UPDATE POLITIEKE DISCUSSIES - Socialmedia aktie ter voorkoming van 'tijdelijk' verbod

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ja, typisch Forum-taal. Zij tegen de rest. Maar gelukkig is dat niet het geval, ruim 2/3e van de Kamer is tegen een verbod. Zie hier de uitslag van enkele weken geleden toen er over een definitief verbod werd gestemd:

Bekijk bijlage 61194

Het linkerrijtje zijn de partijen die voor een verbod hebben gestemd, rechts de partijen die tegen een verbod hebben gestemd.

ben bang dat wanneer het erop aankomt dat partijenen zoals d66 en pvda zich ineens heel snel kunnen bedenken.....

De SP spreekt van een tijdelijk vuurwerkverbod in 2021. De motie was dus weer voor een tijdelijk verbod? Of heeft de stagiair die de reactie heeft gegeven dit verkeerd bedacht?

De SP spreekt van een tijdelijk vuurwerkverbod in 2021. De motie was dus weer voor een tijdelijk verbod? Of heeft de stagiair die de reactie heeft gegeven dit verkeerd bedacht?

De Motie was absoluut niet voor een tijdelijk verbod, deze was zo opgesteld en ingezet om het definitief te maken. Dus bullshit reactie.

Het hele euvel van al die stemwijzers, is dat door het terug te brengen naar de eenvoud van ja/nee/voor/tegen/geen mening, mis je elke vorm van nuance. En dat geldt zelfs ook nog voor de meeste partij programma's. En dan nog iets; wie bepaalt dat dat de belangrijkste onderwerpen zijn om op basis daarvan te stemmen?

Het is een nuttig middel, omdat nagenoeg niemand alle programma's door ploegt, maar verder is het alles behalve zaligmakend.

Voorbeeld: voor of tegen kernenergie?
Waar? Op welke manier, op welke termijn? Waar is de vraag over waterstof centrales?
Waar is de vraag over het afschaffen van geïmporteerde biomassa? Waar is de vraag over het updaten en uitbreiden van het elektriciteitsnet, zodat opgewekte stroom niet verloren gaat? Etc.

@GMP, volledig mee eens. Het was beter geweest als men bijvoorbeeld 200 vragen had geprogrammeerd en dat je eerst de voor jou belangrijke onderwerpen had kunnen kiezen. Dat kunnen er 5 of 100 zijn. Na doorklikken beantwoord je alleen de stellingen m.b.t. de onderwerpen die je zelf interessant / belangrijk vindt. Iets minder gebruiksgemak, maar wel een veel ‘eerlijkere’ uitkomst.

Maar nog beter om te stemmen op basis van de huidige stemwijzer in plaats van op ‘de persoon’. Begrijpelijk maar ook eng hoeveel mensen dat doen. Hoewel het bij Sylvana en de SP wellicht het tegenovergestelde effect heeft gelukkig. :rolleyes:

Laatst bewerkt:
Het hele euvel van al die stemwijzers, is dat door het terug te brengen naar de eenvoud van ja/nee/voor/tegen/geen mening, mis je elke vorm van nuance.
Er zijn tegenwoordig legio stemwijzers die dat anders doen hoor, even verder kijken dan de popmedia je voorschotelt.

Ik vind zelf de volkskrant wijzer wel erg handig, daarin zie je waarop de partijen de afgelopen jaren hebben gestemd qua moties/wetsvoorstellen. Dat geeft in mijn ogen een goed beeld van het gevoerde beleid, daarnaast een aantal soorten invullen en je hebt al een beter beeld.

Er zijn tegenwoordig legio stemwijzers die dat anders doen hoor, even verder kijken dan de popmedia je voorschotelt.

Oja, we hebben nu de hvlv stemwijzer!

