UPDATE POLITIEKE DISCUSSIES - Socialmedia aktie ter voorkoming van 'tijdelijk' verbod

Status
Niet open voor verdere reacties.
Dus we zitten nu een heel jaar in onzekerheid
Yep. Na deze motie komt er later evaluatie van jaarwisseling met debat, daar komen dan weer moties uit voort. Dan krijg je verkiezingen, formatie kabinet afwachten en dan kan alles weer opnieuw op tafel komen. Burgemeesters kunnen het hele jaar nog kont tegen de krib gooien, maar verkoop kunnen ze volgens mij niet verbieden. En je kunt vrezen dat corona nog steeds roet in het eten gooit.

Yep. Na deze motie komt er later evaluatie van jaarwisseling met debat, daar komen dan weer moties uit voort. Dan krijg je verkiezingen, formatie kabinet afwachten en dan kan alles weer opnieuw op tafel komen. Burgemeesters kunnen het hele jaar nog kont tegen de krib gooien, maar verkoop kunnen ze volgens mij niet verbieden. En je kunt vrezen dat corona nog steeds roet in het eten gooit.
ach ja aan de andere kant zo leer je wel van politiek en we leren ook dat we hier toch enigzins beetje invloed op uit kunnen oefenen

Zegt al genoeg dat ze meer tijd nodig hebben, ze hebben gewoon geen goede argumenten:applause:

Dat klopt helemaal, als men iets beweer in de politiek dan moet men het ook hard kunnen maken. Was het zo rustig, ja dat weet de PvdD niet omdat het evaluatierapport er nog niet is. En al is dat rapport daar, dan nog is de motie onzinnig op bepaalde factoren. Maar verder heb je het bij het goede eind, ze wachten ermee eventjes omdat er geen goede argumenten zijn.

@TCCD nee nogmaals je zit politiek gezien niet een jaar in onzekerheid. Wat men even vergeet hier zo, de motie staat onder ontwikkelingen van corona. Gooi corona roet in het eten, dan is het verbod definitief.

Nogmaals de politiek moet hoe dan ook een besluit nemen, want het kan niet langer dan 2 maanden aangehouden worden. Na 2 maanden komt de motie te vervallen. Dus sowieso krijgen we in maart nog voor verkiezingen de uitslag ervan. Meestal hebben ze dan dat evaluatierapport ook wel in maart.

Maar goed hoe men het ook went of keert bekend is dat Groenlinks en PvdD dit doen, maar valt op ze gooien de motie neer bij elk debat. Nu hebben ze hem bij het coronadebat gedaan en straks komt die weer in het vuurwerk debat. En zo blijven ze bezig. Het is niks nieuws jaar in jaar uit hebben de moties het niet gehaald op vorig jaar na. Eenmalig is eenmalig en daar zou het kabinet wel bij blijven. Verwacht mede dat het eenmalig was dat de moties betreft vuurwerkverbod wel verworpen wordt.

Verder lokaal ja dat is wel een dingetje. Je moet hopen dat de gemeente het niet verbied. Maar wat @Richardus zegt klopt ook men kan de verkoop niet verbieden, heeft ook geen zin kopen mensen het wel in andere gemeentes.

@TCCD nee nogmaals je zit politiek gezien niet een jaar in onzekerheid. Wat men even vergeet hier zo, de motie staat onder ontwikkelingen van corona. Gooi corona roet in het eten, dan is het verbod definitief.

Nogmaals de politiek moet hoe dan ook een besluit nemen, want het kan niet langer dan 2 maanden aangehouden worden. Na 2 maanden komt de motie te vervallen. Dus sowieso krijgen we in maart nog voor verkiezingen de uitslag ervan. Meestal hebben ze dan dat evaluatierapport ook wel in maart.

Verder lokaal ja dat is wel een dingetje. Je moet hopen dat de gemeente het niet verbied. Maar wat @Richardus zegt klopt ook men kan de verkoop niet verbieden, heeft ook geen zin kopen mensen het wel in andere gemeentes.

