veiligheid & techniek

kauro

VWC lid
Ik vind het een goed idee van the one and only om een topic te openen over veiligheid en techniek in België. Bij deze heb ik het initiatief genomen.

In België bestaat er nog geen wetgeving (enkel een onbeduidend richtlijn) rond veiligheidsafstanden voor het afschieten van vuurwerken. Persoonlijk vind ik het een noodzaak dat er een duidelijke wetgeving komt. Veel gemeentelijke vuurwerken vinden op onveilige lokaties plaats. De veiligheidsafstanden tegen over het publiek en het vuurwerk zijn meestal onvoldoende. Meestal weigeren de gemeentes om het vuurwerk op een andere (veilige) lokatie te laten doorgaan. De vuurwerkschieter die het aandurft op deze ongeschikte lokatie af te schieten heeft het contract binnen. Dit is concurentie op veiligheid en komt de sector niet ten goede. Als er iets misloopt blijft de vuurwerkschieter verantwoordelijk met al de negatieve gevolgen die heel de sector kunnen schaden. België is vrij dicht bebouwd en het zal niet gemakkelijk zijn om een gulden middenweg te vinden rond een regelgeving op de veilgheidsafstanden. We mogen geen voorbeels nemen aan de veiligheidsafstanden in Nederland want deze zijn buiten proporties.
In Frankrijk nemen ze 80% van de stijghoogte. Dit vind ik niet verkeerd.
Een andere en iets veiliger opties is de stijghoogte van het effect + 50% van de effectbreedte. Bij de CE keuring ben ik van mening dat de veiligheidsafstand op het etiket moet vermeld staan. Hiermee kan de vuurwerkschieter rekening mee houden. Mocht er toch een incident voorvallen kan de vuurwerkschieter nog steeds de schade aan de fabrikant verhalen.
Een duidelijke wetgeving zal zeker ten goede komen voor de sector.

Ik vind het spijtig dat buitenlandse bedrijven met grote contracten in België gaan lopen. In België hebben we voldoende potentieel om zulke opdrachten aan te kunnen. Het beroep als vuurwerkschieter zou in België wat bescherming moeten krijgen. Het is cuasi onmogelijk om als Belgisch bedrijf in Nederland,Frankrijk of Duitsland te gaan schieten, maar de buitenlandse bedrijven kunnen hier zonder probleem wel hun ding doen zonder zich aan de wetgeving te houden.
Ik ben het dus niet eens met red baron dat Belgische vuurwerkbedrijven geen grote pyromusicals aankunnen. Hij neemt nuits des feux als voorbeeld. Toen dat Hendrickx daar schoot was dat nog onder leiding van Marc Lefeber. Die ging totaal onvoorbereid daar naar toe. Enkele jaren terug hadden we 123 boem als Belgische vertegenwoordiger. Who the fuck is 123 boem?

The one and only heeft gelijk dat ieder vuurwerkbedrijf zijn manier van schieten heeft. Anders zou het inderdaad wat saai worden in België. Ik hou niet echt van manier de manier van schieten van vuurwerkmaker Vangelabbeek, maar hij krijgt zijn vuurwerken toch maar verkocht en daar moeten we respect voor tonen. Het gaat wel ten koste van de artistieke kant spijtig genoeg. Een vuurwerkshow verkopen is een compris zoeken tussen het commerciële en het artistieke. Het is mij wel opgevallen dat er 2 grote opdrachten die Vangelabbeek de voorkeur heeft gekregen boven de Belgische vuurwerkbedrijven die voorafgaand die jaar en dag opdrachten uitvoerde naar buitenlandse bedrijven zijn gegaan. Met name oud en nieuw Antwerpen (voorheen Hendrickx Fireworks nadien 1 x Vangelabbeek en jaar daarop naar buitenland). Met de sterfeesten net hetzelfde (voorheen CBF jaar en dag nadien Vangelabbeek en nu naar een buitenlander). De reden ervan hebben we het raden naar, maar het viel wel op.

ik denk dat we het er allemaal mee eens zijn dat er in Belgie nog werk aan de winkel is, maar het is eenmaal zo dat er geen wetgeving rond is.

