De oplossing voor dit probleem zit hem natuurlijk nooit in het verder beperken van de afsteektijden. Er wordt zo rond de schemer al veel afgestoken, dus verder inperken levert alleen maar meer niet-te-handhaven uren op. Het leveren van pijlenstandaarden en vuurwerkbrillen vind ik een prima suggestie, maar heeft op korte termijn ook zo gek veel effect niet denk ik.
Het probleem zit hem in een stukje bewustwording en een stukje 'opvoeding' als we het zo mogen noemen. Dat betekend dat er nu gehandhaafd moet worden op iedereen die overtredingen begaat - stevig ook op illegaal! en niet mekkeren als je 2 uur te vroeg staat te knallen en een prent krijgt - en er moet worden geïnvesteerd op resultaat op de lange termijn. Kinderen al jong vuurwerkles geven op een basisschool waarin je niet alleen de gevaren aanstipt, maar ook de normen en waarden die je zou moeten hanteren rondom vuurwerk. Bewust maken van de impact op dieren, bewust maken van de impact op mensen met een trauma, etc. Niet pas op de middelbare school mee starten want we weten dat tieners dan dubbel zo snel gaan rebelleren. Dat kost allemaal tijd maar werpt op termijn uiteraard wel vruchten af: nu is de wankele fles de norm bij pijlen, dat gaat dan langzaamaan veranderen.
Als we in dit land nou eens wat meer bereid zijn dingen voor de toekomst in orde te willen maken, niet meteen resultaat willen zien dan komt het vanzelf goed.
En ben je bewust, ook als liefhebber, wat er allemaal veranderd is. Toen ik klein was had ik een Draakbox 60 en een pijlenpakket, wat grondbloemen, wat babypijlen en een paar sloffen kanonslagen. Daarmee moet je ook wel heel stevig je best doen om serieuze overlast te veroorzaken. Nu hebben we cakes, knalcakes, single shots, noem het maar op - allemaal voor bulkprijzen. Je koopt tegenwoordig bijna net zo voordelig een echte knal als een pak rotjes toen. Vind ik helemaal niet erg! Echt niet, maar het draagt wel bij aan een ander 'landschap'. Iets om over na te denken.