten hoeveel schadeclaims nu gaan binnen lopen.
Volgend jaar: hopelijk opnieuw CBF.

Zo vrienden op het forum tot hier mijn bevindingen als klant/organisator aangaande de veiligheid toegepast in de realiteit.
Letterlijk mijn persoonlijke bevindingen vermits ik steeds aanwezig ben bij de opstelling van het vuurwerk en dus duidelijk zie wat er gebruikt wordt (professioneel of consumenten) en hoe het opgesteld wordt (mét of zonder zandzakjes, rekening houdend met de richting naar of weg van publiek, enz.) Komt er nog bij dat ik zelf (door interesse of misschien juister gezegd ‘passie’ toch héél wat afweet van vuurwerk in tegenstelling tot de meeste van mijn collega’s organisatoren.

Het valt me als niet-vuurwerkmaker steeds op dat als je consumentenvuurwerk koopt er steeds een veiligheidsafstand vermeld wordt op de verpakking. Dat zal naar mijn mening bij professioneel vuurwerk niet anders zijn.
Indien dit er niet zou opstaan (of alleen in het Chinees) dan verwacht je toch van een professional dat die zo professioneel is te weten welke afstand dient gerespecteerd te worden bij dat specifiek soort bom/cake.
Als op de verpakking van een consumentencake 50 m als minimumafstand vermeld staat en je hebt maar 36 meter afstand, dan is het niet meer dan logisch dat de gebruikte bommen en effecten aangepast worden aan die beperkte afstand, wat CBF daadwerkelijk ook doet.

Het wordt dus hoog tijd dat er wel degelijk een wettelijke regeling komt aangaande de veiligheidsafstanden tot het publiek.
Ook de veiligheid van het (voornamelijk Chinees) materiaal zou aan strenge(re) normen onderworpen moeten worden.
Opslag dient aan hoge eisen te voldoen.
Organisatoren dienen beter geïnformeerd te worden aangaande vuurwerk en de gevaren ervan.
Ook zou het een verplichting moeten worden dat ALLE vuurwerken elektronisch afgevuurd worden want ik zie nog regelmatig dat, andere vuurwerkmakers dan de hoger genoemde, nog steeds met de hand het vuurwerk aansteken. Onbegrijpelijk gewoon.

Indien de vraag zou rijzen waarom ik als niet-vuurwerkmaker de vraag van de vuurwerkmakers om een wettelijke regeling zo sterk ondersteun dan geef ik reeds bij voorbaat het antwoord.
Ik heb namelijk zelf een paar vuurwerkongelukken meegemaakt.
Ik heb gezien wat er fout kan gaan en explosieven zijn nooit 100% veilig.
Ik ben ooit in mijn kindertijd verbrand geweest aan het hoofd door de fall out wegens een te korte afstand tot het publiek. Ik heb op de waterfeesten in Overmere de ‘Superbom’ van Must Fireworks meegemaakt (opgesteld op 3 m tussen het publiek) die na het afvuren geen hoogte maakte en als een brandend projectiel op een vrouw haar rug viel met ernstige brandwonden als gevolg. Die bom werd dan snel door de omstaanders in het water geschopt. Wat als op dat moment die bom afgaat? Je mag er niet aan denken.
Tijdens dezelfde show van Must begon het vuurwerk met Bengaals vuur. Mooi rond het meer, behalve.... als zo’n vuurpot op 50 cm pal achter je rug staat en plots ontbrandt waarbij een medewerker van het rode kruis die achter me stond zélf achteruit moest springen zodat zijn broek niet in brand vloog.
Ik heb in een naburige gemeente heb ik jaren geleden een bom weten ontploffen in een stalen mortierbuis en... nee Joeri, die buis ‘verboog’ niet, die spatte uit mekaar met als gevolg: een kind kreeg een stuk staal in de borst net naast het hart.

Het zal met de dingen die ik aanhaal inmiddels ook duidelijker geworden zijn waarom ik in een andere topic blijf stellen dat CBF en Hendickx voor mij persoonlijk allebei n°1 bedrijven zijn in België.
Die bedrijven stellen veiligheid als prioriteit, en uit persoonlijke ervaring weet ik dat CBF schitterende shows geeft mét aangepaste effecten en bommen (van zeer goede kwaliteit) op zéér moeilijke locaties terwijl de veiligheid nooit in het gedrang komt.