ik vind persoonlijk de duitse en franse veiligheidsafstanden een mooie referantie, maar die kan je als vuurwerkmaker enkel hanteren indien ze ook wettelijk bepaald zijn.

je zegt ook inderdaad dat gemeenten niet van hun locatie willen wijzigen en het klopt ook dat er altijd iemand is die er schiet. maar ik denk dat iedere vuurwerkmaker in Belgie wel eens op een locatie schiet die niet echt geschikt is. en als er een ongeval gebeurt is het inderdaad slecht voor de sector.
cbf schiet in geraardsbergen in mijn ogen zeer onveilig, daar op het pleintje bij de kerk, verleden jaar regelmatig opzij moeten springen voor de sterren en ook de steren die via het dak van de kerk gingen, hendrikx heeft in Gent eens een bom tussen het publiek gehad, slecht etiket was de uitleg, maar ik denk dat iedere vuurwerkmaker onder ons het er mee eens is dat je geen vuurwerk richting publiek schiet, en zekker geen shells of aanverwanten. en inderdaad wij hebben ook wel eens een locatie waar we echt niet blij mee zijn...

het is ook inderdaad zo dat het beroep in belgie moet beschermd worden, net als alle andere landen dit doen, nu kunnen buitenlandse vuurwerkmakers hier heel gemakkelijk schieten, zelfs twee dagen opbouwen zonder tijdelijke opslag en dergelijke.

Je mag niet vergeten dat voor bedrijven als CBF, HC pyrotechnics, DBK, HENDRIKX
het vuurwerk schieten extra komt bovenop hun normale werk of beroep., bij ons is dit anders want het is onze belangrijkste bron van inkomsten. Ik vind het zeer vreemd dat men onze materielen slecht noemt, vooral omdat veel van deze materiealen ook bvb door gotenborg gebruikt worden.....

Ook 90 % van onze show zijn shows met middelmatige budgetten, zeker niet voor grote pyromusicals, het is gewoon zo dat elk vuurwerk hier op het forum een pyromusical genoemd word, zouden alle vuurwerken een pyromusical worden dan zou het nogal saai worden om nog naar een vuurwerk te gaan kijken.

wij luisteren vooral naar onze klanten....

Een vuurwerkshow verkopen is inderdaad de balans tussen commercieel en artistiek, maar als men voor 1500 euro 18 min vuurwerk wil, blijft er nog maar weinig artistieke vrijheid over, niet?

Antwerpen heeft ons, gebruikt om marc lefeber buiten te krijgen, daar ben ik zeker van, ze waren deze man een beetje moe,..... en laser fireworks heeft het gekregen door zijn geluidsinstallatie (meer dan 2 km gratis).

de ster is dit jaar uitgegeven aan de vzw strapop, deze hebben alles gedaan, incl het vuurwerk, ik heb hier mails liggen waarop felicitaties en uitleg waarom iemand anders staan, het is zeker niet zo dat men ontevreden was, maar ze hebben beslist alles aan de vzw over te laten

hopelijk voldoende uitleg voor nu

veel vuurwerkplezier

joeri

Yoeri bedankt voor de uitleg. Zo is het voor iedereen duidelijk waarom de opdrachten naar een ander zijn gegaan. Gelukkig heeft dit niets te maken over de kwaliteit van het vuurwerk.
Ik vind de kwaliteit van je goederen de laatse jaren flink verbeterd zijn. Ik zal zeker geen commentaar geven over de kwaliteit want die vind ik goed.
Spijtig te horen dat Belgische vuurwerkbedrijven contracten verliezen door 2km aan muziekinstallatie en door een vzw die de opdracht gunt aan een buitenlandsbedrijf. Een vuurwerkbedrijf zal ten eerste investeren in produkten en schietapparatuur. Er zijn nog te weinig grote Belgische opdrachten in pyromusicals om grote investeringen aan te gaan in geluidsinstallaties. Heb ooit voorgesteld aan een gemeente om de offerte te splitsen. 1 offerte voor het vuurwerk en een ander offerte voor de muziekinstallatie. Zo kan men duidelijk zien hoeveel het vuurwerk werkelijk kost en hoeveel de geluidsinstallatie. Spijtig genoeg willen ze dit niet omdat ze dan 3 offertes moeten aanvragen voor het vuurwerk en 3 voor de installatie.

