UPDATE POLITIEKE DISCUSSIES - Socialmedia aktie ter voorkoming van 'tijdelijk' verbod

Status
Niet open voor verdere reacties.
DEN HAAG - Klein vuurwerk dat het hele jaar door verkocht mag worden, bijvoorbeeld sterretjes, knalerwtjes en trektouwtjes, valt niet onder het tijdelijke vuurwerkverbod waar het kabinet naar verwachting nog deze week mee komt. Dat geldt ook voor carbidschieten, een traditie die vooral in de noordelijke en oostelijke provincies populair is, melden Haagse bronnen.

Het kabinet wil vuurwerk tijdens de komende jaarwisseling verbieden om de hulpdiensten te ontlasten. Jaarlijks melden zich honderden mensen op de spoedeisende hulp of huisartsenpost met verwondingen die zij hebben opgelopen door vuurwerkongelukken. Die extra toeloop kan de toch al overbelaste zorg er in coronatijd niet bij hebben.

De veiligheidsregio’s IJsselland en Noord- en Oost-Gelderland meldden eerder al dat carbidschieten daar gewoon mag rond de jaarwisseling. De traditie met de hard knallende melkbussen valt niet onder de landelijke vuurwerkregels. Gemeenten kunnen daardoor zelf bepalen of het wordt toegestaan.

Een definitief besluit over een vuurwerkverbod is nog niet genomen. Eerst moet er overeenstemming zijn over de hoogte van de compensatie voor verkopers. Naar verwachting hakt het kabinet vrijdag tijdens de wekelijkse ministerraad de knoop door over het verbod. De uitwerking van de compensatieregeling komt later.

Aldus Telegraaf

Waarom toegeven ?

Je zou ook de afhaal momenten kunnen veruimen met circa 10 dagen.

De afsteektijden ook veruimen met 4 dagen zodat de zorg niet zogenaamd overbelast raakt op 1 dag.

Toegeven voor dit jaar specifiek. Tuurlijk niet voor altijd. Maar wat heb je liever: nu een totaal verbod wat waarschijnlijk wordt doorgezet aankomend jaar? Of een wat aangepaste jaarwisseling en ook nog hoop voor volgend jaar op een normale jaarwisseling?

Weer een stijging.. ik begin het nu somber in te zien. Die cijfers moeten omlaag... het lijkt er trouwens wel op dst ze gisteren een fout maakte? Zag nu staan gisteren 4900 terwijl gisteren 5600 werd geroepen

Even een balletje opgooien, waarvan ik weet dat er velen hier (eerder) tegenstander van zijn, maar er nu misschien meer draagvlak is:

Is het niet verstandig om, nu we de aandacht hebben, een aantal suggesties te doen richting de regeringspartijen over eventuele maatregelen die ze zouden kunnen overwegen. En dan doel ik op maatregelen waar wij mee kunnen leven, en waarmee de partijen die hiermee worstelen kunnen laten zien dat ze wel luisteren naar de oppositie als het gaat om zorgdruk. Een paar suggesties;

- Alléén dit jaar een beperking in afsteektijden; 22:00 - 01:00 uur bijvoorbeeld
- Avondklok in uitgaans- en winkelgebieden, daar de horeca toch dicht is.
- Verplichte vuurwerkbril tijdens afsteken (als je kan handhaven op afsteken, kan het ook op een bril)
- Hardere aanpak illegaal, geen waarschuwingen
- Alléén vuurwerk afhalen, geen showrooms / losse verkoop
- Extra afhaaldag

Als ik bij de VVD of het CDA zat, en het voor het zeggen had, zou ik persoonlijk bovenstaande doorvoeren, en trots presenteren in combinatie met het verbod op knal, pijlen en cat3. Op die manier denk ik dat je de meesten tevreden stelt, behalve de twee bekende partijen. Ook zou ik er direct bij vermelden dat hiermee 100 miljoen wordt uitgespaard, die mooi naar de zorg kan. Hiermee zorgen we dat de zorgmedewerkers nog vóór kerst hun extraatje hebben.

Thoughts?

Ik begrijp de insteek en ben het er mee eens maar die afsteektijden vind ik wel een dingetje.
Voor mij geen probleem maar vrees dat er dan teveel nadruk komt te liggen op die tijden en we er na de jaarwisseling dubbel zo hard mee om de oren worden geslagen omdat veel mensen zich hier niet aan houden verwacht ik.

Cijfers stijgen puur vanwege het feit dat er meer teststraten komen. Meer testen zijn meer positieve uitslagen..
Weer een stijging.. ik begin het nu somber in te zien. Die cijfers moeten omlaag... het lijkt er trouwens wel op dst ze gisteren een fout maakte? Zag nu staan gisteren 4900 terwijl gisteren 5600 werd geroepen

Toegeven voor dit jaar specifiek. Tuurlijk niet voor altijd. Maar wat heb je liever: nu een totaal verbod wat waarschijnlijk wordt doorgezet aankomend jaar? Of een wat aangepaste jaarwisseling en ook nog hoop voor volgend jaar op een normale jaarwisseling?

