Van Merk naar Merk (lijn)

Beeyourself

VWC lid
Door de jaren heen ben ik regelmatig van merk gewisseld. Soms heel bewust, omdat ik bepaalde voor- of nadelen zag, en soms gewoon omdat ik eens wat anders wilde proberen. Toch merk ik dat er telkens één merk of één specifieke lijn de boventoon voert in een bepaald jaar.

Ik ben benieuwd hoe dat bij jullie zit. Hebben jullie door de jaren heen ook van merk gewisseld? Wat waren voor jullie de redenen om dat te doen? En misschien nog wel het belangrijkste: welk merk staat dit jaar bovenaan jullie lijstje?

Ik zal zelf afschoppen.

Mijn vuurwerkreis – van Proline tot Magnum en Rubro​

Door de jaren heen ben ik vaak van merk gewisseld. Soms heel bewust omdat ik bepaalde voor- of nadelen zag, soms gewoon omdat ik eens wat anders wilde proberen. Toch zijn er altijd periodes geweest waarin één merk of lijn er met kop en schouders bovenuit stak.

Ik ben benieuwd of jullie dit ook herkennen. Hebben jullie door de jaren heen veel geswitcht van merken? En waarom? En natuurlijk: welk merk staat dit jaar bovenaan jullie lijstje?

Ik trap zelf af met mijn verhaal.

De kinderjaren (8–14 jaar)

In ons dorp zaten drie vuurwerkwinkels, en als jochie van 8–10 jaar was ik al verkocht. Ik wist nog niet veel van merken, maar twee sprongen er voor mij uit:
  • Proline (GBV) (met een diepe liefde voor de yellowcaps) bij de vuurwerkreus
  • Diamond Collection bij de Dump.
Dat waren de jaren dat je als klein ventje met knalwerk, babypijltje en wat Romeinse kaarsen de straat onveilig maakte. Denk aan de Thunderkings, Titanics, grondbloemen , twisters en natuurlijk de kleine matjes en astronauten die iedereen toen wilde hebben.

Tot mijn 14e bleef dit de basis. Af en toe vulde ik het aan met wat Wolff.

De middelbare school (14–18 jaar)

Toen begon het pas echt. Op de middelbare school werd Zena het merk.
Vooral toen Zena België en later Zena Nederland steeds meer terrein wonnen.

Mijn lijstje zag er in die tijd vaak zo uit:
  1. Zena België (en andere merken)
  2. Zena Nederland
  3. Proline
  4. Vuurwerktotaal
Het knalvuurwerk was natuurlijk enorm interessant, pijlen, matten en thunderkings, en de andre soorten knallers. Pas tegen mijn 18de begon sier ook mijn oog aan te trekken. Teminste dat mijn brein en portomonee er overeenstemming over konden vinden. GBV had ook tolla lola fluit knal pijlen man heb hier heel wat pakken van weg gestookt.

Er zat nog een bijzonder jaar tussen: ik ging naar de oude vertrouwde winkel en ik was 17 jaar. Elk jaar ga ik toch naar deze winkel. Al is het enkel om gewoon sfeer te proeven. En ineens viel mijn oog op een lijn die ik nooit eerder in Nederland had gezien Jorge. Dit was op de laatste dag in het laatste uur van de verkoop toen was er nog leeg verkoop..... nou mijn spaargeld ging er ook door heen. De JW2000, JW401 en New Generation set moesten eraan geloven.....

De rijbewijs-jaren (18–21 jaar)

Met mijn rijbewijs op zak kon ik eindelijk verder kijken dan de winkels in mijn dorp. En eerlijk: dat was een openbaring.​

Proline begon voor mij wat achter te blijven; het gaf niet meer dezelfde kick als vroeger. En toen kwam ik in aanraking met Rubro. Dat merk pakte mij direct.

Ik was toen net vader geworden en bleef binnen Nederland, maar Rubro stelde absoluut niet teleur.
Omdat mijn focus steeds meer richting sierwerk en complete straatshows ging, sloot Rubro daar perfect bij aan.

Ook nog een bijzonderheidje met een huiszoeking. Maar dat was het jaar ik vader werd en had enkel wat oude rotjes nog. 4 auto's ze waren behoorlijk teleurgesteld met lege handen weer weg te moeten.