Zelf heb ik niet zo veel verstand van de regels in Belgie maar wat me wel opvalt in de 2 berichten hier boven dat er mensen en bedrijven onder vuur worden genomen, om heel eerlijk te zijn vind ik dat niet echt sjiek. Zeker als namen worden genoemd van mensen hier op het forum, dat loopt het geheid uit op een felle discussie die niet echt bij draagt aan de sfeer hier.
Ook valt me op dat je andere bedrijven bekritiseert op hun veiligheid maar zelf zeg je ook dat je op onveillige locaties schiet, dus je doet er zelf ook weinig aan. (Ik begrijp dat je ook je brood moet verdienen maar het goede voorbeeld geven doe je dus ook niet.)

Ik begrijp wel je standpunt dat er duidelijk regels moeten komen en daar ben ik het mee eens.

Zelf heb ik niet zo veel verstand van de regels in Belgie maar wat me wel opvalt in de 2 berichten hier boven dat er mensen en bedrijven onder vuur worden genomen, om heel eerlijk te zijn vind ik dat niet echt sjiek. Zeker als namen worden genoemd van mensen hier op het forum, dat loopt het geheid uit op een felle discussie die niet echt bij draagt aan de sfeer hier.
Ook valt me op dat je andere bedrijven bekritiseert op hun veiligheid maar zelf zeg je ook dat je op onveillige locaties schiet, dus je doet er zelf ook weinig aan. (Ik begrijp dat je ook je brood moet verdienen maar het goede voorbeeld geven doe je dus ook niet.)

Ik begrijp wel je standpunt dat er duidelijk regels moeten komen en daar ben ik het mee eens.

Beste,

Ik wel echt geen kritiek geven op andere bedrijven, sorry als het zo over kwam, maar ik wou gewoon aantonen dat ieder bedrijf wel eens op een locatie schiet wat niet echt Veilig is, ik denk ook niet dat ik ze bekritiseer zou ik nooit doen, ieder doet zyn job, en het voorbeeld geven, vind ik een rare opmerking, ik heb hier toch wel de afgelopen jaren het meeste krtiek van idereen gekregen (onterecht). Dus ik verdedig mijn standpunt en zij het hunne, zonder een sfeertje van spanning te creeeren

@kauro. Welk bedryf vertegenwoordig je

Hey vuurwerkfreak4live, Ik denk dat je de berichten hierboven verkeerd interpreteerd. In dit topic worden geen bedrijven of personen door het slijk gehaald en dit willen we zo houden. Het is niet omdat je een andere mening hebt dat je geen respect meer moet tonen voor de mening van een ander. The one and only kraakt CBF, DBK of Hendrickx niet af, maar toont enkel aan dat deze bedrijven in een andere situtaie bevinden dan hemzelf.
En ik wou enkel weten waarom het vuurwerk van Antwerpen en de ster naar een buitenlandsbedrijf zijn gegaan omdat hij daar het laatse als Belgisch bedrijf was die daar schoot. Ik kan volgen in de uitleg die hij geeft en daarmee stoppen alle geruchten mee. Je mag niet vergeten dat de felle discuties en ruzies zijn begonnen door Nederlandse bezoekers van deze site.
Ik denk aan de discuties over Vangelabbeek en DBK. De eigenaar van DBK komt niet op deze site en heeft zich dus nooit kunnen verdedigen. Vangelabbeek is pas later aangemeld als the one and only om deze discuties een halt toe te roepen en gelukkig maar is hij daar in geslaagd.

Ik ben met dit topic gestar om de noodzaak te laten inzien dat er in België iets moet gebeuren. We kunnen natuurlijk niet in details gaan, maar kan wel een opening vormen om de Belgische vuurwerkbedrijven samen te brengen om over de toekomst te praten. Langs de ene kant zijn het concurenten, maar langs de andere kant zijn het ook collega's.