Alle ongelukken kunnen niet vermeden worden en materiaalfouten zijn nooit uitgesloten (Gent Watersportbaan Hendrickx 2006) maar als dan ook nog door de vuurwerkbedrijven het vuurwerk tussen het publiek opgesteld wordt (Must op Overmere Donk) of ondanks de duidelijke vraag van de organisatie geen toeschouwers te laten plaatsnemen en zandzakjes gebruiken helemaal niet nodig zijn, als er goedkoop Chinees spul gebruikt wordt..... dan is het een wonder dat er nog geen zeer ernstige ongevallen gebeurd zijn.

Dus vrienden, ik zou persoonlijk nog een stap verder durven gaan en stellen dat er niet alleen de noodzaak bestaat voor een wettelijke reglementering aangaande de veiligheidsafstanden maar dat er eveneens een keurmerk, een label zou toegekend moeten worden aan de vuurwerkbedrijven.
Het zou goed zijn als de dienst springstoffen eens wat meer controle uitoefende bij de opstelling van vuurwerken rekening houdende met de kwaliteit van de gebruikte materialen en de veiligheidsmaatregelen die het vuurwerkbedrijf zelf neemt op de locatie. Wordt dat door de bedrijven met de voeten getreden, dat gewoon de vergunning een tijd intrekken, of het label afnemen. Dit zou de cowboys in de vuurwerkbranche wel ontmaskeren.
Je kunt het vergelijken met een verkeersovertreding waarbij het rijbewijs ingetrokken wordt.
Als dergelijke maatregelen van overheidswege genomen zouden worden dan zouden firma’s niet snel meer zeggen dat het ‘een uitstekende locatie is’ om een vuurwerk binnen te halen terwijl de locatie totaal niet geschikt is. En dan zouden organisatoren wel met betere locaties op de proppen komen.

Hopelijk moet er geen ramp gebeuren zoals in Enschede vooraleer er maatregelen getroffen worden van overheidswege.

Vuurwerkmakers op dit forum ik kan alleen maar besluiten door te zeggen: “Zet door! Dring er bij de overheid op aan dat er een (uitgebreide) reglementering komt.” Succes!

Beste,

Als ik goed begrijp weet ik over welke locatie je het hebt. Je vind ze zelf zeer ongeschikt voor vuurwerk, maar toch organiseer je er al tien jaar het vuurwerk, redelijk dubbelzinnig toch? Geen enkel bedryf kan op deze locatie veilig afsteken, zelfs cbf niet dus hoppelijk snel een wetgeving zodat we deze locaties niet meer krijgen, toch? Want daar is toch waar we naar streven, allemaal

En inderdaad, in de begin jaren hebben we moeten knokken en werden er beslissingen genomen waarvan ik nu denk, inderdaad het is er mischien over. Maar als je ook eerlijk bent zie je dat er bij ons veel veranderd is, zowel naar veiligheid en kwaliteit, maar ik begrijp ook dat je nooit fan v an ons zal worden dat is je volste recht. Alleen lijkt het hier meer een poging om ons in diskrediet te brengen dan iets anders, hier ga ik ook niet op in, mijn meer dan 200 klanten zyn tevreden en soms gaat er wel eens iets naar de collegas maar komen er ook vele nieuwe
En ja we worden meermaals per jaar gecontroleerd door springstoffen en al onze import wordt gecontroleerd met certificaten en dergelijke.
Goedkoop chinees materiaal gebruiken we ook al lang niet meer, maar enkel kwaliteits materiaal, dat is je waarschijnlijk ontgaan.

Ik heb nooit beweerd dat cbf of wie dan ook slecht is, maar het valt me wel op als je veel in de picture staat word je geviseerd
Gelukkig werken wij nauw samen net de nodige instanties om elk vuurwerk zo veilig mogelijk te laten verklopen

En ja in mini europa kiest de uitbater. Voor dit systeem en staat het vuurwerk tegenwoordig beter afgeschermd, ga hier ook niet meer op reaggeren want er bijven klappen uitgedeeld worden richting bedryven en ik denk niet dat dit de bedoeling was van dit topic

Joeri

@sorceryinthesky

Interessant stuk maar 1 ding begrijp ik niet goed. Je pleit ervoor dat ALLE vuurwerk elektronisch wordt ontstoken. Als leek begrijp ik niet wat hier veiliger aan is. Uiteraard is het veiliger voor degene die het vuurwerk ontsteekt en deze minder risico loopt. Maar heeft het ook nog een andere voordelen (voor het publiek)? Of is het puur om het menselijk falen uit te sluiten. Ik ben benieuwd naar antwoorden.