De Funke-periode (25–28 jaar)

Een paar jaar later kwam Funke op mijn pad. Dat was écht iets nieuws:
  • Strakke labels
  • Duitse kwaliteit
  • Perfect uitgewerkt
Het voelde fris, anders, en het gaf een nostalgisch gevoel terwijl de kwaliteit torenhoog was. Ik combineerde Funke vaak met artikelen van St8ment, en later Evolution. St8ment had toen mines en

Terug naar oude liefde (29–32 jaar)

Rond mijn 29e tot 32e jaar kwam ik toch weer terug bij Rubro, maar nu aangevuld met andere lijnen:

• Wolff Raff & Poema
  • Volt

De laatste jaren (32–nu)

De afgelopen drie jaar ben ik vooral bij Broekhoff en Magnum terechtgekomen.
Sterke merken met mooie lijnen, zeker vorig jaar was de collectie goed mee gevuld en dit heeft een goede indruk weer weten te maken.

En dit jaar… tja, dit jaar is het toch weer een mix. Mijn lijstje ziet er zo uit:
  • Broekhoff
  • Magnum
  • Rubro
  • En als de prijzen goed worden ergens WTF Xplosion

Slot

Dus dat is mijn vuurwerkreis in vogelvlucht. Van de klassieke Thunderkings, Chinese rollen en Big Boss in mijn jeugd, via Zena-hype en Rubro-showstukken, naar de Funke-kwaliteit en Broekhoff-compounds van de laatste jaren.

Ik ben benieuwd: hoe ziet jullie reis eruit? Welke merken of artikelen hebben bij jullie de grootste indruk gemaakt, en welk merk of product staat dit jaar bovenaan jullie verlanglijst?

Laatst bewerkt:
Exacte jaartallen/chronologie durf ik me uit m'n hoofd niet aan te wagen. Maar globaal gezien:

Eerste kennismaking als jonge tiener (jaren 90) moet denk ik met Schuurmans geweest zijn, lokale fietsenzaak Leo van Kester in Den Haag was dealer van de Diamond collection. Hier kocht ik mijn eerste jaren vuurwerk, o.a. de singleshot Sweet Coconut.
De slager naast de marktshop op hetzelfde pleintje als de fietsenzaak is meermaals zo behulpzaam geweest om bij de marktshop (winkeltje van alles, ik kocht er vooral snoep, stinkies/waslucifers, Bengaals vuur en in december dus ook 'rotjes') om de voorraad aan te vullen, als die te snel op was...

Een lokale Lenta had - dacht ik - Hardix in het assortiment. Daar slechts een keer of 2, 3 geweest.

Toen het freakvlammetje langzaam harder ging branden, verbreedde ik ook mn horizon en mn budget. Een fietstocht naar Wateringen bracht me in het bereik van Lesli vuurwerk bij (!) Wapenhandel Donck. Hier jarenlang het gros van mn vuurwerk gekocht, o.a. mn favoriet, de Giant Surprise, nog voordat ie onder de New Spirit (of next generation?) lijn ging vallen.

Een fietstocht naar Poeldijk bracht Proline vuurwerk, o.a. de thunder salvo. Hier echter niet vaak geweest.

En geloof het of niet, den haag heeft een 'vuurwerkspeciaalzaak', op de zuiderparklaan. Daar maakte ik kennis met Beko; skyline en kocht ik m'n eerste 200grammer; Beatles in the sky en maakte ik kennis met de titanium vulcano's, die vervolgens jarenlang onderdeel zijn geweest van mijn collectie (later in variant Xin of in de vulcan uitvoering).

Ergens rond deze tijd ook eenmalig een uitstapje gemaakt naar de 'tientonner' bij industrieterrein dekkershoek. Die hadden o.a. ook hardix, brilliant collection. Verder niet heel veel herinnering aan. Meen dat ie ook tijdlang dicht was agv iets te exotische producten...

Een uitstapje naar 'de boer sport' in de Ingenhouszstraat leverde me een fantastisch jaar met Brave &Wighers, waarin ik zowel de Star suitcase als de lidu bigbox aanschafte.

Daarna kwam de Rijswijkse vuurwerkhal in beeld en kreeg ik toegang tot meerdere importeurs onder 1 dak.