Ik ben het dus niet eens met red baron dat Belgische vuurwerkbedrijven geen grote pyromusicals aankunnen. Hij neemt nuits des feux als voorbeeld. Toen dat Hendrickx daar schoot was dat nog onder leiding van Marc Lefeber. Die ging totaal onvoorbereid daar naar toe. Enkele jaren terug hadden we 123 boem als Belgische vertegenwoordiger. Who the fuck is 123 boem?

Ik heb niet gezegd dat men dat niet aan kon. Ik heb wel gezegd dat alle echt grote opdrachten (luik, Brussel Atomium enz) naar (grote) buitenlandse bedrijven gaan. Om Luik aan te halen met de opening van het treinstation. Dit was een alles in 1 pakket dat verzorgd werd door het productiehuis van Franco Dragone ( bekend ook o.a van Circue du Soleil). Dit productiehuis werkt alleen maar samen op pyrotechinsch vlak met Luso uit Portugal.

Ik vind het wel opvallend dan dat men dus een (groot) buitenlands bedrijf verkiest dan een (lokaal) Belgisch bedrijf. Voor dit soort grote prestigieuse klussen.

Dat het in België schort aan wetgevingen ten aanzien van veiligiheidsafstanden, certificering en erkenning van vuurwerkbedrijven. Ik denk dat we het daar wel over eens zijn. Ik ben het dan ook eens met Kauro hoe hij het zou voorstellen ten aanzien van de veiligheidsafstanden.

Ik zelf schrik me soms nog wel eens te pletter als ik zie hoe sommige Belgische bedrijven compleet aan de loop gaan met iedere vorm van veiligheid naar zowel de kijker\burger als gebouwen. Ondanks dat het niet in de wet staat .. bedoel 25\50 meter is echt te belachelijk voor woorden. Ieder zelf respecterende vuurwerk firma zou uitzichzelf, zonder op het randje van deze wet te moeten lopen. Moeten inzien dat dit gewoon niet kan.. En dus uit zich zelf grotere afstanden in acht te nemen.

Ik heb zo ooit eens een discussie gehad met iemand van een vuurwerkbedrijf die 250mm bommen afschoot op niet al te grote afstand van het publiek. Toen ik toch wel wat bang was voor het publiek werd mij dood leuk het volgende verteld: Die bommen gaan heel hoog.. het publiek hoeft nergens bang voor te zijn. Met andere woorden: deze bommen falen nooit en gaan altijd volgens het boekje.. Ja .. natuurlijk.. Ik heb zelf (mede omdat ik dat nodig heb voor het filmen) op dik 250 meter gestaan.

Ook zie ik zo links en rechts in België nog steeds dat men bijvoorbeeld 150mm buizen vast knoopt aan een nadarek (voor de Nederlanders: een dranghek) dit kan in mijn ogen echt niet. Zulke kalibers (en groter) dienen in een stevig mortierrek te zitten. Of ingegraven te worden in zand.

Als je het toch over CBF hebt. Dit bedrijf is een van de weinige die haar buizen ten alle tijden weg keert van het publiek. Zijn grotere kalibers zitten standaard ingegraven in het zand. En hij gebruikt massas zandzakken om ieder stuk vuurwerk nog extra te zekeren dat er niks mee kan gebeuren. Dit is in mijn ogen een voorbeeld voor alle vuurwerkbedrijven in België.

Om Geraardsbergen er dan toch maar even bij te halen. ja het klopt dat hij dat schiet op een kleine plaats Joerie. Maar je gaat er aan voorbij dat het publiek zelf op een grote afstand staat en dat zowel links als rechts van dit pleintje een grote afstand is gecreëerd voor eventuele fall out. Hoe jij de sterren dan zowat op je gekregen hebt

Maar goed wat betreft Antwerpen ik zelf heb er ook verhalen gehoord dat doet nu niet echt ter zake. Maar ik ben echter wel van mening dat de Stad Antwerpen zijn eigen lokale vuurwerkbedrijven moet laten prefereren boven die van andere vuurwerkbedrijven die verder weg zitten voor de gunning van dit soort grote contracten. Immers van Cleemput schiet ook al jaren in zijn eigen stad Brussel het oudejaarsvuurwerk. Toch is in Antwerpen anders beslist.