Geen van beide.
Je weet dat het plezier van vrijheid op meerdere vlakken en vuurwerk steeds verder beperkt word.
Dus zolang mogelijk poot stijf houden en genieten.

Even een balletje opgooien, waarvan ik weet dat er velen hier (eerder) tegenstander van zijn, maar er nu misschien meer draagvlak is:

Is het niet verstandig om, nu we de aandacht hebben, een aantal suggesties te doen richting de regeringspartijen over eventuele maatregelen die ze zouden kunnen overwegen. En dan doel ik op maatregelen waar wij mee kunnen leven, en waarmee de partijen die hiermee worstelen kunnen laten zien dat ze wel luisteren naar de oppositie als het gaat om zorgdruk. Een paar suggesties;

- Alléén dit jaar een beperking in afsteektijden; 22:00 - 01:00 uur bijvoorbeeld
- Verplichte vuurwerkbril tijdens afsteken (als je kan handhaven op afsteken, kan het ook op een bril)
- Extra afhaaldag

Als ik bij de VVD of het CDA zat, en het voor het zeggen had, zou ik persoonlijk bovenstaande doorvoeren, en trots presenteren in combinatie met het verbod op knal, pijlen en cat3. Op die manier denk ik dat je de meesten tevreden stelt, behalve de twee bekende partijen. Ook zou ik er direct bij vermelden dat hiermee 100 miljoen wordt uitgespaard, die mooi naar de zorg kan. Hiermee zorgen we dat de zorgmedewerkers nog vóór kerst hun extraatje hebben.

Thoughts?

Jij bent ook net een politicus hé, maar doordrammen met je ideeën. :p

Nee even serieus, fantastisch dat je hier overnadenkt. Ik ben het echter niet helemaal met je eens.

De afsteektijden verkorten (zie het als een tijdelijk vuurwerkverbod tussen 18:00 en 22:00) is niet te handhaven (net als dus die vuurwerkbril), net zoals wij zeggen van het algehele verbod. Als wij zeggen dat handhaving ineens wel kan maken we onszelf ongeloofwaardig (vrees ik).
Daarnaast wordt er nog steeds vuurwerk afgestoken, maar meer in kortere tijd. Aantal ongelukken lijkt me daar niet minder van te worden.

Natuurlijk gaat het uiteindelijk niet om de daadwerkelijke impact, zoals we zien in hoe het politiek gespeeld wordt. Maar door dit voor te stellen verliezen we (vrees ik) onze geloofwaardigheid en het momentum wat we hebben met ons keiharde offensief wat gaande is.

De overige punten hebben weer weinig te maken met waar het nou echt om gaat: Het verlichten van de druk op de zorg in relatie tot vuurwerkgewonden. Zeker zijn het goede ideeën, ook om de drukte te spreiden, maar als we aangeven dat een extra verkoopdag nodig is om de drukte te spreiden, geef je daar ook indirect mee aan dat er op 'maar' drie verkoopdagen risico's op besmetting ontstaan.

Dat zijn mijn gedachten hierover. Niet als aanval, maar als poging een en ander in perspectief te plaatsen om te zien hoe het over zou komen als we dit voorstellen.

Successen moet je vieren dus bij deze ...

WE HEBBEN DE 100 PAGINA'S BEREIKT!!!

Ondertussen in het Transbomber topic :D

jordan.jpg

Top dat iedereen ermee bezig blijft!

Even reageren op een onderwerp dat sinds gisteravond een paar keer voorbij is gekomen:

Vandaag en morgen zullen meerdere prominenten uit de branche in ieder geval geïnterviewd worden door uiteenlopende Media. Dat gebeurt veelal met personen die jullie min of meer benoemden als de meest geschikte kandidaten dus dat ziet er vanuit dat perspectief goed uit.

Overigens klinkt het zo makkelijk "om even de talkshows te bellen" maar in de praktijk is dat knap lastig. Er wordt al jaren geprobeerd om bijv. bij Jinek of Pauw aan tafel te komen maar daar staan ze niet voor open. Er heerst een enorm "don't call us, we call you"-gehalte.

Tot slot nog iets over wanneer er duidelijkheid komt: morgen is de Ministerraad en wordt het onderwerp besproken. Dat is een vergadering zonder pers en media, volledig achter gesloten deuren. Als daar al wel een definitief besluit wordt genomen, kan het zomaar zijn dat zodra ze na afloop letterlijk naar buiten komen een microfoon onder hun neus krijgen en er vragen over worden gesteld. Dan kán het zijn dat er meteen duidelijkheid wordt gegeven maar het kán ook zijn dat er gezegd zal worden dat er a.s. dinsdag tijdens het persmoment erop terug wordt gekomen. Het Kabinet heeft immers aangeven half november met een totaalplaatje te komen qua verwachtingen rondom het vieren van de Feestdagen in december en Oud & Nieuw maakt daar onderdeel vanuit.