Toen ik m'n rijbewijs kreeg (23) en ik steeds meer info op fora vond, ging het pas echt goed mis... Freakacties in Breda, Steenbergen, prijsvragen die je her en der brachten. Gezamenlijke inkoop gefixed bij de Rijswijkse vuurwerkhal. Ivm toenmalige vriendin ook in Sint Maarten (NH) geshopt bij Pronk. En afgelopen (8-10?) jaren vooral m'n kruit verschoten in Pijnacker bij de diverse shops.

Laatst bewerkt:
Toen ik jong was, al verzot op vuurwerk, siervuurwerk wel te verstaan, want zware knallen vond ik maar niks. Ben slechthorend, die knallen kwamen veel te hard binnen door de gehoortoestellen. Dus ik vermaakte me prima met kleine fonteintjes en grondbloemen.
Mijn vader kocht in die tijd altijd vuurpijlen.
Ik weet echt niet meer welk merk die had, maar zal zo rond 1992 geweest zijn, toen had hij pijlen die zo goed waren ik was een jaar later nog aan het stuiteren van de adrenaline.
Het jaar daarop, pijlen bij elkaar gespaard van het geld wat ik verdiende door tuintjes te maaien. diamant collection, en die vielen me toch tegen. Dit waren grote pijlen 8 in een zak, tegelijkertijd had je ook kleine pijltjes die alleen blink af gaven tijdens het stijgen, die waren wel leuk zeker voor de prijs.
Dit vuurwerk kochten we bij een viswinkel in Rijswijk {NB}. Die heette Marjo.

Daarna jaren, uren uitzoeken in blaadjes van winkels uit de buurt, Verschillende winkels gehad. Hubo Sleeuwijk, schuurmans. Zena colectie Belgie. Katan in Ulft hadden een actie van 500 betalen voor 750 uitzoeken.
Toen in aanraking gekomen met fora, contact gelegd met medeliefhebbers. Mee mogen bouwen aan shows, echt een geweldige tijd. Gelukkig veel vrienden aan over gehouden.
Contacten gekregen met Outlet, Franeker nog steeds super fijne contacten. Kuiper in het verleden, ook super.

Ja een prachtig wereldje, best een rijk mens om dat mee te hebben mogen maken, hopende dat het nog lang mag duren.
Want 1 ding weet ik zeker, het pure wat je door passie deelt maakt je een mens die gevoel heeft!!!

Oke komtie!
Er was eens...
Nee, alle gekheid op een stokkie.

Inleiding:
Tot m'n 16e jaar was ik afhankelijk van m'n pa (moe kon dat "klote vuurwerk" niet zoveel schelen, en nog niet eigenlijk, behalve op oudjaarsavond)
En dat betekende dat al het vuurwerk tot m'n 16e jaar gekocht werd bij Souman in Hattem, want vuurwerk kopen bij een andere winkel terwijl er eentje letterlijk om de hoek zat vond m'n pa onzin. Souman had echter wel altijd een mooi en breed assortiment. Ook schoten ze jaarlijks een demo, eigenlijk al zo lang ik mij kan heugen.
Maar goed, genoeg gelul. Bij deze de merken door de jaren heen!

De eerste herinneringen:
De basis voor de "vuurwerkcollectie bestond het eerste aantal jaren die ik mij herinner uit het klassieke meterpakket MET ratelband, pijlen, magic sing draaizon én een pakje moon travellers. Dit zal ergens tussen 2003 en 2007 geweest zijn gok ik. Al snel werd dat meterpakket aangevuld met klein grut voor mij en mijn broertjes. Denk aan blinq en crackling balls van pyropower(broekhoff), grondbloemen van de eastar collection(hardix) en een pakje killer bee mocht ook niet ontbreken. Rotjes waren er toen nog niet bij, pa vond dat zonde geld en ik hield helemaal niet van knallen (nu lastig voor te stellen:p) .
In die jaren kwam ook proline in het assortiment van Souman. Op de demo viel mijn oog op een grote piramidevormige fontein, en ik wist m'n pa te overtuigen dat die er echt moest komen (de naam kan ik zo even niet terugvinden). Ook de proline mini zat vanaf dat jaar standaard in de collectie. Een klein fonteintje waar grondbloemen uit sprongen, prachtig spul!

De eerste cakes.
Ik gok 2008;
Na vele meterpakket jaren vond m'n pa het wel mooi geweest en kocht hij de eerste 2 cakes.
Het waren de summa cum laude van proline en de fire in the night van de skyline collectie (beko).
Beide prima cakes voor die tijd en ik herinner mij nog erg goed dat die summa cum laude een goeie harde burst had.
Ook zaten er dat jaar voor het eerst babypijlen(eastar-hardix) en rotjes in de colletie. action crackers van schuurmans(als ik het goed heb) en black devils van hardix.
Het jaar erna hadden we de leopard van de diamond collection (schuurmans).