Dag Joeri,

Het is niet mijn bedoeling om jullie in diskrediet te brengen. Ik geef trouwens ook het feitenrelaas i.v.m. Must Fireworks.
Het gaat hier om veiligheid (waar deze topic over gaat) en dat was, zoals vermeld, ver te zoeken zeker als een vuurwerkmaker (ook Must) het niet nodig vind om een gedeelte af te sluiten voor het publiek terwijl de cakes dan op amper 2 m afstand staan.
CBF was tot nu toe de enige die veiligheidseisen stelde. Indien die niet nageleefd werden ging het vuurwerk gewoon niet door.
Het is me echter een genoegen te vernemen dat je erkent dat vroeger beslissingen genomen werden die misschien 'ervover' waren maar vooral dat daar nu een positieve evolutie in gekomen is.
Dat je al lang geen goedkoop Chinees materiaal meer gebruikt (al geef je zo wel toe dat dit vroeger blijkbaar wel het geval was) en dat de kwaliteit de laatste jaren verbeterde kan ook alleen maar toejuichen want ook dat komt veiligheid ten goede. Maar zoals je zelf zegt een fan zal ik niet echt worden vermits ik naar het totaalconcept inclusief veiligheid kijk.

Wat de 'dubbelzinnige' houding betreffende de locatie betreft heb ik intussen een nieuwe locatie gevonden op een steenworp afstand waar het publiek minimum 98 m van het vuurwerk af staat. Alleen dient er nog wat onderhandelt te worden aangaande die locatie. Dus heel ondubbelzinnig probeer ik ook mijn steentje bij te dragen wat het verhogen van de veiligheid betreft en, zoals je zelf zegt: "Daar streven we toch allemaal naar!"

Beste.

Vroeger waren we dan ook afhankelijk van importeurs voor ons materiaal maar sinds enkele jarten doe ik zelf de kwaliteit controle in china dus ja, het materiaal is nu stukken beter, begryp ook dat bvb mijn vader, van cleemput en nog enkele ook niet meer van de jongste zijn en dus de heisa en evolutie niet begrypen, ik wel en volg het op. De voet
Dat je als organisator meewerkt naar veiligere locaties juich ik enkel toe, alleen jammer is dit meer uitzondering dan regel. En we zyn ook niet beroert om te leren,n want op diverse locaties gebruiken we reeds ook zandzakken, al blijf ik van mening, hoe je een mnortier ook vast zet en op welke mannier dan ook, er zullen altijd risicos aan verbonden zijn, en als je echt veilig wil werken zijn de afstanden in nederand niet verkeerd, maar wel dodelijk voor de branche

Met mini-europe hebben we een goed voorbeeld met one and the only wil zeggen dat ieder bedrijf wel eens een gok waagt met betrekking tot de veiligheidsafstand. Met dit voorbeeld hebben we enkel 1 bedrijf die het weigert om daar te schieten. Het ene bedrijf schiet zonder enige toepsaasing van veiligheidsvoorwaarden en de andere 2 nemen dan wel veiligheidsmaatregelelen. Wat moet je als vuurwerkschieter dan doen. Als je weigert gaat het evenement toch door blijkbaar,maar gaat het naar de concurrentie. Dit is net mijn punt met concurrentie op veiligheid. Wie gaat er in dit voorbeeld in de fout. De vuurwerkschieter, de organisatie of de instantie (branweer, gemeente) die zijn advies moet geven. In dit voorbeeld vind ik niet dat de vuurwerkschieter in de fout gaat. Hij weet goed genoeg als hij deze opdracht weigert het contract naar een ander bedrijf gaat. De organisatie wist blijkbaar goed genoeg dat de lokatie niet geschikt was om daar een vuurwerkevenement te laten doorgaan. Waarom dan toch een vuurwerk laten doorgaan op deze ongeschikte lokatie?