Dat Laser Fireworks in zijn offerte vermeld dat men ook het geluid verzorgd is gewoon een troef die men (in mijn ogen) terecht uitspeelt. Dat zou ik ook doen mocht ik een bedrijf hebben met dit soort faciliteiten. En volgens mij Joerie hebben jullie toch ook een eigen geluidssysteem?

Dat men in België in veel steden voor 1500 euro het onderste uit de kan wil is een bekend gegeven. De budgetten zijn immers niet hoog. Toch lees ik dan weer in de openbare aanbestedingen zoals voor het bevrijdingsvuurwerk van Deurne dat het budget weer met 750 euro gedaald is door dat men een lagere offerte indient dan gevraagd.

en zo werkt men wel zelf mee aan dat Gemeentes hun budgetten voor vuurwerken nauwelijks verhogen, en eerder dus de budgetten naar beneden bij schroeven. In plaats van naar boven wat gewoon echt dringend nodig is.

Daarom ben ik ook altijd zo bang als een andere firma een bepaald groot contract binnen heeft gehaald of dat door een lagere offerte is. En niet door een offerte in te dienen die uitblinkt in creativiteit om eens een mooier vuurwerk neer te zetten (en niet alleen in beloftes) dan een ander.

Dat men voor 1500 euro een top show wil. En nog liever een pyromusical. ja dat kan natuurlijk niet. Dat je dan (om toch maar het contract binnen te halen) maar iets probeert om met de muziek mee te schieten dat kan ik goed begrijpen. Veel mensen ( en vooral hier op dit soort forums) weten zelden wat de daadwerkelijke budgetten zijn. Als ze dan weten dat het een vuurwerk op muziek is. Dan denkt men direct dat het de top of the bil is.

Als men dan na het vuurwerk tot de conclusie komt dat het niet veel was. Dan wordt het des betreffende bedrijf direct tot de grond toe afgebrand. Ik ben er zelf zo nu en dan ook geen heilige in, maar oke :). Toch zou je je dan eens verder moeten verdiepen in hoe dat nou kan, of knoop eens een praatje aan met het bedrijf na de show. Dat kan soms heel verhelderend werken. :)

Laatst bewerkt:
Red Baron,

Gelieve geen verwijzingen te gebruiken naar een of andere firma.
De bedoeling is om hier constructief te zijn.
Het vuurwerk van Brussel en Luik kan ook geschoten worden door Belgische bedrijven.

Yoeri,

Het is inderdaad zo dat men voor een budget van 1800€ geen topshow kan verwachten gedurende 18 minuten. Naar mijn mening moet de sector niet ingaan op zulke offertes.

beste kauro,

het is mijn broodwinning ook, niet vergeten dus voor mij kan een vuurwerk van 1500 euro hoor, maar geen 18 min natuurlijk

@ red baron

projecten als luik en atomium gaan via evenenementen bureaus die in hun plaats weer een regiseur aanduiden, en deze zoekt de vuurwerkmaker, dus het is niet vreemd dat ze zo in het buitenland terecht komen

om nogmaals over de afstanden, als er een een wetgeving komt zijn de afstanden voor iedereen gelijk, maar zolang ze er niet zijn, probeer je het op iedere locatie zo veilig mogelijk te maken, dat is mijn mening hierover, en gelukkig maar hebben we hier geen spaanse toestanden want daar is het veel erger dan hier hoor.

en ik geef ook geen kritiek over veiligheid bij andere bedrijven, maar ik ga het nog één maal zeggen (en ik dacht dat limburgers trager van begrip waren) dat ieder bedrijf dat in belgie schiet al eens in een situatie komt waarbij ze niet de juiste afstanden kunnen hanteren die zij willen, en ik noem geen namen, ik zeg iedereen. en ja als je meer dan 200 vuurwerken doet dan komt dat meer voor dan dat je er 5, 10 of 20 of 50 doet.....