Wolff, Bonfireworks, China red en Broekhoff. Het begin van de gouden jaren.
Ik had eindelijk m'n pa weten te overtuigen dat het voordeliger was om in de voorverkoop te bestellen.
De nodige pakken thunderking van broekhoff gingen er in de winkelmand en het was opeens mogelijk om meerdere cakes aan te schaffen met het zelfde budget.
Een aantal voorbeelden van cakes die er in die jaren voorbij zijn gekomen: Eldorado - Wolff, Crackle clouds - Broekhoff, midnight delight - bonfireworks. dragon balls - bonfireworks.
Ook Kwam china red in deze jaren op de markt. De sky runners, china red thunder rockets en single shots kwamen voorbij.

Eigen centen.
Ik had al snel door dat ik toch echt met eigen centen moest komen als ik meer vuurwerk wilde kopen. Daarom dus kranten lopen en vakkenvullen.
Hier ging het hek van de dam en werd de collectie jaarlijks aanzienlijk groter.
wodka blue en treasure island - bonfireworks, hotshot 2 - china red waren de eerste 3 cakes die ik van mijn zelf verdiende centen kocht. Natuurlijk aangevuld met babypijlen, rotjes, singleshots en romeinse kaarsen. Zo trots als een aap met zeven lullen was ik. Pa vond het maar zonde geld, hij moest eens weten wat hem te wachten stond:d.

16 jaar, zelf kopen!
Vanaf mijn 15e werkte ik meerdere avonden in de week in het plaatselijke cafetaria. Dat verdiende vergeleken met vakkenvullen echt bergen geld.
Ook haalde ik mijn brommerrijbewijs en kocht ik een dikke tomos. Dit betekende dus dat ik zelf op pad kon naar winkels verderop. Koos van der put verkocht vuurwerktotaal en vuurwerkcentrum wezep had Rubro in zijn assortiment.
Bij die laatste kocht ik mijn eerste compound. De transbomber natuurlijk!
Ook souman kon ik natuurlijk niet voorbij laten gaan. Dus 2015 stond voornamelijk in het teken van china red, rubro en vuurwerktotaal.

1 Compound is mooi, 2 is beter!
Het jaar er op viel mijn keuze toch meer op China Red. Ik kon Bij souman de magic in the air en de Bulldozer op de kop tikken voor 75euries per stuk. Kun je het je nog voorstellen? Ook ging ik voor het eerst met een kameraad en zijn opa en oma mee naar Duitsland waar we de Aldi en de Lidl bezochten en de nodige poisons en alligators kochten.

Meer, meer, meer!
In dit jaar werd ik 18 en kocht ik mijn eerste auto. Ik kon nu gaan en staan waar ik wilde en zoveel mogelijk winkels bezoeken. Dit is ook waar ik deze lap tekst ga afronden omdat het vanaf hier vrij constant blijft kwa merkgebondenheid. Ik heb echt van alles geschoten dit jaar en de jaren erna. En ik probeer nogsteeds jaarlijks overal de toppertjes uit te pikken. Maar hier even een opsomming van mijn favoriete merken:
China red heeft toch wel een grote plek in mijn pyrohart, althans tot dit jaar dan. De koers die ze dit jaar varen spreekt me tot nu toe nog niet heel erg aan. Wel hebben ze tot nu toe altijd topproducten geleverd voor relatief mooie prijzen.
Broekhoff heb ik de laaste jaren herontdekt en maakt nu weer een groot deel uit van mijn collectie, constante kwaliteit en ze luisteren goed naar de consument.
Wolff staat natuurlijk ook al jaren bekend om zijn kwaliteit en prachtige labels. De prijs is vaak wel wat aan de hoge kant in mijn ogen.
En dan de nummer 1: Funke... Wat een prachtmerk is dit. Eeuwig zonde dat dit niet meer te verkijgen is in Nederland. Nostalgie en kwaliteit in 1. Echt vuurwerk voor de liefhebber, zelf het kleinste spul is om van te smullen.