Zonder gekheid, het is beter dan het was, maar het blijft enorm behelpen. Temeer omdat jij en ik misschien verder kijken, maar het gros van Nederland stemt uit gewoonte (want dat stem ik altijd al, of m'n opa/oma/pa/ma), op een persoon (tis ongelooflijk, maar er zijn vrouwen die op een bepaalde plek jeuk krijgen van Klaver, ik ook, maar op een hele andere manier) of uit onvrede.

Ik doe m'n best om daar tegenwicht aan te geven, maar ik voel me al jaren nogal in de minderheid.

Maar even voor de beeldvorming, van welke niet-popmedia aangeprezen stemwijzers ben jij persoonlijk erg gecharmeerd?

Vanochtend in de vroege uitzending van Hart van Nederland een positief item. Uit onderzoek blijkt dat 56% aankomend jaar weer vuurwerk wil afsteken.

Alleen jammer dat Faber ook weer spreektijd krijgt

Aankomende jaarwisseling moet het weer toegestaan zijn om siervuurwerk af te steken. Dat vindt de meerderheid van de ruim 2,1 miljoen gebruikers van de StemWijzer, de meest ingevulde kieshulp in Nederland.

Van de 2,1 miljoen StemWijzer-gebruikers die hun gegevens anoniem deelden, wil 57 procent weer siervuurwerk kunnen afsteken eind december. Een minderheid van 34 procent is tegen het toestaan van siervuurwerk.

https://www.hartvannederland.nl/nieuws/ ... d-en-nieuw

Dat is een klinkende overwinning en tevens munitie voor de rest van het jaar.

De grootste vier partijen in de peilingen op dit moment - de VVD, de PVV, het CDA en D66 - willen dat ook graag zo houden. Ook de SP, het FvD en JA21 zijn voor. Maar er zijn ook partijen die het vuurwerkverbod van afgelopen oud en nieuw graag permanent zien worden. GroenLinks, de PvdA, de ChristenUnie, Partij voor de Dieren, 50Plus, de SGP en Denk willen af van het zelf afsteken van vuurwerk. Wel pleiten ze er (bijna) allemaal voor om het particulier afsteken van vuurwerk te vervangen door gemeentelijke vuurwerkshows of 'vuurwerkverenigingen'.

Qua inhoud wel interessant dat de SP en PvdA hier weer anders worden uitgelicht in vergelijking met de meest recente motie (PvdA) en een bericht aan Hoakan van de SP. Verder is het woord 'vuurwerkverening' wel interessant. Ik wil best met een aantal van jullie een vereniging vormen...

Met verenigingen wordt gedoeld op dat kansloze verhaal van de Nederlandse Vuurwerkbond. Sowieso past geen vereniging in mijn achtertuin, dus ik ga lekker solo.

Wel heerlijk nieuws dit om het weekend mee te beginnen. Nederland maakt me weer blij :holland:

Tsja, de VVD. Numero 39 op de kandidatenlijst: Verkuijlen, R (Ruud) (m) Hilversum.

Da's dus de politie-Ruud die we vorig jaar tot vervelens toe hebben horen pleiten voor een totaalverbod en zelfs F1 wilde verbieden. Zou zo maar in de Tweede Kamer kunnen belanden als er wat mensen boven hem op de lijst minister worden of afhaken.

Dan hoop ik maar dat de fractiediscipline haar werk doet.
Als die vent de kamer in komt en hij krijgt vuurwerk in zijn dossier, dan vrees ik het ergste...

Dan hoop ik maar dat de fractiediscipline haar werk doet.
Als die vent de kamer in komt en hij krijgt vuurwerk in zijn dossier, dan vrees ik het ergste...

Z'n mogelijk toekomstige baas bestempelde vuurwerk eind vorig jaar nog als 'die rommel'. Wie weet wacht Verkuijlen, R (Ruud) een warm welkom.

In de Eerste-Kamerfractie van de VVD zit overigens al een mol. Maatje van De Faber en mede-oprichter van het Landelijk Vuurwerkmanifest. Zie https://www.gelderlander.nl/binnenl...rkverbod-bijna-hele-gezicht-was-weg~a4f8316c/

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Bovenaan