Ik moet je helaas teleurstellen. Vanmiddag nog kan er een nieuwe Motie ingediend worden bij een totaal ander debat dat over een totaal ander onderwerp gaat. Als maar aannemelijk gemaakt kan worden dat het ene met het andere verband houdt, dus dat een Motie voor een Vuurwerkverbod nauw samenhangt met het onderwerp waar het debat over gaat. Die nieuwe Motie staat dan los van degene die nu is aangehouden. Ik wil geen slapende honden wakker maken, maar als een debat op een gegeven moment gaat over uitstoot van bepaalde stoffen dan... vul maar in. Dat is de afgelopen jaren dan ook regelmatig gedaan. Daar horen we dan meestal niets over omdat niemand dat serieus neemt, meestal zijn er nog geen 20 of 30 voorstemmers terwijl je er 75+1 nodig hebt.

De afgelopen jaren zijn gemiddeld ca. 20 tot 30 Moties per jaar m.b.t. vuurwerk door het jaar heen ingediend. Een Motie heeft inderdaad een bepaalde "houdbaarheid" maar dat kan een Kamerlid er niet van weerhouden om simpelweg een nieuwe Motie in te dienen. Daarnaast kunnen aangehouden Moties met een meerderheid van stemmen ook nog eens worden verlengd, mocht de vervaldatum dichtbij komen.

Je zit dus wel degelijk in onzekerheid, alleen als er eenmaal duidelijk stelling is genomen en Moties worden telkens met een meerderheid van stemmen weggestemd dan weten we over het algemeen wel waar we aan toe zijn. Met ons politieke systeem heb je eigenlijk nooit 100% zekerheid. Je kunt er echter dus op gegeven moment wel enigszins op vertrouwen dat het goed zit. Het glas is altijd halfvol heh!!

Maar wanneer kunnen importeurs dan weer dingen bestellen ? ze hebben nu dus geen 1 dag meer zekerheid

Die hebben ze al besteld... :cool:

Op dit moment geldt er immers geen verbod. De (tijdelijke) aanpassing van het Vuurwerkbesluit is per 02-01 jl. weer teruggedraaid naar de originele wettekst van voor het tijdelijke verbod.

En laten we eerlijk zijn: nergens staat dat een importeur niet kan inkopen. Dat geldt ook voor een winkel.

Ondernemerschap is ook risico (durven) nemen. Door de Corona-crisis hebben veel ondernemers nu alleen weinig vet op de botten en dus is de durf bij sommigen misschien wat minder groot dan bij anderen. Daarnaast ligt er in de opslag van de importeurs nu een enorme bult vuurwerk te wachten dus de behoefte om (veel) bij te bestellen is er op dit moment ook niet echt.

@Gizmo75, het klopt die moties zijn niks nieuws, dat gaat al jaren zo. Maar welke heeft het dan gehaald geen enkele. Want als er geen corona was hadden we dat verbod ook niet gehad. Maar door corona hadden we hem wel te pakken. En het echte oudjaarsdebat moet nog komen.

Ik geloof niet in sprookjes als men spreekt over een eenmalig verbod en opeens zeggen ja we verbieden het, politiek staat niet zo mooi aangeschreven en is veel geloofwaardigheid kwijt. Denk niet dat ze gaan verbieden dan zijn ze nog meer geloofwaardigheid kwijt. En hebben immers al teveel in moeten leveren inclusief deelverbod/afsteektijden.

En de politiek moet is leren niet te schuiven met datums want dat kweekt onzekerheid onnodig maar gewoon zeggen op de dag hoe het ervoor staat. En natuurlijk weten we er komen diverse moties, want dat debat komt ook wel met evaluatie jaarwisseling maar zie het niet 1,2,3 verboden worden willen ze nog een beetje geloofwaardigheid behouden betreft eenmalig verbod.

