Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notitie: This feature may not be available in some browsers.
ik heb mij hier uren en uren en uren in verdiept... echt alle mogelijke info die te vinden is heb ik meermaals onder ogen gehad. mijn vader was ook nauw betrokken bij de nazorg van bewoners en ook vanuit mijn vwhobby ben ik hier bovenmatig in geïnteresseerd. ik was er in begin ook van overtuigd dat er niet alleen vuurwerk opgeslagen zou zijn, maar ook defensiemateriaal.
inmiddels heb ik hier echter toch een ander idee over. er zijn geen resten gevonden, die er echt wel hadden gelegen als dergelijke hoeveelheden munitie de lucht in zijn gegaan. tuurlijk is de wijk afgezet, niet om dingen te verbloemen, maar om plunderingen en sensatiezoekers tegen te gaan.
Ja, er is een filmpje waarin iemand stelt dat er ontstekers zijn gevonden met hoopjes zand erover, maar die zie ik persoonlijk als een stuk sensatiezucht van een individuele persoon. het is makkelijk te roepen dat er munitie lag, maar mensen staan er nauwelijks bij stil hoe grote hoeveelheid (illegaal) vuurwerk er eigenlijk lag bij SE Fireworks.
in 1 van de bronnen staat dat er eigenlijk maar maximaal 4000 kilo 1.3 materiaal opgeslagen mocht worden en de rest 1.4G consumentenspul. in de praktijk bleek dit juist iets van 196.000 kilo 1.3 en 1.1 te zijn.
(hang me niet op aan de aantallen, ik kan het nu even niet terugvinden, maar in deze order van grootte moet wel gedacht worden).
dergelijke grootte hoeveelheden kunnen in mijn ogen echt wel de big bang veroorzaakt hebben die de wijk Roombeek hebben weggevaagd. Zo enorm groot oppervlakte was het nu ook weer niet. ik ben er dus van overtuigd dat het een massa-explosie was, veroorzaakt door het illegaal opslaan van grote hoeveelheden te zwaar vuurwerk, bedoeld voor de illegale handel, die in de jaren voor de ramp echt veelvuldig plaatsvond vanuit SE Fireworks.
de overheid is alleen grandioos tekort geschoten door SE Fireworks gewoon niet te controleren op keiharde afspraken op gebied van kilogrammen 1.3 en 1.1. hier zijn zij gigantisch de fout in gegaan. de hele opslagcapaciteit was ook veel te groot door zeecontainers die daar niet op het terrein hadden mogen staan. al met al lag er dus vele malen meer vw dan ooit had gemogen. dit had de overheid gewoon moeten signaleren.
dit is echter wel allemaal mijn persoonlijke mening.
Dat vermoeden heb ik ook heel sterk (gehad), maar blijft toch bizar dat er nooit 'iets' van teruggevonden is... vuurwerkverpakkingen worden wel verpulverd in zo'n big bang, maar van landmijnen zou er toch wel iets overblijven lijkt me. Als je ziet hoe ver de betonbrokken weggeslingerd werden, dan geldt dat ook voor stukjes van mijnen lijkt me.ik geloof echt wel dat er meer lag dan alleen vuurwerk.... vuurwerk kan dit stomweg niet veroorzaken.
Inderdaad werd er heel geheimzinnig gedaan en alles afgesloten