Je moet weten ons bedrijf bestaat 20 jaar, het is een familiebedrijf van vader op zoon, en sinds enkele jaren neem ik de leiding op mij, en werk ik dagelijks aan nieuwe technieken en mannieren van afschieten, zo iets komt niet van de ene op de andere dag, maar mensen die ons langer volgen en kennen zien wel dat er zeer grote voorruitgang de laatse 5 jaren is gebeurd, hiervoor investeren we en en overleggen we heel veel met de ministeries

een van de investeringen is een zeer uitgebreid systeem van galaxis

maar terug on toppic

over het vastknopen van buizen kan ik hetvolgende zeggen:

wij deden dit vroeger ook, nu hebben we racks maar ik vraag me toch dit af

1) een 5 x kaliber 150 vastgebonden aan een hek hetwelke in een t staat 2) of een rack met 5 stuks in 3) of ze in een container in het zand gegraven

scenario: een explosie in de mortier

1) de mortier vliegt stuk en de plaats waar de mortier vastzat, zal gebogen zijn, de rest blijft staan en de hekken kunnen niet omvallen want ze staan aan elkaar in een t omdat de druk vrij weg kan

2) het houten rek vliegt stuk (indien in ijzer mischien niet), de mortieren zitten stevig tegen elkaar in zo een rack dus andere zijn ook beschadigd door de explosie, rek kan omvallen

3) ingegraven in het zand, explosie, druk verplaatsing in het zand, ander mortieren in de nabijheid vallen om door de druk, komen schuins te staan door de druk, etc

dus alle drie de manieren hebben hun risico, zeggen jullie maar wat de veiligste is, in mijn ogen, geen afschieten is het veiligste want bij geen één van de drie kunnen alle risicos uitgesloten worden

ik stond op de eerste rijen met publiek rond mij, ik verzin dit niet en dit is geen kritiek, dit is gewoon om aan te tonen dat iedere bedrijf er soms problemen mee heeft

je bent van mening dat de grote vuurwerken naar lokale bedrijven moet gaan, maar wel ook één van de personen (no offence echt niet) die net dat buitenlandse bedrijf iedere keer helpen, en dit vind ik net verkeerd, en ik weet jij bent geen baas of eigenaar, maar het is wel het bedrijf dat net het buitenlands bedrijf helpt om zijn opdrachten in belgie te komen uitvoeren dat vind ik persoonlijk nog het ergste van heel het verhaal.

Ik geef ook geen kritiek over de offerte van LF maar ik leg gewoon uit waarop ze het hebben, en ja we hebben ook geluid maar dit zou ik nooit zelf aankunnen.

over deurne, 750 euro minder dan gevraagd, maar nog steeds 3000 euro meer dan het gunningsbedrag van verleden jaar..............

voor de rest ben ik het wel eens met je Jack, maar jij was natuurlijk wel de aangever van vele hevige discussies in het verleden...

en over budgetten naar beneden of niet, het is crisis, ook bij de gemeente en stads besturen, geloof me maar

zo, dit is mijn laatste of toppic reactie hier, terug on toppic en over veiligheid in het algemeen aub

Zoal one and the only schreef neemt ieder vuurwerkbedrijf een risico om een mooie show te kunnen geven. De ene wat meer dan de andere. Zo zie je maar dat de sector onder druk staat en daarom zo belangrijk is dat er een duidelijke regelgeving komt. Iedere vuurwerkschieter, maar dan ook iedere wenst niet liever dan op een veilige lokatie te kunnen schieten. We mogen niet vergeten dat vuurwerkshows inderdaad een broodwinning is voor de vuurwerkbedrijven en iedere cent welkom is.

bedankt voor je heldere uitleg Joeri

Om kort terug te komen waar ik zo nu en dan help. Dit doe ik puur omdat ik het leuk vind om shows te bouwen. Of het bedrijf nu uit Nederland, Duitsland of België dat is iets waar ik zelf niet zo veel belang bij heb. Ik vind het gewoon leuk om met het vak bezig te zijn. Dat een Nederlands bedrijf waar ik meehelp voor spanningen zorgt op de Belgische markt. Daar kan ik zelf niet zoveel aan doen. Ik haal immers de contracten niet binnen of iets dergelijks. Maar ik kan je wel volgen in je kritieken.

Het punt wat je aanhaalt over het plaatsen van mortieren in diverse opstellingen. Als een mortier ingegraven zit in het zand, in een rack zit of vast gebonden zit aan een hekwerk. Het heeft allemaal zijn negatieve en positieve punten.