En hebben tijdens corona nog te maken met vrijheden in te leveren en verbod op verbod wat wel en niet mag hoorde net mogen vanaf 21:00 niet meer op straat door mogelijk avondklok. Vaccineren is in volle gang m.b.t pandemiebestrijding. Geloof niet als ze straks weer versoepelen met een vuurwerkverbod komen want dan zijn ze gewoon hun geloofwaardigheid kwijt. Ook na de verkiezingen zie ik hem niet komen.

Heb zelf in de gemeenteraad diverse moties erover voorbij zien komen. En kwam op 1 conclusie idealisme van PvdD en Groenlinks en over andere verboden niet gesproken wat ze willen, maar betreft vuurwerk kwam veel voorbij, dan is het overlast, dan is het fijnstof en uitstoot, dan weer de incidenten, dan weer de gewonden, tot corona waar ze op blijven timmeren.
Maar ben daar gestopt gelukkig, het is eeuwige gedram wat niet uitvoerbaar is niks meer niks minder.

Laatst bewerkt:
@Gizmo75, het klopt die moties zijn niks nieuws, dat gaat al jaren zo. Maar welke heeft het dan gehaald geen enkele. Want als er geen corona was hadden we dat verbod ook niet gehad. Maar door corona hadden we hem wel te pakken. En het echte oudjaarsdebat moet nog komen.

Ik geloof niet in sprookjes als men spreekt over een eenmalig verbod en opeens zeggen ja we verbieden het, politiek staat niet zo mooi aangeschreven en is veel geloofwaardigheid kwijt. Denk niet dat ze gaan verbieden dan zijn ze nog meer geloofwaardigheid kwijt. En hebben immers al teveel in moeten leveren inclusief deelverbod/vertrektijden.

Heb zelf in de gemeenteraad diverse moties erover voorbij zien komen. En kwam op 1 conclusie idealisme van PvdD en Groenlinks en over andere verboden niet gesproken wat ze willen, maar betreft vuurwerk kwam veel voorbij, dan is het overlast, dan is het fijnstof en uitstoot, dan weer de incidenten, dan weer de gewonden, tot corona waar ze op blijven timmeren.

Even voor de zekerheid: ik reageer op jouw opmerkingen en vraag van TCDD m.b.t. de procedures en gevolgen daarvan. Ik heb jarenlang zakelijk op het Binnenhof rondgelopen en heb dus van dichtbij meegekregen hoe veel dingen gaan daar.

Als je mijn eerdere reacties in dit topic terugleest dan geef ik aan dat ik ook niet geloof in een verbod, simpelweg omdat het huidige (demissionaire) Kabinet dat juist al jarenlang tegenhoudt. En dat kijkende naar de peilingen de kans groot is dat de voornaamste tegenstanders van een verbod ook na de verkiezingen het voor het zeggen (blijven) hebben. Zeker ook na het "nee" van het CDA-congres afgelopen week.

Maar dat er elk jaar het hele jaar door continue anti-vuurwerkmoties worden ingediend zal altijd blijven. Dus de vraag "Wanneer zijn we zeker dat het er geen verbod komt" kun je eigenlijk alleen maar beantwoorden met dat we nooit zeker zijn want het anti-kamp ligt continue op de loer en proberen het telkens weer. Maar vooralsnog blijven de slagingskansen klein. Uitzonderingen daargelaten zoals Corona dat leidde tot het tijdelijke verbod.

@Gizmo75 het is oké kwa reacties. Ik volg de reacties vindt ze mooi beargumenteerd. Daar heb ik weinig aan toe te voegen. Ik zeg niet dat het niet klopt want begon het klopt dan bedoel ik het algemeen dat jouw reactie klopt.

Verder klopt het weer helemaal ondanks dat we beide niet in het verbod geloven. Maar mijn punt is meer ze moeten niet zo met de datums schuiven gewoon op de dag zelf beslissen van ja of nee dan voorkomt het meer onzekerheid, dat was de insteek van mijn verhaal, laat de liefhebbers en branche niet in onzekerheid.

Verder vindt ik je verhalen/reacties mooi en daar heb ik niks aan toe te voegen.