De vuurwerksector vraagt al langer naar een duidelijke wetgeving of richtlijn rond de veiligheidsafstanden. Spijtig genoeg zonder reactie.
Hopelijk krijgen we met de CE keuring daar duidelijkheid over. Met de nieuwe Europese richtlijnen zou ook het spektakelvuurwerk gekeurd moeten worden. Hopelijk moet dan ook op het spektakelvuurwerk de veiligheidsafstand op het etiket vermeld worden.

Ik wil er toch op aandringen om geen bedrijfsnamen in dit topic te willen gebruiken. Heb er geen probleem dat er voorbeelden worden gebruikt voor bepaalde lokaties, maar gebruikt dan synoniemen als bedrijf A of B

@sorceryinthesky

Interessant stuk maar 1 ding begrijp ik niet goed. Je pleit ervoor dat ALLE vuurwerk elektronisch wordt ontstoken. Als leek begrijp ik niet wat hier veiliger aan is. Uiteraard is het veiliger voor degene die het vuurwerk ontsteekt en deze minder risico loopt. Maar heeft het ook nog een andere voordelen (voor het publiek)? Of is het puur om het menselijk falen uit te sluiten. Ik ben benieuwd naar antwoorden.

Met ALLE vuurwerk bedoel ik uiteraard het vuurwerk afgevuurd door professionals. Ik reken er uiteraard niet op dat iemand die consumentenvuurwerk afsteekt op eindejaar een afvuur installatie zou gaan afhuren.
Ik geef opnieuw een reëel voorbeeld waarom ik daarvoor pleit.
Ten eerste voor diegene die het afvuurt. Ook met snelbrandende lonten kan er iets fout gaan.
Ook voor het publiek zou het veiliger worden. Hier bij ons, bij een van de vuurwerken waar wij als organisator voor niets tussen zitten wordt het vuurwerk niet alleen dicht bij het publiek afgestoken er worden ook kalibers gebruikt totaal ongeschikt voor die lokatie (o.a. willows, faling rain, faling leaves) die letterlijk tot midden in het publiek terechtkomen. Tot daar aan toe, ik kom even terug op je vraag. Dat vuurwerk wordt nog steeds met de hand, met lonten aangestoken. Het is al gebeurd dat een mortier of cake sneller ontbrandt dan verwacht en dat de vuurwerkmaker daar zelf van schrikt. Gelukkig is het niet zover gekomen dat door die schrikreactie tegen de mortier gestoot wordt waardoor die kantelt. Maar wat nog niet gebeurd is kan nog steeds komen. Al hoop ik dat dit nooit het geval zal zijn.
Als iets fout gaat is een menselijke reactie niet uitgesloten en kan zelfs de meest ervaren vuurwerkmaker een paniekreactie krijgen en een kapitale fout maken als hij met zijn neus bovenop het vuurwerk staat.
Dus zowel voor de veiligheid van de vuurwerkmaker als voor de veiligheid van het publiek (bij paniekreactie als iets fout gaat) pleit ik ervoor dat alle professionele vuurwerken elektronisch zouden afgevuurd worden. Zo kunnen mogelijke ongevallen voorkomen worden.
Herinner je Boon, uit Zele in Oost Vlaanderen. Toen, 40 jaar geleden was er enkel het met de hand aansteken. Vader Boon stak het aan met een..... haak, een prothese die zijn hand verving.

Met dit voorbeeld hebben we enkel 1 bedrijf die het weigert om daar te schieten. Het ene bedrijf schiet zonder enige toepsaasing van veiligheidsvoorwaarden en de andere 2 nemen dan wel veiligheidsmaatregelelen. Wat moet je als vuurwerkschieter dan doen. Als je weigert gaat het evenement toch door blijkbaar,maar gaat het naar de concurrentie. Dit is net mijn punt met concurrentie op veiligheid. Wie gaat er in dit voorbeeld in de fout. De vuurwerkschieter, de organisatie of de instantie (branweer, gemeente) die zijn advies moet geven. In dit voorbeeld vind ik niet dat de vuurwerkschieter in de fout gaat. Hij weet goed genoeg als hij deze opdracht weigert het contract naar een ander bedrijf gaat. De organisatie wist blijkbaar goed genoeg dat de lokatie niet geschikt was om daar een vuurwerkevenement te laten doorgaan. Waarom dan toch een vuurwerk laten doorgaan op deze ongeschikte lokatie?