Persoonlijk vind ik het ingraven (vooral bij grotere kalibers) het veiligste. Je moet dan niet de zaken pot dicht op elkaar zetten. Maar dat geld ook voor mortierrekken. Ik zie soms rekken waar de buizen dicht tegen elkaar aanzitten. Zelf zie ik liever dan een paar centimeter ruimte tussen de buizen. zodat ook daar de druk bij een eventuele mortarburst weg kan.

Ook het gebruik van verschillende materialen voor de mortieren zoals HDPE, glasfiber, staal, karton het heeft allemaal zn nadelen, of voordelen. Dit is hier al in diverse topics op het forum behandeld. Dus daar laat ik het voor dit dan ook even bij.

Nu dan even over de gebruikte schietsystemen. Gelukkig zie ik ook in België steeds meer en meer dat men investeert in een deugdelijk schietsysteem. Populair in België zijn bijvoorbeeld Galaxis, Explo, Pyromate en Pyroleda.

Toch zie ik nog wel eens (met name de (kleinere) Waalse firmas) het beruchte spijkerplankje zo hier en daar nog steeds opduiken of een zelf gemaakt systeem dat zo haast met plakband en touw aan elkaar hangt. En dat kan toch echt niet meer vind ik. Ook op dit gebied zou men bijvoorbeeld in de wetgeving bepaalde eisen moeten gaan stellen. In Nederland staat er in het vuurwerkbesluit bijvoorbeeld dat een afschietsysteem direct het afvuren moet kunnen staken indien er zich iets voordoet.

:)

@ Joeri

Het is niet m'n gewoonte te posten op vuurwerkforums, maar in deze topic wordt mijn bedrijf reeds een paar keer vernoemd en wou toch iets rechtzetten.

Mijn bedrijf CBF Pyrotechnics bestaat sedert 1995 en sinds 2000 oefen ik het beroep van vuurwerkmaker voltijds uit. Pas 2 jaar geleden startte ik tijdens de laatste 14 dagen van het jaar met de verkoop van consumentenvuurwerk in mijn bedrijfsgebouwen. Dus geen winkel van carnavalskledij of iets dergelijks daarnaast.

PS: Als je nog eens in Geraardsbergen komt kijken, kom dan gerust maar een babbeltje slaan. Je kan onze regieruimte niet missen...

Christophe Byl
CBF Pyrotechnics

Beste christophe,

Dank voor de info, nu weet ik dat ook, het is zeker niet dat ik naar veel shows ga kijken, maar zal me de volgende keer wel eens aanmelden voor een babbeltje, je zal ook gemerkt hebben dat ik jou zeker niet afbreek, het enige wat ik wil zeggen is dat we allemaal al eens in een situatie zitten waar we moeten kiezen, wat er ook verteld wordt en wat men ook denkt, ik heb jou bedryf nog nooit ergens afgebroken dat ligt niet in mijn aard. Ik weet dat je het soms moeilijk hebt met ons, maar ik denk dat we dit opzij moeten kunnen zetten en zo aan dezelfde kar trekken om zo de belgische vuurwerkbedrijven te beschermen tegen buitenlanders, ik denk dat we het daar over eens zijn en ook dat er een erkenning rn wetgeving moet komen
Nog even dit, de karnaval is een ander bedryf dan het vuurwerk, dit is volledig zelfstandig en dit leid ik dan ook
Ik heb al eens een aangenaam gesprek met je gehad en hoop dit nog eens te doen.

Ik heb (nog) niet alle reacties gelezen - te veel tekst voor mij nu. Maar er bekruipt me een raar gevoel.
- Wat is het nut van dit topic? Wat willen de twee man achter dit topic bereiken? Begrip voor hun beroep? Uitlaatklep voor meningen? Lobbyen voor ideeën over aanpassing van de vuurwerkwetgeving?
- Het begint 7 uur na het openen van dit topic al uit te lopen op een lichtelijke flamewar... Dat kan niet de bedoeling zijn.
- Wat doet dit topic in een subforum over vuurwerkSHOWS in België? Dit hele topic zou mijn inziens moeten worden verplaatst naar het subforum over Wetgeving en Veiligheid, en mogelijk zelfs moeten worden geïntegreerd in het topic "Wetgeving België".

