‘TNO probeerde oorzaak vuurwerkramp Enschede te verhullen’

achja wat er op internet staat moet je ook vaak met een korrel zout nemen. Maar dat het aan meerdere kanten stinkt dat sowieso.

ik heb mij hier uren en uren en uren in verdiept... echt alle mogelijke info die te vinden is heb ik meermaals onder ogen gehad. mijn vader was ook nauw betrokken bij de nazorg van bewoners en ook vanuit mijn vwhobby ben ik hier bovenmatig in geïnteresseerd. ik was er in begin ook van overtuigd dat er niet alleen vuurwerk opgeslagen zou zijn, maar ook defensiemateriaal.
inmiddels heb ik hier echter toch een ander idee over. er zijn geen resten gevonden, die er echt wel hadden gelegen als dergelijke hoeveelheden munitie de lucht in zijn gegaan. tuurlijk is de wijk afgezet, niet om dingen te verbloemen, maar om plunderingen en sensatiezoekers tegen te gaan.
Ja, er is een filmpje waarin iemand stelt dat er ontstekers zijn gevonden met hoopjes zand erover, maar die zie ik persoonlijk als een stuk sensatiezucht van een individuele persoon. het is makkelijk te roepen dat er munitie lag, maar mensen staan er nauwelijks bij stil hoe grote hoeveelheid (illegaal) vuurwerk er eigenlijk lag bij SE Fireworks.
in 1 van de bronnen staat dat er eigenlijk maar maximaal 4000 kilo 1.3 materiaal opgeslagen mocht worden en de rest 1.4G consumentenspul. in de praktijk bleek dit juist iets van 196.000 kilo 1.3 en 1.1 te zijn.
(hang me niet op aan de aantallen, ik kan het nu even niet terugvinden, maar in deze order van grootte moet wel gedacht worden).
dergelijke grootte hoeveelheden kunnen in mijn ogen echt wel de big bang veroorzaakt hebben die de wijk Roombeek hebben weggevaagd. Zo enorm groot oppervlakte was het nu ook weer niet. ik ben er dus van overtuigd dat het een massa-explosie was, veroorzaakt door het illegaal opslaan van grote hoeveelheden te zwaar vuurwerk, bedoeld voor de illegale handel, die in de jaren voor de ramp echt veelvuldig plaatsvond vanuit SE Fireworks.

de overheid is alleen grandioos tekort geschoten door SE Fireworks gewoon niet te controleren op keiharde afspraken op gebied van kilogrammen 1.3 en 1.1. hier zijn zij gigantisch de fout in gegaan. de hele opslagcapaciteit was ook veel te groot door zeecontainers die daar niet op het terrein hadden mogen staan. al met al lag er dus vele malen meer vw dan ooit had gemogen. dit had de overheid gewoon moeten signaleren.

dit is echter wel allemaal mijn persoonlijke mening.

Kan in je gedachten gang komen, maar als er zo ontiegelijk veel 1.1 heeft gelegen hoe kan het dan dat er 2 big bangs zijn geweest en niet 1? Of bedoel je dat dit verdeeld over het terrein lag?

En over de oppervlakte vergis je je wel denk ik. Woon zelf in Enschede en ben er dus 'redelijk' vaak geweest, ook in die tijd. Ik kan mij persoonlijk echt niet voorstellen dat dit enkel door vuurwerk is gekomen. En al zou dit wel, zou de overheid dan zo', doofpot maken enkel omdat er te veel lag?

ik geloof echt wel dat er meer lag dan alleen vuurwerk.... vuurwerk kan dit stomweg niet veroorzaken.
Inderdaad werd er heel geheimzinnig gedaan en alles afgesloten en er zijn zoveel vragen die niet beantwoord mogen worden, wel kunnen maar niet mogen.

ik geloof echt wel dat er meer lag dan alleen vuurwerk.... vuurwerk kan dit stomweg niet veroorzaken.
Inderdaad werd er heel geheimzinnig gedaan en alles afgesloten
Dat vermoeden heb ik ook heel sterk (gehad), maar blijft toch bizar dat er nooit 'iets' van teruggevonden is... vuurwerkverpakkingen worden wel verpulverd in zo'n big bang, maar van landmijnen zou er toch wel iets overblijven lijkt me. Als je ziet hoe ver de betonbrokken weggeslingerd werden, dan geldt dat ook voor stukjes van mijnen lijkt me.