Ik begrijp je volkomen, dat is ook de reden dat ik aanhaal in een eerdere post dat het een noodzaak is dat gemeentebesturen, organisatoren van evenementen, politie, brandweer, enz. zéér duidelijk geïnformeerd worden over wat vuurwerk inhoudt en wat de reële gevaren van springstoffen (want dat zijn het nog steeds) zijn. Maak duidelijk wat er fout kan gaan en waarschuw voor de fall out.
Vergeet hier ook niet bij dat mensen tegenwoordig nog maar een vonk in hun richting moeten zien komen om al te klagen zelfs al is het maar (reeds koude) koolstof van een golden willow.

Wat jouw punt i.v.m. concurrentie op veiligheid betreft zit het probleem juist in de 'concurrentie'.
In plaats van tegen mekaar te concurreren en tegen mekaar op te bieden om contracten binnen te halen zouden vuurwerkbedrijven beter samenwerken wat veiligheid betreft en vaste normen vastleggen onder mekaar. En... niet alleen afspraken vastleggen maar die afspraken eveneens respecteren.
ELKE vuurwerkmaker die zichzelf respecteert en veiligheid voor zijn klanten en de bezoekers van groot belang vindt zal wel meewerken. Wie dat niet wil.... bevestigt dat zijn firma de naam vuurwerkbedrijf niet waardig is. Dan komen de 'cowboys' automatisch naar boven.

Als vuurwerkbedrijven daadwerkelijk samenwerken wat veiligheidsnormen respecteren betreft dan krijg je direct een andere situatie.
Als firma A weigert en je gaat naar B en die weigert ook, en je loopt als organisator tot en met firma Z en ze weigeren allemaal, dan heb je als organisator 2 keuzes; ofwel géén vuurwerk ofwel een andere, veilige locatie zoeken.
Oh ja, nog vergeten, je kan dan ook een buitenlandse firma inschakelen dus ook reglementeringen voor het toelaten van buitenlandse firma's zouden aan strenge wettelijke reglementeringen moeten voldoen, of je krijgt nog meer piraterij.

Om het voorbeeld nogmaals te verduidelijken aangaande die onveilige locatie het volgende:
Zoals het nu gaat (zie mijn betoog) firma A weigert.
Firma B bevestigd dat het geen goede locatie is maar het wil doen mits extra veiligheidsmaatregelen (brandweer op verschillende punten, een hoop zandzakjes, aanpassen van kalibers en effecten, zelfs totaal weigeren bepaalde effecten te gebruiken, maximaal mogelijke omgeving afsluiten met dranghekken, zeer veilig kwaliteitsmateriaal, enz) dan heb je als organisator al een grote zekerheid (geen 100% garantie) van veiligheid.
Er gebeurt een kleinigheid en (door de zeer hevige wind uit de verkeerde richting) krijg je 1 schadeclaim (die terug ingetrokken wordt) waardoor extra duidelijk wordt dat de locatie totaal niet geschikt is.
De discussie over een nieuwe locatie komt op gang maar stuit via verschillende kanalen op verzet.
Dan komt plots firma C (ongevraagd) en komt vertellen dat het de meest ideale locatie is en haalt het vuurwerk binnen.
Probleem van de locatie alweer opgelost (denkt men).

Dat is nu eenmaal de realiteit waar ik zelf reeds een jaar een eenzame strijd als (mede)organisator tegen voer.
Natuurlijk gebeurd dit achter de schermen en dus zijn ook de vuurwerkbedrijven niet op de hoogte dat sommige organisatoren of enkelingen binnen de organisatie wél aandringen op meer veiligheid wat de locatie betreft.

Maar niet alleen de vuurwerkbedrijven treft schuld dat het oude systeem in stand blijft, ook de organisatoren, de politie en de brandweer treft even veel schuld.
Wat bedoel ik hier exact mee?