Nogmaals: wat is het doel van dit topic? Belgische vuurwerkbedrijven bashen en onderlinge vetes uitvechten?

Totaal niet Darksoul, als je het nou eens door leest zie je dat het totaal juist NIET de bedoeling om vetes uit te vechten. Belangrijkste wat naar voren komt in dit topic zijn de veiligheids regels en hoe dit kan verbeteren.

Verder kan ik me inderdaad ook wel vinden om duidelijkere regels te maken omtrent de afstand van de vuurwerken in Belgie. Dit zal denk ik voor alle partijen beter zijn , aangezien er dan gevaarlijke situatie worden verboden. Maar inderdaad niet zo bizar streng in Nederland, 80% van de stijghoogte lijkt me niet verkeerd. Ik vraag me echter af of vuurwerken zoals Knokke Heist en Oostende dan nog wel leuk blijven.

mvg

@DS reageer dan gewoon niet (vind ik nogal dom) als je het topic niet doorlees! Mij bekruipt het gevoel dat je nogal bijdehand tracht te doen.

Maar goed,

Christophe welkom op ons forum. Ik weet dat je vaak meeleest. Maar dat je nooit reageert omdat dat niet in je aard ligt. Nu CBF onderwerp van gesprek is (je weet hoe ik over jou en CBF denk :wink: ) kan ik me goed indenken dat je ook je mening wil geven.

Onderwerp was ook de veiligheid en techniek. En zoals ik al vaker gemeld heb vind ik jou manier van werken op gebied van veiligheid en techniek een voorbeeld voor vele. Het is daarom dat ik dat ook aanhaal. Er wordt in ieder geval goed en constructief gediscussieerd.

Voor Knokke zie ik geen probleem. Daar kan je gemakkelijk tot 150mm bommen gaan. Misschien een beetje opletten met effecten zoals kamuro's en dergelijke. Met deze effecten kan je je buizen iets meer naar de zee richten indien de wind verkeerd blaast. In Oostende heb je wel een kleinere marge bij hoogtij. In Oostende wordt er geen dam gebouwd wat in Knokke wel het geval is.

@DS reageer dan gewoon niet (vind ik nogal dom) als je het topic niet doorlees! Mij bekruipt het gevoel dat je nogal bijdehand tracht te doen.

RedBaron, als je mijn post gelezen had, had je geweten dat ik op dat moment nog niet ALLE posts gelezen had. Ik had echter genoeg gelezen en gescand om me een mening te vormen over het topic. Mij bijdehand en dom noemen vind ik ongepast.

Maar goed.

Het bediscussiëren van de veiligheid en het verbeteren daarvan bij Belgische shows is natuurlijk een prima streven - daar zal niemand het mee oneens zijn. Ik zet zelf echter mijn vraagtekens bij dit topic ten aanzien van het nut ervan voor het verhogen van die veiligheid. De overheid leest niet mee, en ik denk dat de consensus van jullie Belgische vuurwerkbedrijven aardig gelijk zal zijn. Misschien zou het beter zijn om een soort voorstel voor de vuurwerkwetgeving t.a.v. het schieten van vuurwerken op te stellen, in plaats van de verschillen tussen pyrotechnische bedrijven en offertes uiteen te zetten? Als de (Belgische) vuurwerkbedrijven een overeenstemming kunnen bereiken hier op VWC op een aantal knelpunten zoals veiligheidsafstand, gebruikte materialen en gebruikt schietsysteem, dan denk ik dat dat een stap in de goede richting is. Maar als jullie écht een verschil willen maken in de wetgeving, dan zullen jullie vuurwerkbedrijven de politiek moeten benaderen en wellicht als collectief orgaan van vuurwerkbedrijven een verbond moeten sluiten om zo in persoon overleg te voeren, buiten een Nederlands vuurwerkforum voor consumenten om.

Tot zover mijn mening :bye: ik houd me verder hier afzijdig nu.

Back
Bovenaan