Maar dat het antikamp op de loer ligt is een feit, maar dat moet ook is afgelopen wezen wat mij betreft het wordt op teveel gegooid en nooit uitvoerbaar. Gewoon ieder jaar tijdens het jaawisselingsdebat een standpunt maken zeg maar wel/geen verbod voorkomt ook onzekerheid en scheelt het moties indienen erna. Maar is meer een persoonlijke mening.

Maar 1 ding laat ik helder zijn, jouw reacties zijn altijd helder en verademend en sta ook achter jouw reacties er wordt niet zomaar wat geroepen en dat spat er ook vanaf dat er niet zomaar iets wordt geroepen volg de reacties met plezier.

En gezien de peilingen sluit me erbij aan die zien er goed uit en de kans is inderdaad aanwezig dat de tegenstanders het weer voor het zeggen krijgen(laten we het hopen) maar sluit me erbij aan betreft de peilingen.

Sorry voor alle wijzigingen anders pakt die de reactie niet moet constant opnieuw inloggen

Laatst bewerkt:
Nee dat is een stukje van 2 januari 2021. Hubert Bruls riep dat en hebben ze in de krant gezet. Het is niet de gemeente die dat wil.
IMG_20210122_002130.jpg

Volgens mij wel.... GroenLinks heeft het ingebracht en die komen met een raar plan om het te reguleren binnen de gemeente voor bepaalde groepen en hopen daarmee het illegaal vuurwerk in te dammen en overlast te voorkomen. Doet me denken aan iets in verenigingsverband

Wat hebben die gemeentes toch stelletje kanslozen. Als ze iets willen verbieden doe het dan binnen de grenzen. Nee we gaan weer voor Nederland bepalen. Vindt dit maar rare ontwikkelingen. Eerst Apeldoorn dat in verenigingsverband wil en nu komt Ede weer. Valt op dat Gelderland erg hard aan het schreeuwen is. Maar niet elke gemeente heeft overlast en het zou groenlinks weer is niet wezen.

Denken ze daar in Gelderland nou echt we verbieden het, dammen het illegale in opgelost. Ze vergeten de grens met Duitsland zou van daar uit nog meer vuurwerk komen. En het zou altijd wel zo blijven maar dat begrijpen de gemeentebestuurders op het moment niet daarzo.

Aha heb de motie gelezen @funkyi het is een kortzichtige motie gebaseerd op de jaarwisseling van afgelopen jaar. Proberen op deze manier door te drukken landelijk zonder enig argument dat goed is.

Noem de motie een beetje Bruls gebrabbel vindt het knap dat de gemeente namens Nederland weet wat er door Nederland gebeurd is, zelfs landelijk weten ze dat nog geen eens. En grapperhaus en van Veldhoven gaan er niet mee akkoord sowieso. Is gewoon doordrukken zonder feitenkennis. Ze bespreken ook ede maar het begint met landelijk een kortzichtige motie. Misbruik maken dat alles goed is gegaan terwijl corona een grotere rol heeft gespeeld.

De eerste 3 regels van deze motie zijn al fout.

En de laatste ook zoiets wat heeft Nederland te maken met hun om maatwerk te regelen voor eventueel vuurwerkshows. Hun spreken gewoon namens Nederland en een beetje over Ede. Is een kansloze motie bij de verantwoordelijke ministers veel te kortzichtig en het begint bij de eerste regels

Wat stond er in de motie.
Constaterende,
Dat afgelopen jaarwisseling vanwege omstandigheden een landelijk vuurwerkverbod van kracht is geweest.
Het afgelopen jaar minder ongelukken hebben plaats gevonden met (oog)letsel tot gevolg.
Er minder fijnstof is gemeten wat de luchtkwaliteit ten goede komt.

Ook hier vergeten ze weer de Lockdown en coronaregels dat constateren ze nou net even niet beetje jammer.

Stukje Ede niet zo heel boeiend wat ze in hun gemeente constateren
Maar ze blijven ook hier hameren op landelijk.
Een landelijk verbod kan helpen om de jaarwisseling met plezier kan verlopen waarbij gemeenten in uitvoering mits er ruimte blijft voor maatwerk(bijvoorbeeld bij georganiseerde lokale(vuurwerk) initiatieven.