Opnieuw naar de praktijk.
Bij het hoger genoemde voorval met de sterke (verkeerde) windrichting maakt de vuurwerkmaker duidelijk aan politie en brandweer dat de veiligheid niet gegarandeerd is met die hevige wind en suggereert dat het misschien beter afgelast wordt. Hier neemt de vuurwerkmaker zijn verantwoordelijkheid meen ik.
Politie en brandweer luisteren naar die duidelijke opmerking, doch.... nemen geen beslissing om het vuurwerk af te gelasten want dan zal hun baas (de burgemeester) niet tevreden zijn als er geen vuurwerk is en kunnen er sancties volgen want er is tenslotte zo'n 2000 man naar de locatie afgezakt.
Als enig lid van de organisatie sta je daar dan bij en als je zou beslissen het vuurwerk af te gelasten dan krijg je zowel het gemeentebestuur op je dak als de organisatie die wegens het op het laatste moment af te gelasten wel een vast bepaald bedrag zal moeten betalen ook al gaat het vuurwerk niet door. Komt daar nog bij dat zowel politie als brandweer maanden op voorhand gunstig advies gaf aangaande de locatie omdat ze niet weten dat er een andere locatie mogelijk is..... Waar sta je dan als enkeling?

Deze reële situatie maakt nogmaals duidelijk dat het informeren van instanties én hen op hun verantwoordelijkheden wijzen een noodzaak is.

Waarom dan toch die onveilige locatie blijven gebruiken?
Opnieuw onkunde bij 99% van de organisatie/organisatoren die van vuurwerk en de (on)veiligheid daarvan niets kennen.
Komt daarbij dat je ook vaak moet opboksen tegen logge gemeentebesturen en schepenen die niet van locatie willen veranderen.
Dat wordt dus opboksen tegen het schepencollege, het gemeentebestuur, de horeca, de middenstandsvereniging, en zelfs de eigen organisatie. Dit alles zelfs als je een 100% veilige locatie op een steenworp afstand (zoals in mijn geval) op het oog hebt. Dan nog blijven ze opteren voor een locatie met het publiek op 36 m afstand i.p.v. te kiezen voor een locatie waar het publiek op minstens 98 m van het vuurwerk staat.
Die grotere afstand is naar mijn oordeel geen probleem wat het visueel aspect betreft vermits enkel met luchtvuurwerk gewerkt wordt en nooit met grondvuurwerk (fonteinen, mines)

Als er iets fout gaat wie is dan verantwoordelijk?
Naar mijn mening iedereen die erbij betrokken is.
De vuurwerkmaker omdat die de organisatie niet wil laten opdraaien om zeer hoge bedragen te betalen voor een vuurwerk dat op het laatste moment niet doorgaat en de rest omwille van totale ondeskundigheid.
Daarom pleit ik ervoor dat de vuurwerkbedrijven in plaats van op mekaars contracten te jagen als concurrenten, de concurrentie eens laten wegvallen en gaan samenwerken om zelf veiligheidsnormen te bepalen én zich daar ook aan houden.

Want hoe zeer men mekaar ook beconcurreert, uiteindelijk ziet de klant toch het verschil. Voelt de klant zich op een of andere manier bedrogen dan was het toch een eenmalig binnenhalen van een contract. Is dat binnen het vuurwerkwereldje dan nog altijd niet duidelijk geworden?
In elk geval, ik spreek met veel organisatoren en daar is het wél duidelijk, die informeren mekaar gelukkig wel.

Terug naar de veiligheid en de waarschuwingen daaromtrent.
Zoals op elk pakje sigaretten vermeld staat dat roken de gezondheid schaadt zou bij elk vuurwerkbedrijf op elk afgesloten contract ook moeten staan dat het afvuren van vuurwerk ernstige veiligheidsrisico's inhoudt.

Dus mijn voorstel aan jullie vuurwerkmakers/vuurwerkbedrijven:
- ga samenzitten én werk samen om een gemeenschappelijke vraag naar veiligheidsnormen aan de overheidsinstanties over te maken.
- zolang die wettelijke regeling er niet is, hou jullie zélf aan de normen die jullie bepaalden en trek aan hetzelfde touw of lont i.p.v. de locatie die door A geweigerd werd door B te laten inpikken als zogezegd 'veilig'.
- Informeer de klanten aangaande veiligheidsregels.
- Wat jullie ook kunnen doen. Gebruik geen effecten of bommen die niet geschikt zijn voor de locatie. Overdonderen met effecten kan zeer nadelige gevolgen hebben als die op die locatie niet verantwoord zijn. Bijvoorbeeld gebruik geen fans of grote (professionele Roman Candles) waarvan de sterren lang branden en 50 meter verder nog als hete kogeltjes neerkomen als het publiek maar op 40 meter afstand staat.

