Veel meldingen over kindervuurwerk in Purmerend

duitje

VWC lid
Veel meldingen over kindervuurwerk in Purmerend
Inwoners van Purmerend trekken de laatste tijd vaak aan de bel met klachten over vuurwerk. Bij nader onderzoek van de afdeling toezicht en handhaving van die gemeente, blijken de ’daders’ kindervuurwerk af te steken. Het geluidsniveau van dit kindervuurwerk is volgens toezicht en handhaving ’bijna te verwaarlozen’.

Dat schrijft de afdeling op deFacebookpagina.

De afdeling gaat wel op de meldingen af, omdat er ook sprake kan zijn van illegaal vuurwerk. ,,Als we ter plaatse de dader(tje)s weten staande te houden, blijkt het vaak te gaan om categorie 1 vuurwerk.’’

Knalerwten

Het gaat bijvoorbeeld om knalerwten, grondbloemen, bengaals vuur, sterretjes en party poppers, somt de afdeling op. Dit mag het hele jaar worden afgestoken, schrijft de afdeling erbij. Kinderen vanaf 12 jaar mogen het kopen. ,,Het is bijna niet gevaarlijk.’’

Niet illegaal

De jonge vuurwerkafstekers zijn niet illegaal bezig. Het enige wat de afdeling kan doen, is de kinderen en jongeren erop wijzen dat ze rekening moeten houden met anderen en hun troep moeten opruimen.

Bron: https://www.noordhollandsdagblad.nl/waterland/veel-meldingen-over-kindervuurwerk-purmerend

de mensen denken bij een knal gelijk aan illegaal vuurwerk.
word tijd dat de vuurwerkbranche een filmpje opneemt en op tv de mensen eens haarfijn uitleggen wat legaal en illegaal inhoud zodat ze niet voor elk knalletje aan de telefoon hangen.....
zou een hoop frustratie schelen en vuurwerk in een minder kwaad daglicht stellen.

Het is dan wel belachelijk te noemen, en ik ben het hier ook mee eens. Echter lost dit het probleem niet op. Ik zorg er pro-actief voor altijd categorie 1 vuurwerk op een afgelegen plaats af te steken. Op die manier kan iemand die zijn hond uit aan het laten is niet schrikken van geknetter etc. Dit voorkomt dat zij op hun beurt dan hiervan een melding gaan maken, geheel onterecht en onwetend maar het is de vraag of je ze dat kwalijk kan nemen?

Ik denk dat wij als liefhebbers gewoon zelf de boel in de hand moeten nemen, hoe krom het ook is.

En niet keihard moeten zeggen: het is cat. 1 dus het mag. Want hier hebben we op lange termijn helemaal niks aan, het verslechterd alleen maar het imago van onze geliefde hobby.

de mensen denken bij een knal gelijk aan illegaal vuurwerk.
word tijd dat de vuurwerkbranche een filmpje opneemt en op tv de mensen eens haarfijn uitleggen wat legaal en illegaal inhoud zodat ze niet voor elk knalletje aan de telefoon hangen.....
zou een hoop frustratie schelen en vuurwerk in een minder kwaad daglicht stellen.

inderdaad zo gek nog niet, SIRE maakte ook altijd filmpjes omtrent vuurwerk.... dus waarom niet een filmpje om uitleg wat CAT 1 is.

inderdaad zo gek nog niet, SIRE maakte ook altijd filmpjes omtrent vuurwerk.... dus waarom niet een filmpje om uitleg wat CAT 1 is.

Dit zat ik mij net ook te bedenken. Dit moet eigenlijk gewoon gedaan worden want over 10 jaar weet nog pas 20% van de Nederlanders wat cat. 1 is en dat je het hele jaar mag afsteken.

Dit zat ik mij net ook te bedenken. Dit moet eigenlijk gewoon gedaan worden want over 10 jaar weet nog pas 20% van de Nederlanders wat cat. 1 is en dat je het hele jaar mag afsteken.

Dit is voor ons als liefhebbers een aannemelijk idee. Maar creëer hier binnen SIRE maar eens draagvlak voor... want laten we nu eerlijk zijn; hoe groot is het probleem rondom CAT 1 nu voor de gemiddelde Nederlander. Zij besteden die dure zendtijd liever aan iets waar mensen bijvoorbeeld van gewond zouden kunnen raken.

Dit is voor ons als liefhebbers een aannemelijk idee. Maar creëer hier binnen SIRE maar eens draagvlak voor... want laten we nu eerlijk zijn; hoe groot is het probleem rondom CAT 1 nu voor de gemiddelde Nederlander. Zij besteden die dure zendtijd liever aan iets waar mensen bijvoorbeeld van gewond zouden kunnen raken.

Ach, er wordt in Nederland meer geld weg gegooid aan onzinnige dingen dan dat er daadwerkelijk iets wordt besteed om de burgers ergens van op de hoogte te brengen.

Ach, er wordt in Nederland meer geld weg gegooid aan onzinnige dingen dan dat er daadwerkelijk iets wordt besteed om de burgers ergens van op de hoogte te brengen.

Dit is natuurlijk anekdotische argumentatie... Maar ik begrijp volkomen wat je bedoeld.

