davidh
VWC Meteoroloog
Tom raakt zijn vuurwerkwinkel kwijt: ‘Als we cobra’s munitie hadden genoemd, konden we lekker doorgaan’
Nog één keer knallen en dan gaan de deuren definitief dicht bij de vuurwerkhandelaren. En dan? Tom Klarenbeek heeft geen flauw idee. Hij bouwde zijn zaak in veertig jaar tijd op en werd één van de grootste vuurwerkwinkels van Nederland. „Ik ben bang dat de compensatieregeling een fooi wordt.’’AD vandaag
9 december 2025, 11:30
Pal achter het bekende café Anno 1890, op de grens van Amsterdam en Amstelveen, zit de vuurwerkwinkel van Tom en Jan Klarenbeek. Hier vindt de laatste drie dagen van het jaar weer een’ militaire operatie’ plaats, als voor de laatste keer de potten siervuurwerk over de toonbank gaan. „We huren 25 jongeren in en smeden er in korte tijd een echt team van.’’
De broers begonnen veertig jaar geleden met het verkopen van vuurwerk, als aanvulling op handel in ijzerwaren. Die ijzerzaak verkochten ze elf jaar geleden, door zuinig te leven kunnen ze rondkomen van puur de vuurwerkinkomsten. En dus valt voor beiden het gehele inkomen weg, nu vanaf volgend jaar een landelijk verbod geldt.
Om te zeggen dat het pijn doet, vindt Tom Klarenbeek te zacht uitgedrukt. „Ik ben 60 jaar, heb geen recht op een uitkering en ben al elf jaar uit het arbeidsproces. Ik denk niet dat de kans groot is dat ik nog een baan vind. Hoe moet ik die jaren tot mijn pensioen overbruggen? Dat is een grote zorg. Los van het feit dat ik het enorm ga missen.’’
‘Bang dat compensatie een fooi wordt’
De hoop is gevestigd op de compensatieregeling vanuit de overheid. Gisteren voerde de branche daar een gesprek over met staatssecretaris Thierry Aartsen, die het na afloop via zijn woordvoerder had over een ‘nette nadeelcompensatie’. Maar Klarenbeek is niet al te optimistisch. „Ik ben bang dat het een fooi wordt’’.Het punt is dat de situatie van de ruim achthonderd vuurwerkverkopers verschillend is. „Je hebt de fietsenmaker die het er drie dagen per jaar bij doet. En wij, volledig afhankelijk van vuurwerk.”
En dan zijn er de bunkers waar het vuurwerk moet worden opgeslagen. „De één hoeft alleen de sprinklerinstallatie en de muren af te breken. Bij ons is de bunker constructief onderdeel van het pand. Alles afbreken kost ons 125.000 euro. Dus de eerste 125.000 euro compensatie gaat direct naar die kostenpost. Daarna komt de inkomstenderving.”
Klarenbeek hoopt dat de overheid alle ondernemers bezoekt en maatwerk levert. ,,Met één maatregel wordt een hele branche uitgeroeid. Als je zo'n vergaande beslissing neemt, moet je het ook goed afhandelen.''
Rechts kabinet
Hij hoorde geregeld dat dit toch ondernemersrisico is. En dat je het vuurwerkverbod al jaren kon zien aankomen? Te makkelijk, vindt Klarenbeek. ,,Als ik er een potje van maak met mijn zaak, oké. Als ik veertig jaar vol passie werk aan een goedlopend bedrijf en de politiek draait het de nek om, noem ik dat geen ondernemersrisico.''Toen vier jaar geleden knalvuurwerk en pijlen werden verboden, vond Klarenbeek dat een goede zaak. ,,We hielden de siervuurwerkpotten over, daar is nooit ellende mee. En er kwam een rechtse regering. Ik zei tegen mijn broer: nu zijn we vier jaar van de discussie af. Dus ik zag het verbod eerlijk gezegd niet aankomen. Maar al zag ik dat wel, je doet niet vrijwillig de deur dicht. Je gaat door tot de laatste dag.''
Bovendien is er nog een minimale kans dat het verbod komend jaar nog niet van kracht is, door vertraging in het politieke proces. ,,In maart moeten onze bunkers worden gekeurd en dat laten we toch maar doen voor die ene procent kans. Nog één keer oud en nieuw met vuurwerk brengt meer in het laatje dan een compensatie. Maar waarschijnlijk maken we kosten voor niets.''Met één maatregel wordt een hele branche uitgeroeid
Tom Klarenbeek
Was het verbod ergens goed voor geweest, dan had Klarenbeek er nog een heel klein beetje mee kunnen leven. "Maar Ajax wordt niet platgelegd door onze sierpotten. Alle ellende komt door illegale troep. Als we cobra's en shells vanaf het begin munitie hadden genoemd in plaats van vuurwerk, hadden wij nu lekker doorgewinkeld. Nu zijn wij de klos, omdat de overheid het illegale vuurwerk niet onder controle krijgt.''