Update van de Vuurwerk Federatie

Koala

VWC lid
Beste vuurwerkliefhebbers,

Afgelopen week is de Vuurwerk Federatie bij elkaar gekomen om onze oprichting te evalueren en om doelen voor 2019 vast te stellen. Hieronder kunnen jullie een kort verslagje van deze meeting lezen.

Allereerst zijn wij erg tevreden met wat wij in 2018 hebben bereikt. In minder dan 2 maanden tijd zijn wij meermaals in de media geweest, hebben we een solide basis gelegd met ons panel en is er support vanuit verschillende importeurs en grote vuurwerkwinkels geweest. Het meldpunt tegen vuurwerkoverlast was een ludieke manier om bekendheid te genereren en het gebruik van Facebook en de vuurwerkfora als belangrijkste communicatiebronnen werkte goed. Al met al was 2018 een goed begin, maar we zijn er nog niet!

Voor 2019 hebben we de volgende doelen opgesteld.
- We willen ons meer gaan bemoeien met vuurwerk-besluiten op gemeentelijk niveau. Door informatie te verstrekken en als aanspreekpunt te fungeren gaan wij proberen negatieve 'oplossingen' zo veel mogelijk te beperken
- We gaan ons meer promoten, denk hierbij aan flyers en stickers, maar ook willen wij ons meer laten zien in de vuurwerkwereld. Dit gaan we doen via de fora en onze eigen kanalen, waar we allicht Twitter en Instagram aan toe gaan voegen.
- We gaan ons hard maken om het Nederlandse vuurwerk in de huidige vorm te behouden. Dus geen verbod op knalvuurwerk, geen verdere restricties maar aansturen op betere handhaving van de huidige regels. Illegaal vuurwerk veroorzaakt overlast en vernielingen, Nederlands consumentenvuurwerk niet.
- Tot slot willen wij de liefhebbers tegemoet komen, en vinden wij dat de 25-kilo regeling hopeloos achterhaald is. Dit jaar gaan wij er alles aan doen om dit te laten aanpassen.

Achter de schermen zijn we al weer bezig met het een en ander uitwerken. Mochten jullie tips of advies hebben, laat het ons dan zeker weten!

Heel veel succes! En ik zal wederom door het jaar heen inspringen waar dat mogelijk is, om mijn eigen steentje bij te dragen.

Veel succes gewenst inderdaad! Dat de traditie maar niet verder ingeperkt wordt, en dat die 25 kilo regeling maar gauw op z'n einde mag zijn. :wink:

Dat zijn mooie doelen, het is hoognodig om onze stem te laten horen om deze traditie te behouden. Veel succes ermee! Mochten jullie iets nodig hebben qua vormgeving, video of tekstschrijven,stuur me maar een PM'tje. Wil dit initiatief wel 'professioneel' ondersteunen. :thumbup:

Goed om dit lezen! Heel veel succes toegewenst en respect dat jullie hier je tijd en energie in steken. Hopelijk worden veel doelen gehaald :thumbsup:

Inderdaad binnen korte tijd veel bereikt. Succes met de doelen van 2019/2020!! Ik hoop dat we nog jaren mogen genieten van vuurwerk kunst

Prachtig om dit te lezen! Echt enorm bedankt dat jullie je hiervoor inzetten! Als er dingen zijn waarbij wij moeten/kunnen helpen, ik denk dat er genoeg freaks zijn die een steentje willen bijdragen! Ik in ieder geval wel!

Goed bezig en veel succes! Vooral die 25kg regel is natuurlijk idioot, zeker met de huidige compounds / boxen.

Liever een 25Kg regel die niet wordt nageleefd als een 50kg regel die wel wordt nageleefd. Want ook daaraan zit iedereen op dit forum

Liever een 25Kg regel die niet wordt nageleefd als een 50kg regel die wel wordt nageleefd. Want ook daaraan zit iedereen op dit forum

Klopt inderdaad. Maar wat mij betreft in zn geheel schrappen. Regel is niet meer van deze tijd.

Klopt inderdaad. Maar wat mij betreft in zn geheel schrappen. Regel is niet meer van deze tijd.

25 KG is inderdaad niet meer van deze tijd, maar de hele regel schrappen betekent dat je je hele huis maar kan volstouwen met vuurwerk. Weet ook niet of dat nou zo slim is. Ik kan wel leven met 100 KG

mits dat om de hoeveelheid kruit gaat natuurlijk :p

Vroeger waren de cakes 3kg, nu de grotere boxen soms 30kg. 25kg regeling ver tienvoudigen net zoals met de gewichtstoename van de producten is gebeurt en voila, opgelost (grotendeels):p

Beter een max gewicht kruit instellen inderdaad, maar het blijft altijd discutabel. Voor de 1 is 10 kilo kruit genoeg, voor de ander 100 nog te weinig. Daarom, wat mij betreft helemaal schrappen en gewoon je gezonde verstand gebruiken qua wat je op kan slaan etc. Maar ja, Nederland regeltjesland dus dat zal niet gebeuren. Stel je voor dat je wat aan de eigen verantwoordelijkheid over laat...

Je beschermt hier natuurlijk wel het belang van de buurt. Als jij zelf nauwelijks wat met vuurwerk hebt kan ik me voorstellen dat je liever niet iemand naast je hebt wonen met zijn schuurtje tot de nok toe gevuld. Die buurman zelf zegt: oooh, maar dit gaat wel goed zo

Je beschermt hier natuurlijk wel het belang van de buurt. Als jij zelf nauwelijks wat met vuurwerk hebt kan ik me voorstellen dat je liever niet iemand naast je hebt wonen met zijn schuurtje tot de nok toe gevuld. Die buurman zelf zegt: oooh, maar dit gaat wel goed zo

Ik begrijp waar je naar toe wilt. Toch blijft het voor mij echt bangmakerij...

100/200 kilo consumenten vuurwerk 1.4g (het gevaar blijft beperkt tot de directe omgeving van het vuurwerk)in een tuinhuis... gaat jou als buurman in je woning echt helemaal niet doen... En daarnaast moet er eerst brand ontstaan, en dan acht ik de brand zelf, gevaarlijker dan bombettes die afgaan.

Dit is erg goed om te lezen! Vooral met de 25 kg regel, slaat toch gewoon nergens op als je de king of town haalt je al strafbaar bezig bent. We zullen een steentje bijdragen zover het mogelijk is!

Veel succes iedereen!

Back
Bovenaan