Verzoekt het college ,
Bij de verantwoordelijke minister te pleiten voor een landelijk vuurwerkverbod. Waarbij gemeenten in de uitvoering daarvan ruimte krijgen maatwerk te kunnen leveren(eventueel met een vuurwerkshow)

Succes zou ik zeggen niet elke gemeente heeft geld om maatwerk te leveren, knap van ze maar zeer kortzichtig. Deze motie gaat bij de verantwoordelijke ministers wel verscheurd worden (is mijn verwachting), kunnen 8 partijen zijn maar de motie is niet serieus te noemen. Corona zijn ze compleet vergeten en verwacht geen landelijk vuurwerkverbod nog steeds niet. Het blijven kansloze moties want nogmaals ze constateren iets wat feitelijk door corona is veroorzaakt. Maak me om deze motie zeker niet druk. Gemeentes kunnen nou eenmaal niet landelijk bepalen hoe en wat, enkel binnen hun eigen grondgebied en dat zou den haag ook wel adviseren aan ze verbied het maar in je gemeente en klaar. En dat krijg je nu gemeentes gaan zich landelijk bemoeien slaan stampvoetend door.

Ik ga me is distantiëren van zulke moties ze zijn zo voorspelbaar waarvan het gewoon kortzichtig is kan geen enkel goede argument vinden geen 1 want wat ze constateren hoef je niet voor geleerd te hebben. Maar dat ze voor heel Nederland bepalen is gewoon vreemd.

De overheid moet nu ook maar is die gemeenteverbod op lokaal niveau terugdraaien dat het niet meer kan. Want gemeentes gaan nu wel bemoeien landelijk moeten ze niet willen in politiek den Haag. Gemeentes beginnen nu gewoon door te slaan en dat zie je overduidelijk. Overheid moet gewoon zeggen hou je bezig met de gemeente waar je woon en niet landelijk en terug draaien dat ze op gemeente niveau ook niet meer kunnen verbieden. Dat zou ze wel leren die gemeentes. Beetje bepalen wat landelijk moet bespottelijk maken ze zich ermee. En Gelderland is koploper met schreeuwen ervan momenteel met dat doordrammen en doen en bemoeien.

Laatst bewerkt:
Bedankt voor je erg uitgebreide mening.

Ik ben benieuwd wat degene die in onze schijndemocratie beslissen er over gaan roepen. Is er bij iemand bekend wanneer de motie behandel word?

De compensatieregeling moet nog helemaal ingeregeld worden, daar wordt door de Overheidsdiensten aan gewerkt. Dat zal worden verzorgd middels een subsidie. Elke ondernemer die hier aanspraak op kan en wil doen, dient dat elektronisch via een website aan te vragen en in te dienen. Dat zijn ze aan het inrichten. Vervolgens wordt een aanvraag getoetst om misbruik te voorkomen. Hiervoor worden mensen ingewerkt. Het toetsen kost tijd, vaak moet een ondernemer aanvullende info verstrekken. Als het dan uiteindelijk wordt toegekend duurt het nog even voordat er wordt uitbetaald. Waarschijnlijk gaat het zeker tot maart/april duren voordat daar enige voortgang in zal zijn en er daadwerkelijk ook iets uitbetaald gaat worden aan importeurs en winkeliers.

Ik heb vanochtend begrepen dat ik even op bovenstaande terug moet komen, het wordt waarschijnlijk pas mei/juni voordat er wordt uitbetaald...

Bedankt voor je erg uitgebreide mening.

Ik ben benieuwd wat degene die in onze schijndemocratie beslissen er over gaan roepen. Is er bij iemand bekend wanneer de motie behandel word?

Nee dat weet niemand wanneer het behandeld wordt. Hier zitten 8 partijen achter. SGP, D66, PvdA, gemeente Ede zelf, en Groenlinks andere weet ik niet meer zo gauw.

