Veel vuurwerkklachten uit regio Den Haag

DEN HAAG - Officieel mag het nog niet, maar er wordt al heel wat vuurwerk in de lucht geschoten. Ook in de regio Den Haag. En niet iedereen is daar blij mee. Bij het Meldpunt Vuurwerkoverlast kwamen in twee dagen tijd 272 klachten binnen uit Den Haag en omstreken

Daarmee staat de regio voorlopig op de derde plaats. In de regio Rotterdam is de meeste overlast, daar kwamen 312 meldingen vandaan en uit Enschede en omstreken 292 klachten.

Het Meldpunt Vuurwerkoverlast ging zaterdag voor het vijfde jaar open. In twee dagen zijn landelijk meer dan 7.000 klachten geregistreerd.

Irritant supermarktvuurwerk

De meeste meldingen gaan over overlast door vuurwerkbommen, gevolgd door klachten over 'irritant supermarktvuurwerk', aldus het loket. Vooral het aantal klachten over supermarktvuurwerk, dat heel het jaar te koop is, is beduidend hoger dan voorgaande jaren, stelt GroenLinks-raadslid Arno Bonte, een van de initiatiefnemers.

Het meldpunt is een initiatief van dertig lokale GroenLinks-fracties, waaronder die van Rotterdam, Den Haag en Groningen. Die willen in kaart brengen hoe groot de overlast door vuurwerk is. Vorig jaar kwamen zo'n 89.000 vuurwerkklachten binnen.

http://www.omroepwest.nl/nieuws/3316064/Veel-vuurwerkklachten-uit-regio-Den-Haag
Bron:

Opvallend dat Omroep West de laatste alinea van het oorspronkelijke bericht heeft weggelaten. De alinea waarin wordt verwezen naar de valse meldingen van vorig jaar. Daar zit dus een redacteur die een hekel aan vuurwerk heeft.

Iemand uit de regio die daar op wil reageren?

Dit kan niet want het is al de hele tijd zo ongelofelijk stil nog nooit zo rustig geweest.
Af en toe een knalletje, boehoe.

Dit kan niet want het is al de hele tijd zo ongelofelijk stil nog nooit zo rustig geweest.
Af en toe een knalletje, boehoe.

Reageren svp. Bel een krant, laat een reactie achter onder nieuwsberichten etc. En doe het niet alleen, zoek een groepje medestanders op.

Het lijkt erop dat Bonte dit jaar het bestaan van categorie 1 vuurwerk heeft ontdekt, ineens is categorie 1 vuurwerk onderwerp van veel berichtgeving.

Ff serieus.
Als je gaat klagen om wondertolletje of knetterballetjes.
Dan heb ik erg veel medenleiden met je als er heel jaar door een scooter voorbij rijd

Categorie 1 vuurwerk is in de media ineens ook irritant supermarkt vuurwerk geworden. Allemaal opinie vorming en draagvlak creeren.

Opvallend dat Omroep West de laatste alinea van het oorspronkelijke bericht heeft weggelaten. De alinea waarin wordt verwezen naar de valse meldingen van vorig jaar. Daar zit dus een redacteur die een hekel aan vuurwerk heeft.

Iemand uit de regio die daar op wil reageren?
Hoeft niet uit de regio te zijn, ik heb daar, vooralsnog als enige, een reactie achter gelaten.

Inderdaad ik woon zelf in den haag, en het is echt behoorlijk stil af en toe wat cat 1 vuurwerk of een enkele cobra in de buurt maar het is verder erg rustig dus dat is gewoon een grote oplichterij

Ik ben ook woonachtig in Den Haag. Zoals Jeremy al aangeeft af en toe een knal, maar voor de rest is het echt opvallend stil. En overlast van categorie 1? Kan ik me totaal niet in vinden. Ook dat valt enorm mee. Het is naar mijn mening juist veel rustiger dan dat in het verleden het geval was.

Verdomd stil inderdaad. Wel jammer, ik mis het gewoon!
Die meldingen komen dan zeker uit het kantoortje van GL!?

Reageren svp. Bel een krant, laat een reactie achter onder nieuwsberichten etc. En doe het niet alleen, zoek een groepje medestanders op.

Ik kom uit Den Haag en ben het "eens" met het artikel, tot op zekere hoogte.
Om er nu zo diep op in te gaan om het tegendeel te bewijzen gaat mij wat te ver. Het gedeelte waar ik woon is vooral sinds afgelopen weekend een complete show aan blokken de lucht in gegaan, diverse "vuurwerkbommen" en zelfs flinke saluts de lucht in geknald, Vanavond was het ook 3x raak met extreme knallen/dreunen.
Persoonlijk zeg ik gaaf! die dreunen. Maar er zijn zoveel mensen tegen! En geef ze ongelijk!
Het is toch absurd dat ze dit doen zo vroeg in het jaar. Dit versterkt zo het gevoel van verbied het vuurwerk bij de samenleving. Wil je "vuurwerkbommen" gooien prima, maar doe dat op 31 december dan heeft men er enigszins begrip voor, die ene avond. Lekker op een open veld.
Hier knallen ze tussen de huizen en straten.

Het supermarkt vuurwerk stuk is complete waanzin. Verkoop dit het hele jaar door en je maakt een hele bevolking blij. Leuk voor op verjaardagen etc. Het is categorie 1 dus het mag, azijnzijkerds.

Ik ben ook woonachtig in Den Haag. Zoals Jeremy al aangeeft af en toe een knal, maar voor de rest is het echt opvallend stil. En overlast van categorie 1? Kan ik me totaal niet in vinden. Ook dat valt enorm mee. Het is naar mijn mening juist veel rustiger dan dat in het verleden het geval was.

Daar ben ik het volkomen mee eens!

Dat hele meldpunt is één grote puinhoop. 'Overlast' en 'een hekel hebben aan' zijn namelijk totaal niet hetzelfde. Bij overlast denk je aan vernieling, treiteren, of gevaarlijk gedrag, maar de meeste meldingen lijken toch vooral van geitenwollen sokken babyboomers of de Hannie's en Rietje's op facebook die ieder jaar maar weer klagen over dat nare vuurwerk. Kinderen die een knetterlintje en wondertol afsteken is voor veel mensen al een reden tot klagen, zonder dat ze er echt last van hebben, in de categorie "moet dat nou?". Nee, het moet niet, maar het mag wel. Waarom? Het is leuk voor de kinders.

Ik kan best begrijpen dat er heel wat mensen niets met vuurwerk hebben. En meldingen van bushokjes die zonodig vernield moeten worden met een Cobra 6 en wasbenzine, meer dan terecht, dat karma je ooit een keer terug pakt. Maar wie er deugdelijk mee om gaat met vuurwerk zal nooit echt tot overlast zijn. Want zoals het meldpunt nu gebruikt wordt, komen er straks op 1 januari 0:00 een hele hoop klachten binnen. Want Henk heeft nu eenmaal een hekel aan vuurwerk dus is het 'overlast'.

Nooit vergeten dat het Meldpunt Vuurwerkoverlast een gemanipuleerd propagandavehikel is van een partij die het consumentenvuurwerk in de ban wil doen. Daarom: bestrijden waar het kan. Wie overlast ervaart, moet de politie bellen en niet anders.

Back
Bovenaan