Dat er (te) veel 1.3G en 1.1G gelegen heeft, dat kan niet anders, gezien de 2 dikke klappers.
Als er echt 196.000 kg lag, dan zou je in theorie ook geen mijnen nodig hebben gehad voor zo'n blast... als je dat afzet tegen die bekende TNO-BAM test met zeecontainers (waterfalls, shells, etc), die dingen zijn max 10.000 kg. Daarvan meerdere in een woonwijk, tel uit je schade... maarja, bijna 200.000 kilo is nogal een hoeveelheid.. zou dat überhaupt aanwezig geweest kunnen zijn?

Neemt echter niet weg dat het krampachtige gedrag van de overheden reden tot achterdocht is.. niet in de laatste plaats dit huidige bericht over de TNO. Gelukkig zijn er nog enkele serieuze onderzoekers die dit niet los willen laten! Dat er namelijk meerdere dingen niet pluis waren, dat staat natuurlijk buiten kijf.

Ik heb zelf nooit geloofd in de theorie van de munitie. Zoals hierboven al beschreven dan had je daar echt wel wat van teruggevonden zoals scherven. Iets wat onder sterke druk staat kan massa explosief reageren. En gezien de hoeveelheid die er lag (was het niet iets van 200.000 kilo?) is het niet verbazend dat het met zo een kracht gereageerd heeft zoals het gebeurd is. Er zijn proeven geweest in Duitsland door de BAM met containers vol met vuurwerk. Daaruit is gebleken bij de juiste condities bijzonder massa explosief kan reageren.

Zoals ik van de week elders geschreven heb. Zolang de 2 oud-directeuren Pater en Bakker geen openheid van zaken geven wat er nu écht lag zal het nooit 100% opgehelderd worden.

Klokkenluider Van Buitenen blij om geheime hoorzitting over vuurwerkramp

ENSCHEDE/DEN HAAG - De Tweede Kamer wil klokkenluider Paul van Buitenen horen over zijn visie op de Enschedese Vuurwerkramp. Vandaag werd bekend dat er een besloten ontmoeting komt. Van Buitenen zegt dat hij er blij om is.

Frank Timmers 07-11-18, 18:13 Laatste update: 18:37

De Bredanaar Van Buitenen is na vier jaar eigen onderzoek tot de conclusie gekomen dat het Openbaar Ministerie (OM) in het onderzoek naar de ramp structureel en bewust de rechterlijke macht heeft misleid. Met het doel de overheid buiten schot te houden voor de ramp. De schuld moest komen te liggen bij het ontplofte S.E. Fireworks en/of een brandstichter. Zijn bevindingen maakte hij eerder dit jaar bekend.

De hoorzitting is voor Van Buitenen een eerste stap in de richting van een parlementaire enquête. Hij hoopt kamerleden ervan te overtuigen ‘dat er iets ernstigs aan de hand is’. Van Buitenen verwacht als meest gunstige uitkomst van de hoorzitting dat er deskundigen gehoord gaan worden voor verdere beeldvorming. Daarna kan de enquête in beeld komen.

Hij zegt dat hij er best een hard hoofd in had of de hoorzitting er zou kunnen komen. Maar uiteindelijk stemden vandaag alle partijen in de kamer in met een voorstel daartoe van kamerlid Ronald van Raak (SP). “Ronald heeft voorspeld dat het zou lukken. Ik heb vandaag nog contact gehad met allerlei kamerleden en journalisten. Als het vandaag niet was gelukt, was het verder erg moeilijk geworden”, aldus Van Buitenen.

Van Buitenen heeft zelf om beslotenheid gevraagd zodat er vrijuit namen kunnen worden genoemd en hij niet van laster kan worden beticht. Het is nog onduidelijk wanneer de zitting is.

https://www.tubantia.nl/enschede/kl...heime-hoorzitting-over-vuurwerkramp~a0b8925e/

Een test over het vuurwerk als het min om meer tegelijk afgaat.
Let ook op de aftiteling na de tijd,waar de TNO ook tussen staat.

Back
Bovenaan