De meeste hier die cat.1 vuurwerk afsteekt en dit ergens doen waar men er geen last van heeft, doet het met een reden. Je steekt echt niet bijvoorbeeld maar 1 knetterlint tegelijk af, nee.. dit gaat vaak met tientallen tegelijk waardoor je echt een geluid produceert dat gelijk staat aan een goeie matje. En ja, wanneer iemand dit dan in een straat doet heb je de kans dat iemand de politie belt, want het lijkt dan zeker op illegaal vuurwerk.

Het is dan wel belachelijk te noemen, en ik ben het hier ook mee eens. Echter lost dit het probleem niet op. Ik zorg er pro-actief voor altijd categorie 1 vuurwerk op een afgelegen plaats af te steken. Op die manier kan iemand die zijn hond uit aan het laten is niet schrikken van geknetter etc. Dit voorkomt dat zij op hun beurt dan hiervan een melding gaan maken, geheel onterecht en onwetend maar het is de vraag of je ze dat kwalijk kan nemen?

Ik denk dat wij als liefhebbers gewoon zelf de boel in de hand moeten nemen, hoe krom het ook is.

En niet keihard moeten zeggen: het is cat. 1 dus het mag. Want hier hebben we op lange termijn helemaal niks aan, het verslechterd alleen maar het imago van onze geliefde hobby.

En dit is nou juist het probleem. Onder het mom van 'het is cat 1 dus het mag' met een hele groep stoken in een woonwijk. Tja, dan vind ik het niet gek dat mensen overlast ondervinden. Ik krijg echt jeuk als ik zie wat er zoal op Youtube te vinden is van cat 1 stooksessies.

Als je cat 1 wilt stoken, doe dit dan op een afgelegen plaats en niet in een woonwijk. Cat 1 is toegestaan, mits je geen overlast veroorzaakt.

Wat is dan de definitie van overlast veroorzaken? Ik stel altijd dat je pas overlast veroorzaakt als er iemand klaagt over het feit dat jij vuurwerk aan het afsteken bent.

Wat is dan de definitie van overlast veroorzaken? Ik stel altijd dat je pas overlast veroorzaakt als er iemand klaagt over het feit dat jij vuurwerk aan het afsteken bent.

De definitie van overlast is nogal vaag. Al blijf ik bij mijn mening dat het met een grote groep en/of een flinke hoeveelheid cat 1 afsteken in een woonwijk niet handig is. Afsteken op een afgelegen plek is een kleine moeite en groot plezier voor andere mensen.

Het wordt tijd dat tv programma's zoals bijvoorbeeld Editie NL en Rtl Boulevard eens aandacht aan dit cat 1 vuurwerk besteden. Kijken nml veel mensen naar dus bereik je veel landgenoten mee.
Scheelt zeker talloze telefoontjes van klagende mensen naar de politie.
En agenten kunnen hun werk uurtjes zeker beter besteden aan de wat serieuzere zaken.

Gewoon lekker overal afsteken die hap.
Knetterballetjes en knetterlinten nou nou. Wat een overlast.

Zolang je je gewoon gedraagt boeit dat hele cat. 1 geen reet in een woonwijk.
Als er overlast ervaren wordt hoor je het vanzelf, kun je alsnog verkassen.

Het is dat ik mij niet interesseer in dit kindervuurwerk, zou bijna uit protest wat halen en afsteken.

Weer een typisch voorbeeld van ouderwets Nederlands overal over zeiken/je overal aan storen en overal de telefoon voor pakken om het bekende 0900 nummer van de politie te bellen.

Dat mensen zich midden in de nacht storen aan zwaar knalvuurwerk is natuurlijk volkomen terecht. Maar kinderen die door de wijk gaan met kindervuurwerk en daar de politie voor bellen.....

Hou toch op zeg.... :bonk:

Weer een typisch voorbeeld van ouderwets Nederlands overal over zeiken/je overal aan storen en overal de telefoon voor pakken om het bekende 0900 nummer van de politie te bellen.

Dat mensen zich midden in de nacht storen aan zwaar knalvuurwerk is natuurlijk volkomen terecht. Maar kinderen die door de wijk gaan met kindervuurwerk en daar de politie voor bellen.....

Hou toch op zeg.... :bonk:
Te belachelijk voor woorden inderdaad. Als je een hond hoort blaffen ga je toch ook niet de politie bellen voor geluidsoverlast :bonk:

Te belachelijk voor woorden inderdaad. Als je een hond hoort blaffen ga je toch ook niet de politie bellen voor geluidsoverlast :bonk:

Nee dat klopt, en zo vind heel Nederland alcohol (overmatig nuttigen) geen enkel probleem. Maar rookt iemand een jointje krijgt hij direct een label. De gedraging zijn in principe hetzelfde maar de reactie is totaal anders.

Dit geldt ook voor overlast van cat. 1, vaak minder irritant dan een blaffende hond bij de buren. Echter iets wat in tegenstelling tot de hond van de buren niet geaccepteerd wordt door de gemiddelde Nederlander.

Dus nogmaals neem het heft in eigen handen!

Back
Bovenaan