Dit was mijn spreekbeurt zijn er nog vragen?:bye:;)

Miste eigenlijk nog de magie whipe ook😅 ook weer heel herkenbaar al die producten.
Ook die proline mini goud was die. Net zoals de fantasie kanonslag.

Jaren 80 en 90 veel verschillende merken via verschillende importeurs; Schuurmans, Lesli, Wolff, Breeschoten, Red Lantern, Flowerbasket, Horsebrand, Vulcan, Bonbridge en natuurlijk alle bekende merken illegale knallertjes, Weco Moog Nico, Bex of alles wat er maar te krijgen was in die tijd!

Vanaf omstreeks 2000 heb ik het opgetekend! Dat komt omdat ik met een video bezig ben met collectiefoto's 25 jaar vuurwerk in beeld!

COLLECTIE OMSTREEKS 2000
Lesli, Schuurmans, Breeschoten, Weco, Nico Feuerwerk e.a.

COLLECTIE 2004-2005
GBV Pro-Line, Wolff, Weco, Nico Feuerwerk e.a.

COLLECTIE 2005-2006
GBV Pro-Line, Lesli, Breeschoten e.a.

COLLECTIE 2006-2007
Broekhoff, Lesli, Breeschoten e.a.

COLLECTIE 2007-2008
Breeschoten, Evuco, Lesli, Wolff, Herlat, GBV e.a.

COLLECTIE 2008-2009
Beko, Lidu, Meester Vuurwerk, GBV, Hardix, Wolff e.a.

COLLECTIE 2009-2010
Lidu, Broekhoff, Tropic, Meester Vuurwerk, GBV, Hardix, Wolff e.a.

COLLECTIE 2010-2011
Meester Vuurwerk, Pyrostar,Wolff, Tropic, Marijn, GBV, Forest King, Herlat, e.a.

COLLECTIE 2011-2012
Lesli, Rubro, Herlat, Royal Fireworks, Hardix, Broekhoff, Zena, Marijn, Wolff, Bonfireworks e.a.

COLLECTIE 2012-2013
Royal Fireworks, Wolff, Zena, Rubro, Marijn, Broekhoff, Schuurmans e.a.

COLLECTIE 2013-2014
Zena, Vuurwerktotaal, Rubro, Lesli, Royal Fireworks, Geisha, Xplode, Marijn, Wolff, Katan, Vulcan, Schuurmans, Evolution Fireworks e.a.

COLLECTIE 2014-2015
Evolution Fireworks, Cafferata, Vuurwerktotaal, Royal Fireworks, Rubro, Vulcan, Orange Label, Vuurwerkmania, Bonfireworks, Wolff, Burn It, Zena, Katan, Haokan Vuurwerk e.a.

COLLECTIE 2015-2016
Vuurwerkmania, China Red, Wolff, Broekhoff, Evolution Fireworks, Lesli, Vuurwerktotaal, Haokan Vuurwerk, Katan, Rubro e.a.

COLLECTIE 2016-2017
Wolff, Rubro, Evolution Fireworks, Vulcan, Witte Tenten, Zena, Vuurwerktotaal, Pangu, Cafferata, Vuurwerkmania, Burn It e.a.

COLLECTIE 2017-2018
Pangu, Vuurwerktotaal, China Red, Vulcan, Wolff, Evolution Fireworks, Katan, Lesli, Vuurwerkmania, Rubro e.a.

COLLECTIE 2018-2019
Vuurwerktotaal, China Red, Vulcan, Wolff, Pangu, Evolution Fireworks, GBV Weco, Vuurwerkmania, Rubro e.a.

COLLECTIE 2019-2020
Rubro, Eurostar, Funke, Luypaers, Evolution, Xplode, Klasek, Blackboxx, Katan, Vuurwerkmania, Weco e.a.

COLLECTIE 2020-2021 (The turbulent Covid year edition!)
Catogorie 1 diverse merken

COLLECTIE 2021-2022 (The Omikron edition!)
Catogorie F1-F2-F3 diverse merken

COLLECTIE 2022-2023
Funke, Argento

Collection 2023/2024
Funke, Rubro, Klasek, Vulcan, Lesli, Cafferata, Wolff, Broekhoff, Magnum, China Red

Collection 2024/2025
Funke, Vuurwerkmania, GBV-Weco, Magnum, Katan, Eurostar, Vulcan, Cafferata, Schuurmans, Klasek

• Like
Waarderingen: GMP
Back
Bovenaan