Maar ik maak me om die motie niet zo druk. Het is te kortzichtig en bijna amateuristisch in elkaar gezet. Staan 2 zinnen in over Ede en verder praten ze over landelijk. Zelf kan ik het niet begrijpen waarom gemeentes politiekje willen spelen en voor Nederland willen praten, dat begrijp ik niet.

Maar wat opvalt het komt allemaal uit Gelderland, Bruls begon er mee(daar is de motie op gebaseerd het is Bruls gebrabbel) toen kwam Apeldoorn om het landelijk via een amendement te verbieden. Nu komt Ede even amateuristisch om de hoek. En weet je wat nou het gekke is??? Corona was er nog, de Lockdown, diverse maatregelen waren van kracht. En er is geen enkele maar dan ook niemand in die gemeenteraden die dat geconstateerd heeft, zelfs Bruls van veiligheidsregio constateer het niet alleen positieve dingen maar waardoor het kwam zeggen ze niet. Het enige wat ze constateren is het was rustiger, minder fijnstof gemeten er was een verbod van kracht geweest en minder ongelukken(Wat ook de bedoeling was zorg te ontlasten). Maar waar is corona dan heen ??? En dat maakt deze motie kansloos. Maar een vuurwerkverbod komt niet maak je geen zorgen erom, die motie is zo amateuristisch 3 zinnen Ede de rest gaat over landelijk daar komt geen verbod uit voort.

Nee deze keer weet niemand wanneer het behandeld wordt, omdat hij gaat naar de verantwoordelijke ministers die er over gaan.
Er is geen tijd geen datum niks. Van zulke moties kan je je het beste distantiëren want die halen het niet omdat ze in den Haag ook weten hoe dat kwam en dat corona een rol heeft gespeeld en daarbij moeten ze de jaarwisseling zelf nog evalueren een beeld schetsen hoe de jaarwisseling echt is verlopen landelijk.

Laatst bewerkt:
Nee dat weet niemand wanneer het behandeld wordt. Hier zitten 8 partijen achter. SGP, D66, PvdA, gemeente Ede zelf, en Groenlinks andere weet ik niet meer zo gauw.

Maar ik maak me om die motie niet zo druk. Het is te kortzichtig en bijna amateuristisch in elkaar gezet. Staan 2 zinnen in over Ede en verder praten ze over landelijk. Zelf kan ik het niet begrijpen
Je moet voor de grap de vergadering maar eens terugkijken. Ik heb plaatsvervangende schaamte voor de gemeenteraadsleden die hiervoor gestemd hebben. GroenLinks kwam met een zeer slecht onderbouwde uitleg hoe ze het normale vuurwerk wilde vervangen met burger initiatieven en shows. Alleen de VVD en een plaatselijke partij stelde scherpe vragen. Maar een degelijke onderbouwing ontbrak. En dan toch stemmen hierover. Knap ook dat de burgemeester dit door liet gaan

https://ede.raadsinformatie.nl/bijeenkomst/754251/Politieke Dag Ede 21-01-2021

Deel 2

Rond 1:55

Die Motie in Ede stelt niets voor. Het heeft ook niets te maken met een lokaal verbod in Ede maar met een landelijk verbod. Er is al over gestemd en de Motie is ook al aangenomen. Het enige wat erin staat is dat B&W van Ede bij de landelijke politiek een oproep moet doen om een landelijk vuurwerkverbod in te stellen. Met andere woorden: Ede is voorstander van een landelijk verbod (en dus geen lokaal verbod). En dat Gemeenteraad wil dat B&W dat aan de betrokken Minister laten weten. Niet meer en niet minder. Uit eerdere recente onderzoeken is naar voren gekomen dat nog geen derde van de NL Gemeenten voor een verbod is. De Moties eindigen altijd met het zinnetje "... en gaat over tot de orde van de dag." Dat geldt ook voor ons met deze Motie, wij gaan ook weer over tot de orde van de dag want dit stelt niets voor.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Bovenaan