Hou vol!!

Goed nieuws! Als ik mij ergens aan geïrriteerd heb de laatste tijd is het wel het gebrek aan inzetten van prominenten uit de branche geweest. Had al zo'n vermoeden dat dat meer bij de programmamakers lag.

Ik lees dit in de telegraaf:

Een definitief besluit over een vuurwerkverbod is nog niet genomen. Eerst moet er overeenstemming zijn over de hoogte van de compensatie voor verkopers. Naar verwachting hakt het kabinet vrijdag tijdens de wekelijkse ministerraad de knoop door over het verbod. De uitwerking van de compensatieregeling komt later.

Dus ze nemen eerst een beslissing en kijken dan hoe verder? Ik dacht dat de VVD zei dat ze eerst alle opties willen bespreken? Of zie ik het verkeerd?

Dit is wel aan te vechten door de vuurwerkbranche.
je kan niet eerst iets verbieden en dan kijken hoe lossen we het op.

Bij het sluiten van de Horeca in maart lag er ook al een compensatie plan klaar.

Lees helaas weinig tot niks terug over de druk op de zorg in ziekenhuizen.
Want dat was toch de reden?
Klinkt alsof er nog even aan handjeklap moeten worden gedaan.
Ga VVD toch nog maar ff een mailtje sturen.

Druk in de zorg is een argument van GL PVVD, dat is niet aan de VVD, vvd hoeft dit dan ook niet te verdedigen.

Wat een topic dit. Je reageert en je bent al 2 pagina's verder :)

Dat zijn mijn gedachten hierover. Niet als aanval, maar als poging een en ander in perspectief te plaatsen om te zien hoe het over zou komen als we dit voorstellen.

Daarom vraag ik er ook naar, voordat ik dit in de mailbox van Mark duw. En ik denk dat je over de geloofwaardigheid beter hebt nagedacht dan ik in eerste instantie.

Ik kan me alleen voorstellen dat elke beperkende maatregel op dit moment een wassen neus is, dus dan hoop ik dat Rutte & Co het wellicht op deze manier oplossen. Maar dan moet het zaadje wel geplant worden, en een 'tussenoplossing' heb ik nog nergens serieus gehoord.

- Extra afhaaldag

Thoughts?

Ik zou het persoonlijk zelf niet doen.
We moeten ruggengraat tonen!

Deze twee zouden zowiezo elk jaar moeten gelden:
- Verplichte vuurwerkbril tijdens afsteken

+ Alcoholverbod als je vuurwerk afsteekt

Selectieve blindheid en doofheid is een aandoening die veelvuldig voorkomt onder politici, en blijkt helaas ook lastig te genezen dan wel te voorkomen...

- Alléén dit jaar een beperking in afsteektijden; 22:00 - 01:00 uur bijvoorbeeld NEE!! ik ga echt niet nóg meer afsteektijd inleveren. dat krijgen we nooit meer terug. Er is ook geen reden voor.
- Avondklok in uitgaans- en winkelgebieden, daar de horeca toch dicht is. Onverschillig
- Verplichte vuurwerkbril tijdens afsteken (als je kan handhaven op afsteken, kan het ook op een bril)Voorstander voor verplichting van vuurwerkbril voor zowel afstekers als toeschouwers
- Hardere aanpak illegaal, geen waarschuwingen Ja en nee. Pak liever de handel aan dan de gebruiker. Ook moeten er gradaties zijn. Wat knallers uit belgië vind ik heel wat anders dan cobra 6
- Alléén vuurwerk afhalen, geen showrooms / losse verkoop is voor dit jaar een oplossing of aparte vakken
- Extra afhaaldag Ja.. of twee :)

Thoughts?

Zie dikgedrukt

Als de handhavers het inderdaad zo zwaar hebben waarom zetten ze dan niet tijdelijk het leger in om de illegale handel aan te pakken?
Wij wonen in een vrij groot dorp met zo'n 26.000 inwoners. Politie rijdt hier en daar rond maar ik meen dat we het moeten doen met 2 wijkagenten. Er was hier ooit een groot politiebureau en die is al jaren gesloten.
Ik heb nu al 2 keer in 2 jaar tijd politie ingeschakeld en beide keren duurde het veel te lang voordat ze kwamen. Zeg maar, te laat!

Hoe willen ze dan gaan handhaven? Ik weet zeker dat ze met oud & nieuw overal te laat mee zijn...

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Bovenaan