Dat is volgens mij al een goede start die alleen jullie vuurwerkbedrijven kunnen nemen, want zolang er wettelijk geen normen vastgelegd zijn en er gebeurd dan toch iets ernstigs dan wordt het toch niets meer dan een jarenlang duel tussen de verschillende verzekeringsmaatschappijen en daar is de vuurwerkbranche ook geen stap mee vooruit, integendeel.

Laatst bewerkt:
Om te beginnen toch even vermelden dat de locatie waarover ik spreek zéér ongunstig is.
De afstand (frontaal) tot het publiek bedraagt amper 36 meter als de zijkanten van de locatie afgesloten zijn en het publiek zijdelings geen plaats kan nemen. De maximumafstand bedraagt 48 meter.
Hou er eveneens rekening mee dat wegens andere evenementen die op dat moment plaatsvinden tijdens het zomervuurwerk het publiek langs geen kanten weg kan als er iets zou fout lopen.

Dit jaar wordt het Heytens-Deriemacker. Die firma vind het een perfecte locatie.
Dat belooft! Dus... afwachten hoeveel schadeclaims nu gaan binnen lopen.

Ik citeer mezelf hier even met een fragment uit een vorige post om makkelijker een update van het vervolg te kunnen meedelen.

Zoals jullie hierboven kunnen lezen gaat het dus om een moeilijke (en gevaarlijke) locatie die toch als perfect door de nieuwe firma bestempelt werd.

En ja, zondag was het zo ver, de verwachtingen en vooral de onrust vierde hoogtij.

Wat het vuurwerk betreft werden een paar mooie effecten gebruikt, kandelaars en tourbillons als mine zijn altijd mooi behalve.... als het publiek er als het ware met zijn neus opstaat. ook crosettes zijn niet te versmaden.... al verwacht je die wel op veiliger locaties.

Dan nog bom per bom afgeschoten (een tegenvaller in vergelijking met andere jaren) en je krijgt al wat ongenoegen.
Als het bij een beetje ongenoegen om de solo bommen blijft is het nog geen ramp al is het als organisator niet prettig, doch.... als je bij de kandelaars en de tourbillon mines het publiek op de eerste rij ziet achteruit springen omdat ze een vurige douche krijgen dan wordt het erger. En het wordt nog veel erger als zware 120 mm bommen (en dat waren ze bijna allemaal) gebruikt worden op een locatie waar het publiek zo dicht bij staat en als die dan ook nog eens richting van het publiek gekeerd staan.
Dat je zo'n kaliber gebruikt op grote afstanden is logisch maar op een afstand van 36 meter....
dat is totaal onverantwoord.
Die grote kalibers mooie gouden bommen, net als de andere bommen zorgden voor een mooie gouden vuurregen op het publiek tot zelfs 100 m achter het publiek tussen de kermiskramen.
Zelfs mijn persoonlijke favoriet, de gouden waterfalls, deden me huiveren als ik zag hoe diep de brandende fall out naar beneden kwam tussen en op het publiek.
Zelfs de crosettes gingen de goede richting uit.... als er geen publiek zou gestaan hebben.

Mensen gingen gewoon weg omdat ze niet durfden te blijven staan.
Bezoekers (met verbrande kledij) die zelfs niet wisten dat ik tot de organisatie behoorde zegden mij dat het een overantwoord en gevaarlijk vuurwerk was.

Dat wordt wat mij betreft alvast een flinke woordenwisseling met mijn collega's om deze wanpraktijken aan de kaak te stellen. Gelukkig hebben ze zelf gezien hoe de brandende fall out bijna volledig tussen het publiek terecht kwam.

Dus een wettelijk vastgestelde veiligheidsafstand is een noodzaak, dat blijkt nog maar eens.

Back
Bovenaan